Mijn bak draait nu inmiddels al ruim 4 jaren. Een "nadeel" is dan wel dat sommige koralen steeds groter worden. Een van mijn grote Acropora's stak inmiddels boven het water uit en begon de instroomopening van de pomp af te sluiten. Zo ook de stroming in de bak te belemmeren.

Uiteindelijk zit er niets anders op dan te gaan snoeien. Als ik ergens geen fan van ben, dan is het snoeien van Acropora's. Zij breken altijd op plaatsen af die je eigenlijk niet wilt. Voor dit koraal heb ik een zaag besteld om in de bak mee te kunnen zagen.
Deze heb ik afgelopen woensdag ontvangen en gisteravond heb ik de stoute schoenen aangetrokken.
Het zagen ging prima! Alleen kwam de voet van de hele Acropora uiteindelijk los van de ondergrond.
Zo heb ik het hele blok maar even op het aanrecht gelegd.

Hier waren al een paar stukken vanaf gezaagd.
Uiteindelijk heb ik nog 5 grote stukken hiervan afgezaagd. Ik had geen zin om met kleine fraggs te beginnen. Ik heb namelijk geen stekkenbak.
Een van grootste koppen heb ik gereserveerd voor een aquariaan die er mij om gevraagd had.
De rest gaat uit logeren bij een aquariaan die een paar flinke stekkenbakken heeft.

Dit stuk steen bleef over en heb ik in de sump gelegd.
De bak is nu weer een heel stuk kaler en dat is wennen. Zeker nadat dit grote stuk aangepast is. In korte tijd heb ik 2 grote Acropora's een flink eind teruggesnoeid en teruggeplaatst.
Dit is de situatie nu. Het gaat om de 2 omcirkelde Acropora's.
Nu weer geduld hebben op een vernieuwde groei van de ingekorte koralen.
De bak is wel een stuk ruimtelijker geworden, maar het is wennen.