Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Ik kan de video helaas niet zien omdat het verborgen is voor iedereen
Ik heb de instellingen inmiddels aangepast. Dank voor de tip.

Inmiddels het schooltje Nemanthias dispar uitgebreid naar 7 stuks. Het toevoegen van 2 nieuwe visjes verliep probleemloos.
1000004238.jpg

1000004239.jpg

Helemaal niets gevonden tot nu toe, zelfs geen skelet.
Heel bizar .....
Opgeblazen en de overloop in geraakt ofzo . Het skelet moet toch ergens zijn ... zeker van zo'n fungia . Maybe een hol in getrokken ? Ik zou niet rusten voor ik het zou vinden 🤣

Gisteravond naar Reef Corner in België gereden. Moest mijn ionenwisselaar omruilen. Toen ik de laatste keer daar was, eind van de zomer, zaten ze midden in de verbouwing van de zaak.
Ben samen met mijn maat Jos "Wateridioot" naar de winkel gegaan.
Nu is men een heel eind klaar met de verbouwing. Het is een prachtige winkel geworden.
Mooie grote bakken vol met koralen en de nieuwe vissen stelling was aan het indraaien. Ook de showbak was aan het opstarten.
Een van de nieuwe eigenaren, Ruben, was gisteravond in de winkel.
We hebben nog zeker tot 22.00 uur gezellig zitten kletsen met Ruben. Hij moest de verlichting nog wat langer laten branden om niet in het donker te komen zitten.
Rond 23.45 uur, na Jos thuis afgezet te hebben, was ik weer thuis.
Als deze verbouwing helemaal klaar is, is het zeer zeker nog meer de moeite waard om te bezoeken.

Laatst bewerkt:
Gisteravond naar Reef Corner in België gereden. Moest mijn ionenwisselaar omruilen. Toen ik de laatste keer daar was, eind van de zomer, zaten ze midden in de verbouwing van de zaak.
Nu is men een heel eind klaar met de verbouwing. Het is een prachtige winkel geworden.
Mooie grote bakken vol met koralen en de nieuwe vissen stelling was aan het indraaien. Ook de showbak was aan het opstarten.
We hebben nog zeker tot 22.00 uur gezellig zitten kletsen met Ruben. Hij moest de verlichting nog wat langer laten branden om niet in het donker te komen zitten.
Als deze zaak helemaal klaar is. Is het zeer zeker de moeite waard om daar naar toe te gaan.
Absoluut top winkel geworden. De nieuwe eigenaars hebben er veel werk in gestoken. Dit is mijn nieuwe lfs geworden. Goeie uitleg, eerlijke prijzen. 👌🏼👍🏼😁

Als deze zaak helemaal klaar is. Is het zeer zeker de moeite waard om daar naar toe te gaan.
Ook nog een mooi koraaltje gescoord? Hoe gaat het met de bak verder?

Ook nog een mooi koraaltje gescoord? Hoe gaat het met de bak verder?
Uiteraard heb ik nog een koraaltje gescoord. Heb een Lobophylia meegenomen. En wel deze:
1000005889.jpg

Dit is een mooie aanvulling voor mijn reeds aanwezige serie Lobophylia's. In
1000005885.jpg

1000005884.jpg

1000005887.jpg

1000005888.jpg
Helaas is de onderstaande Lobophylia in een mindere conditie. Ik verdenk mijn pincetvis van de beschadigingen.

1000005886.jpg
Ruben van Reef Corner bood mij aan om de beschadigde stukken weg te zagen. Ik zal dit koraal dan los moeten halen en mee naar België moeten nemen, dus ga ik dit maar even doen.
Op de beschadigde stukken groeit nu Stolonifera en dat is zeker minder.
De Lobophylia staat al bijna 4 jaren in mijn aquarium en was de eerste van de serie.

Laatst bewerkt:
Robert, bedoel je niet Lobophyllia?
Lobophytum is een lederkoraal ook wel bekend als duivelsklauw.

De laatste drie foto’s betreft overigens Acanthastrea pachysepta.

Robert, bedoel je niet Lobophyllia?
Lobophytum is een lederkoraal ook wel bekend als duivelsklauw.

De laatste drie foto’s betreft overigens Acanthastrea pachysepta.
Klopt helemaal! Het zijn inderdaad Lobophylia's.
Zal dit even aanpassen. Hartelijk dank voor je oplettendheid.
Is de naam Lobophylia veranderd in Acanthastrea?

