Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Alexander's Rifaquarium 309*65*75

Vind dat wel bijzonder 200 kg de vierkante meter. Dan zou zowat elk aquarium door de vloer kunnen zakken.
Ik volg dit topic omdat ik ook groter wil gaan en dan wel 3m70 x 80 x70.
Mijn huidige bak 1m60 zat toch ook wel 600 kilo wegen en staat nog steeds en geloof ook niet dat deze door de vloer zal zakken.

Dat de vloer misschien minder sterk is in het midden van de kamer daar zou ik mij best iets bij voor kunnen stellen.
Maar als ik dan denk aan alle feestjes met een hoop mensen in de woonkamer heb ik weer mijn bedenkingen.
Heb ook nog nooit gehoord van een aquarium dat door een vloer zakt. ( betonnen vloer )

Maar onderstempelen is een kleine moeite en goede oplossing lijkt mij.
Makkelijk te realiseren en als je er beter door slaapt is het altijd goed.

Toch zal ik tegen de tijd dat ik groter ga ook eens een wiskundig type erop los laten en dan ben ik heel benieuwd met welke getallen hij komt.

Hoe hebben de rest het hier op het forum dit met grote bakken gedaan ?

Vind dat wel bijzonder 200 kg de vierkante meter. Dan zou zowat elk aquarium door de vloer kunnen zakken.
Mijn huidige bak 1m60 zat toch ook wel 600 kilo wegen en staat nog steeds en geloof ook niet dat deze door de vloer zal zakken.

Dat de vloer misschien minder sterk is in het midden van de kamer daar zou ik mij best iets bij voor kunnen stellen.
Maar als ik dan denk aan alle feestjes met een hoop mensen in de woonkamer heb ik weer mijn bedenkingen.
Heb ook nog nooit gehoord van een aquarium dat door een vloer zakt. ( betonnen vloer )

Toch zal ik tegen de tijd dat ik groter ga ook eens een wiskundig type erop los laten en dan ben ik heel benieuwd met welke getallen hij komt.

-Ik heb mijn frame op 3 punten met chemische ankers in de achterliggende muur verankerd .
-Mijn frame rondom liggend op de vloer ,en niet met stelpootjes ,zodat de drukpunten worden verspreid

Heb het hier ook met een aannemer over gehad , en die zei ook midden van een woonkamer wordt tricky ,maar als je tegen de buitenmuren blijft staan .wordt het een ander verhaal.

Feit blijft ,alles wat je zou kunnen doen om het verzakken tegen te gaan ,kun/moet je doen .
Bij het zien van de foto’s van de stempels kriebelt het ook bij mij om dat toch ook nog te plaatsen .maar is bij mij best wel een afstand om onder de kruipruimte aan de kant van het aquarium te komen

@Frank1977 Hier was het ook een eind de kruipruimte in met een paar haakse bochten (en alles 80 cm hoog met een paar nauwe doorgangen van niet meer dan 50 cm).... De stempels op de plek krijgen was niet zo lastig, het vloertje storten was wel even plannen. Gelukkig hebben ze flexibele slangen (er moest 40 meter straat --> voordeur, en 15 meter door de kruipruimte overwonnen worden). De betonmolenbestuurder stond bij de ingang van de kruipruimte met de afstandsbediening en ik lag in de kruipruimte met het eind van de slang :). Er werd mij op het hart gedrukt dat zo'n betonnen vloertje onder de stempels wel echt nodig is (ik dacht eerst aan grindtegels onder elke stempel maar die kunnen op den duur toch wat gaan verzakken). Hier draait de bak nu op kraanwater, de vloer houdt het nog :).

@Ice78 Lees even de vorige post van @JelleBijker. Je moet die 200 kg/m2 dus niet zo nemen zoals je het nu interpreteert. Maar aangezien je aquaria van deze formaten voor jaren plaatst, kun je het maar beter direct goed doen zodat je je over de vloer geen zorgen meer hoeft te maken.

Dan nog even drie vragen:

1. Mijn kast is aan de achterkant open en het geluid dat er nog uit de kast komt valt me tegen. Ik denk er nu aan de binnenkant van de kast, en de muur achter de kast te bekleden met geluidsabsorberend materiaal. Alle beetjes helpen denk ik dan maar. Heeft iemand ervaring welke materiaal ik dan het beste kan gebruiken? Ik denk nu aan Easyfoam noppenschuim (zelfklevend).

