Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Ziet er weer spik e span uit zo met witte bodem , is een dingetje waarbij je direct eer van je werk hebt 😊

Hey Robert! Met nieuw zand is het zo prachtig mooi:love: Mag ik vragen om welke reden heb je dan niet al zand die met groene Cyano besmet is verwijdert? Ik weet dat normaal doen mensen precies op zo'n manier (een deel ) zodat goede oude bacteriën ook blijven en niet te veel onbalans in een keer, maar jouw situatie is anders.... Zou allen dit niet kunnen helpen: al zand in een keer vervangen, losse stenen en koralen op de bodem en in de buurt buiten de bak schoon maken, wat niet uit de bak kan goed afzuigen, goede bacteriën toe? Misschien zou dan zonder cyano clean kunnen?
Ik heb ook zand met cyano vervangen hoor, alleen dit stuk was duidelijk minder "besmet"
De linker hoek van de bak heb ik bewust laten zitten. Hier is het cyano namelijk begonnen.
Ik wil graag zien wat het spul Cyano Cleaner gaat doen met de smeeralgen. Bovendien wordt de hele bak dan behandeld, dus ook op plekken waar ik niet bij kan en ook nog niet zie, tussen de koralen bijvoorbeeld.
Ik heb het volste vertrouwen in dit goedje.

Laatst bewerkt:
Het flesje CyanoCleaner is vanmiddag gearriveerd. Vanavond als de verlichting net uit is ga ik doseren.
Afschuimer etc. gaan de komende 48 uren dan uit.
Ben heel nieuwsgierig naar het resultaat.
DSC_0008~2.JPG

Inmiddels ruim 30 uren na het toevoegen van 55 ml CyanoCleaner. Gisteren werd de smerige groene aanslag geleidelijk minder, nog niet veel maar toch.
Ben benieuwd hoe het vandaag verloopt. De verlichting is zojuist aangesprongen en mag wederom niet klagen. De groene cyano is weer zichtbaar verminderd, ondanks de verlichting nog erg blauw is, is dit wel te zien.
Als de lampen dadelijk vol branden zal ik foto's maken en hier plaatsen.
De afschuimer, ozon etc. staan helemaal uit.
De pH-waarde in mijn aquarium beweegt zich normaliter dagelijks tussen 8.0 en 8.3 Gistermorgen was deze gezakt naar 7.9 en in de loop van de dag weer opgelopen naar 8.2.
Vanmorgen is de pH 7.8 Kijken waar deze waarde vandaag op uitkomt.
Na 48 uren mag allesweer aangezet worden. Voor mij wordt dat morgenochtend en niet vanavond laat. Ik wil de afschuimer wat in de gaten kunnen houden en daarvoor blijf ik echt niet op vannacht.
Aan de koralen, vissen, Tridacna's, garnalen, egels etc. is niets te merken. Maar wat niet is, kan nog komen. Hoewel ik dat niet verwacht.

De verlichting brandt inmiddels een paar uurtjes. Hieronder staan een paar foto's van het resultaat.
Voor de kuur:
DSC_0004~3.JPG
DSC_0003~4.JPG

Resultaat na een kleine 36 uren:
20230902_112136~2.JPG
20230902_112157~3.JPG

Bijlagen

• DSC_0002~2.JPG
    DSC_0002~2.JPG
    232,7 KB · Weergaven: 11
  • DSC_0003~2.JPG
    DSC_0003~2.JPG
    273,1 KB · Weergaven: 11
De bak is helemaal schoon! Vanmorgen was de pH erg laag voor mijn bak en wel 7,7 Normaal is hier 8,0/7,9.
Afschuimer weer aangezet, uiteraard in een lage stand. Inmiddels al een paar keer verhoogd. Het apparaat is tot nu toe geen enkele keer overgelopen.
De pH staat weer op 8,2.
Gistermiddag met het wekelijkse meet rondje waren fosfaat 0,11 en nitraat 11,4 erg hoog voor mijn bak.
Zal het uit staan van de afschuimer dan zoveel invloed hebben?
Ben benieuwd naar de resultaten van aankomende zaterdag.

