Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bleken Acro boven en onder

Heeft het zin om iets fosfaat te doseren om de verhouding te verbeter en de koralen daar iets minder last van hebben ?

Mvg Maikel
Verhouding doet er niet toe.
Wat telt is beschikbaarheid.

Wanneer groei weer toe gaat nemen gaat eea verbruikt worden en kunnen nutriëntconcentraties gaan dalen. Sleutel is ze beschikbaar houden.

Anticipeer op de gevolgen van de veranderingen die je aanbrengt. Zo simpel is het.

Heeft het zin om iets fosfaat te doseren om de verhouding te verbeter en de koralen daar iets minder last van hebben ?

Mvg Maikel
Doseren van fosfaat vind ik alleen zinvol als er een extreem lage waarde, minder dan 0,03 wordt gemeten. Het is natuurlijk wel bevorderlijk als fosfaat en nitraat in een goede verhouding staan. Zo let ik bij mijn bak altijd op dat de verhouding min of meer 1 op 100 is, fosfaat bijvoorbeeld 0.08 dan nitraat rond de 8 à 10.
In jouw situatie zou ik gewoon nog een paar flinke waterwissels doen en steeds de fosfaat- en nitraat waardes meten.

Icp besteld komt als goed is morgen in huis.
Vanochtend gemeten
No3 50.2
Po4 0.04
Beide met Hanna deze is gecheckt met referentie vloeistof

Icp is binnen
Alleen zout en aluminium was hoog , iodine te laag.

Nitraat zit op 40 en fosfaat op 0.09

Toch blijven de koralen bleken in de toppen en onderkant

Osmose ook laten testen en dit is allemaal 0

Deel de ICP is. Hoog en te laag zijn geen waardes.

Het klopt trouwens dat sommige niet gemeten zijn. Ik had namelijk ipv van de pro de flex test daar kwam ik pas later achter
Kh 8.6

Bijlagen

Niks alarmerend aan de ICP uitslag.
Lagere jodium verklaart je problemen niet.

Je zegt dat koralen blijven bleken. Zijn dat alleen de koralen die al aan het bleken waren? Als ze na 3 weken nog niet helemaal wit zijn, dan gaat het erg langzaam. Ik verwacht een omslag ook niet binnen een paar weken.

Belangrijkste is dat er niet meer koralen beginnen met bleken.

Eigenlijk zijn alle koralen die zijn gaan bleken echt vergaan. De stukken weefsel hingen er los aan en stroomde er vanaf.

Alleen de Monti plaat en doopvont staan er nog in waarvan de doopvont het super doet.

Gelukkig wel een paar stukken kunnen stekken die staan op dit moment nog goed even wachten of ze een voet maken.

Die labtest is ook maar een momentopname die op zich helemaal niet verkeerd is.
Wat ik belangrijker vind is dat drie waardes stabiel blijven , of die nu ok zijn of wat uit de gewenste waarde zitten maakt niets uit.
Kh,fosfaat,nitraat , mijn ervaring is die drie samen met verlichting en stroming zijn belangrijk.

Dank voor de reacties. Ik ga nu even rustig aan doen en even zorgen dat alles stabiel is

Verlichtingen zijn de 2 coral care gen2 nu witter ingesteld

Stroming
2x 10.000 l (beide 100%)
1x 15.000 l (80 %)
1x 20.000 l (75 %)

Is het handig om tegen het iets te hoge aluminium een detox te doen ?

Dank voor de reacties. Ik ga nu even rustig aan doen en even zorgen dat alles stabiel is

Verlichtingen zijn de 2 coral care gen2 nu witter ingesteld

Stroming
2x 10.000 l (beide 100%)
1x 15.000 l (80 %)
1x 20.000 l (75 %)

Is het handig om tegen het iets te hoge aluminium een detox te doen ?
Zou daar niets tegen doen , zou eerder de stroming harder zetten als dat verantwoord is

Het klopt trouwens dat sommige niet gemeten zijn. Ik had namelijk ipv van de pro de flex test daar kwam ik pas later achter
Kh 8.6
Niks schokkends te zien aan de icp. Ziet er gewoon niet verkeerd uit.
Aan deze uitslag is niks te zien wat de oorzaak zou kunnen zijn van het bleken van de Acropora 's.

Uiteindelijk na veel speuren erachter gekomen dat ik bugs had. Met telefoon zeer erg ingezoomd en zaklamp zag ik ze op het gezonde weefsel lopen.

Gelijk de bak behandeld. Nu na een paar maanden gaan de koralen allemaal goed en maken begin ik groeit te zien optisch maar ook in de vorm van verbruikt.

Verder draait alles nu goed op wat alg na alleen geen idee wat het is

Hoop diatoms maar ben een beetje bang voor dino

Bijlagen

• IMG_7682.jpeg
    IMG_7682.jpeg
    396,5 KB · Weergaven: 24
  • IMG_7684.jpeg
    IMG_7684.jpeg
    386,8 KB · Weergaven: 24
Back
Bovenaan