Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

Hoi JP,

mijn NO3 en PO4 zijn beide niet meetbaar met JBL testjes. Wat betreft de stroming: die ga ik a.s.a.p. verhogen ja.

Gr. Roy

hoi boarder

ik heb nu ook 2 aquaclear powerheads de 5000 serie zijn elk 3500 liter per uur ik heb ze in werking gezien bij de gene waar ik ze heb gekocht en was er erg tevreden over mijn bak is 624 liter dus is wel genoeg denk ik zo en deze hebben een uitgang van 20 mm en een ingang van 30 mm dus een mooie brede stroming kwam eruit , misschien ook iets voor jou ?

afz: mars

Hoi MLO,

thnx voor de tip.

gr. Roy

Gisteren heb ik een gratis stekje van een Cladiella gekregen van Roger T. Daarnaast nog een klein stukje steen begroeid met groene sterpoliepen.

Foto's volgen. Roger T nog bedankt.

Gr. Roy

Ha die Roy,

Leuk....forum-hoppen:)

Mooie bak....ik wordt jaloers op je inbouw. Da's nou eens gaaf. Had ik ook moeten doen, achteraf....achteraf.....

Maar ja, achteraf had ik ook een sump moeten nemen en geen achterfilter.

Bedankt voor je compliment over het levend zand....ik denk dat dit weer een stap verder is in het "er weer bovenop komen" .

Ben benieuwd hoe je bak dalijk is, wanneer die volgegroeid is. De clavularia gaan je daarbij zeker helpen!!

Groeten,

Roger

Hier weer even een updatetje. De cladiella en de clavularia die ik van Roger Tournois gekregen heb.

Bijlagen

• ROY74.jpg
    ROY74.jpg
    142,9 KB · Weergaven: 11
  • Roy75.jpg
    Roy75.jpg
    128,1 KB · Weergaven: 10
  • Roy73.jpg
    Roy73.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 23
nog een paar!

Wie kan mij overigens vertellen of het blaasjeskoraal op foto 3 (wetenschappelijke naam weet ik niet?) er goed bijstaat. Ik heb hem sinds vorige week, nadat ie het bij mijn broer niet goed deed.

Hij staat voor een groot deel open, echter is ie in het midden volledig gesloten of dood? Groeit dit vanzelf weer goed of moet ik extra maatregelingen treffen hiervoor?

Gr. Roy

Bijlagen

• Roy76.jpg
    Roy76.jpg
    131 KB · Weergaven: 12
  • Roy77.jpg
    Roy77.jpg
    129,3 KB · Weergaven: 13
ik bedoel foto 2 uiteraard!

Hoi Roy,

Ze staan er al lekker bij, zeg. De Cladiella ziet er gezond uit....Ben benieuwd wat die gaat doen (Over een half jaat stekjes van Bo@rder aangeboden);).

Mooi hoor!

Groeten,

Roger

Zonde van dat blaasjeskoraal. De wetenschappelijke naam is Plerogyra sinuosa. Ik zou 'm geregeld wat bijvoeren. Met wat geluk zal op z'n minst een deel van het levende weefsel in orde blijven. Het is erop of eronder met dit koraal!

Hoi Tanu,

hoe en waarmee moet ik de blaasjeskoraal bijvoeren?

Gr. Roy

Gewoon wat diepvries- of droogvoer er overheen spuiten met een pipet of injectiespuit zonder naald. Wel tegelijkertijd de vissen voeren, anders stelen je vissen en garnalen het voer uit het koraal!

Thnx voor de tip, Tanne!

Ik ga het nu meteen proberen!

Ha die Roy,

Lange tijd niets gezien over de ontwikkeling in de bak! Hoe staat het er bij?

Groeten,

Roger

Hoi Roger,

ik ben gisteren teruggekomen van wintersport. Daarbij ben ik erg druk met toiletverbouwing in mijn huis. Vandaar dat ik weinig tijd overhoud voor het forum.

