Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

Nou hier is ie dan eindelijk:

een UPDATE!

ik heb twee weken geleden een stromingspomp erbij gezet (powerhead 802). Nu heb ik er drie in met een gezamenlijke stroming van ongeveer 4.500 l/h.

Daarnaast heb ik vijf chromisjes erin gezet. Verder is zoals reeds beschreven de cladiella goed gegroeid.

Hier volgen de fotootjes!

Bijlagen

• Roy78.jpg
    Roy78.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 32
  • Roy79.jpg
    Roy79.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 28
  • Roy81.jpg
    Roy81.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 17
dan nog iets. Ik had drie oortjes op mijn steen en één daarvan heeft zich gesplitst.

Hier de foto..

Bijlagen

• Roy80.jpg
    Roy80.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 13
Weer even een updateje!

Vorige week zondag (20 maart 2005) heb ik twee stekjes steenkoraal gekregen van Boy. Eén hystrix en nog iets. Nu heb ik dat andere stekje aan mijn broer gegeven en daarvoor heb ik een stekje van zijn gorgoon gekregen.

Hieronder staan de foto's..

Bijlagen

• Roy85.jpg
    Roy85.jpg
    106 KB · Weergaven: 12
  • Roy82.jpg
    Roy82.jpg
    131,2 KB · Weergaven: 15
nu nog een overzichtje van mijn bak en een macroshot van de clavularia...

Bijlagen

• Roy84.jpg
    Roy84.jpg
    155,4 KB · Weergaven: 26
  • Roy83.jpg
    Roy83.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 15
mijn duivelshandkoraal begint aan zijn voet donkerder te worden. Het lijkt alsof er soort alg overheen zit. Wie weet wat dit is (zie foto)?

Bijlagen

• Roy86.jpg
    Roy86.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 59
He die Roy,

Bak ziet er goed uit zeg! Leuk dat de cladiella het zo goed doet.

Wat betreft die onderkant van jouw leder: Ik heb dat ook bij mijn sinularia en ik weet niet precies wat het veroorzaakt. Het kan vervellen zijn, of alg..of misschien wel beiden.

Wat ik wel weet is dat die sinularia nu al vier jaar lang groeit als kool en ik heb die plekken ook net zo lang. Met andere woorden: Effe in de gaten houden maar je er vooralsnog niet druk om maken.

Tijdens waterverversen dan hevel ik die "vellen" meestal af.

Groeten!

Roger

Update Boarder Reef!

Hoi allemaal,

hier is weer even een updateje van mijn bak! Een halve maand geleden is er iets fout gegaan met of het bijzetten van een steenkoraal of het toevoegen van Marinvit (spoorelementen).

Mijn koralen stonden er echt bagger bij en ik dacht zelfs dat een deel zou sterven (zie foto 1). Hieronder een aantal foto's van de koralen op die dag.

Bijlagen

• Roy92.jpg
    Roy92.jpg
    61,9 KB · Weergaven: 14
  • Roy93.jpg
    Roy93.jpg
    74 KB · Weergaven: 10
  • Roy94.jpg
    Roy94.jpg
    127,5 KB · Weergaven: 11
ik bedoel met sterven niet foto 1 maar 3. Hij zet ze in een andere volgorde neer.

Maar goed.. Na een waterwissel en heel wat geduld is het uiteindelijk goed gekomen en zelf de deels zwart gekleurde koraal staat er weer goed bij. Mijn waterwaardes op het moment van het ongeluk was als volgt:

zout: 1.022
PH: 8
KH: 10
Mg: 960
Ca: 440
NO2 - NO3 - PO4: 0
temp: 25.8

Ondertussen heb ik in Rotterdam bij AC een kalkreactor gekocht, om mijn waterwaardes stabieler te houden. Aangezien ik nog niet echt steenkoralen in mijn bak heb (op een hystrix na), heb ik de kalkreactor nu zelfs uit staan. Maar het wordt dus nu tijd om eens te gaan proberen steenkoralen te gaan houden.

