Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

De bak is nu inmiddels een week verder na de flinke snoei beurten van de afgelopen 5 weken.
1000007466.jpg
De linkerhelft.

1000007467.jpg
Volledig aquarium.

1000007465.jpg
De rechterhelft.

Bovendien heb ik afgelopen maandag de nieuwe afschuimer geplaatst.
1000007469.jpg

Laatst bewerkt:
Vanmiddag heeft een van de twee stromingspompen het begeven. Na vanalles geprobeerd te hebben, kreeg ik het apparaat niet aan de gang.
Ik had al een aantal dagen het idee dat de stroming in de bak minder was. Dus de pomp was het al aan het begeven, denk ik.
Aangezien ik heel tevreden ben over de Gyre 350, ben ik op zoek gegaan naar nieuwe pompen van het type Gyres350
Helaas zijn de door mij al 4,5 jaren gebruikte Gyres 350 niet meer goed leverbaar. Er is namelijk een vervanger voor op de markt gekomen.
Vandaar dat ik de nieuwe versie heb besteld, Maxspect Gyre 350 CLOUD set a 2 pompen incl. 1 controller.
Ik hoop ze maandag te ontvangen en kan de stroming weer hersteld worden.

Mooie bak zeg! Wat is de visbezetting?

En tevreden van de afschuimer? Wat is het geluidsniveau?
Ik twijfel tussen de rdx of toch de mini speedy versie… toch een significant prijsverschil…

Ik twijfel tussen de rdx of toch de mini speedy versie… toch een significant prijsverschil…
Afschuimer is prima en erg stil.
De Deltec1000i was ook geluidsloos, maar ik kreeg het niveau niet meer goed afgesteld.

Ter info, de RD3 pompen zijn al maanden niet verkrijgbaar.
Mijn RD3 is kapot gegaan in januari, en ze hebben deze moeten vervangen door een rdx.
De RD3 was volledig stil, de rdx hoor je zeer lichtjes als je er vlakbij zit, maar buiten sump onhoorbaar.

De ruim 2 maanden geleden gezaagde Lobophyllia (Acanthastrea pachysepta) is prachtig hersteld.
1000007755.jpg
Voor het zagen/herstellen.
1000007754.jpg
Vanavond in mijn aquarium.

Laatst bewerkt:
Mooie bak zeg! Wat is de visbezetting?
Er zwemmen nogal wat visjes rond in mijn bak.
Dit zijn mijn vissen, tussen haakjes zijn de jaren in het aquarium.
1 Zebrasoma xanthurum (3,9)
1 Chelmon rostratus (3,0)
1 Gramma loreto (3,9)
1 Gramma melacara (3,9)
1 Ecsenius stigmatura (2,5)
1 Ecsenius midas? (2,6)
1 Halichoeres iridis (3,7)
1 Macropharyngodon bipartitus (3,9)
1 Pseudocheilinops ataenia (0,4)
1 Wetmorella albofasciata (3,5)
1 Wetmorella tanakai (3,3)
1 Wetmorella nigropinnata (3,9)
8 Spaeramia nematoptera (4,0)
7 Nemanthias dispar (1,5)
2 Pholidichthys leucotaenia (1,0)
2 Neocirrhites armatus, koppel (3,8)
2 Synchiropus splendidus, koppel (2,5)
2 Amphiprion ocellaris, koppel (3,5)

Laatst bewerkt:
Vanaf dinsdag draaien de nieuwe Gyres 350 Cloud op mijn bak. Mag zeggen ben er heel tevreden mee.
Ze bieden veel instelmogelijkheden. Ik gebruik een voorgeprogrammeerd programma voor sps. Dit programma heb ik zelf nog wat aangepast.
1000007905.png
1000007906.png

Vanaf dinsdag draaien de nieuwe Gyres 350 Cloud op mijn bak. Mag zeggen ben er heel tevreden mee.
Ze bieden veel instelmogelijkheden. Ik gebruik een voorgeprogrammeerd programma voor sps. Dit programma heb ik zelf nog wat aangepast.
Bekijk bijlage 632433
Bekijk bijlage 632434
Kan je de nieuwste generatie gyre-pompen ook instellen op de controller zelf, of moet je verbinden met je telefoon of tablet?

