Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Dankje! Ik had het besteld bij Whitecorals in Duitsland. Meestal is het wel schappelijk qua prijs en ze hebben gelukkig ook wat kleinere SPS stekjes. Ik koop toch liever een aantal "kleintjes" en dan geduld hebben dan opeens 1 mega kolonie. Heb er al eerder besteld en eigenlijk tot op heden altijd als positief ervaren, heb nog niet geprobeerd vissen daadwerkelijk te bestellen( enkel wat slakken).

Dat is niet oud in ieder geval. Dan zou het naast de temperatuur wellicht ook ouderdom kunnen zijn, of een combi.... Dan ga ik toch maar wat kleintjes zoeken eerdaags.

Blue chiller 800 had ik overgenomen van een forumlid, er is flink wat overcapaciteit maar het werkt wel fijn. Een slagje kleinere koeler had ook zijn taak prima kunnen doen. Op de korte termijn kan je ook een ventilator erop zetten, dat zal al een paar graden schelen.
Past die koeler in de onderkast van de aquaja diamond 400?

Nee dan moet je hele gekke dingen gaan doen, nagenoeg elk apparaat in de sumo komt boven het glas uit natuurlijk. Ik zal straks als ik thuis ben wel even foto maken.
Ik zie inderdaad dat ze erg hoog zijn. Ga toch maar voor een ventilator kijken....iemand uitgezocht hoe het zit qua stroomkosten met koelers/ventilatoren? En ben je niet bang voor lekkage met die koeler helemaal buiten de sump?

Vergeet maar even de prachtige roze handdoek die er onder ligt :ROFLMAO: Met een koeler heb je natuurlijk altijd een mogelijke lekkage maar had de verbinding al getest met zoetwater en dat ging prima. De plaatsing van de koeler maakt voor delekkage niet heel veel uit waar een lekkage van 2000 liter/uur zowel in de sump als er buiten een probleem is en nu kan ik het tenminste zien. De koeler moet overigens ook zijn warmte kwijt waardoor die beter werkt buiten de kast.

De koeler draait nu meer dan een week en zodoende denk ik dat ik rustig kan zeggen dat het niet lekt. Ik zal eerdaags nog wel even slangklemmen erop zetten om 100% zekerheid te krijgen. Het stroomgebruik maak ik mij verder niet zoveel zorgen om waar hij momenteel een paar keer per dag voor 10 minuten aan slaat.
IMG_20210608_203343.jpg

Tja stroomverbruik valt over te twisten maar zodra je een zeeaquarium, oftewel een mini reactor aan stroom op standje kernsplitsing, in huis hebt staan gaat dat sowieso toenemen!
Kan wel zeggen uit eigen ervaring dat zonnepanelen dan uitkomst bieden.

Vergeet maar even de prachtige roze handdoek die er onder ligt :ROFLMAO: Met een koeler heb je natuurlijk altijd een mogelijke lekkage maar had de verbinding al getest met zoetwater en dat ging prima. De plaatsing van de koeler maakt voor delekkage niet heel veel uit waar een lekkage van 2000 liter/uur zowel in de sump als er buiten een probleem is en nu kan ik het tenminste zien. De koeler moet overigens ook zijn warmte kwijt waardoor die beter werkt buiten de kast.

De koeler draait nu meer dan een week en zodoende denk ik dat ik rustig kan zeggen dat het niet lekt. Ik zal eerdaags nog wel even slangklemmen erop zetten om 100% zekerheid te krijgen. Het stroomgebruik maak ik mij verder niet zoveel zorgen om waar hij momenteel een paar keer per dag voor 10 minuten aan slaat.
Bekijk bijlage 560940
Kan je mij eens een foto van je sump (van dichtbij) sturen? Ik heb hetzelfde aquarium en zit nog na te denken over zo’n rolfilter etc. Wil even zien hoe en waar deze apparatuur past!

Food for thought: Qua plaatsing van de koeler, ik heb deze buiten geplaatst (apart 'hokje') en gaten geboord voor de slangen. Als het heel heet wordt in de zomer is zo'n koeler die hete lucht in de kamer blaast niet heel fijn (en warmt de kamer en dus aquarium ook weer op). Een koeler in de sump is helemaal onefficient als je de hete lucht niet naar buiten af voert. Verder is een ventilator die over de oppervlakte blaast erg efficient (en veel energiezuiniger). Dan hoeft de koeler weer minder vaak aan te slaan, dus ik zou zeker beiden plaatsen.

