Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium van Manuel

Hoi Mike,hier alles oke...bak is enorm vooruit gegaan na het verwijderen van de grote stylo,veel mooier en enorm veel dieptewerking :) !!

Met de nieuwe aanwinsten gaat het goed...soms moet je snel zijn he ;) De platte oranje lobo heeft de kleur van de foto van Arie en geeft geen licht af :biggrin: ben er wel tevreden mee :) !!

Zit aan nog wat veranderingen te denken...:confused: :o vissenbestand en de flower,deze wordt wel erg groot minimaal 50cm doorsnee nu :cool: !!

Mooie foto's weer Manuel, mis er alleen toch nog 1 ;).
Met al die veranderingen wordt het wel weer eens tijd voor een bakkie.
Waar denk je aan qua vissenbestand?
Die flower is gewoon schitterend.. die hoort in jouw bak!

Prachtige foto's ! Vooral die oranje buttons zijn likkebarend ! :cool:

Hoe vaak vervang je jou HQI lampen ?

Bedankt voor jullie RE :) !!

Jan Willem,elke 10 maanden wissel ik mn HQI lampen,de oranje buttons zijn gouwe ouwe van bij Luc :) !!

Dennis,je kunt toch ook je bestaande verlichting in zijn geheel vervangen :confused::p;)!!

Harold,of het mooier is weet ik niet...zal moeilijk zijn een mooie kleurverdeling te krijgen zonder T5 :rolleyes: zelf denk ik aan 2x 16.000K en 3x 10.000K :confused: !!

Mike,die foto staat bij jou in je dagboek...is bijna hetzelfde :biggrin:!! Kwilde het koppel naso's van bij RC kopen,deze zijn helaas verkocht en zwemmen in Duitsland, en er een paar kleinere koppels bij houden zoals de vijlvisjes,en loricula's...alle anthiassen eruit in elk geval,misschien iets voor later :) !!

Jan Willem,elke 10 maanden wissel ik mn HQI lampen,de oranje buttons zijn gouwe ouwe van bij Luc :) !!

Dennis,je kunt toch ook je bestaande verlichting in zijn geheel vervangen :confused::p;)!!

Harold,of het mooier is weet ik niet...zal moeilijk zijn een mooie kleurverdeling te krijgen zonder T5 :rolleyes: zelf denk ik aan 2x 16.000K en 3x 10.000K :confused: !!

Mike,die foto staat bij jou in je dagboek...is bijna hetzelfde :biggrin:!! Kwilde het koppel naso's van bij RC kopen,deze zijn helaas verkocht en zwemmen in Duitsland, en er een paar kleinere koppels bij houden zoals de vijlvisjes,en loricula's...alle anthiassen eruit in elk geval,misschien iets voor later :) !!

Deze heeft ook niet teveel licht nodig...laag in de bak en ingegroeid in de Turbinaria...1 van mn favorietjes :)!!

Bijlagen

• DSC_0010.JPG
    DSC_0010.JPG
    100,7 KB · Weergaven: 18

hoi silver
ik ben ook steeds bezig met de kleuren van hqi ik zelf vindt het erg moelijk 16000 k is wel erg blauw he
ik heb nu 3x 13000 k van am 2x 15000 k van am
heb jij suggestiesuitsteeekend
gr robert
en leuk je weer eens gesproken te hebben bij reefcornerPowatPowat

hoi silver
ik ben ook steeds bezig met de kleuren van hqi ik zelf vindt het erg moelijk 16000 k is wel erg blauw he
ik heb nu 3x 13000 k van am 2x 15000 k van am
heb jij suggestiesuitsteeekend
gr robert
en leuk je weer eens gesproken te hebben bij reefcornerPowatPowat

Gerrit,de hoofdreden is dat een T5 lamp al na 4maanden terug gaat lopen,heb er 20 hangen hier en zie er telkens tegenop ze te vervangen :( !!
2 400watters hangen boven de glasstrips,ook deze poets ik elke dag en gaat me tegenstaan (vooral de onderkant :mad:), dit kan ik in combinatie met de T5 niet veranderen!!
De schittering van HQI vind ik mooi en met zoveel T5 is dit ook minder...denk ik:confused: !!

Robert,zeker leuk elkaar weer eens gezien te hebben :) !!
Zelf heb ik ook de 10.000line van AM hangen...is indd 13.000Kelvin maar ik vind deze nog aan de gele kant...is de 15.000 van AM veel blauwer?!
Heb jij er verders geen T5 bij hangen?!
Heb niet zoveel suggesties...weet wel dat de Kelvin waardes enorm verschillen wat betreft verschillende merken :confused: !!

Jij kan toch wel in je beste Duits verkopen waarom het koppel naso's beter bij jou af is? :rolleyes:
Ik dacht dat de lobo bij jou een stuk feller was..

Hoi Manuel,

Wat lees ik...... je flower weg doen?....dat meen je toch zeker niet! De grootste en mooiste die ik ooit gezien heb, deze hoort gewoon in je bak te blijven!

Voor wat betreft de anthiassen, die wil ik best van je overnemen, mocht je echt tot de beslissing komen om ze weg te doen...

Je bak blijft fantastisch en wordt alsmaar mooier en mooier...

Maar even over je verlichting. Waarom geen hqi en led of t5 en led?. Ben je nog niet overtuigd over de toepassing van ledverlichting? ik zou je mening hierover erg graag horen.

