Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Zeker Bjorn we gaan van 2016 een spetterend zeewater jaar van maken :)

Hele mooie plannen Erik.
Ik wist het natuurlijk al een tijdje en mijn project loopt zo'n beetje synchroon.
Q1 2016 worden me toch wel een aantal bakjes gestart in Limburg. :)

Ik wil je wel alvast heeeeeel veeel succes wensen. Momenteel ben ik met de led lampen bezig, man man man zeg. Zeven led armaturen maken, weet ik hoeveel schroefjes, ringetjes, boutjes, ventilators enz. Soms denk ik waar ben ik aan begonnen maar als ik me dan bedenk dat jij alles bijna een factor 2,5 meer hebt dan kan ik toch wel weer een beetje lachen. :o

Ik vind mijn project al spannend en desondanks jou project niet het mijne is vind ik het serieus spannend, zo groot en mooi.

Ik dacht dat ik met m'n nieuwe bak mijn droom werkelijkheid zou gaan laten worden maar jij bouwt gewoon mijn nieuwe droom.

Als je hulp nodig hebt bel je maar.
Dinsdag staat sowieso al gepland.

Re: Foto's 500 liter bak 2 jaar na opstart

Hoi Berry,

Het uitdenken van de plannen zit er ver op, nu alles inderdaad in praktijk te zien brengen. Alle fases heeft zo z'n leuke kanten en is werken naar een uiteindelijke resultaat.

We zullen zien wat het gaat worden .......

Gr. Erik

Ha Erik,

Super sjiek!! Je hebt de kennis ervoor, dus dit wordt genieten voor jullie (en voor forum vrienden)!! Geniet van de nieuwe opstart, het bouwen en de techniek installeren is ook altijd heel leuk vind ik!!

Super!!

Enjoy the holidays en alle goeds voor 2016!!

Greetings from het zuiden!

Dankje Luc. Van die sponzen wist ik niet maar ik zal eraan denken er zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Veel succes met het verhuizen van het huidige bestand en opbouwen van de nieuwe bak!
Wel oppassen met die sponzen, ik krijg daar persoonlijk enorme uitslag van na aanraking.

Dan is het nu maar eens tijd geworden om de theoretische plan van aanpak kenbaar te maken.

De komende posts zijn even veel tekst maar ik beloof jullie hierna zullen hoofdzakelijk weer foto's volgen waarmee jullie de voortgang kunnen gaan volgen :)

Showbak :

Afmetingen showbak 270 x 85 x 80 (73wh)

- Rimless
- Glasdikte 15mm
- Voorruit OpticWhite (rest zie je niet omdat de bak tussen 2 muren wordt ingebouwd)
- Glazen veiligheidsstrippen op alle kitnaden
- Glaskanten diamantgeslepen en polijst
- Zwarte 2-componenten kit, zeewatervast en UV-bestendig vlgs. ISO-norm

Onderstel :

Afmetingen frame 270 x 85 x 80

- Galvaniseert, dubbel poederlak, zeewatervast

Laatst bewerkt:
Stroming

De bak wordt voorzien van een closed-loop systeem welk via in totaal 6 wanddoorvoeren van 40mm gaan zorgen voor voldoende stroming. Geen storende stromingspompen of kabels meer in de bak zelf.

Pompen voor closed-loop worden 2x AquaForte 15m3 en als opvoer ga ik een AquaForte 20m3 gebruikt gaan worden. Deze laatste zal effectief ook bijna 15m3 overhouden op 3 meter hoogte waardoor de totale stroming in de bak op 45m3 uit gaat komen (ongeveer 30x de inhoud).

Alle 3 de pompen worden opgesplitst over 2 doorvoeren van 40mm. In totaal dus 6 uit-stromers waarvan 1 links, 3 in de achterwand en 2 rechts.

Laatst bewerkt:
Sump :

De sump wordt gemetseld in de kelder, geïsoleerd en aan de binnenzijden bekleed met schuim PVC platen om het geheel waterdicht te maken. Afmetingen 180x75x75.

