Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek 160liter zeeaquarium

Marc'sReef

ZeewaterForum lid
Hallo en welkom bij mijn dagboek.

Sinds ruim een jaar heb ik een 140 liter zeeaquarium van 100x40x40. Het leek me nu wel eens tijd voor een dagboek en wat actiever hier zijn dan enkel berichten lezen!

De bak is opgestart met zowel levend als dood steen om wat kosten te besparen. Omdat ik geen sump heb (past niet in mijn kast), zit er een interne afschuimer op (tunze 9001). Ik ben ooit begonnen met verlichting van aqualantis, met daarnaast mijn oude jbl verlichting van de vorige zoetwaterbak. Deze laatste verlichting draaide op de laagste stand en zorgde voor wat meer blauw. Het levende steen heb ik een tijd in een plastic bak laten indraaien (2 weken), omdat ik de bak zelf uiteindelijk veel later binnen had dan gehoopt. Hierdoor was het meeste vuil er wel uit en heb ik na het opzetten van het aquarium in de tweede week al lederkoraal toegevoegd. Dit ging eigenlijk prima!

WhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.56 (1).jpegWhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.56.jpeg

Algen komen al goed op gang, en vooral in het begin had ik een enorme uitbraak van Ulva. Dit is uiteindelijk vanzelf helemaal verdwenen of verdrongen door caulerpa. De opruimploeg bestaat uit een henkie, 9 heremietkreeften, 3 nassarius en 8 trochus slakken. Inmiddels zit er nog een onbekende slakkensoort in die zich enorm goed voortplant, en iedere avond kruipen er duizenden kleine slakjes over de stenen.

Langzaam meer vis en koraal toegevoegd en natuurlijk zand! Ook is hier een derde stromingspomp aangeschaft, omdat de vorige 2 niet het gewenste resultaat gaven en geen wave-functies hadden:
WhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.55 (3).jpeg
Een van de heremietkreeften zet een groeispurt in en is een jaar later nogsteeds met afstand het grootste:
WhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.54 (2).jpeg
Koraal groeit goed en vooral de anemonen doen het erg goed met deze verlichting. Op dit moment test ik nog geen water en ververs ik wekelijks een emmer. Wanneer ik wel ga testen blijkt nitraat op 50 mg/l te zitten en fosfaat zit ver boven wat de testkit kan lezen! Ondanks dat valt de algengroei ontzettend mee.
WhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.54 (3).jpeg

Nadat ik ben gaan testen, heb ik met wodka dosering en fosfaatmedia de nutriënten naar benden gekregen. Het zakken van nitraat naar 0 zorgde helaas voor een uitbraak van dinos en de koralen hadden het hier zwaar mee. Vooral van de gorgoon stierf veel af. Opvallen was dat ook de anemonen hard achteruit gingen en nog steeds, maanden later, er slecht bij staan.

Inmiddels hangt er een Giesseman Aurora boven omdat ik toch graag een lamp wilde die wat meer instelling had en waarvan ik zeker was dat deze genoeg licht gaf voor alle soorten koraal. Ook is er een extra wavemaker bij en een uv en wieren filter. Vooral voor die laatste twee had ik graag een sump gewild, want nu staan ze op de grond, naast de bak. Ik doseer aquaforest component 1,2 en 3 en voeg nog 1ml vodka per dag toe.
Nitraat was de afgelopen maanden 1 a 2 mg/l, maar na een vakantie was dit opgelopen tot 10-125 mg/l. De bak draait hier dus veel beter op en de anemonen lijken langzaam te herstellen. Op de laatste foto, zit de anemoon nog op dezelfde plek als eerst (centraal), om te laten zien hoe erg deze gekrompen is.
WhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.53 (2).jpegWhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.53.jpeg

Zal later nog een foto maken van hoe de bak er nu bijstaat, want al het koraal is weer wat groter inmiddels.

