Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Clownfish's reeftank

Ik wist idd. dat komkommers giftig zijn. Van deze soort werd mij uitdrukkelijk verzekerd dat deze op de bodem blijven en dat er geen gevaar is dat deze in de pompen terecht komen.

Christof

Ronald zei:
Ops dat is niet mooi.

Zag in de beschrijving van deze naaktslak dat die wel giftig was!
Wist je dat zelf ook al toen je de naaktslak kocht?

grts Ronald

Tanne zei:
Heel veel sterkte. Bij mij is een paar weken geleden ook zo'n komkommer gesneuveld, ik was er erg snel bij. Besef nu pas wat een geluk ik had dat m'n vriendin erg oplettend sms'de...

Dit is echt heel pijnlijk...
Schitterende vriendin heb jij;) ! een heel drama is voorkomen.

Bij mij komt er toch nooit nog iets wat nog maar lijkt op een komkommer in de bak! Ik weet dat het toxine invloed heeft op de ademhaling van de vissen maar had nooit gedacht dat SPS koralen er zo slecht op reageren.

Heb ondertussen alweer 360l water ververst.... ik hoop dat de kool en de afschuimer (die nu steeds 'overkookt') en een flinke dosis 'Coral Snow' het toxine kunnen verwijderen.

Christof

Jeeitje wat een zonde.

Het waren zulke mooie dieren.

Wat zal jij balen zeg.

Ik wens je veel sterkte:(

clownfish zei:
Schitterende vriendin heb jij;) ! een heel drama is voorkomen.
Christof
Die gaat nu als ze slim is shoppen voor het geld dat ze bespaard heeft;) ...

Maar alle gekheid op een stokje, wat ga je nu doen? Heb jij gewoon het doorzettingsvermogen om weer opnieuw op te gaan bouwen en verder te gaan?

Ik wens je veel sterkte...maar het blijft een hobby.

Groet Ron,

Laatst bewerkt:
Jammer van die vissen!

Is de komkommer niet doodgegaan en toen in de pomp gekomen? Want ik dacht ook dat deze soort doorgaans niet snel in een pomp terecht komt.

Jeetje, wat is dit zonde. Helaas dat je het risico aan hebt gedurfd met die komkommer.

Ik wens je veel sterkte.

Gr. Roy

erg jammer Christof,wens je verder veel sterkte en hoop dat je ondanks deze tegenslag door blijft gaan,ook hier kunnen we jammer genoeg weer iets van leren,we hebben als zeewateraquariaan altijd een grote hoeveelheid zout nodig in reserve en een flinke hoeveelheid kool om toch iets te kunnen doen in zulke of andere gevallen van tegenslag

dat klopt. is geen overbodige luxe om extra zout en kool in te slaan.

BasJacobs zei:
Jammer van die vissen!

Is de komkommer niet doodgegaan en toen in de pomp gekomen? Want ik dacht ook dat deze soort doorgaans niet snel in een pomp terecht komt.
Dat was mij ook verzekerd dat die zeker niet in de pomp zou terechtkomen....:( . De komkommer was zeker niet dood want hij had een hele weg afgelegd om te eindigen in de pomp.

Christof

Iedereen bedankt voor het medeleven!

De foto van de dode dieren in mijn dagboek plaatsen was mss shockerend maar confrontatie helpt om de info te laten doordringen; laat dit voorval bij mij een les zijn voor iedereen hier! Ik had ook nooit zelf gedacht dat er zo'n drama zou kunnen worden veroorzaakt door een zeekomkommer maar werd wel met de werkelijkheid geconfronteerd....
Waterverversen en kool is het enige dat ik in dit geval kon doen, laten we hopen dat ik toch een aantal dieren heb kunnen redden...
Zeesterren en slakken hebben er alvast geen hinder van ondervonden, acro's, tridacna's, montipora's etc zijn wel dood:o .
De afschuimer heeft tot gisterenavond 'overgekookt', de schuimproductie was echt gigantisch. Dit illustreert de hoeveelheid toxine die in de bak is terecht gekomen.

De planning is om de boel te laten stabiliseren; vermits niet alle lijkjes zijn teruggevonden en het koraalweefsel afsterft zal de bak de komende dagen zwaar worden belast. Aanvankelijk zal ik enkele garnalen toevoegen om de rommel tussen de stenen op te ruimen en de populatie glasanemonen in bedwang te houden (nu mijn pincet er niet meer is :( ). Vervolgens zal ik het aantal 'verbruikers' terug opbouwen. Ik heb er geen idee van wanneer ik terug wat vis zou kunnen plaatsen vermits er geen test bestaat voor het testen van de aanwezigheid van dit toxine.