Waterhoogte +/- 22cm, rest van de hoogte wordt alleen gebruikt als noodopvang in geval van stroomuitval.

Verwarming :

Omdat de sump en stekkenbakken in een koele kelder komen te staan kost het op de zomermaanden na nog al wat energie om alles op temperatuur te houden.

Verwarmen zal gaan gebeuren d.m.v. een warmte wisselaar die op de CV installatie wordt aangesloten welke d.m.v. een zelfbouw besturing de warmte vraag regelt tussen het aquarium en de rest van het huis.

Koeling :

Sinds ik nu de sump en stekkenbak in de kelder heb is koeling niet meer nodig. We zullen zien wel of dit met de nieuwe installatie wel nodig is. Voorlopig dus geen plannen voor koeling.

Mocht het toch nodig zijn heb ik een idee hierover om d.m.v. ook een warmtewisselaar de vloerverwarming die nu al ligt in het huis te gaan gebruiken voor koeling in de zomer.

Stekkenbakken :

2 Volglas bakken in de kelder van 160x60x40 (30wh)

Kalkreactor :

Zelfbouw met 50 liter inhoud (buis 250mm doorsnee en 1m hoog). Hierover later meer als de details verder zijn uitgewerkt.

Verlichting :

Zelfbouw combinatie T5 en LED gebaseerd op de ATI Hybrid maar dan beter :rolleyes:

Ten opzichte van de ATI hybrid heb ik de LED configuratie op 2 punten iets aangepast, betere verdeling van de LED’s over het wateroppervlakte en betere koeling. Verhouding LED t.o.v. van T5 is ook hoger dan van de ATI Hybrid.

Hierover later ook meer als de plannen verder uitgewerkt zijn.

Afschuimer :

BBK300 Intern

By-pass filter :

2 filterbuizen die als by-pass komen op de opvoer voor kool en/of fosfaatabsorber.

Dat word een hele klus ;)

Ik ben wel heeeeel nieuwsgierig hoor.

Heel veel succes met deze uitdaging, super hoor.

Waterverversing :

Extra bak voor opslag vers zeewater of aangemaakt zeewater van 100 liter met stromingspomp pomp in de kelderruimte.
Water aflaten uit het systeem gaat gebeuren d.m.v. aftakking met kraan op de opvoer welke rechtstreeks loost in het riool.

Bijvul verdampingswater :

Automatisch bijvulsysteem rechtstreeks d.m.v. vlotter bediende kleppen op het osmose apparaat.

Stroom back-up :

D.m.v. een loodaccu, druppellader, omvormer en een zelfbouw besturing zal de afschuimer, opvoerpompen en closed-loop pompen voorzien worden van de nodige uren stroom in geval van stroomuitval.

Planning :

We beginnen deze week met het verplaatsen van de huidige bak omdat de nieuwe op dezelfde plaats komt te staan. Dus leegmaken, verplaatsen en weer vullen. De bak zal voorzien worden van een tijdelijke sump omdat de kelder ruimte waar nu de sump staat mee moet in de verbouwing.

Daarna zullen er in januari en begin februari de nodige voorbereidingen getroffen worden :

- Ophangsysteem voor verlichting
- Extra gaten door muren en vloer
- Metselen van de sump en onderstel voor de stekkenbakken in de kelder
- Nodige leiding en elektra werk
- Frame voor ombouw
- Enz….

Levering van de bak zelf zal half februari gaan plaats vinden.

Enkele specificaties :

- Afmetingen showbak 270x85x80 (73wh)
- Watervolume showbak 1600 liter
- Totale watervolume 2500 liter
- Stroming showbak 45m3 per uur
- Maximaal vermogen LED : 900 watt
- Maximaal vermogen T5 : 554 watt
- Energie verbruik 24/7 : 13,8 kWh per dag
- Energie verbruik verlichting inclusief stekkenbakken : 12,7 kWh per dag
- Energie verbruik verwarming : Gas

Als laatste nog een schets van hoe het geheel er uit komt te zien.

Knipsel.JPG

De foto is overigens een uitgetrokken foto van de huidige bak.

Back
Bovenaan