Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium van Manuel

Manuel,

de combinatie HQI en T5 is naar mijn mening de mooiste.
Weet dat HQI enerzijds puntverlichting is en meer schaduw zal geven op bepaalde plaatsen dan T5. Anderzijds kan je met T5 een soort overgang creëren tussen de ochtend en de avond.
Enkel 400W HQI's zullen de verlichtingsduur van de bak beperken of ga je die ook 12uur laten branden?
Ook merk je vaak dat bepaalde koralen het veel beter doen onder T5 dan onder HQI en omgekeerd.
Je hebt dus meer mogelijkheden wanneer je voor beiden gaat.

Mooie foto's Marcel en duidelijk verschil!!

Bart,mijn volledige belichting is maar 6uur per dag...dat zal ook zo blijven,met of zonder T5 :) !! Kga toch alleen hqi proberen...wel blauwere,ben benieuwd wat dat brengt!!
Zal wel de T5 nog even bewaren zodat ik altijd nog terug kan wisselen ;) !!

Wat foto's van koralen die pal onder de HQI staan :) !!

Bijlagen

• DSC_0029.JPG
    DSC_0029.JPG
    86,6 KB · Weergaven: 2
  • DSC_0028.JPG
    DSC_0028.JPG
    92 KB · Weergaven: 1
  • DSC_0026.JPG
    DSC_0026.JPG
    93 KB · Weergaven: 4
  • DSC_0020.JPG
    DSC_0020.JPG
    102,4 KB · Weergaven: 2
  • DSC_0037.JPG
    DSC_0037.JPG
    88,1 KB · Weergaven: 1
Ook al gooi je er spaarlampen op het blijft gewoon mooi :p:biggrin:

Ik wou dat ik hier HQI kom gebruiken een open bak is mooi maar heeft ook weer nadelen

Hier wat foto's van koralen recht onder de T5...kleuren in mijn ogen stukken minder :) !! T5 is hier maar 39watt trouwens....

Bijlagen

• DSC_0031.JPG
    DSC_0031.JPG
    87,9 KB · Weergaven: 2
  • DSC_0030.JPG
    DSC_0030.JPG
    85,3 KB · Weergaven: 1
  • DSC_0027.JPG
    DSC_0027.JPG
    87,9 KB · Weergaven: 2
  • DSC_0024.JPG
    DSC_0024.JPG
    99,3 KB · Weergaven: 5
  • DSC_0045.JPG
    DSC_0045.JPG
    93,8 KB · Weergaven: 3
Ook al gooi je er spaarlampen op het blijft gewoon mooi :p:biggrin:

Ik wou dat ik hier HQI kom gebruiken een open bak is mooi maar heeft ook weer nadelen

Met spaarlampen gaat dat niet goedkomen Arjen :biggrin: !!

Als ik de stekken bekijk in mijn stekkenbak (enkel T5) kleuren deze na enkele weken bruin...is 1 systeem en wijt dit aan de lampen,kan het ook helemaal mis hebben natuurlijk,misschien heeft dit wel een andere oorzaak :confused: !!
Er zijn tenslotte veel bakken met enkel T5 waar de koralen super kleuren...meestal wel 54watters of 80watters!!

Het is toch een thuis rif om van te genieten. Het blijft een topper.

Goh mooi weer allemaaluitsteeekend
De donkere anemoonvisjes van jou doen het nog steeds goed:biggrin:.
Binnenkort zwemmen ze terug in een iets grotere bak,heb nu een 450 liter bakje al wat meer dan 130:p
En hopen dat de bak bijna zo mooi wordt als die van jouPowat

Goh mooi weer allemaaluitsteeekend
De donkere anemoonvisjes van jou doen het nog steeds goed:biggrin:.
Binnenkort zwemmen ze terug in een iets grotere bak,heb nu een 450 liter bakje al wat meer dan 130:p
En hopen dat de bak bijna zo mooi wordt als die van jouPowat

Gelukkig gaat het goed met de visjes na een moeizaam begin:biggrin:!! Leuk dat je wat groter gaat...met geduld komt het allemaal goed :) !!

Wat minder nieuws is dat ik een grote stek van mn hyacinthus wilde maken...tik met het beiteltje en knak,breekt mn hele overhang van keramiek af :mad::mad::mad: veel schade aan koralen,veel stekken waar ik geen plaats voor heb dus de kliko in :( !! Wat een puinhoop :( !!
De hyacinthus krijg ik onder geen mogelijkheid terug geplaatst en staat nu op de bodem...daar zal hij blijven staan :confused: !!
Dit zijn momenten dat je denkt...waar benk allemaal mee bezig,stoppen of doorgaan,maar na een kwartiertje de puinhoop van de bodem te pakken(lag vol met stukken koraal) besluit ik tot nu toe nog altijd door te gaan :) !! Maar dit moet niet elke maand gebeuren :biggrin:!!