Groetjes,
Manu

Manuel,

al de Reeflux 12500K geprobeerd. Is qua kleur meer dan 12500°K maar bijzonder mooi vooral in combinatie met T5, de mooiste volgens mijn ondervindingen.
Als je puur op groei wil werken dan moet je voor een aqualine 10000°K gaan maar die vind ik niet mooi, te geel. Het oog mag ook wat natuurlijk.:biggrin:

Manuel,

al de Reeflux 12500K geprobeerd. Is qua kleur meer dan 12500°K maar bijzonder mooi vooral in combinatie met T5, de mooiste volgens mijn ondervindingen.
Als je puur op groei wil werken dan moet je voor een aqualine 10000°K gaan maar die vind ik niet mooi, te geel. Het oog mag ook wat natuurlijk.:biggrin:

Mike,hier is de flat lobo niets feller hoor :) !!

Manu,HQI met wat blauwe led zou misschien een optie zijn!! Compleet led ben ik persoonlijk geen voorstander van..kheb nog niet 1 echt mooie bak gezien onder enkel led :confused: !!
Als de anthiassen in de klok zouden zwemmen mocht je ze direct overnemen...maar dat is het probleem :mad:!!

Bart,reeflux ken ik niet,waar komt dat vandaan?! HQI in comi met T5 wil ik juist vanaf!!
Het gaat me niet meer om de groei...die mag van mij stoppen,wil toch mn stekkenbak af gaan koppelen!!

Zou de kleur niet teruglopen met een hoger Kelvinwaarde?:confused:? Als ik een stek knip uit mn bak vanonder de HQI en zet deze in mn stekkenbak onder T5 is binnen enkele weken het koraal bruin,zelfs mn rose hyacintus :confused: !! Het is 1 systeem dus kan alleen aan de verlichting liggen....toch???!! Of zie ik dat verkeerd???:confused::confused:???

Mooi plaatjes weer hoor Manuel:cool:!

Ik heb hier 1x400W Aqualine 10000 van AM deze is 13.000 kelvin aangezien ik geen t5 heb zou ik het liefste ook 1 tandje blauwer gaan vind deze iets te geel. Maar nu lees ik net dat 16.000K weer te blauw is.

Grtz, Sander

Manuel,

is Reeflux Coralvue eigenlijk. Is volgens mij Amerikaans. Hier hangt de HQI tussen de T5 en er is haast geen kleurverschil te merken. Maw er is haast geen overgang tussen HQI en T5 merkbaar in kleurtemperatuur.

Je gaat toch de T5 niet volledig afbouwen neem ik aan...en enkel en alleen op HQI werken?:rolleyes:

Is gelijk ook mijn favoriet Silver:p,mooie pic`s heb je gemaakt

Deze heeft ook niet teveel licht nodig...laag in de bak en ingegroeid in de Turbinaria...1 van mn favorietjes :)!!

Manuel,

is Reeflux Coralvue eigenlijk. Is volgens mij Amerikaans. Hier hangt de HQI tussen de T5 en er is haast geen kleurverschil te merken. Maw er is haast geen overgang tussen HQI en T5 merkbaar in kleurtemperatuur.

Je gaat toch de T5 niet volledig afbouwen neem ik aan...en enkel en alleen op HQI werken?:rolleyes:

Sander,Bart,Luc,Sparco en Rinus bedankt voor jullie RE :) !!

Bart,het is wel de bedoeling enkel op HQI te gaan draaien...hoezo? Wat zie jij als nadeel?! Kzal eens informeren naar die lampjes :) bedankt voor de informatie :) !!
Luc,fijne vakantie he :cool: !!

Hoi Manuel,

Als beginner kan ik je natuurlijk niet waarschuwen maar ik merk wel een verschil tussen t5 verlichting met blauwe lampen en alleen HQI. Nu heb jij natuurlijk meer lampen straks en kan je wat gaan spelen met Kelvin waardes maar ik heb 1 lamp (BLV 14K) en merk kleurverschil in sps-koralen. Zo had ik bij een andere aquariaan deze 4 takjes montipora gekocht en bij mij is de monti zo gekleurd. Ook mooi, maar toch even wat anders.

Onlangs ook een rode/roze acro gekocht uit een verkoopbak met ook blauwe t5 die bij mij in de bak zalmoranje kleurde en bij terugzetten in verkoopbak weer rood/roze werd.
Ik twijfel dus of mijn volgende lamp niet 15K of 16K moet worden.

Groet,

Marcel

Laatst bewerkt:
Sander,Bart,Luc,Sparco en Rinus bedankt voor jullie RE :) !!

Bart,het is wel de bedoeling enkel op HQI te gaan draaien...hoezo? Wat zie jij als nadeel?! Kzal eens informeren naar die lampjes :) bedankt voor de informatie :) !!
Luc,fijne vakantie he :cool: !!

Manuel,

de combinatie HQI en T5 is naar mijn mening de mooiste.
Weet dat HQI enerzijds puntverlichting is en meer schaduw zal geven op bepaalde plaatsen dan T5. Anderzijds kan je met T5 een soort overgang creëren tussen de ochtend en de avond.
Enkel 400W HQI's zullen de verlichtingsduur van de bak beperken of ga je die ook 12uur laten branden?
Ook merk je vaak dat bepaalde koralen het veel beter doen onder T5 dan onder HQI en omgekeerd.
Je hebt dus meer mogelijkheden wanneer je voor beiden gaat.

Back
Bovenaan