Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Amsterdams zout

Dat is een mooie Björn, is dit een nieuwe variant van de pincetvis? Interessante kleurstelling (y)!
Nieuw?

Nieuw voor wetenschap is al een poosje geleden. Deze soort is in 1879 wetenschappelijk beschreven door C.B. Klunzinger.

Klunzinger, C. B. (1879). Die v. Müller'sche Sammlung australischer Fische. Anzeiger der Kaiserlichen Akademie der Wissenschaften, Wien, Mathematisch-Naturwissenschaftliche Classe. v. 16 (no. 22): 254-261.

Nieuw uit de evolutie, nog veel langer geleden… 😉

Dat is een mooie Björn, is dit een nieuwe variant van de pincetvis? Interessante kleurstelling (y)!
Zeker erg mooi! Het is de Chelmon muelleri, afkomstig uit het noordelijke gedeelte van Australië. Zou iets makkelijker moeten zijn dan de ‘normale’ pincetvis die je doorgaans ziet: de rostratus. Dit omdat ze doorgaans in betere conditie binnenkomen (net als de marginalis overigens). De Rostratus heb ik overigens ook in de grote bak rondzwemmen en doet het fantastisch! Op het moment is de muelleri nog aan het wennen bij de zeepaarden en als alles gaat volgens plan gaat deze straks tegelijk met een Prognathodes marcellae de grote bak in om daar de Rostratus te vergezellen :)

Nieuw?

Nieuw voor wetenschap is al een poosje geleden. Deze soort is in 1879 wetenschappelijk beschreven door C.B. Klunzinger.

Klunzinger, C. B. (1879). Die v. Müller'sche Sammlung australischer Fische. Anzeiger der Kaiserlichen Akademie der Wissenschaften, Wien, Mathematisch-Naturwissenschaftliche Classe. v. 16 (no. 22): 254-261.

Nieuw uit de evolutie, nog veel langer geleden… 😉
Ik ben nog niet zo oud dus wist dat niet.

De afgelopen tijd wat grote leders vervangen voor SPS. Ook wat andere stukken moeten verwijderen omdat alles te veel in elkaar begon te groeien. Zo nam een enorme kolonie ‘Miami vice’ zoanthids behoorlijk de overhand.

Qua vissen ook wat nieuwe aanwinsten:
Een koppeltje venusta’s, Chelmon muelleri en een Prognathodes marcellae. Op het moment nog wat last van stip bij de twee vlinders maar met stevig voeren, uv en ozon heb ik vertrouwen in dit weer op de rit te krijgen.

Laatst bewerkt:
De afgelopen tijd wat grote leders vervangen voor SPS. Ook wat andere stukken moeten verwijderen omdat alles te veel in elkaar begon te groeien. Zo nam een enorme kolonie ‘Miami vice’ zoanthids behoorlijk de overhand.

Qua vissen ook wat nieuwe aanwinsten:
Een koppeltje venusta’s, Chelmon muelleri en een Prognathodes marcellae. Op het moment nog wat flast van stip bij de twee vlinders maar met stevig voeren, uv en ozon heb ik vertrouwen in dit weer op de rit te krijgen.

Mooie aankopen.

Mooie bak met een heel erg leuke visbezetting! 👍👍

Mooie aankopen.

Mooie bak met een heel erg leuke visbezetting! 👍👍
Dankje Tanne!
Het verzamelen van bijzondere vissen is absoluut mijn passie. De koralen zijn voor mij slechts een mooie, kleurrijke ‘achtergrond’. Mijn eerste destijds ‘bijzondere’ aanwinst was een mitratus vlinder, die ik destijds op jouw aanraden heb aangeschaft. Nooit spijt van gehad :)

Dankje Tanne!
Het verzamelen van bijzondere vissen is absoluut mijn passie. De koralen zijn voor mij slechts een mooie, kleurrijke ‘achtergrond’. Mijn eerste destijds ‘bijzondere’ aanwinst was een mitratus vlinder, die ik destijds op jouw aanraden heb aangeschaft. Nooit spijt van gehad :)
Met die mitratus heb je een mooie start gemaakt! Koralen spelen bij mij dezelfde rol. Welke vissen staan er op je verlanglijst?

Met die mitratus heb je een mooie start gemaakt! Koralen spelen bij mij dezelfde rol. Welke vissen staan er op je verlanglijst?
Helaas is de mitratus niet meer in mijn bezit na het leeghalen van de vorige bak, maar zeker van genoten! Nu heb ik voor andere vlinder soorten gekozen.