Kan je mij eens een foto van je sump (van dichtbij) sturen? Ik heb hetzelfde aquarium en zit nog na te denken over zo’n rolfilter etc. Wil even zien hoe en waar deze apparatuur past!
Waar ben je precies benieuwd naar want het is momenteel 1 grote chaos daarbinnen :ROFLMAO: Heb wel all schotten van de gafzakhouders weg moeten snijden om de filter passend te krijgen dus je moet wel bereid zijn de sump te verbouwen anders past het niet.
Food for thought: Qua plaatsing van de koeler, ik heb deze buiten geplaatst (apart 'hokje') en gaten geboord voor de slangen. Als het heel heet wordt in de zomer is zo'n koeler die hete lucht in de kamer blaast niet heel fijn (en warmt de kamer en dus aquarium ook weer op). Een koeler in de sump is helemaal onefficient als je de hete lucht niet naar buiten af voert. Verder is een ventilator die over de oppervlakte blaast erg efficient (en veel energiezuiniger). Dan hoeft de koeler weer minder vaak aan te slaan, dus ik zou zeker beiden plaatsen.
Dank voor de tip, ik huur echter op 6 hoog dus dat was helaas niet mogelijk :( ter compensatie is het wel een koeler met overcapaciteit( tot 800 liter waar de mijne 400 is) dus dat helpt enigszins. De comfort van een koele woonkamer heb ik gelukkig al enige tijd geleden op gegeven: de woonkamer staat op het zuiden waarbij de hele muur een raam is; zal nog wat worden als het straks weer weken lang 30 graden gaat worden....

Voor de rest loopt het allemaal wel door. Ik ben net 5 dagen weggeweest dus het was even de brokstukken bij elkaar rapen( niemand is tussentijds langsgekomen). Met een doseerpomp, ATO& fleecefilter loopt het aquarium gelukkig zelf vrolijk door. De skimmer was ik vergeten aan te zetten voordat ik weg ging( ivm plankton doseren) dus 5 dagen zonder skimmer had het water iets viezer gemaakt dan gepland. Waar ik 1 kop van de doseerpomp niet gebruik had ik hier een flesje nyos Artemis op aangesloten die elke dag een ml of 20 aan voer erin gooide. Werkte in principe allemaal prima maar waar ik tijdens het testen de 20 ml al veel vond kwam ik erachter dat zelfs zonder skimmer nitraat en fosfaat terug waren gelopen naar 2,5 en 0.02 dus blijkbaar voer ik normaal meer :ROFLMAO: Alles nu weer even stabiliseren en dan zullen de koraaltjes ook weer happy zijn( 1 acro stond eigenlijk alleen een beetje in)

Op zich wel fijn om te weten dat dit best redelijk gaat voor als ik langer op vakantie ga: vraag een leek om het flesje artemis te verversen na een week en om de skimmercup te legen. Gegadigden voor 5 minuten werk per week zijn beter te vinden dan gegadigden die elke dag ermee willen klussen, niet iedereen is zo gek als ons ;)

Hoi Sjoerd, leuk dagboek! Ik heb het net even allemaal met groot genot gelezen.

Ik heb gisteren mijn Aquaja 535 opgehaald en hoop hem snel te gaan starten. Fijn om dan de verhalen en vooral oplossingen van iemand anders al te lezen met een vergelijkbaar systeem.

succes met je bak, ik ga je zeker volgen 😃

Ik heb gisteren mijn Aquaja 535 opgehaald en hoop hem snel te gaan starten. Fijn om dan de verhalen en vooral oplossingen van iemand anders al te lezen met een vergelijkbaar systeem.

Leuk om te horen! Ik was zelf ook bijna voor de 535 gegaan( meer is toch beter he :ROFLMAO:) maar in overleg met mijn vriendin er toch vanaf gezien. Achteraf kost het al een flinke duit om deze te vullen met koraal dus misschien als die ooit vol is dat ik de overstap alsnog maak. Mocht je vragen hebben dan help ik uiteraard graag.

