Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Mooi dagboek Erik,

Ik ga over een tijdje ook een nieuwe bak opstarten 160x70x60 Ik ga hierbij ook mijn sump in de kelder zetten, de voorbereidingen zijn in volle gang.

Ik zie bij jou goeden voorbeelden wat ik kan gaan hanteren.

Ga zo door!

Ik ga je dagboek ook volgen, en maak er iets moois van

Ik dacht die Erik kan ik toch niet zolang laten wachten op zijn levend steen-bacterien. Nog 3 weken kijken naar tuinslangbacterien is voor een zee-aquariaan doodvermoeiend hahahaha.;)

Vorige week kreeg ik te horen dat het vers levend steen pas eind april geleverd zou worden :mad:

Plotseling afgelopen maandag een mail met "verassing , steen is onderweg en kan dinsdag avond opgehaald worden".

Oei ... maar ik had nog kraanwater om te spoelen in de bak. Dus dat was even stressen hoe ik het voor elkaar kon krijgen om de bak te vullen met zoutwater op één dag tijd. Bedoeling was om met NZW op te starten. Contact opgenomen met degene die mij het water zou brengen maar het NZW kon niet eerder dan zaterdag pas geleverd worden. Alternatief was dus zelf water maken maar ik had een kleine 2000 liter nodig en dat met maar een osmose apparaat met een opbrengst van een krappe 200 liter per dag zou dat minimaal 10 dagen gaan duren. Deze optie viel dus ook af. Gelukkig kon ik van ReefCorner waar ik ook het steen besteld had 2 ionen vaatjes lenen welke samen een opbrengst hebben van 200 liter per uur.

Maandag avond samen met Bjorn_S de bak leeggemaakt en begonnen met vullen met ionen water. Dinsdag ochtend de wekker gezet om 5:30 want ik had uitgerekend dat de bak dan bijna vol zou zijn. En dat klopte vrij aardig want nog geen uur later was de bak vol genoeg om de pompen aan te zetten en te beginnen met zout toevoegen. In totaal 3 emmers zout toegevoegd en gaan werken. Ja ook dat kwam er nog eens bij :p.

Na thuiskomst van het werk het zoutgehalte gemeten en deze was 30ppm en temperatuur was inmiddels gestegen naar een 19 a 20 graden. Alles kantje boord maar prima voor het steen in te leggen !

Bjorn_S stond inmiddels alweer op de stoep en op naar ReefCorner voor het steen op te halen. Na veels te lang zijn blijven "hangen" terug naar huis en de 125 kg kilo kakelvers levend steen verspreid in de bak over de bodem. Flinke zak diakat en kool erin, afschuimer op vol vermogen en weer naar bed om snel wat uurtjes te slapen om vervolgens vandaag weer te moeten werken (pffff). Ik weet niet of het komt door het werken komt maar het waren 2 drukke dagen :rolleyes:

Bekijk bijlage 454437

Bekijk bijlage 454438

Bekijk bijlage 454439

Bekijk bijlage 454440

Bekijk bijlage 454441

O ja voor degene die denken "de opbouw had wel iets mooier gekund" ....... dit is niet de definitieve opbouw maar alles is er maar gewoon verspreid over de bodem zo kan het steen mooi schoonspoelen en de opbouw komt dan op een later moment wel.

Hhahaha, dat krijg je als je mijn mail niet goed leest ;):p

Ow, dus jullie 2 waren dat bij Reefcorner, dan weet ik het voor de volgende keer :)

Succes met de opstart, ik heb een gelijkaardig scenario meegemaakt met dat Theo me belde van: Waar blijf je? :D
Hele nacht ionenwisselaar laten draaien om me bak te vullen, vlug vlug zout erin gekapt.. zoutwaarde en temp waren +- goed.. hop steen erin kappen.
Heeft me in totaal 24 uur non-stop bezig gehouden.

Dankje, ik ga zeker proberen er iets moois van te maken. Alles in één keer perfect inrichten zal niet lukken maar stapje voor stapje zullen we er wel komen.

Mooi dagboek Erik,

Ik ga over een tijdje ook een nieuwe bak opstarten 160x70x60 Ik ga hierbij ook mijn sump in de kelder zetten, de voorbereidingen zijn in volle gang.

Ik zie bij jou goeden voorbeelden wat ik kan gaan hanteren.

Ga zo door!

Ik ga je dagboek ook volgen, en maak er iets moois van

Je hebt vooral ook Pam blij gemaakt. Ze was gisteren al aan het polsen of ik al gemeten had en hoe lang het nu duurt voordat de andere bak weg kan :)

Ik dacht die Erik kan ik toch niet zolang laten wachten op zijn levend steen-bacterien. Nog 3 weken kijken naar tuinslangbacterien is voor een zee-aquariaan doodvermoeiend hahahaha.;)

Even chillen en bijkomen van een lange vermoeiende reis helemaal van Indonesië naar Puth :)

IMG_1063.jpg

IMG_1064.jpg

IMG_1067.jpg

Zo zeg, dat is een flinke berg stenen, maar heb je ook wel nodig om tot een goed resultaat te komen, zal veel leven uit komen, zoals nu al te zien...:cool:

gr. Marcel

Altijd leuk om te zien wat er zo al mee komt met het steen. Blijft steeds een verassing.

Zo zeg, dat is een flinke berg stenen, maar heb je ook wel nodig om tot een goed resultaat te komen, zal veel leven uit komen, zoals nu al te zien...:cool:

gr. Marcel

Hoi Marcel,

Lijkt een berg inderdaad als het uitgespreid ligt, maar is lastig in te schatten of het genoeg is. Maar daar komen we snel genoeg achter.

Gr Erik

Laatst bewerkt:
Altijd leuk om te zien wat er zo al mee komt met het steen. Blijft steeds een verassing.

Ik neem aan dit sarcastisch bedoelt is ? [emoji2][emoji6]

Dit weekend flink ge-aquascape. Ik tot aan mijn oksels in het water en mijn vrouw Pam stenen aangeven en aanwijzigingen geven [emoji1]

Ik kwam nog een paar stenen kort na zaterdag en dus zondag nog 13 kilo bijgehaald.

Lastig om het op een foto tot uitdrukking te laten komen maar heb toch een poging gewaagd.

7013749deeb6796a1955caf6fcbc57ff.jpg

Laatst bewerkt:
32dbf97f807c1d3244b800e96ca7ae26.jpg

5edc20def883fb3c39014a92ddd1f4e3.jpg

1500fd623eac4f2972e2e43d9d13b172.jpg

57e30b7a301ab3e57da1668f11bf9be6.jpg

0388a8010e1944820603a5f4c3f587bf.jpg

61beb03dc6f36af78d9b34e7535eaab5.jpg

ced7c4700860100cfe80ae9c01103d9e.jpg

ea8581a8efc277484cdcd5a45a14ab7e.jpg

e40653ff78d1487664967eb44483c856.jpg

53c5547c2432cc256a5c860e8f255aeb.jpg

Toch duidelijke fotos Erik. K ben heel benieuwd hoe t er straks met koralen uitziet. T ziet er mooi ruimtelijk uit. Gaat een topper worden

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Bedankt Dennis.

Ik kan niet wachten nu tot het zand er kan, dan krijg je meestal pas het totaal beeld en het ruimtelijke effect. Maar nog even geduld.....

Toch duidelijke fotos Erik. K ben heel benieuwd hoe t er straks met koralen uitziet. T ziet er mooi ruimtelijk uit. Gaat een topper worden

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Back
Bovenaan