Op het moment zwemmen er in het totale systeem (2 bakken) 59 vissen rond. Wellicht schrikken mensen hiervan, maar het zijn vooral veel ‘nano’ vissen. Voor mij loopt dit wel aardig op zijn max. Maar wat op het moment absoluut nog boven aan mijn wensenlijst staat: een Centropyge potteri :)

Helaas is de mitratus niet meer in mijn bezit na het leeghalen van de vorige bak, maar zeker van genoten! Nu heb ik voor andere vlinder soorten gekozen.

Op het moment zwemmen er in het totale systeem (2 bakken) 59 vissen rond. Wellicht schrikken mensen hiervan, maar het zijn vooral veel ‘nano’ vissen. Voor mij loopt dit wel aardig op zijn max. Maar wat op het moment absoluut nog boven aan mijn wensenlijst staat: een Centropyge potteri :)
Potteri is zeker mooi. En twee is nog veel mooier. Biota kweekt ze. Wellicht dus in de toekomst in NL.

Het huidige vissen bestand:

Rif:

Zebrasoma rostratum
Zebrasoma gemmatum

Chelmon rostratus
Chelmon muelleri
Prognathodes marcellae
Paracentropyge venusta 2x

Cirrhilabrus lineatus
Cirrhilabrus lanceolatus
Cirrhilabrus romboidalis
Terelabrus sp.
Anampses neoguinaicus
Anampses lennardi
Pseudocheilinops ataenia
Wetmorella albofasciata

Elacatinus figaro
Elacatinus oceanops
Elacatinus evelynae
Stonogobiops yasha 2x
Pterosynchiropus picturatus 2x
Synchiropus sycorax 2x
Amblyeleotris randalli 2x
Amblyeleotris aurora
Salarias ceramensis
Priolepis nocturna 2x
Priolepis boreus

Amphiprion percula 2x
Liopropoma swalesi
Liopropoma mowbrayi
Assesor macneili 2x
Calloplesiops argus 2x
Plectranthias inermis

Doryrhamphus excisus 2x
Doryrhamphus janssi

Zeepaarden:

Hippocampus barbouri 3x
Hippocampus erectus 2x

Centropyge colini
Centropyge aurantia

Opistognathus randalli
Nemateleotris helfrichi
Elacatinus prochilos
Synchiropus splendidus 2x

Terelabrus rubrovittatus
Pseudocheilinops ataenia

Gymnothorax melatremus

Acreichrhys tomentosus

Weer een hoop veranderd in de tussentijd. Helaas te maken gehad met een dino uitbraak (ookal draai ik alles behalve low-nutrient). Hierdoor eind vorige jaar een hoop sps koralen verloren. Inmiddels begint de bak weer mooi in te groeien.

Qua vissen is er ook het een en ander veranderd, zo zwemt er sinds een paar weekjes onder andere een prachtige nakweek Rosenblatti kaakvis 😍

Bijlagen

• IMG_6314.jpeg
    IMG_6314.jpeg
    345,8 KB · Weergaven: 86
Weer een hoop veranderd in de tussentijd. Helaas te maken gehad met een dino uitbraak (ookal draai ik alles behalve low-nutrient). Hierdoor eind vorige jaar een hoop sps koralen verloren. Inmiddels begint de bak weer mooi in te groeien.

Qua vissen is er ook het een en ander veranderd, zo zwemt er sinds een paar weekjes onder andere een prachtige nakweek Rosenblatti kaakvis 😍
Heel leuke aankoop! In de paardenbak of in de grote bak?

In de paardenbak! Heb hier (eigenlijk tegen beter weten in) eerder een koppel wildvang exemplaren in gehad maar al snel kwam 'blue spot jawfish disease' om de hoek kijken, hier heb ik helaas dus maar kort van mogen genieten. Enorm zonde. Toen de nakweek beschikbaar kwam heb ik even getwijfeld maar toch overtuigd door de kenners bij de Jong.

In de paardenbak! Heb hier (eigenlijk tegen beter weten in) eerder een koppel wildvang exemplaren in gehad maar al snel kwam 'blue spot jawfish disease' om de hoek kijken, hier heb ik helaas dus maar kort van mogen genieten. Enorm zonde. Toen de nakweek beschikbaar kwam heb ik even getwijfeld maar toch overtuigd door de kenners bij de Jong.
Ik moet zeggen dat ik de laatste paar zendingen wildvang bsj's erg goed vond ogen, maar ondanks de lage temperatuur in mijn bak heb ik ze overgeslagen. De nieuwe tb bsj vind ik erg interessant. Misschien plaats ik er dit jaar een in mijn bak.

Hoe is het gedrag van jouw nakweek exemplaar in vergelijking met de eerdere wildvang exemplaren die je had?

Back
Bovenaan