Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

dat komt dicht in de buurt van mijn ombouw :o. Daar ga je geen spijt van hebben !!

Bijlagen

• IMG_3439.jpg
    IMG_3439.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 78
Ja Ed het wordt zeker een hele klus.

Rond half februari kom ik even wat NZW halen bij je :rolleyes:

Dat word een hele klus ;)

Ik ben wel heeeeel nieuwsgierig hoor.

Heel veel succes met deze uitdaging, super hoor.

Yep, die lijkt er inderdaad op ja :)

Mooi gemaakt trouwens !

dat komt dicht in de buurt van mijn ombouw :o. Daar ga je geen spijt van hebben !!

Jezus en allemaal in dat klein keldertje :cool:. Het word bijna een mini jawsee kelder. Ge gaat toch niet gaan graven hoop ik:p

Wat was er mis de oude opstelling van het sumpgedeelte dan? Leek toch een goede basis om terug vanuit te starten.
Of was die closeloop met de huidige basis niet te realiseren...?

Neeeeee graven gaan we niet :)

Maar ik heb afgelopen maand ook niet stil gezeten. Ik heb de wasmachine, droger en vriezer van de vrouw (en ook van mij maar ik gebruik het eigenlijk nooit :p) naar boven verhuist, en van een slaapkamer haar hobby kamer gemaakt.

Zo heb ik de kelder voor mij alleen.

Het was wel te realiseren met de huidige kelderopstelling maar de sump moest wel groter en de de stekkenbak mocht ook wel groter. Ach als je dan toch bezig bent ..... als straks alles draait doe je het niet zo maar even.

Jezus en allemaal in dat klein keldertje :cool:. Het word bijna een mini jawsee kelder. Ge gaat toch niet gaan graven hoop ik:p

Wat was er mis de oude opstelling van het sumpgedeelte dan? Leek toch een goede basis om terug vanuit te starten.
Of was die closeloop met de huidige basis niet te realiseren...?

Mooi uitgewerkt en overal goed over nagedacht Erik.
Zijn indrukwekkende cijfers die je neerzet. topjes

Stroom back-up :

D.m.v. een loodaccu, druppellader, omvormer en een zelfbouw besturing zal de afschuimer, opvoerpompen en closed-loop pompen voorzien worden van de nodige uren stroom in geval van stroomuitval.
Hebben we het al eens over gehad maar niet echt tot in detail. Wil dat toch ook gaan maken zo. Omvormer heb ik dan weer niet nodig volgens mij omdat ik stromingspompen gebruik die ook op 12V werken. Maar daar hebben we het nog wel eens over bij een pot koffie;)

Ja Ed het wordt zeker een hele klus.

Rond half februari kom ik even wat NZW halen bij je :rolleyes:
Maak je niet alle water op, ik heb ook nog wat nodig. ;)
Samen voorkomen we mogelijk de zeewaterspiegel stijging die verwacht wordt door de klimaatverandering (waar we waarschijnlijk dan ook wel weer een grote bijdrage aan leveren ivm het te verachten stroomverbruik :p).

:) zo zie je maar alles netjes in evenwicht....

Maak je niet alle water op, ik heb ook nog wat nodig. ;)
Samen voorkomen we mogelijk de zeewaterspiegel stijging die verwacht wordt door de klimaatverandering (waar we waarschijnlijk dan ook wel weer een grote bijdrage aan leveren ivm het te verachten stroomverbruik :p).

Verwarming :

Omdat de sump en stekkenbakken in een koele kelder komen te staan kost het op de zomermaanden na nog al wat energie om alles op temperatuur te houden.

Verwarmen zal gaan gebeuren d.m.v. een warmte wisselaar die op de CV installatie wordt aangesloten welke d.m.v. een zelfbouw besturing de warmte vraag regelt tussen het aquarium en de rest van het huis.

Koeling :

Sinds ik nu de sump en stekkenbak in de kelder heb is koeling niet meer nodig. We zullen zien wel of dit met de nieuwe installatie wel nodig is. Voorlopig dus geen plannen voor koeling.

Mocht het toch nodig zijn heb ik een idee hierover om d.m.v. ook een warmtewisselaar de vloerverwarming die nu al ligt in het huis te gaan gebruiken voor koeling in de zomer.
Straks is je keldertje wel zo vol dat deze mogelijk op temperatuur blijft :).
Een verwarming in de kelder erbij zou ook kunnen.

De woonkamer zal met zo'n volume op 25 graden ook niet snel afkoelen, dit gaat dan weer energie besparing zijn op de vloerverwarming. Je moet het natuurlijk optimistisch bekijken :).

Ik hoop maar dat mijn energieleverancier het ook optimistisch wil bekijken door een beetje schappelijke rekening te sturen volgend jaar :)

Straks is je keldertje wel zo vol dat deze mogelijk op temperatuur blijft :).
Een verwarming in de kelder erbij zou ook kunnen.

De woonkamer zal met zo'n volume op 25 graden ook niet snel afkoelen, dit gaat dan weer energie besparing zijn op de vloerverwarming. Je moet het natuurlijk optimistisch bekijken :).

Ik hoop maar dat mijn energieleverancier het ook optimistisch wil bekijken door een beetje schappelijke rekening te sturen volgend jaar :)
Volgens mij krijgen grootverbruikers andere tarieven. DSM bijvoorbeeld zal toch ook wel korting krijgen.
Heb je niet overwogen een kleine kernreactor in de kelder te installeren ;)

Nee, wel om een kabel via de zolder van buren door te trekken naar de kelder :)

Volgens mij krijgen grootverbruikers andere tarieven. DSM bijvoorbeeld zal toch ook wel korting krijgen.
Heb je niet overwogen een kleine kernreactor in de kelder te installeren ;)

Zo, de bak is verplaatst. Alle techniek uit de kelderruimte naar boven verhuist en alles draait weer als stand alone bak aan de andere kant van de kamer !

Koralen staan inmiddels weer allemaal open en het water is alweer bijna helemaal helder.

De eerste indruk is dat ik niets verloren heb van mijn koralen en vissen bestand, hopen dat dit zo blijft.

In totaal 13 uur non stop bezig geweest met 3 man. Al met al een spannende, drukke dag maar ook vooral veel plezier gehad.

Bij deze wil ik Bjorn (Bjorn_S) en Ger (Kolleke) nogmaals bedankten , zonder jullie hulp was het vandaag niet gelukt !

En o ja sebastianmendez die toevallig een koraal kwam ophalen ook nog bedankt voor de hulp met het verplaatsen van de bak zelf.

Kleine foto impressie. Veel foto's hebben we niet gemaakt want dat schiet er dan bij in als je druk bezig bent.

Laatst bewerkt:
IMG_0537.jpg

IMG_0538.jpg

IMG_0539.jpg

IMG_0540.jpg

Dit is Bjorn_S. De foto's met Ger erop zijn allemaal mislukt helaas :p

Laatst bewerkt:
IMG_0541.jpg

IMG_0542.jpg

IMG_0543.jpg

Ik zal morgen wat foto's plaatsen van het uiteindelijke resultaat van een dag hard werken.

Heel graag gedaan Erik.
Was een top dagje en erg leuk om te kunnen helpen.
Op naar de volgende klus, of gewoon een kopje koffie ;)

Dat moet een drukke dag geweest zijn voor jullie.
Mooi dat het goed verlopen is.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan