Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

Hoi Sander en Jackl,

nou het viel me inderdaad wel op ja van die overgang maar ik dacht echt dat het een royal gramma was. Nou weer iets bijgeleerd.

Overigens heb ik vandaag de volgende aanwinsten ingebracht (foto's volgen):

rode dwergkeizer (centropyge loricula) en een
pepermuntgarnaal (lysmata wurdemanni).

Gr. Roy

Even een updateje. Zondag 5 december heb ik o.a. deze rode dwergkeizer aangeschaft (bijna niet te fotograferen, zo snel).

Er volgt nog een aantal betere foto's. De dwergkeizer is wat minder schuw aan het worden.

Bijlagen

• Roy59.jpg
    Roy59.jpg
    110,5 KB · Weergaven: 14
Overigens heb ik ook die Lysmata Wurdemanni ingebracht, echter heb ik deze na het inbrengen niet meer gezien. Echter heb ik het idee dat ie nog wel leeft en zeker zijn best doet mijn glasannemonen te doen verdwijnen.

Is het normaal dat je deze garnaal niet ziet!

Nou nog een paar foto's van vorige week zaterdag!

Bijlagen

• Roy57.jpg
    Roy57.jpg
    146 KB · Weergaven: 15
  • Roy58.jpg
    Roy58.jpg
    111 KB · Weergaven: 29
  • Roy61.jpg
    Roy61.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 15
nog één fotootje van mijn poetsgarnaal op mijn vingerleder en dan maar weer wachten op de volgende foto's.

Ik ben trouwens van plan het even rustig aan te doen met het inbrengen van koraal en vis, omdat ik aan het sparen ben voor een kalkreactor met volledige CO2 installatie (belachelijk duur).

Bijlagen

• Roy60.jpg
    Roy60.jpg
    115,1 KB · Weergaven: 15
Boarder zei:
Is het normaal dat je deze garnaal niet ziet!
In hun eentje zijn ze idd schuw. Ik had er twee en die zaten overdag gewoon voorin de bak, aten uit mn hand enzo (misschien had ik er geluk mee). Misschien nog eentje bij zetten?

Ik heb dezelfde ervaring als Dillon: ze kunnen zich op hun eentje meer dan een maand verschuilen, zonder dat je ze ziet. Een of twee bijzetten en ze worden veel minder schuw...

Jens.

Ik heb die pepermuntgarnalen er nu voor de tweede keer in (3 stuks), samen met 3 gewone poetsgarnalen. De pepermunten heb ik na het loslaten nog niet weer terug gezien. Dat is me een jaar geleden ook overkomen. Ik ging er van uit dat die (2 stuks)van de vorige keer het loodje gelegd hadden. Zijn ze dan zo schuw?
Ik heb ze deze keer nog maar wat langzamer overgewend. (de winkelier heeft het spul op waddenzee-water zitten (en voor alle duidelijkheid: dat is niet een van de sponsoren) )

Voor wat betreft de bak: stukken beter dan zo'n trapkast. Dat zou iedereen die zo'n kast in de huiskamer heeft, met zo'n kast moeten doen. En mooi afgewerkt!

Misschien zet ik er nog een wurdemanni bij! Ik heb hem nog steeds niet gezien. Maar goed, ik ga ervan uit dat ie nog leeft.

Overigens ben ik sinds twee dagen een blauwe geelstaart juffer kwijt. Ik neem aan overleden en dus verdwenen. Ik ga dadelijk even mijn water testen (tot nu toe constant en goed). Laat dadelijk de meetresultaten zien. Eerst even een aantal fotootjes van vandaag.

Bijlagen

• Roy62.jpg
    Roy62.jpg
    137,8 KB · Weergaven: 16
  • Roy63.jpg
    Roy63.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 47
en de laatste twee voor vandaag!Ik vind die foto van de cetropyge loricula (rode dwergkeizer) wel cool met die rugvin omhoog. Misschien niet al te scherp maar dat komt omdat deze echt zich gruwelijk snel beweegt.

Andere foto mijn pseudochromis paccagnellae (en dus geen royal gramma :))

Straks nog even mijn waterwaarden.