Kan je de nieuwste generatie gyre-pompen ook instellen op de controller zelf, of moet je verbinden met je telefoon of tablet?
Je kunt de Gyres ook instellen op de controller, maar via de app zijn er meer mogelijkheden.

Sinds een paar maanden ben ik de koralen in mijn bak aan het snoeien.
Gisteravond kwam de Acropora frogskin aan de beurt.
Met de koralenzaag van Maxpect was dit geen moeilijk karwei.
PXL_20240430_210605104~3.jpg
Een flink stuk heb ik afgezaagd en dat weer in 2 kleinere stukken verdeeld. Het afgezaagde stuk was niet mooi meer en ligt nu als "levend steen" in het wierenfilter.
De situatie voor het snoeien:
PXL_20240427_075422977.MP~6.jpg

Na het snoeien:
PXL_20240430_093249411.MP~5.jpg

Wat een prachtbak. Succes verder (y);)

Ik volg regelmatig de filmpjes van Fauna Marin op YouTube. De eigenaar van het bedrijf presenteert deze op een, naar mijn mening, leuke en leerzame manier.
Allerlei zaken komen aan de orde en zeker niet alleen de producten van Fauna Marin, zelfs verre van dat.
Zo heb ik een aantal weken geleden een aflevering bekeken over het belang van diverse slakken in onze bakken. Was erg leerzaam.
Nu heb ik slakken altijd al interessante dieren gevonden. Heb ze ook altijd in mijn zeeaquaria gehouden.
Mede n.a.v deze genoemde aflevering ben ik het aantal slakken in mijn bak flink gaan uitbreiden. Inmiddels heb ik zeker een 40 slakken bijgekocht. Niet allemaal tegelijkertijd, maar met tussenpozen. De slakken die ik nu heb aangeschaft zijn allemaal grazers.

Dat hoort ook helemaal bij de hobby vind ik, steeds iets blijven leren en niet stil staan 👍🏻 je kan ook altijd beginnen ze op de portretten verzamelen! Denk dat meerdere mensen deze foto's leuk zou vinden.

Hieronder een kleine impressie van een aantal slakken in mijn bak.
PXL_20240501_071053196.MP~5.jpgPXL_20240501_203608880.MP~5.jpgPXL_20240501_203627191.MP~3.jpgPXL_20240501_203705226.MP~3.jpgPXL_20240501_203746247~3.jpgPXL_20240501_203914820.MP~3.jpgPXL_20240501_205711421.MP~3.jpgPXL_20240501_205916911.MP~3.jpg

Ik volg regelmatig de filmpjes van Fauna Marin op YouTube. De eigenaar van het bedrijf presenteert deze op een, naar mijn mening, leuke en leerzame manier.
Allerlei zaken komen aan de orde en zeker niet alleen de producten van Fauna Marin, zelfs verre van dat.
Zo heb ik een aantal weken geleden een aflevering bekeken over het belang van diverse slakken in onze bakken. Was erg leerzaam.
Nu heb ik slakken altijd al interessante dieren gevonden. Heb ze ook altijd in mijn zeeaquaria gehouden.
Mede n.a.v deze genoemde aflevering ben ik het aantal slakken in mijn bak flink gaan uitbreiden. Inmiddels heb ik zeker een 40 slakken bijgekocht. Niet allemaal tegelijkertijd, maar met tussenpozen. De slakken die ik nu heb aangeschaft zijn allemaal grazers.
Heb je toevallig linkje?
Zijn dat die Duitstalige filmpjes?

Back
Bovenaan