Hier weer even een updateje van wat er allemaal is gebeurd in de tussentijd.
Mijn bak zag er hartstikke mooi uit, echter wilde ik langzaam overgaan op steenkoraal. Nadat ik bij Franky ben geweest, was ik een groot aantal stekjes rijker.
Aangezien ik te veel leders in mijn bak had staan, had ik besloten deze te koop aan te bieden. Er was werkelijk geen plek meer in mijn bak waar ik fatsoenlijk de steenkoralen kon plaatsen.
In één week tijd heb ik al mijn leders verkocht, waarna ik besloot om de opbouw helemaal te veranderen. Ik heb twee dagen lopen klooien in mijn bak. Voor de opbouw heb ik gebruik gemaakt van twee glazen tafeltjes. Hierdoor kon ik snel de hoogte in en daarbij kun je het hierdoor makkelijk schoonhouden.
Niet te geloven hoeveel vuile troep er van de bodem afkwam. Ik heb het hele substraat tot op de laatste kiezel afgeheveld en vervangen door nieuw grind. Alle stenen heb ik van de bodem afgehad. Je kunt je wel voorstellen hoe mijn bak er toen uitzag..... één doffe ellende..
Ik had mijn oog al een tijdje laten vallen op
www.oregonreef.com. Hier staat een bak die wel zo gigantisch mooi is. Dit was dan ook mijn voorbeeld voor de opbouw. Mijn bak is natuurlijk stukken kleiner, maar goed ik heb een poging gewaagd. Het is nog niet helemaal naar wens, maar ik zal de koralen en de vissen eens een poosje met rust laten.
Voor velen zal dit misschien een negatieve verandering zijn in vergelijk met de vorige opbouw, maar zodra de koralen een flinke afmeting hebben zal deze bak weer stralen. Geduld dus...
Het is overigens wel de bedoeling dat er nog wat grotere stukken LPS koraal in komen te staan (o.a. hamer- en druifjeskoraal)
Hierbij alvast een aantal kiekjes van mijn 'nieuwe bak'!!!