Ik ben ongetwijfeld veel vergeten, dus als er nog opmerkingen of vragen zijn hoor ik het graag!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.55 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-11 at 11.07.55 (2).jpeg
    144,4 KB · Weergaven: 62
En zo staat hij er nu bij. De anemoon in het midden is dus helaas dezelfde als op eerdere foto's tot teleurstelling van de anemoonvissen. IMG_20220212_092652.jpg

En dan nog een foto van de kleine bak
IMG_20220211_183336.jpg
En een dier dat je misschien minder vaak ziet in ons aquarium, een slibanemoon. Gewoon uit onze noordzee!
IMG_20220212_092541.jpg

Bijlagen

• IMG_20220212_092541.jpg
    IMG_20220212_092541.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 37
Welke temperatuur hou je je bak mss? Is dit wel houdbaar op 24°C.

Verder ziet het er zeer mooi uit 👍
23/24 graden. Deze doet het al wel een 2 maanden goed maar ik ben er ook wat verloren. Was meer een experiment of het kon, ze lagen aangespoeld op het strand dus kon niet zoveel kwaad dacht ik.

Dit weekend weer wat koraal toegevoegd. De bak begint aardig vol te raken en op de stenen is eigenlijk geen plek meer voor nieuwe koralen, de huidige moeten tenslotte nog kunnen groeien. Vandaar een aantal soorten voor op het zand. 2 rots anemonen en een catalaphyllia. Ook wilde ik graag weer hamertjes koraal hebben. Dit heb ik eerder wel gehad toen de bak veel jonger was. Deze hebben het toen helaas niet gered nadat de alkaliniteit enorm zakte en ik deze weer te snel naar boven bijstelde. Nu verwacht ik dat het wel lukt dus ik heb er 2 opgehaald, een groene en een paars-groene (foto), beide met een enkele kop.

WhatsApp Image 2022-02-27 at 16.30.29.jpegWhatsApp Image 2022-02-27 at 16.30.41.jpegWhatsApp Image 2022-02-27 at 16.30.07 (2).jpegWhatsApp Image 2022-02-27 at 16.30.07 (3).jpeg

Ook de montipora's zijn goed aan het groeien en het verbruik neemt ook langzaam toe. Alk was iets gezakt dus de dosering is weer wat omhoog. Morgen nog een laatste toevoeging ophalen, een fungia, en daarna voorlopig niets meer waarschijnlijk. Als alles zo goed blijft gaan is een upgrade niet uit te sluiten! Maar dat is dan pas na de verhuizing over een paar maanden. WhatsApp Image 2022-02-27 at 16.30.07.jpeg

Update:
Nano begint aardig vol te raken. Nitraat is rond de 25, fosfaat zit op 0. Glas hoeft niet meer dagelijks te worden schoongemaakt en op de stenen is geen algengroei. Ook het kleine beetje caulerpa dat er was is verdwenen. Bak draait nog steeds zonder afschuimer, doseringen of andere toevoegingen. Kleuren op de foto lijken helaas nergens op.
1652338962434.jpeg

In het grotere aquarium is fosfaat te laag geworden (iets teveel gfo gebruikt). Toch moeilijk om het daarmee echt stabiel te krijgen. Wat niet helpt is dat de AF fosfaattest niet makkelijk af te lezen is. Hopelijk gaat een Hanna checker dit verhelpen. KH is iets opgelopen omdat de groei van de koralen minder werd. Zat stabiel op 7.7 en zit nu op 8.7. Hier ga ik de KH ook houden. Omdat ik geen sump heb, of ruimte voor een grotere afschuimer, blijven fosfaat en nitraat een probleem.
1652339977005.png
Vooral de catalaphylia heeft het zwaar gehad. Dit koraal stond er ook pas enkele weken in maar leek het goed te doen. Vrij snel verloor het al zijn tentakels en stond hij niet meer mooi open. Heb hem wat meer in de schaduw gezet maar gaf hem eigenlijk weinig kans. Nu lijkt er gelukkig toch verbetering te zijn! Ook de schijfanemonen zijn hard achteruit gegaan. Op de foto nog niet te zien, maar inmiddels flink gekrompen en deels verbleekt.
1652340002241.png