2. Ik gebruik een Teco TK2000 verwarming/cooler. Hiervoor maak ik rechts in de kast een aparte ruimte. Ik wil de pomp op de sump aansluiten. Kan ik dan de invoer en uitvoer naar de Teco op het refugium aansluiten (dus dat daar het water uit wordt gepompt en weer terug)?

3. Verder heb ik 1000 liter zeewater klaar staan. Ik moet hier nog zo'n 500 liter zelf te maken zeewater aan toevoegen. Helaas is het osmose apparaat kapot geleverd en het zal wel nog een tijd duren voor de vervanging komt. Kan ik deze 500 liter ook gewoon uit de kraan halen, of is dat echt af te raden?

Noppen schuim gaat goed, en scheelde in mijn vorige bak echt heel veel. T is dat t nu niet meer past anders had t er weer ingekomen.

In en uitlaat in ie refugium is niet zon geweldig idee, pomp zuigt kleine stukjes aan, pomp verstopt, teco kapot.. zou als t mogelijk is een ander vak kiezen.

Onder het mom een goede start is het halve werk. Nee geen kraanwater gebruiken, 1/3e van je bak is ook wel een grote hoeveelheid. Ik zou liever een dagje langer wachten dan al die zooi in Mn bak..

Een paar opmerkingen:
- die 200 kg per vierkante meter is echt de waarde waar vloeren op worden berekend, let wel, dat is de gemiddelde statische belasting. De variabele belasting (bijvoorbeeld personen) komen er dan nog bij. Maar dat moet ook, het zal tnminste best eens voorkomen dat je met een aantal mensen naar je bak staat te kijken. En let wel, ook als je de bak hebt wil je vast nog wel eens een feestje geven, deze belasting is dus niet in de plaats van maar erbij!
- lees inderdaad zoals alexander al zegt even mijn eerdere post goed door. Het is niet zo dat iedere bak van meer dan 200 kg direct een probleem is. Om echter in zijn algemeenheid te stellen dat “als je de bak maar niet midden in de kamer zet maar tgen een muur dan is t goed” dat klopt ook weer niet.
- er zijn best wel eens gewichten door vloeren heen gezakt.... aquaria, maar ook wel andere dingen zoals hoogwerkers of stapels stenen.
- ik kan je wel garanderen dat de meeste bezitters van grote bakken hier op t forum (misschien wel alle) voor plaatsing even serieus hebben onderzocht of de vloer t gewicht kon hebben. Dat niet doen is echt een onnodige fout met mogelijk zeer heftige gevolgen.

Tja zou niet weten hoe ik mijn vloer moet ondersteunen er zit een 30 cm isolatie aan de onderkant, in de vorm van piepschuim als ik dat weg moet halen ben ik ook een deel van de isolatie kwijt. Zomaar een vloertje storten in de kruipruimte in hwt zand hoeveel extra draagkracht leverd dat op als je huis op palen staat
Mijn bak is 180*70*70 en staat op 6 stelpootjes op de tegelvloer , wel tegen een gestorte betonmuur.

Ik ben hier de informatie m.b.t. de constructie van de vloer aan het op vragen en dan even kijken hoe dit op te lossen is.

De oplossing met chemische ankers aan de muur lijkt mij ook wel fijn :)

@Alexander_ Wat heb jij nu met lampen gedaan? Want jij hebt ook een lage lichtkap iets wat ik ook wil maar iedereen adviseert mij dit te combineren met T5 en daarnaast ook een koeler te nemen en de deksels er af te halen in de zomer. Dingen die ik het liefst niet zou doen.

Dus ik denk nu over een hoge kap met Coral Care er in zoals @Frank1977 heeft. Ook al vinden we dit niet de meest elegante oplossing het is wel praktisch

Ik ga in eerste instantie voor led-balken in de kap. Even kijken hoe dat uit pakt. Ze worden erg warm, maar middels ventilatoren, een koeler (in een aparte ruimte in de kast met daar een open achterkant waar de warmte wordt uitgeblazen) en een ruimte die in de zomer niet heel heet wordt hoop ik oplopende temperaturen op te vangen. Het is dus nog even zien hoe dit uitpakt.

