Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Vette scape man. Lekker luchtig en vet veel zwem ruimte.
Niks meer aan doen. Koralen bepalen straks toch hoe je bak eruit gaat zien. Gewoon in het zand zetten die stukken en laten gaan :biggrin:

Is me wel een bak werk geweest, mooi gedaan. Gaudi valt erbij in het niets. ;)
Ziet er netjes uit, wordt straks denk ik wel mooi.

Dat heb je niet met koraallijm gedaan :)

Hoi Marcel,

Uit je opmerking maak ik op dat dit niet jouw smaak is, dat geeft niet want als we allemaal precies hetzelfde zouden doen zouden alle bakken er hetzelfde uitzien :)

Gewaagd wil ik het echter niet noemen omdat de voor- en nadelen redelijk goed in te schatten zijn.

Een achterwand schoonhouden van dit formaat, waar je ook nog eens moeilijk bij kan, is vrijwel niet te doen. Daarbij weet ik van mezelf, ondanks dat ik veel tijd stop in de hobby dat ik niet consequent genoeg ben om dit wekelijks bij te houden. Gevolg zou zijn dat de glasplaat uiteindelijk toch dichtgroeit bij met algen en kalkalgen. Wat dus v.w.b. donker en lichtreflectie hetzelfde resultaat heeft. Bovendien heb ik maximale spreiding van T5 en LED boven de gehele oppervlakte waardoor ik de gehele bak kan uitlichten met direct licht uit de bron en niet afhankelijk ben van de reflectie van de ramen.

Ik denk dat je het uiteindelijk ook moet zien als het af is. De bedoeling is dat de stenen wanden straks deel uit maken van de totale opbouw. Niet dat ik ze volledig ga vol planten met koralen maar de bedoeling is wel dat de opbouw van het rif op meerdere plaatsen aansluit op de stenen wanden. Doordat de koralen op die plaatsen dan deels over rif en deels over de wanden groeit wordt het één geheel.

Ik ben zelf ook benieuwd wat het gaat worden maar mijn streven is en blijft om een zo natuurlijk mogelijk ogend rif na te maken.

Groeten,
Erik

Gewaagd iets Erik, om je wanden te bekleden met steen, zal in de toekomst begroeien met alg en kalkalg welk een absorberend effect heeft op het licht , je zal ongetwijfeld wel steen inzetten om je rif opbouw op te zetten en dan vind ik persoonlijk de achterkant te donker worden, maar ik wacht af wat het eindresultaat gaat worden.

gr. marcel

Ik verwacht inderdaad dat ik hierdoor wat minder aan steen nodig heb voor de opbouw om het toch al snel "vol" te laten lijken. Maar des ondanks denk ik dat er nog een 250 kilo aan steen in komt, maar dat is lastig in te schatten nu en zien we wel als we zijn aan het opbouwen.

Zo das een hele klus geweest.
Ik denk bijna geen steen meer nodig nu al plek zat voor koraal.

Groetjes wesley

We zullen zien of het mooi wordt :biggrin: . Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar, ik ga mijn best doen bij de opbouw om het een beetje één geheel te laten vormen met de wanden.

Is me wel een bak werk geweest, mooi gedaan. Gaudi valt erbij in het niets. ;)
Ziet er netjes uit, wordt straks denk ik wel mooi.

Nee inderdaad en ook niet met Pritt stift :)

Ik heb gewoon 100% siliconen kit gebruikt.

Dat heb je niet met koraallijm gedaan :)

Anders die achterwand.

Eens benieuwd hoe dit gaat worden met een gevulde bak

Nee inderdaad en ook niet met Pritt stift :)

Ik heb gewoon 100% siliconen kit gebruikt.

Daar zijn wat tubes kit in gegaan ;)

Waarom heb je geen rif keramiek platen geplaatst?

Groet,

Frank

7 kokers kit in totaal en ongeveer 90 kilo steen.

Ik heb niet voor rif keramiek gekozen omdat er toch wel een aantal verhalen van bekend zijn van bakken die slecht draaien of draaide door de giftige stoffen wat eruit kunnen komen. Bovendien ziet dit er natuurlijker uit dan rif keramiek.

Daar zijn wat tubes kit in gegaan ;)

Waarom heb je geen rif keramiek platen geplaatst?

Groet,

Frank

Als het straks alles af is mag je gerust eens komen kijken wellicht kun je nog nuttige tips (of juist dingen die je niet moet doen :)) opdoen voor jou bak die je gaat opstarten.

Anders die achterwand.

Eens benieuwd hoe dit gaat worden met een gevulde bak

Als het straks alles af is mag je gerust eens komen kijken wellicht kun je nog nuttige tips (of juist dingen die je niet moet doen :)) opdoen voor jou bak die je gaat opstarten.

Hou ik je aan!!!

Of anders kom je mij gewoon helpen met de opbouw ;)

Even een ervaring delen waar ik zelf ook van stond te kijken. Afgelopen maandag de bak voor de 2de maal gevuld met kraanwater om te spoelen. Moet toch nog even wachten op het levend steen en dacht ik heb zoveel kit gebruikt bij het plakken van de stenen dat nog een keer spoelen geen kwaad kan.

Dus: uitgeloogd steen (fosfaat vrij/arm), kraanwater en verder niks.

Bacteriebloei na 3 dagen, het glas voelde ook glibberig aan.

Vandaag na 6 dagen alles weer weg en water weer kraak helder. Waarschijnlijk dus alle voedingstoffen verbruikt en op.