De tunze 9012 die ik nog had liggen toch maar geplaatst. Deze afschuimer paste eigenlijk niet goed, dus heb wat moeten schuiven met steen om plek te maken. De bak wordt er niet mooier op en begint ook wel heel erg vol te raken inmiddels. Over enkele maanden gaat er toch een nieuwe komen waar ik de techniek mooi kan wegwerken.

Ook heb ik de doorstroom door de algenreactoren verhoogd en alle GFO verwijderd. Eens kijken of dit in combinatie met de afschuimer verschil gaat maken. Koraal reageert er in ieder geval goed op. Ook de catalaphyllia staat er weer stukken beter bij en deze lijkt er weer helemaal bovenop te komen.

Daarnaast nog wat koralen overgenomen, onder andere deze duncan, van een forumlid dat er tijdelijk mee stopt.
WhatsApp Image 2022-05-20 at 9.51.53 AM.jpeg WhatsApp Image 2022-05-20 at 9.51.53 AM (1).jpeg

Bak lijkt stukken beter te draaien zonder GFO. Consumptie stijgt weer en KH was iets gedaald (-0,6). Doseringen dus wat verhoogd. Zie vooral bij de montipora duidelijke groei punten/randen en ook de catalaphyllia staat dagelijks weer mooi open (tentakels zijn nog wel kort).
Met het verdwijderen van de GFO had ik wel gedacht dat fosfaat wat zou stijgen, maar dat ik na enkele dagen al op 0,4 zou zitten had ik niet verwacht. Draaide al best lang op veel lagere waardes, dus had verwacht dat er in de stenen niet veel zou zitten, maar dat valt kennelijk tegen. Nu maar afwachten en kijken hoe het zich ontwikkelt. Omdat ik vrijwel geen algengroei heb (op chaeto na), en de koralen er prima bijstaan laat ik alles maar gewoon zo verder lopen.
Ik voer iets minder dan 2 blokjes diepvries per dag op dit moment, verdeeld over 3 voermomenten.

Waterwaarden:
pH: 8,3
KH: 8,0
Ca: 440
Mg: 1350
NO3: 25
PO4: 0,4 (met Hanna ulr phosphorus berekent uit tabel)

WhatsApp Image 2022-05-30 at 2.38.24 PM (1).jpegWhatsApp Image 2022-05-30 at 2.38.23 PM (1).jpegWhatsApp Image 2022-05-30 at 2.38.24 PM.jpeg

Kleine update

Chaeto groeit erg goed en nitraat was gezakt naar 1 twee weken terug. Toen flink geoogst maar daarna bleef de groei uit. Afgelopen week een beetje nitraat gedoseerd en nu is er weer duidelijk groei te zien. Nitraat zit nu op 10 mg/l.
Ondanks dat ik nog groei zie bij de koralen en alles er goed bijstaat begint het fosfaatgehalte me nu wel zorgen te baren. Sinds ik met GFO gestopt bent stijgt dit toch wel snel. Omdat de bak er veel beter bij stond zonder, heb ik even afgewacht hoe het zich zou ontwikkelen. Inmiddels zit ik dus op 200ppm fosfor, dus ongeveer 0.61 mg/l fosfaat. Dit is ook meteen het maximale wat de Hanna kan meten. Nu heb ik toch maar een beetje GFO toegevoegd om dit iets lager te krijgen (in een potfilter dat voor de chaeto reactor staat) .

Ik voer 3 blokjes diepvriesvoer per dag, en die gaan ook helemaal op. Een klein beetje hiervan gaat naar de nano, dus ik voer net wat minder. De bak staat helemaal vol koraal en ook met flink wat leders en xenia. Nergens blijft echt vuil hangen verder. Nitraat onder controle lukt prima, maar fosfaat blijft helaas een dingetje.