• Like
Reactions: CVS
Blijft lastig. De officiele draagkracht is niet zo hoog (geloof iets van 200 kg/m2), maar er is een enorme veiligheidsmarge (en is ook afhankelijk waar de bak wordt geplaatst). Er zijn diverse discussies te vinden op internet, maar ik heb na overleg met een constructeur besloten de vloer te ondersteunen, vooral voor mijn gemoedsrust.
Sterker nog, het is 175kg/m2. Dat is wel een belasting die de vloer overal moet kunnen hebben, dus ook op de zwakste plek.

Dag allen,

Allereerst een mooi 2019 :)

Inmiddels zijn we weer wat verder. Het aquarium is ingericht met dood levend steen en gevuld met 80% Noordzeewater en 20% AF Perfect water. Omdat de saliniteit wat laag was heb ik deze met DSR zout opgehoogd. Nu is deze 34, en zal deze nog naar 33 terug brengen de komende dagen met osmosewater. De verlichting staat nog uit, de temperatuur is 24.5 graden.

Helaas is de eiwitafschuimer nog niet geleverd, die is ergens zoek in de post :(. Nu twijfel ik een beetje over de vervolgstappen:
1. Kan ik alvast wat levend steen in gaan brengen ondanks dat de afschuimer er nog niet is, of kan ik beter even niets doen?
2. Heeft het zin nu al waterwaarden bij te gaan sturen met behulp van de DSR calculator, of heeft dit in dit stadium weinig zin en kan ik hier beter later mee gaan beginnen voor het inbrengen van de schoonmaakploeg.
3. Wanneer langzaam te beginnen met de verlichting? Bij het inbrengen van levend steen?
4. Ik wat zakjes Copepoden gekregen. Kan ik deze al plaatsen?

Qua techniek gebruik ik nu:
Verlichting: Aquamedic Aquarius LED 2*120 en 1*90 cm; Eheim Marine LED 2*150 cm
Afschuimer: Skimz SM257 Monzter
Opvoerpomp: Aqualife 3000-10000 L/u
Stroming: 2 x Tunze Turbelle Stream 3 6150 (2500-15000 l/u per stuk)
Powerfilter: Tunze ejet 3005
Temperatuur: Teco TK2000
Doseerpomp: Coralbox WIFI 4ch

Ik zal een dezer dagen wat foto's posten.

Dank voor alle suggesties.

Met de verlichting kan ik je helaas niet helpen.
Het zit je even niet mee in ieder geval. Hopelijk komt het snel goed!

Voor de verlichting, kijk ook eens naar de horizon aqua Qmaven (is een krachtige unit en waterdicht)

Copepoden zou ik al toevoegen als je wat algen hebt, simpelweg omdat ze ook in een zakje niet blijven leven.

Levend steen moet er zsm in, maar zou zelf toch wachten op de afschuimer. Bijsturen van fosfaat en nitraat heeft nog geen zin, zoutgehalte, Kh, Ca, Mg en eventueel de kleine elementen kun je al de goede richting op sturen.

Aargh: even wat frustratie: de aqua medic aquarius is helemaal niet spat / vocht waterproof en is dus een geheel verkeerde suggestie geweest van de bakbouwer (ze worden kletsnat in de gesloten kap). Deze gaan er dus uit. Ik twijfel om er Eheim powerleds bij de plaatsen of giesemann pulsars. Moeilijk te vergelijken onderling, behalve dan de prijs. Iemand ervaring met de laatste?

De afschuimer is ook zoek en de bakbouwer geeft niet thuis :(.

Slecht advies inderdaad want in de manual staat dit al dat het niet kan:

https://aqua-medic.de/manuals/aquarius manual_15409082220.pdf (pagina 11)

Wel goede afhandeling?

Ik zit zelf ook al een tijd te kijken hoe ik het ga doen met verlichting in een lage gesloten lichtkap want dat is helaas zo makkelijk nog niet.

Over ATI en Giesemann heb ik wel wat slechte garantie afhandelingen gelezen.