Klopt helemaal! Het zijn inderdaad Lobophylia's.
Zal dit even aanpassen. Hartelijk dank voor je oplettendheid.
Is de naam Lobophylia veranderd in Acanthastrea?

Alstu!

Lobophyllia bestaat zeker nog wel.
Sterker nog na herclassificatie op basis van DNA onderzoek een paar jaar terug is het geslacht groter geworden. Symphyllia bestaat bijvoorbeeld niet meer, het werd gesynonimiseerd met Lobophyllia.

Echter zijn er meer koralen die er ogenschijnlijk erop lijken.

Acanthastrea pachysepta is heel karakteristiek en makkelijk te onderscheiden van Lobophyllia. A. pachysepta is ook heel erg agressief dus als je die naast een Lobo zet kom je er gauw genoeg achter dat ze elkaar niet mogen.

Het is in ieder geval een prachtig exemplaar Robert.

Alstu!

Lobophyllia bestaat zeker nog wel.
Sterker nog na herclassificatie op basis van DNA onderzoek een paar jaar terug is het geslacht groter geworden. Symphyllia bestaat bijvoorbeeld niet meer, het werd gesynonimiseerd met Lobophyllia.

Echter zijn er meer koralen die er ogenschijnlijk erop lijken.

Acanthastrea pachysepta is heel karakteristiek en makkelijk te onderscheiden van Lobophyllia. A. pachysepta is ook heel erg agressief dus als je die naast een Lobo zet kom je er gauw genoeg achter dat ze elkaar niet mogen.
Hartelijk dank voor de uitleg, weer wat erbij geleerd.
Als ik je dus goed begrijp, is het koraal op bijvoorbeeld foto 4 een Acanthastrea pachysepta en de koralen op foto's 2 en 3 Lobophylia's. Aan de vormen van deze koralen is het verschil tussen Acanthastrea en Lobophylia volgens mij goed te zien.
Nu staan deze drie genoemde koralen al meerdere jaren bij elkaar gegroepeerd.
1000005911.jpg
Van agressie van de Acanthastrea pachysepta heb ik tot nu toe nog niets gezien, gelukkig.
Maar ik zal dat zeker in de gaten gaan houden.

Hartelijk dank voor de uitleg, weer wat erbij geleerd.
Als ik je dus goed begrijp, is het koraal op bijvoorbeeld foto 4 een Acanthastrea pachysepta en de koralen op foto's 2 en 3 Lobophylia's. Aan de vormen van deze koralen is het verschil tussen Acanthastrea en Lobophylia volgens mij goed te zien.
Nu staan deze drie genoemde koralen al meerdere jaren bij elkaar gegroepeerd.
Bekijk bijlage 628225
Van agressie van de Acanthastrea pachysepta heb ik tot nu toe nog niets gezien, gelukkig.
Maar ik zal dat zeker in de gaten gaan houden.

Fijn dat je de agressie nog niet gezien hebt.
Ik zou er niet op wachten. 😉

Gisteren met deze beschadigde Acanthastrea pachysepta naar Reef Corner gereden.
1000005950.jpg
1000006014.jpg
Joey heeft het koraal mooi gezaagd en alle slechte stukken verwijderd.
Nu heb ik dit mooie stuk op zijn vertrouwde plek in mijn bak staan:
1000006010.jpg
En op een andere plek dit kleine kopje:
1000006009.jpg
Ben benieuwd wat dit restje gaat doen.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk is me bij het bezoek aan Reef Corner een koraal aan de vingers blijven plakken.
Het is een Heliofungia actiniformis.
1000006066.jpg

Een mooie aanwinst voor op de bodem(y). Daar hebt je nog wel beetje plaats idd 😝 Ik had ook dit koraal tijd geleden in mijn oude bak

Gisteren met deze beschadigde Acanthastrea pachysepta naar Reef Corner gereden.
Bekijk bijlage 628701
Bekijk bijlage 628699
Joey heeft het koraal mooi gezaagd en alle slechte stukken verwijderd.
Nu heb ik dit mooie stuk op zijn vertrouwde plek in mijn bak staan:
Bekijk bijlage 628698
En op een andere plek dit kleine kopje:
Bekijk bijlage 628700
Ben benieuwd wat dit restje gaat doen.
Prachtig , mooi hoe zo'n stuk direct opknapt als t wat bijgezaagd word.
Viel me wel op dat je doopvont al flink word ingekapseld door de montipora.

Back
Bovenaan