Het gaat verder heel goed. Ik heb nog een steenkoraal geprobeerd te redden van mijn broer maar het mocht niet baten. Hij begon helemaal te verslijmen en verdween. Zou het verslijmen van het steenkoraal (druifjes) ervoor gezorgd kunnen hebben, dat mijn koralen er zo slecht bij stonden.

Nou nog even wat fotootjes van vandaag!

Bijlagen

• Roy88.jpg
    Roy88.jpg
    107,2 KB · Weergaven: 24
  • Roy89.jpg
    Roy89.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 15
  • Roy90.jpg
    Roy90.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 18
Update Boarder Reef!

de laatste voor vandaag!

Bijlagen

• Roy95.jpg
    Roy95.jpg
    128 KB · Weergaven: 22
  • Roy91.jpg
    Roy91.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 13
Hier weer even een updateje:

Ik heb gisteren mijn Naso Elegans opgehaald in Spijk. Tevens een tweede driebandsannemoonvis. Ze doen het goed. In het begin was mijn gele dokter een beetje dominant maar ik heb het idee dat ie al geaccepteerd is. Tevens was mijn annemoonvisje redelijk agressief tegen de nieuwkomer en dat gaat nu ook al goed.

Ik wil binnenkort gaan afbouwen met de leders en meer steenkoralen gaan houden. Dus mocht iemand nog stekjes willen ruilen dan hoor ik dat graag. Ik ben eigenlijk op zoek naar mooi gekleurde SPS koralen. Vooral de Montipora (schotel) en tafelacropora's vind ik geweldig. Daarnaast zou ik een mooie turbinaria willen.

Ik heb inmiddels al een maandje of twee een stekje hystrix in mijn bak en deze groeit erg goed.

Nou hieronder volgen de foto's van mijn bak zoals ie er vandaag uitziet!

Bijlagen

• Roy96.jpg
    Roy96.jpg
    130,8 KB · Weergaven: 15
  • Roy97.jpg
    Roy97.jpg
    128 KB · Weergaven: 19
  • Roy98.jpg
    Roy98.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 20
en nog één met de annemoonviskes!

Bijlagen

• Roy99.jpg
    Roy99.jpg
    135,3 KB · Weergaven: 17
dank je Jaco!

Het ziet er idd erg mooi uit. Echter begint het nu toch wel een beetje te jeuken om over te gaan van soft- naar steenkoraal. Als ik sommige aquaria zie dan wordt ik toch lichtelijk jaloers.

Dus ik ga langzamerhand over, waardoor de plaatjes in mijn onderwerp toch flink zullen veranderen. Maar goed, dit wordt uiteraard weer een lange termijn plan.

Gr. Roy

Roy,

De écht mooie steenkoralen-aquaria zijn vaak zo mooi, omdat ze ingericht en onderhouden worden door mensen die al jaren meedraaien. Een bak met leders, poliepen, oortjes, doopvontschelpen etc stelt veel minder eisen maar kan minstens zo mooi zijn. Daarbij is zo'n bak minder 'star'.

Ik zou zeggen: denk er nog eens goed over na. Je bak ziet er voor een nieuwe bak al heel mooi uit, ik zou 't zonde vinden als je alles nu overhoop gaat gooien!

Hoi Tanne,

ik weet dat steenkoralen een stuk moeilijker te houden zijn. En inderdaad kan een bak met softkoralen ook heel mooi zijn. Toch denk ik dat ik er klaar voor ben om steenkoralen te gaan houden. Mijn bak draait nu bijna een jaar, zonder echt grote problemen. Mijn waterwaardes zijn goed:

PH: 8
KH: 10
No2: 0
No3: 0
Po4: 0
Ca: 440
Mg: 1150
temp: 25 gr.
zout: 1.024

Uiteraard heb ik me heel goed in laten lichten over het houden van steenkoralen en daarnaast heb ik er echt ongelofelijk veel over gelezen. Daarbij heb ik de bak van mijn broer helemaal ingericht. Hij is een half jaar geleden gestart met steenkoraal en ik moet zeggen dat zijn koralen er erg goed bij staan (wel voornamelijk LPS), terwijl hij veel minder ervaring heeft dan ik. Maar zoals reeds vermeld zal ik heel langzaam over gaan op steenkoraal, dus geduld opbrengen is voor mij niet zo'n probleem.