Ik heb zelf ook het advies gehad van een aquarium zaak om HVP Aqua te nemen met T5 er bij.

Dan heb je wel een koeler nodig maar goed die heb je.

Dank voor de suggesties. De Horizon ziet er ook wel aardig qua specs, maar ik ga toch liever voor de smallere led varianten ivm makkelijke schoonmaak. Dan blijven over Giesemann, Eheim en HVP (met JMB heb ik zelf slechte ervaringen, dus die wil ik niet meer). In mijn voorgaande Tropheus/Petrochromis bak had ik ook een gesloten kap en 400W LED verlichting om flinke algengroei te stimuleren. Dat heeft nooit problemen opgeleverd, dus ik wil het iig proberen. Qua cooling gebruik ik een Teco TK2000. Deze heeft ook een geïntegreerde verwarming. Werkt al een hele week feilloos, al valt er nog niets te koelen :)

@CVS Afhandeling is helaas niet zo goed en traag (ze zijn de afschuimer kwijt en stellen als eis dat ik bij terugsturen verlichting de nieuwe ook bij hen koop). Maar goed, we zijn nog in debat :p.

Ondertussen is de saliniteit precies 33, en zal ik zoals FFF suggereert alvast gaan bijsturen op enkele elementen. Zodra de afschuimer er is zal ik 20 kg levend steen bijplaatsen om de bak te enten. Dan laat ik de boel even met rust en kan ik mooi met de waterstromingen en lampeninstellingen gaan spelen en de DSR handelingen (en testsetjes) onder de knie krijgen.

Die merken balken zijn ook de balken waar ik naar kijk!

Was al niet van plan om mijn spullen bij ze te halen maar nu weet ik zeker dat ik die niet ga doen :)

Heb jij ook nog een aparte heater of enkel de koeler als heater?

@CVS Enkel de koeler. Heb een verwaringselement voor geval van nood liggen, maar verwacht dat koelen belangrijker zal worden :)

De afschuimer is net gebracht, met excuses voor de vertraging. Mooi en degelijk apparaat, vanavond eens kijken of t ook zo lekker werkt. De niet waterdichte lampen zijn terug gestuurd en de nieuwe keuze is op de Giesemann pulsar marine HO gevallen.

Misschien niet zo'n slimme vraag, maar toch: Heb je na het inbrengen van levend steen al meteen licht nodig <edit: antwoord al gevonden> En het starten van DSR CarbonVS voor bacteriegroei, kan dat ook pas na het starten van een verlichtingsschema, of mee wachten tot na inbrengen steen en verlichting?

Hierbij de inhoud van de onderkast, alles nog maagdelijk schoon :).

Links een kastje met 10 kanaals switch en alle controllers, dan volgt een 5 vaks sump (en een extra vak voor osmose water en het bijvulsysteem) met invoervak, vak met filterlaagje, afschuimervak met afschuimer (op blokjes tempex ivm waterhoogte) en twee poreuze bioblokken, refugium en opvoervak (waarin ook de slangen van en naar koeler uitkomen en de slangetjes van de doseerpomp). Helemaal rechts een gescheiden vak voor de heater/cooler.

Nu nog even de kabelmeuk netjes wegwerken...

Verlichting zal er over ongeveer een week zijn, daarna volgt toevoeging van levend steen en start ik met toevoegen CarbonVS. De andere waarden die in DSR worden meegenomen zijn inmiddels op pijl. De PH heb ik nog niet gemeten, heb nog geen meter.

In de bak zelf valt me op dat er overal witgrijze vliesjes van de real reef rock afkomen. Geen idee wat dat is.

Bijlagen

• kast01.jpg
    kast01.jpg
    142,9 KB · Weergaven: 315
  • kast02.jpg
    kast02.jpg
    128,7 KB · Weergaven: 310
  • kast03.jpg
    kast03.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 337
  • kast04.jpg
    kast04.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 332
Moest die switch perce aan een apart kastje worden gehangen?

Hoezo komt je water niet recht naar beneden in je sump maar via een bocht? is dat gedaan om het geluid?

Denk dat ik ook maar kies voor een achterwand in het meubel :)

• Like
Reactions: RdJ
Back
Bovenaan