De bak is de warmte van de afgelopen tijd goed doorgekomen. De kamer waar hij staat ligt precies op het zuiden en wordt erg warm, maar de ventilatoren krijgen de temperatuur gelukkig laag genoeg (25 a 26 graden). Ook 2 weken weggeweest en alles ziet er nog prima uit! Bij terugkomst meteen even de KH, nitraat en fosfaat getest. Verbruik is wat toegenomen dus de KH was iets gezakt en staat nu op 7, wat ik zelf als ondergrens hou (mag nog iets stijgen). Nitraat is gezakt van 10 naar 5 mg/l, waarschijnlijk door het minder voeren de afgelopen weken en de (matige) groei van chaeto. Fosfaat blijft onmeetbaar hoog (200 ppm phosphorus met de hanna ULR checker), dus boven de 0.6 mg/l. In de bak is nauwelijks groei van algen, op een klein plukje caulerpa na ondanks deze hoge fosfaatwaarde.

Ondanks deze fosfaatwaarde groeien de koralen wel en staan ze mooi open. De steenkoralen zouden wel wat sneller kunnen groeien denk ik, maar langzame groei is niet zo erg, de bak begint helemaal dicht te groeien en er is nauwelijks ruimte meer over. Krijg ook last van het feit dat sommige koralen elkaar beginnen te irriteren. Liever snoei ik zo min mogelijk zodat ik bij de overstap naar een nieuwe bak (zit in de planning) meteen wat grotere kolonies kan meenemen en ik niet met allemaal kleine stekjes zit.

Wat foto's van hoe alles er nu bijstaat:

WhatsApp Image 2022-08-09 at 12.24.39 PM.jpegWhatsApp Image 2022-08-09 at 12.24.38 PM (1).jpegWhatsApp Image 2022-08-09 at 12.24.39 PM (1).jpegWhatsApp Image 2022-08-09 at 12.24.38 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-08-09 at 12.24.39 PM (3).jpegWhatsApp Image 2022-08-09 at 12.24.39 PM (2).jpeg

Nano bakje draait ook prima. Foto's maken onder de aquaknight v2 lamp lukt helaas voor geen meter. Bak groeit aardig dicht met leders inmiddels.
WhatsApp Image 2022-08-09 at 12.24.40 PM.jpeg

Dit weekend weer wat koraal toegevoegd. De bak begint aardig vol te raken en op de stenen is eigenlijk geen plek meer voor nieuwe koralen, de huidige moeten tenslotte nog kunnen groeien. Vandaar een aantal soorten voor op het zand. 2 rots anemonen en een catalaphyllia. Ook wilde ik graag weer hamertjes koraal hebben. Dit heb ik eerder wel gehad toen de bak veel jonger was. Deze hebben het toen helaas niet gered nadat de alkaliniteit enorm zakte en ik deze weer te snel naar boven bijstelde. Nu verwacht ik dat het wel lukt dus ik heb er 2 opgehaald, een groene en een paars-groene (foto), beide met een enkele kop.

Bekijk bijlage 582569Bekijk bijlage 582570Bekijk bijlage 582571Bekijk bijlage 582568

Ook de montipora's zijn goed aan het groeien en het verbruik neemt ook langzaam toe. Alk was iets gezakt dus de dosering is weer wat omhoog. Morgen nog een laatste toevoeging ophalen, een fungia, en daarna voorlopig niets meer waarschijnlijk. Als alles zo goed blijft gaan is een upgrade niet uit te sluiten! Maar dat is dan pas na de verhuizing over een paar maanden. Bekijk bijlage 582572
Hi Marc !