Leuk dagboek om te lezen en van te leren!
Leuk om te horen, deel graag alles wat ik meemaak :)

Ondertussen is het alweer tijd voor een kleine update waar dat er enigszins ingeschoten is. Zit momenteel met een zieke partner thuis( gelukkig geen corona) dus daar vooral voor zorgen en niet heel veel aan het aquarium kunnen doen. Waar ik normaal nitraat bij moest doseren heb ik nu gekozen om de toevoer via andere wegen wederom verder op t schroeven: nóg meer voeren en vooral ook lekker veel koraalvoer laat de nitraat waarde mooi balanceren tussen de 5-10( salifert is niet zo nauwkeurig). Het enige nadeel van meer voeren is ook dat mijn fosfaat weer begint te stijgen richting de 0.08-0.1 maar dit is gelukkig voor sommige al een richtwaarde dus heel erg is het niet.
Om het fosfaat wel binnen de perken te houden gebruikte ik eerst rowaphos maar het hoge alles of niks gehalte vond ik toch niet zo prettig werken. Ter vervanging heb ik de wat luie manier gekozen en de Fauna Marin 0.04 phos gekocht. Het werkt redelijk en hoef er niet naar om te kijken voor meer dan een maand( tot nu toe). Verder is het onderhoud simpel en op de skimmer cup legen per 1,5-2weken en de wekelijkse testjes na is er nagenoeg weinig aan te doen behalve lekker kijken en het internet afspeuren naar leuke koraaltjes.

Waar ik natuurlijk meer voer moest er ook meer te voeren zijn dus heb afgelopen donderdag een chinese pijlvis gehaald bij Ocean & lake waar ik( en mijn vriendin) deze leuk leek. Het hielp ook wel dat het een reefsafe en vriendelijke vis is; ik wil geen ruzie in de bak:ROFLMAO:. Hij/zij is nog wel wat bangig dus schoot na een korte verkenningstocht gelijk een holletje is waar ze de afgelopen dagen sporadisch maar uit kwam. Gezien het verstoppertje spelen heb ik dan ook enkel nog de foto uit de winkel :

WhatsApp Image 2021-07-15 at 13.01.30.jpeg

Ik hoop toch dat de komende dagen we hem/haar wat meer gaan zien maar net als alle vissen moet je geduld hebben. Tegelijkertijd met de pijlvis is ook een tweetal poetsgarnalen toegevoegd welk een soortgelijk verdrag vertonen. Hier en daar zijn de poetsgarnalen gelukkig iets meer gespot; vooral als het licht uit gaat.

Het koraal groeit rustig verder waar ik twijfel om de lichtsterkte op te voeren. Het is nu rond de 100-150PAR op de bodem afhankelijk van de plek en rond de 250 bovenin. Sommige bronnen stellen dat de SPS meer dan 250 nodig gaan hebben en er zit nog voldoende kracht in de lampen om dat te proberen. De komende weken zal ik elke week alles een paar procent omhoog gooien en de koralen goed in de gaten gaan houden; alles doet he nu aardig maar het kan altijd beter( voor de acro's)

Pijlvisjes zijn leuke visjes , het zijn echter wel springers en worden beter per 2 gehouden , je zal ze dan ook meer zien….
Hmm ja ik twijfelde al over een tweede maar was verteld dan een enkele ook goed kon.. Mocht het zo blijven dan kan ik altijd nog een tweede halen, bedankt voor de tip! Het springen zelf is niet zo'n probleem waar ik een kap op het aquarium heb, mocht hij/zij springen dan land hij/zij gewoon weer terug in de bak maar dan met hoofdpijn :ROFLMAO:

De tijd tikt zoals gewoonlijk rustig door en zodoende een kleine update weer. De pijlvis is ondertussen gewend geraakt aan zijn nieuwe huisje en na een paar dagen verstopt te zijn geweest zwemt deze nu vrolijk tussen de andere bewoners. Als onderling grapje met mijn vriendin heeft hij de naam Babi gekregen ( naar babi pangang) wat waarschijnlijk weer sommige mensen tegen het verkeerde been zal stoten:rolleyes:. Ik ben in ieder geval trots op de nieuwe bewoner waar de garnalen zich helaas enkel nog 's avonds laten zien; ook dat komt wel.(sorry voor de slechte foto)WhatsApp Image 2021-07-26 at 11.46.47.jpeg

Verder staat het opkrikken van de lichtintensiteit even op pauze waar de KH afname de laatste tijd even wat roet in het eten gooit: de koralen nemen steeds meer op dus het stabiel houden ervan is belangrijker dan de PAR waarde en dus de groei op te voeren; heb liever mooi koraal dat leeft dan dat zo de KH crashed en het wat fout gaat.

Verder zal ik eerdaags flink wat zoa's moeten gaan snoeien waar ik een tuintje/mengelmoesje van meerdere wilde maar sommige toch al aardig beginnen te woekeren. Even een keer een dagje voor gaat zitten want het steen eruit halen is niet wenselijk en zal dus lekker tot de elleboog in de bak moeten om te gaan snijden.

Back
Bovenaan