Peter 1963
Nvt
Mooi spul , waar heb je ze vandaan ?
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Past die koeler in de onderkast van de aquaja diamond 400?Dat is niet oud in ieder geval. Dan zou het naast de temperatuur wellicht ook ouderdom kunnen zijn, of een combi.... Dan ga ik toch maar wat kleintjes zoeken eerdaags.
Blue chiller 800 had ik overgenomen van een forumlid, er is flink wat overcapaciteit maar het werkt wel fijn. Een slagje kleinere koeler had ook zijn taak prima kunnen doen. Op de korte termijn kan je ook een ventilator erop zetten, dat zal al een paar graden schelen.
Nee staat er naast. Geen enkele koeler gaat in die kast passen vrees ik. Vermoed dat enkel op maat gemaakte aquaria met relatief kleine sumps er ruimte voor zullen hebben.Past die koeler in de onderkast van de aquaja diamond 400?
Haha ok. helaas. past ook niet eventueel op de sump?Nee staat er naast. Geen enkele koeler gaat in die kast passen vrees ik. Vermoed dat enkel op maat gemaakte aquaria met relatief kleine sumps er ruimte voor zullen hebben.
Ik zie inderdaad dat ze erg hoog zijn. Ga toch maar voor een ventilator kijken....iemand uitgezocht hoe het zit qua stroomkosten met koelers/ventilatoren? En ben je niet bang voor lekkage met die koeler helemaal buiten de sump?Nee dan moet je hele gekke dingen gaan doen, nagenoeg elk apparaat in de sumo komt boven het glas uit natuurlijk. Ik zal straks als ik thuis ben wel even foto maken.

Kan je mij eens een foto van je sump (van dichtbij) sturen? Ik heb hetzelfde aquarium en zit nog na te denken over zo’n rolfilter etc. Wil even zien hoe en waar deze apparatuur past!Vergeet maar even de prachtige roze handdoek die er onder ligtMet een koeler heb je natuurlijk altijd een mogelijke lekkage maar had de verbinding al getest met zoetwater en dat ging prima. De plaatsing van de koeler maakt voor delekkage niet heel veel uit waar een lekkage van 2000 liter/uur zowel in de sump als er buiten een probleem is en nu kan ik het tenminste zien. De koeler moet overigens ook zijn warmte kwijt waardoor die beter werkt buiten de kast.
De koeler draait nu meer dan een week en zodoende denk ik dat ik rustig kan zeggen dat het niet lekt. Ik zal eerdaags nog wel even slangklemmen erop zetten om 100% zekerheid te krijgen. Het stroomgebruik maak ik mij verder niet zoveel zorgen om waar hij momenteel een paar keer per dag voor 10 minuten aan slaat.
Bekijk bijlage 560940
Waar ben je precies benieuwd naar want het is momenteel 1 grote chaos daarbinnenKan je mij eens een foto van je sump (van dichtbij) sturen? Ik heb hetzelfde aquarium en zit nog na te denken over zo’n rolfilter etc. Wil even zien hoe en waar deze apparatuur past!
Dank voor de tip, ik huur echter op 6 hoog dus dat was helaas niet mogelijkFood for thought: Qua plaatsing van de koeler, ik heb deze buiten geplaatst (apart 'hokje') en gaten geboord voor de slangen. Als het heel heet wordt in de zomer is zo'n koeler die hete lucht in de kamer blaast niet heel fijn (en warmt de kamer en dus aquarium ook weer op). Een koeler in de sump is helemaal onefficient als je de hete lucht niet naar buiten af voert. Verder is een ventilator die over de oppervlakte blaast erg efficient (en veel energiezuiniger). Dan hoeft de koeler weer minder vaak aan te slaan, dus ik zou zeker beiden plaatsen.
Leuk om te horen! Ik was zelf ook bijna voor de 535 gegaan( meer is toch beter heHoi Sjoerd, leuk dagboek! Ik heb het net even allemaal met groot genot gelezen.
Ik heb gisteren mijn Aquaja 535 opgehaald en hoop hem snel te gaan starten. Fijn om dan de verhalen en vooral oplossingen van iemand anders al te lezen met een vergelijkbaar systeem.
succes met je bak, ik ga je zeker volgen![]()
Leuk om te horen, deel graag alles wat ik meemaakLeuk dagboek om te lezen en van te leren!

Hmm ja ik twijfelde al over een tweede maar was verteld dan een enkele ook goed kon.. Mocht het zo blijven dan kan ik altijd nog een tweede halen, bedankt voor de tip! Het springen zelf is niet zo'n probleem waar ik een kap op het aquarium heb, mocht hij/zij springen dan land hij/zij gewoon weer terug in de bak maar dan met hoofdpijnPijlvisjes zijn leuke visjes , het zijn echter wel springers en worden beter per 2 gehouden , je zal ze dan ook meer zien….

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.