Christof

RoGi zei:
Maar alle gekheid op een stokje, wat ga je nu doen? Heb jij gewoon het doorzettingsvermogen om weer opnieuw op te gaan bouwen en verder te gaan?

Ik wens je veel sterkte...maar het blijft een hobby.

Groet Ron,
Opgeven staat niet in mijn woordenboek;) . Ik heb mijn les geleerd,; deze hobby is voor mij zo'n passie geworden dat het logisch is dat ik de bak weer terug op het juiste spoor zal brengen. Trouwens op zo'n momenten weet je wat je aan dit forum hebt.... De Boys hebben me gisteren constant begeleid met welke stappen ik moest ondernemen en vandaag kan ik bij hen terecht voor water uit hun systeem.
Het zal niet voor morgen zijn maar de bak zal na een tijdje weer mogen gezien worden!

Christof

clownfish zei:
Opgeven staat niet in mijn woordenboek;) . Ik heb mijn les geleerd,; deze hobby is voor mij zo'n passie geworden dat het logisch is dat ik de bak weer terug op het juiste spoor zal brengen. Trouwens op zo'n momenten weet je wat je aan dit forum hebt.... De Boys hebben me gisteren constant begeleid met welke stappen ik moest ondernemen en vandaag kan ik bij hen terecht voor water uit hun systeem.
Het zal niet voor morgen zijn maar de bak zal na een tijdje weer mogen gezien worden!

Christof
Wat een drama Christof maar je toont wel veerkracht na het verlies van zo'n prachtcollectie......Petje af en een diepe buiging,dit is de spirit van een echte zeeaquariaan.Hier zitten 3 van deze komkommers in,maar ik heb nog nooit gezien dat er eentje van de bodem is afgekomen.In wat voor pomp is deze terecht gekomen?

Pieter

Christof,

je blijft niet gespaard van miserie. Na je koralenbestand nu je vissen. Alsnog blijf je volharden en ga je verder. Vind het bijzonder jammer, zo'n mooi vissenbestand dat verloren is gegaan...:(

Is er nu nog vis over of zijn ze er allemaal aan?

clownfish zei:
De afschuimer heeft tot gisterenavond 'overgekookt', de schuimproductie was echt gigantisch. Dit illustreert de hoeveelheid toxine die in de bak is terecht gekomen.
Had ik ook, het leek wel alsof er iemand badschuim in de bak gegooid had, ongelooflijk! Ik heb me nog afgevraagd of de schuimvorming inderdaad door het sterven van de komkommer veroorzaakt was...

Ik heb de dode komkommer (niet vermalen) onmiddelijk verwijderd en daarna actieve kool ingezet, ongeveer twee koffiekoppen op netto zo'n 750 liter water. Ik besef nu pas aan wat voor ramp ik ontsnapt ben: ik ben geen enkele vis verloren! Ik denk dat dit wel illustreert dat kool de gifstoffen goed opneemt, ik denk dat de overgebleven toxines prima te verwijderen zijn door nogmaals zo'n 48 uur agressief over goede kool te filteren. Ik zou daarnaast tijdelijk (extra) fosfaatverwijderaar inzetten om de overtollige fosfaten die wellicht zullen vrijkomen te verwijderen en eventuele algengroei (gebrek aan grazers...) in te tomen.

Heel veel sterkte, ik had niet verwacht dat de koralen ook zouden sneuvelen!

SJIIIIIIIIIT Christof......wat un miserie :( !! Sterkte man!!

Pfffffffff wat een drama maar wat een klasse dat je de moed niet opgeeft en "gewoon" doorstart.

Ik weet niet of ik het op zou kunnen brengen als ik thuiskom en alles ligt dood in de bak.

In ieder geval sterkte en heel veel succes!!

Gr frank

Ik had echt geen vermoeden dat deze toxines ook de koralen aantasten. hierbij enkele schadebeelden:
1. een witte tafel met blauwe topjes
2. een licht lila granulosa, op de achtergrond de fluogele sinularia
3. lichtrose millepora

Bijlagen

• IMG_1429.JPG
    IMG_1429.JPG
    261,1 KB · Weergaven: 8
  • IMG_1430.JPG
    IMG_1430.JPG
    209 KB · Weergaven: 7
  • IMG_1431.JPG
    IMG_1431.JPG