Terug van een mooie vakantie op het Griekse eiland Samos.
Op vakantie gaan vind ik toch altijd een dingetje als je een zeeaquarium hebt. Op zo'n bak zit toch de nodige techniek en er kan altijd iets uitvallen. Dat gebeurt natuurlijk altijd als je niet thuis bent.
Bovendien heb je een vertrouwd iemand nodig die gedurende de afwezigheid een oogje in het zeil houdt en de visjes voert.
Gelukkig heb ik een buurtgenoot die dat voor mij heeft gedaan. Deze persoon heeft generlei ervaring met wat voor een aquarium dan ook. Voor een leek op dit gebied zijn de eenvoudige basishandelingen van een zeeaquarium vaak al ingewikkeld genoeg om uit voeren .
Ik versta onder de basishandelingen: de visjes voeren; osmosewater tank een keertje bijvullen en de beker van de afschuimer leegmaken.
Na een goede uitleg en een kleine door mij geschreven handleiding voorzien van foto's ben ik met het volste vertrouwen op vakantie gegaan.
Vanmiddag thuis gekomen en dan is het toch altijd spannend als je de woonkamer inloopt.
De de voor-en zijruiten van mijn aqaurium waren flink en goed bealgd, maar door deze mistige ruiten zag ik mijn visjes vrolijk rondzwemmen en de koralen en Tridacna's stonden er prima bij. De garnalen zaten gezellig op hun vaste plekje in de bak.
Van mij mag een verzorger van mijn aquarium nooit de ruiten schoonmaken. Vandaar dat de bak er niet uitziet als je terugkomt van je vakantie, maar het zij zo.

DSC_0272~2.JPG
Op deze foto is te zien hoe de ruiten van de bak eruit zagen bij thuiskomst.

20230923_182639~2.JPG
Na een flinke poos poetsen was dit het resultaat. De bak ziet er prima uit.
Ik heb tijdens mijn vakantie wel gezien dat de elektrode van de kH-Director aan het einde van zijn leven is gekomen. Dankzij de app heb ik dit handmatig bij kunnen sturen en automatische regeling van de kH uitgeschakeld.
Komende week ga ik de elektrode vervangen. Deze had ik al een paar weekjes geleden aangeschaft. Eigenlijk had ik nieuw elektrode al kunnen vervangen.

Wie had dat tien jaar geleden durven denken dat je middeltjes kunt bijsturen en monitoren vanaf de andere kant van de wereld 😳.
Bak staat er prachtig bij Robert.
Grtz jack

Wie had dat tien jaar geleden durven denken dat je middeltjes kunt bijsturen en monitoren vanaf de andere kant van de wereld 😳.
Bak staat er prachtig bij Robert.
Grtz jack
Gelukkig is dat nu wel mogelijk. Alleen vind ik het WiFi-gebeuren van GHL i.c.m. hun app nog steeds waardeloos.

Vanmorgen een meetronde gedaan, het laatste rondje was van net voor vertrek naar Griekenland.
Normaal doe ik deze meetronde wekelijks op zaterdagmorgen.
De resultaten zijn prima.
Screenshot_20230924-153933~2.png

Begin augustus ontdekte ik dat mijn diadeemegel aan steenkoralen begon te knabbelen.
Bij een van mijn Goniopora's was dit toen heel duidelijk te zien. Dezelfde dag heb ik de egel uit mijn aquarium verwijderd.
De Goniopora heeft zich gelukkig inmiddels prima hersteld.

Goniopora 5 augustus 2023.JPG
Op 5 augustus met een hele rechterkant afgeknaagd.

Goniopora 25 september 2023.JPG
Dezelfde Goniopora vandaag, 25 september.

Inmiddels weer 2 weken terug van vakantie uit Griekenland en ook inmiddels, ruim een maand na het doseren van Modern Reef CyanoCleaner, een mooie schone bak.
Moet zeggen dat is echt top spul!
Daarom gistermiddag maar weer eens een filmpje gemaakt van mijn bak.

Inmiddels is een van de 5 dispars veranderd in een mannetje.
Dispar man.JPG

Inmiddels weer 2 weken terug van vakantie uit Griekenland en ook inmiddels, ruim een maand na het doseren van Modern Reef CyanoCleaner, een mooie schone bak.
Moet zeggen dat is echt top spul!
Daarom gistermiddag maar weer eens een filmpje gemaakt van mijn bak.

ZIet er fraai uit maar ben je niet bang dat die pink diamonds je sps gaan overnemen?.

ZIet er fraai uit maar ben je niet bang dat die pink diamonds je sps gaan overnemen?.
Ik verwijder regelmatig een aantal poliepen van dit "onkruid"
Was er maar een vis die alleen Zoanthus at en geen andere koralen. Slakken zou ik ook geen probleem vinden.
Als ik ooit een nieuwe bak zou opstarten, dan komen er absoluut geen Zoanthus-soorten meer in.

Hoi,

Een grote tijger porselein slak kan uitkomst bieden. Deze heeft bij mij toen alles weg gegeten. Je moet wel geduld hebben maar dan ben je er wel vanaf! Het moet wel een grote zijn begreep ik, de kleintjes laten het links liggen. Google even op Cypraea tigris.

Erik

Back
Bovenaan