Vandaag was een zwarte dag voor mij.
Toen ik vandaag terugkwam van een dagje Dolfinarium, begon ik aan mijn bak. Opeens zag ik mijn Naso Elegans dood in de bak liggen. Ik begrijp er echt helemaal niets van. Hij zwom nu bijna één maand vrolijk door de bak en at ongelofelijk goed. Zijn ogen waren er al uitgevreten en hij was wat aangevreten aan de zijkant. Ik vermoed dat dit beide is gebeurd nadat ie dood was, aangezien het de grootste zwemmer uit de bak was.
Gisteren zag ie er echt nog zo mooi uit. Helemaal geen tekenen van stress, ziekte of iets dergelijks. Werd ook geaccepteerd door de andere bewoners. Ofwel: Gewoon mooi lekker rond en gezond.
Uiteraard heb ik meteen mijn water getest. De waarden zijn als volgt:
PH = 8
KH = 13 (misschien iets te hoog, maar dit kan toch niet de doodsoorzaak zijn?)
No2 = 0
No3 = 0 (niet meetbaar)
P04 = 0 (niet meetbaar)
Mg = 1220
Ca = 480
Temp = 25,9
Zoutgehalte = 25,9
Naar mijn mening zijn dit toch perfecte waarden, dus hier zal het toch niet aan gelegen hebben?
Heeft iemand een dergelijke ervaring gehad? Is dit puur een pechgeval, waarvan de oorzaak niet te achterhalen valt. Ik ben er echt kapot van. Het was echt mijn pronkstuk in de bak.
De rest van mijn vissen doet het buitengewoon goed.
Gr. Roy
P.s. Mijn Salarias is gisteren verdwenen uit mijn bak. Waarschijnlijk aan hongersnood overleden. Er zit nagenoeg geen alg meer in mijn bak en vervangend voer at ie ook te weinig. Dus hij vermagerde heel sterk. Het was zielig om te zien, maar bijvoeren mocht niet baten. Dus deze week twee geweldige vissen verloren; echt zuur.