Tijdje geleden dit bericht maar hoe heet dit visje ? Ik ben al tijdje opzoek naar deze en nu zie ik hem bij jou 😃

Het gelw visje? Gobiodon okinawae, of de gele koraalgobie. Erg leuk en makkelijk visjes, echt een favoriet. Wel uitkijken met acropora, zeker met een koppeltje. Ik weet niet of een enkele gobie ook problemen geeft met deze koralen. Hier zit hij zonder problemen in de montipora

Het gelw visje? Gobiodon okinawae, of de gele koraalgobie. Erg leuk en makkelijk visjes, echt een favoriet. Wel uitkijken met acropora, zeker met een koppeltje. Ik weet niet of een enkele gobie ook problemen geeft met deze koralen. Hier zit hij zonder problemen in de montipora
Top die bedoelde ik ja. Erg leuk visje ik ga gelijk even kijken of ik hem ergens kan krijgen

Korte update: De bak draait nog prima maar begint echt helemaal dicht te groeien. Ook de zwemruimte voor de vissen neemt aardig af en zeker voor de tominiensis dokter begint het krap te worden.
Grote stuk sinularia nam erg veel licht weg en de stylo die ernaast staat begon van onderen erg bleek te worden, de sinularia is tijdelijk verplaatst. Daarnaast beginnen koralen elkaar overal aan te raken.

IMG_20230220_090326.jpg

Een upgrade wilde ik nog even uitstellen omdat er op korte termijn verhuisplannen waren. Dan zet ik liever daar een nieuwe bak neer, dan hier om die vervolgens na een paar maanden weer af te breken voor een verhuizing. Maar het moment is sneller gekomen dan gedacht, aankomende weken verhuis ik en komt er een nieuwe bak.

Het is een eheim Incpiria 300 marine, overgenomen op het forum hier. Ook 100cm lang dus de verlichting blijft hetzelfde. Groter werd erg onpraktisch omdat de bak vrij stijl door een smal trappenhuis 2 verdiepingen omhoog moet. Binnenkort hopelijk een update en verslag van het overzetten van de inhoud en het installeren van de nieuwe bak!

(mocht er iemand nog wavemakers wegdoen dan hoor ik het graag, want de huidige gaat niet genoeg zijn gok ik)

De nieuwe bak staat! De plek waar ik hem in eerste instantie had gezet bleek uiteindelijk niet verstandig. De vloer kraakte toch wel veel als je er langs liep, dus alles leeg gehaald en verplaatst. Voor de zekerheid ga ik binnenkort toch maar wat bouwtekeningen inzien, maar voorlopig lijkt hij nu goed te staan.

De inhoud van mijn nano bak is vandaag overgezet (vooral lederkoraal) en dit weekend volgt de rest waarschijnlijk. Daarnaast vandaag een refugium gemaakt voor naast de sump. De sump die bij de bak zat is qua ruimte erg beperkt en ik wil toch graag met een wierenfilter draaien. Ook meteen voor het eerst geboord in glas, dit viel gelukkig ontzettend mee. Het wierenfilter wordt gevoed via een aftakking in de opvoerpomp en stroomt daarna weer terug naar hetzelfde vak. Werk nu met reactoren, maar die zijn toch wel heel erg vervelend om leeg te halen in de huidige setup.

Binnenkort meer updates als alles over is.
IMG_20230412_161453.jpg

Bijlagen

• IMG_20230412_161446.jpg
    IMG_20230412_161446.jpg
    119,2 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20230412_110414.jpg
    IMG_20230412_110414.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 41
  • IMG_20230412_110408.jpg
    IMG_20230412_110408.jpg
    115 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20230405_153734.jpg
    IMG_20230405_153734.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 34
Een opmerking betreffende je UV lamp

Bij een pomp storing of indien je deze uit zet voor onderhoud, zal je UV lamp leeg lopen.
9 van de 10 lampen zijn voor de koeling afhankelijk van water en indien deze droog staat, kan de lamp op het kwartsglas te heet worden en breken.

Back
Bovenaan