Manuel,

dat is echt balen. De hele skyline is nu veranderd.
Heb je de overhang terug in orde gekregen?

Al een geluk dat je doorgaat, zon topbak.

Moest mijn aquarium al gedraaid hebben dan had je me gerust midden in de nacht mogen wakker bellen(Sowieso moest ik met iets kunnen helpen).
Had ik wel enkele emmers meegebracht om te komen shoppen.

succes en hou er de moed in, hé

Nico

Hee Manuel

Dat is zwaar klote zeg!!! Als ik ergens mee kan helpen dan moet je het maar zeggen en dan kom ik eraan he.
We zien je een zaterdag op de zaak.
Groetjes Rinus en Patricia

Hee Manuel,

Da's echt zwaar kl... zeg. Het stond er zo schitterend bij en de Hyacinthus stond daar echt prachtig. Maar jou kennende komt het allemaal wel weer goed.
Sterkte ermee.

gr.Roel

Jammer natuurlijk Manuel maar je bouwt wel weer iets moois terug in de plaats van het weekend(wat ga je anders doen199544)stoppen doen we samen hePowat

Altijd klo.e als je zoiets gebeurd.

Van de andere kant heb je nu wel weer plaats om er weer wat van te maken.

Ik probeer maar altijd de pluspunten uit te halen, anders waren we allang gestopt.

mvgr
twan

das idd erg klote zeg.....als je hulp nodig hebt hoor ik je wel!!
Kan hier wel plek vrij maken voor opvang koraal mocht dat nodig zijn.

Dat is " Scheisse " Manuel -shoot
Ik heb het ook al aan de hand gehad, een stekje willen knippen een het heel koraal breekt af 199544, of alles breekt ineen.
Veel sterkte bij de opbouw uitsteeekend
Groetjes Erik

Heel vervelend Manuel ! Gelukkig is het alleen bij koraal schade gebleven. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n brok door je glas gaat ! :eek::eek:
Je hebt wel voor hetere vuren gestaan en toen ben je ook gewoon doorgegaan dus hopelijk vind je ook nu weer de kracht om deze hobbel te overwinnen. Je dieren hebben je nodig ! ;)

Jammer natuurlijk Manuel maar je bouwt wel weer iets moois terug in de plaats van het weekend(wat ga je anders doen199544)stoppen doen we samen hePowat

Nico,Rinus,Roel,Luc,Twan,Harold,Erik en Jan Willem bedankt voor jullie RE :) !!

De Hyacinthus blijft op de grond liggen :rolleyes:,deze krijg ik nooit terug geplakt met het risico dat hij nog eens gaat en alles wat hij onderweg tegenkomt meeneemt :mad: !!
De rest heb ik zo goed als kwaad terug geplaatst!!
Zoals Jan Willem zegt kan het nog veel erger...tenslotte is de dood er niet mee gemoeid :biggrin: !! Blij te horen Erik dat het bij jou ook weleens gebeurt...kdacht dat ik de enige onhandige was :p:biggrin: gelukkig is de tri-color niet beschadigd :) wel een paars tafeltje,plerogyra, groene formosa,favites ,blauwe formosa en blauwe digitata :( !!
Voordeel is weer wat plaats!!
En Luc...zoals afgesproken,stoppen doen we samen Powat !!

Manuel,

het moet niet makkelijk zijn om met twee linkse handen te werken PowatPowat

Tip; grote stukken zijn vaak erg moeilijk te plaatsen, daarom lijm ik ze eerst op een stuk levend steen om ze dan met het stuk levend steen in te planten in het rif. ;)

Manuel, altijd spijtig als je zoiets overkomt.
Gelukkig ben je een doorzetter die niet gemakkelijk opgeeft.
En ik maar denken dat je kon knippen zonder schade aan te richten...:biggrin::biggrin:
Trouwens ik gebruik nu ook de foto meter en heb na de eerste meting niet meer geslapen, was dus veels te hoog....

Manuel, altijd spijtig als je zoiets overkomt.
Gelukkig ben je een doorzetter die niet gemakkelijk opgeeft.
En ik maar denken dat je kon knippen zonder schade aan te richten...:biggrin::biggrin:
Trouwens ik gebruik nu ook de foto meter en heb na de eerste meting niet meer geslapen, was dus veels te hoog....

Hey Bart,er zijn niet veel grote stukken over...alleen de dader hya,de rest is verbrijzelt :( !! AAn de hya zit een groot stuk levend steen maar krijg deze nooit meer boven,vandaag nog wat verbouwd en ziet er niet slecht uit moet ik zeggen :) !!

Jan de digitale meter werkt perfect,let wel goed op dat je echt alle poeder gebruikt uit het zakje,blijft er maar een beetje achter dan zit je al veeeeel te hoog :) !!
Hoeveel PO4 meet jij?!

Back
Bovenaan