Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Artemia kweken

Chichi

ZeewaterForum lid
Hoi

Ik heb even een vraag over het kweken van artemia.
Ik heb zo een compleet kweeksetje van JBL.
In de gebruiksaanwijzing staat dat het water op 25 tot 30 graden gehouden moet worden en dat de eitjes dan met 24 u uitkomen. Bij lagere temp duurt het langer.

Nu is de kweek cilinder geheel afgesloten en kan er geen verwarming oid in. Dus ik neem aan dat je het op je meest warme plek in huis plaatst en dan maar kijken.

Bij mij thuis dus 21 graden.... heb nu 3 dagen 1 batch staan pruttelen en er gebeurt niets.....

Toch de vraag hoe je het water op 25 graden kan houden zonder verwarmings element..... want ik denk dat deze eitjes op deze manier nooit uit gaan komen.

Groetjes

Hoi

Ik heb even een vraag over het kweken van artemia.
Ik heb zo een compleet kweeksetje van JBL.
In de gebruiksaanwijzing staat dat het water op 25 tot 30 graden gehouden moet worden en dat de eitjes dan met 24 u uitkomen. Bij lagere temp duurt het langer.

Nu is de kweek cilinder geheel afgesloten en kan er geen verwarming oid in. Dus ik neem aan dat je het op je meest warme plek in huis plaatst en dan maar kijken.

Bij mij thuis dus 21 graden.... heb nu 3 dagen 1 batch staan pruttelen en er gebeurt niets.....

Toch de vraag hoe je het water op 25 graden kan houden zonder verwarmings element..... want ik denk dat deze eitjes op deze manier nooit uit gaan komen.

Groetjes
verwarming,s element in een emmer water en daar je kweek in zetten

Bij mij komen de eitjes gewoon uit op kamer temperatuur in een artemia kweekschaal. Wel heb ik verschil gemerkt in welke eitjes ik gebruik. Rode eitjes doen bij mij ook niks, bruine eitjes komen bij mij wel binnen 3 dagen uit. Wat ik heb begrepen is dat de bruine eitjes zonder schaal zijn maar of dit klopt weet ik niet zeker.

Bij mij komen de eitjes gewoon uit op kamer temperatuur in een artemia kweekschaal. Wel heb ik verschil gemerkt in welke eitjes ik gebruik. Rode eitjes doen bij mij ook niks, bruine eitjes komen bij mij wel binnen 3 dagen uit. Wat ik heb begrepen is dat de bruine eitjes zonder schaal zijn maar of dit klopt weet ik niet zeker.
Je ziet de schalen na het uitkomen heel duidelijk (deze drijven). Dus je kunt dit makkelijk vaststellen bij de eieren die je gebruikt.

Eieren zullen wat langzamer uitkomen bij kamer temperatuur. Bij 26 graden heb je ze binnen 24 uur al. Misschien is het percentage dat uitkomt ook wat lager. Ditzelfde verschijnsel zie je ook bij de eieren van veel zoetwatervissen, hoe snel ze uitkomen is temperatuur afhankelijk.

Als je een sump hebt, hang dan het kweeksetje voor een (groot) deel in het water van je sump.
Heb je een constante temperatuur van rond het 25 graden.

Heb je wel het juiste zout en zout gehalte in de kweek toegepast?

Had met JBL set/eitjes ook zeer lage opbrengst en minimaal 2 dagen wachten voor ze uitkomen. Heb nu eitjes Artemia Cyst Premium. Bij kamertemperatuu, na 24 uur > 90%. Gek genoeg werken deze in een kweekschaal minder dan de JBL eitjes. Waarschijnlijk andere soort kreetjes.

Dank jullie wel. Ik heb de eitjes van HS aqua, zout van Tropical. En voor het bewaren van wat overgebleven is JBL Artemio fluid.
Ik los 10 tot 15 gr zout en 1 gr eitjes op.

Net een 2ex geprobeerd op kamer temperatuur. Na 48u nog niets.

Dus nu inderdaad een keer proberen in de sump.

En anders een keer in emmer met verwarming (die kan wat hoger).

Als dat niet lukt maar andere eitjes halen.....🤐

Ik ken het kweeksetje niet.
Gebruik zelf altijd een omgekeerde pet fles met de boden er vanaf gesneden en een slangetje in de dop gemonteerd..

- 15 gr zout op ik gok 500 ml water?
Mag gerust zouter.
Zelf kweek ik met 40 gr/liter. (Gewoon aquarium zout, merk maakt niet uit)

- wel voldoende beweging in het water.
Er mogen zeker geen dode zones zijn

Temperatuur 25 graden, naar gaat nog beter bij de 28.

Kijk anders ook even in dit topic;

Ik maak gebruik van de JBL artemio mix. Hier zit het zout al bij en dien je gewoon 2 maatjes toe te voegen. Lukt altijd en geen gedoe. Geen verwarming nodig. indien op kamertemperatuur. Ik gebruik altijd 2setjes zodat ik altijd artemia beschikbaar heb.1663578983064.jpg

@Chichi

Nog gelukt met de diverse suggesties, of andere stappen ondernomen?

Nou....jaren later....

Maar het was mij na meerdere pogingen;
In emmer hangen, in de sump, op de verwarming, NIET gelukt.

Ik had het toen opgegeven en ben gewoon om de zoveel tijd gaan halen.

Vandaag nieuwe poging met ander soort eitjes.

Bijlagen

• 17730860374698664845106290994132.jpg
    17730860374698664845106290994132.jpg
    103,9 KB · Weergaven: 27
Ik gebruik ook de JBL kweek set. Aquarium water op temperatuur. normaal vers aangemaakt zout water op kamer temperatuur. In beide geen issues maar duurt het op kamer temperatuur inderdaad iets langer. Staat bij mij op zolder bij het dakraam. Gebruik de ocean nutrition eitjes.

Ik heb er hier twee van. Werkt perfekt. Staan gewoon op de vensterbank.

Ik heb dezelfde als Hans. Ik gebruik ook gewoon aquariumwater. De succesrate weet ik niet maar na 24 uur aan het raam heb ik zo'n 30 uur lang eitjes. Maar ik zou toch graag ze wat kunnen opkweken want ik weet niet hoeveel voeding de vissen krijgen van juist gekweekte Artemis.

Laatst bewerkt:
misschien als dit niet blijft werken dat ik inderdaad nog zo een schaal probeer. Neemt ook minder ruimte in, en geen herrie.
En ik denk dat zo´n schaal ook een heel stuk goedkoper is.

En ik denk dat zo´n schaal ook een heel stuk goedkoper is.
Ja als je het voor het eerst aanschaft. Maar de set van jbl heb ik toch al dus dat maakt nu jiet meer uit.

Back
Bovenaan