Bijlagen

• Roy65.jpg
    Roy65.jpg
    125,4 KB · Weergaven: 14
  • Roy64.jpg
    Roy64.jpg
    133,8 KB · Weergaven: 15
Mijn waterwaardes test ik met JBL. Alleen mijn PH met Tetra. Hier zijn ze dan:

KH: 5 (is te laag; wat kan ik hieraan doen? evt. KH+)
PH: 7.8 (is iets te laag maar komt wel goed)
PO4: 0
NO3: 0
NO2: 0
Mg: 1260
Ca: 440
Temp: 25.3
Zoutgehalte: 1.024

Twee maanden geleden is er iets gebeurd waardoor ik mijn waardes nog steeds niet op pijl heb. Ik was vergeten de osmosefilter uit te zetten, waardoor mijn sump overgelopen was en er uiteraard teveel zoet water in mijn aquarium kwam :mad: . Hierdoor zakte mijn zoutgehalte, Mg, Ca, KH en PH.

Nu is dit redelijk hersteld door heel geleidelijk aan zeewater toe te voegen. Echter is mijn KH gezakt; PH echter gestegen t.o.v. meting vorige week.

Gr. Roy

Hoi Mars,

De Aquaclear Powerheads 802 zijn meen ik iets van 1525 liter per uur. Dus de totale stroming, wat overigens nu te weinig begint te worden, is ongeveer 3000 liter per uur.

Wat ik erbij wil vermelden is dat ik erg tevreden ben over de powerheads. De prijs/kwaliteitverhouding is goed. Binnenkort ga ik nog zo'n zelfde powerhead bijplaatsen.

Gr. Roy

Mijn afschuimer (Aqua Medic Turbofloter 1000) gaf de laatste tijd erg weinig schuim. Nu heb ik vandaag via Benno hiervoor een update binnengekregen.

Mijn afschuimer staat nu af te schuimen als een tierelier. De update is gewoonweg een vervanging voor het aanzuigstuk maar dan met een venturiaansluiting erop. Het werkt echt tot nu toe perfect. Hopen dat het zo blijft maar daar ben ik eigenlijk nu al van overtuigd.

Een aanbeveling dus!

Gr. Roy

Ik heb gisteren een half gare druifjeskoraal (als ik het goed heb) van mijn broer gekregen, omdat deze het bij hem niet goed deed. Zou het nog wel helemaal goedkomen met dit stuk koraal?

Het is overigens het eerste stuk steenkoraal dat ik in mijn bak heb. Ben echt benieuwd hoe het zal gaan.

Bijlagen

• Roy66.jpg
    Roy66.jpg
    119,5 KB · Weergaven: 16
  • Roy67.jpg
    Roy67.jpg
    129,8 KB · Weergaven: 16
Hier nog een paar oortjes die meegekomen zijn met het levend steen! Laatste foto is een aantal sterpoliepjes (meen ik).

Bijlagen

• Roy68.jpg
    Roy68.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 8
  • Roy69.jpg
    Roy69.jpg
    135,6 KB · Weergaven: 9
  • Roy70.jpg
    Roy70.jpg
    129,4 KB · Weergaven: 9
Eindelijk een duidelijkere foto van mijn centropyge loricula (rode dwergkeizer) en een overzichtje.

Dit was het dan weer voor nu.

Gr. Roy

Bijlagen

• Roy71.jpg
    Roy71.jpg
    118 KB · Weergaven: 12
  • Roy72.jpg
    Roy72.jpg
    142,3 KB · Weergaven: 12
Nog even een vraagje: Mijn paddestoelleder doet het sinds een aantal dagen (5) niet meer goed. De poliepjes gaan niet meer uit en het staat er een beetje slap bij. Dit is overigens al eerder gebeurd. Wat kan dit zijn? Moet ik gewoon geduld hebben?

Daarnaast krijg ik een beetje last van rode flap. Heel irritant. Ik probeer het zo goed mogelijk bij een waterwissel te verwijderen. Eventuele suggesties zijn welkom om hiervan af te komen!

Gr. Roy

Gewoon geduld hebben. Als de hoed van de paddestoel begint te glimmen gaat ie verslijmen. Bij het afwerpen van deze 'huid' komen de tentakels terug. Leders zijn taaie beestjes.

Rode flap? Wat zijn je nitraat en fosfaatwaarden? Als die ongunstig liggen kan dit de flap in de hand werken. Verhoog sowieso zo snel mogelijk je stroming.

Back
Bovenaan