Toch ben ik blij dat er mensen op dit forum af en toe kritisch zijn en vooral diegenen die ongelofelijk veel kennis van zaken hebben. Hiervan leer ik elke dag weer.

Gr. Roy

Hallo Roy,

Heb je dagboek bekeken en ik vind dat je je bak prachtig hebt ingebouwd - een plaatje - . Ook de inhoud en opbouw van de bak vind ik erg mooi gedaan en ik ben ook dol op die blauwe achterwanden, heb ik zelf ook, is wel wat werk maar zeker de moeite waard. Heb gelezen dat je alles zeer zorgvuldig hebt opgebouwd en rustig aan hebt gedaan, je moet hier wel wat geduld voor hebben. Velen hebben dat niet en dat kost dan veel geld. Ik hoop dat je bak zich zo blijft ontwikkelen als tot op heden al het geval is. Hoop binnenkort wat nieuwe foto's te zien ;)

groetjes

Hoi Henk & Ria,

Mijn inbox was inderdaad vol, maar ik heb m flink geleegd! Ik had jullie gisteren nog een bericht gestuurd, maar nu vraag ik me af of die wel is aangekomen.

Trouwens leuke reactie op mijn onderwerp. De blauwe achterwand is mooi, maar het vergt wel wat meer tijd om hem constant schoon te houden. Het geeft wat meer diepte in je bak. Ik heb heel rustig mijn bak opgebouwd en dat blijf ik ook zeker doen. Ik wil met zo min mogelijk verlies te maken krijgen. Ik ben nu langzaam aan het overgaan van soft- op steenkoraal.

Het geld wordt deze week overgemaakt, voor de montipora (nog geen tijd gehad). De rest van de koralen moet ik nog even goed bekijken op de foto's.

Nou je kunt in ieder geval weer privéberichten sturen.

Gr. Roy

Vandaag was een zwarte dag voor mij.

Toen ik vandaag terugkwam van een dagje Dolfinarium, begon ik aan mijn bak. Opeens zag ik mijn Naso Elegans dood in de bak liggen. Ik begrijp er echt helemaal niets van. Hij zwom nu bijna één maand vrolijk door de bak en at ongelofelijk goed. Zijn ogen waren er al uitgevreten en hij was wat aangevreten aan de zijkant. Ik vermoed dat dit beide is gebeurd nadat ie dood was, aangezien het de grootste zwemmer uit de bak was.

Gisteren zag ie er echt nog zo mooi uit. Helemaal geen tekenen van stress, ziekte of iets dergelijks. Werd ook geaccepteerd door de andere bewoners. Ofwel: Gewoon mooi lekker rond en gezond.

Uiteraard heb ik meteen mijn water getest. De waarden zijn als volgt:
PH = 8
KH = 13 (misschien iets te hoog, maar dit kan toch niet de doodsoorzaak zijn?)
No2 = 0
No3 = 0 (niet meetbaar)
P04 = 0 (niet meetbaar)
Mg = 1220
Ca = 480
Temp = 25,9
Zoutgehalte = 25,9

Naar mijn mening zijn dit toch perfecte waarden, dus hier zal het toch niet aan gelegen hebben?

Heeft iemand een dergelijke ervaring gehad? Is dit puur een pechgeval, waarvan de oorzaak niet te achterhalen valt. Ik ben er echt kapot van. Het was echt mijn pronkstuk in de bak.

De rest van mijn vissen doet het buitengewoon goed.

Gr. Roy

P.s. Mijn Salarias is gisteren verdwenen uit mijn bak. Waarschijnlijk aan hongersnood overleden. Er zit nagenoeg geen alg meer in mijn bak en vervangend voer at ie ook te weinig. Dus hij vermagerde heel sterk. Het was zielig om te zien, maar bijvoeren mocht niet baten. Dus deze week twee geweldige vissen verloren; echt zuur.

overigens:

zoutgehalte moet uiteraard zijn: 1.024

Back
Bovenaan