IMG_1022.jpg

IMG_1023.jpg

In kraanwater zitten ook bacterieen, zeker als je in een "oudere" wijk woont.
Bij heftig gebruik en of spoelen van de leidingen komen deze los.
Maar of dit nu bacteriebloei is ? of is dat water warm...zeg maar 25 graden?

bij gebruikelijke temp van 18 graden vermeerderen ze zich niet zo snel dat er binnen 3 dagen zon bloei ontstaat.

In kraanwater zitten ook bacterieen, zeker als je in een "oudere" wijk woont.
Bij heftig gebruik en of spoelen van de leidingen komen deze los.
Maar of dit nu bacteriebloei is ? of is dat water warm...zeg maar 25 graden?

bij gebruikelijke temp van 18 graden vermeerderen ze zich niet zo snel dat er binnen 3 dagen zon bloei ontstaat.

Ja woon in een oudere woonwijk en als je bijna 2 kuub achter elkaar laat lopen spoelen de leidingen inderdaad door [emoji3]

Water is 21 a 22 graden.

Ben toch ook wel benieuwd. Ik had ook zo'n slijmerige laag en mistig water in een ton osmose water die buiten stond met steen te draaien en diakat.

Als het echt bacteriën zijn dan snel aftappen. 1800 liter zijn 3600 halve liter flesjes bacteriën a €30,- is €108.000,-.

Ho, wacht, ik kom je helpen met bottelen!!! Tot zo. ;)

Ik realiseer me nu wel dat ik gevuld heb met de tuinslang dat is natuurlijk een grote bron van bacteriën.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ben toch ook wel benieuwd. Ik had ook zo'n slijmerige laag en mistig water in een ton osmose water die buiten stond met steen te draaien en diakat.

Als het echt bacteriën zijn dan snel aftappen. 1800 liter zijn 3600 halve liter flesjes bacteriën a €30,- is €108.000,-.

Ho, wacht, ik kom je helpen met bottelen!!! Tot zo. ;)

Nog even wachten met bottelen, ik heb nog een doos wodka besteld. Eerst vet mesten [emoji3]

Snap je nu dat bacterieen uit flesjes een zeeeeeeeer winstgevende zaak is.
als we eens koffie drinken neem ik het onderzoek eens mee.
let wel, dit was een poosje terug, inmiddels kunnen producenten beter zijn geworden.

De Nishikigoi vereniging nederland (NVN) heeft door het hele land in
winkels bacterie-producten gekocht. Deze producten worden verkocht als
hulp bij het opstarten van filters in vijvers. Om dit te kunnen doen moeten deze
producten vloeibaar zijn en levende bacteriën bevatten. Een goed product moet 2
soorten bacteriën bevatten: AOB (Ammonium-oxiderende bacteriën) en NOB (Nitrietoxiderende
bacteriën).
De gekochte producten heeft de koi-vereniging vervolgens afgegeven aan het KIWA Water
Research (een erkend onderzoeksinstituut op dit gebied). Het KIWA heeft deze producten onderzocht
op een aantal kenmerken: 1) Aantal AOB en 2) aanwezigheid van NOB (2 soorten), dus geen
aantallen.
Het eerste resultaat is dat maar de helft (9 van de 18) van de geteste producten meer AOB bevatten dan
leidingwater (8.000 per ml). Bactoplus gel was de absolute topper met 120 miljoen bacteriën per ml,
meer dan 200x meer dan Bacta-totaal, de nummer 2 van de met naam en toenaam genoemde
producten (een tweetal onbekende merken bevatten meer bacteriën dan Bacta-totaal maar minder dan
Bactoplus (2-10x minder); deze merken zijn echter vanwege andere selectiecriteria afgevallen). Bactoplus
bevatte zelfs 4000x meer dan Huismerk Overloon en 2400x meer dan Microbe-lift Nite-out.
Het tweede resultaat betreft de aanwezigheid van NOB; het KIWA heeft gekeken naar
de aanwezigheid van Nitrobacter en Nitrospira. Het blijkt dat wederom maar de helft
(10 van de 18) producten NOB bevatten (dus één van beide NOB-soorten), waaronder
Bactoplus gel. Slechts een derde van de producten (6 van de 18) bevatten ook de NOB
welke belangrijk is in koi-vijvers, namelijk Nitrospira; in Bactoplus gel zat deze bacterie.
Slechts een kwart van de producten (4 van de 18), waaronder Bactoplus gel, bevatten
beide soorten NOB waarop het KIWA heeft onderzocht en niet zoals andere
merken maar 1 van de 2.
Op basis van deze resultaten concludeert de koi-vereniging dat maar 6 van de 18
geteste producten geschikt zijn voor het toevoegen van de juiste bacteriën aan
vijverwater, waaronder natuurlijk Bactoplus gel.
Bij het maken van een rangschikking wordt Bactoplus gel door de
koi-vereniging op nummer 1 gezet; een van de opmerking van de
koi-vereniging was dat Bactoplus geen productie- en houdbaarheidsdatum
heeft. Alle producten worden inmiddels voorzien van datum en
charge nummer.
De overduidelijke conclusie is dan ook dat Bactoplus de
hoogste aantallen bacteriën bevat, de juiste bacteriën
en met een goede verpakking met houdbaarheidsdatum.
Compleet verslag te lezen in KOI magazine
NVN - nummers 77 & 79.

das een interessant stukje!

maar is het ook goed voor onze reef aquaria , deze bactoplus gel:rolleyes:? Bedankt voor het delen !;)

Back
Bovenaan