Maar om even antwoord te geven op jouw vraag. Nou ik ben gisteren dus teruggekomen en uiteraard had ik heel veel te doen om mijn aquarium weer in oude staat terug te krijgen. Mijn schoonpa heeft het verdampt water aangevuld, de vissen gevoerd en de eiwitafschuimer schoongehouden.

Resultaat van een week weggeweest: veel algengroei op de ramen, last van rode flap, etc. Na twee uur bezig te zijn geweest, zag het er weer goed uit. Wel is de blaasjeskoraal overleden, wat ik eigenlijk al lichtelijk verwacht had.

Daarnaast is de Cladiella gigantisch gegroeid in een week tijd (foto volgt binnenkort). De clavularia zaten onder de rode flap, maar dit heb ik gisteren verwijderd en deze staat er ook weer mooi bij. Echter groeien deze nog niet heel hard, maar het was natuurlijk ook wel een klein stekje dus dat gaat nog wel goedkomen.

Nou binnenkort zal ik weer foto's posten.

Gaat verder ook alles goed met jouw bak?

Gr. Roy

Hoi Roy!

Ik hoop dat je een goede vakantie hebt gehad!

Ja, Clavularia zijn echte flapvangers......:(

Die van mij heeft ook altijd flap in zich. Je ziet er niets van als de poliepen uit staan, maar 's-avonds valt het wel op.

De bak staat er goed bij. Ik heb een tweede afschuimer aangesloten. Een eenvoudige acrylpijp met luchtpomp. Deze levert net zoveel op als de Turboflotor.

Wat ik nu wil doen is zelf een PVC afschuimer maken in het eerste vak met een doorsnede van 11cm. Hierop zil ik twee luchtpompen van 350 liter/uur met traditionele houtjes aansluiten. Hiermee hoop ik een veel grotere opbrengst te krijgen dan de venturi. Het is een experiment, dus we zien wel!

Sinds een week de trotse bezitter van een mooie lipvis (Halichoeres Iridis) en een leuke kleine tridacna (paars blauw). Gekocht bij die man van de boeken wiens naam in sterretjes verschijnt op dit forum;)

tijdelijk heb ik een eheimpomp aangesloten met fosfaatkiller en actieve kool. Ik meet wel geen fosfaat, maar omdat ik toch last heb gehad van bryopsis alg ben ik dit gaan doen.

Gevolg: Bryopsis bijna allemaal weg. Flap nog niet, maar ook deze hebben een serieuse klap gehad.

Verder heb ik sinds een maand weer een acro. Deze doet het ook redelijk tot goed.

Alles bij elkaar: Op de goeie weg.....:)

Ik ben benieuwd naar je Cladiella en de foto's. Ik heb ondertussen al weer drie keer moeten stekken, maar het blijft een eye-catcher als hij groot is.

Groeten,

Roger

Oh ja,

als ik zeg dat de Acro het redelijk tot goed doet, bedoel ik dat hij goed groeit, maar dat ik nog niet de kleur heb die ik zou willen van het koraal.

Groeten,

Roger

Boarder zei:
Dit is alweer de laatste foto voor vandaag! Ik hou jullie op de hoogte!

Wie weet overigens wat dit (binnen de circel) is? Het begint spontaan op een steen te groeien?

Gr. Roy

Hoi Roy,

Dat is al weet een tijdje geleden dat je dat gepost had hier op het forum.
Hoe gaat het met je mysterieuze spons? Ben eigenlijk wel benieuwd waarin dat dingetje zich heeft ontwikkeld. Heb je hem er nog staan of is -ie intussen gesneueld?

Hoi Mars,

de 'spons' is niet echt gegroeid. Laatst heb ik wat stenen verlegd en ik kan deze dan ook niet meer terugvinden, helaas.

Verder draait mijn bak goed. Ik heb er vorige week nog wat chromisjes (turquase). Deze doen het erg goed. Verder groeit de cadiella de bak uit. Deze week zal ik nog wat foto's plaatsen.

Gr. Roy

Back
Bovenaan