Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Alexander's Rifaquarium 309*65*75

Dat kastje vind ik zelf handig, maar niemand zal je dwingen hoor ;). Onderschat het aantal kabels etc. niet…. Het voordeel van een groot aquarium is de ruimte in je onderkast, dat geeft je wat speelruimte.

Ik wilde het kastje graag links in de onderkast omdat de droogkamer ook links zit. Als je een pomp of lamp rechts in het aquarium plaatst, moeten de kabels dus eerst helemaal naar links, dan naar beneden, en in het geval je de sump helemaal links zou plaatsen in de onderkast., weer een eind naar rechts. Dat is met deze afmetingen al gauw enkele meters, en helaas houden niet alle fabrikanten van pompen / lampen daar rekening mee. Natuurlijk kun je kabeltjes wel verlengen, maar nu hoeft dat niet.

Die bocht is dus alleen omdat de sump niet helemaal links staat. Heeft verder geen nadelen volgens mij. Voordeel zou kunnen dat wanneer je een keer iets in/uit je droogkamer laat vallen het niet direct in je sump ligt :p. (overigens heb ik er wel voor gekozen de uitstroom in het aquarium helemaal rechts te plaatsen, zo ver mogelijk van de overloopkamer, via een pvc buis die dus over de volle lengte in de kap loopt).

Die achterwand, tsja, doet niet zo veel, alleen als je het volledig dicht maakt, maar dat wil je niet ivm ventilatie. Ik heb een controller gekocht voor de streamers en klok voor de powerfilter. Dan kan dit 's avonds allemaal wat rustiger. Het geluid dat uit de onderkast komt is minimaal, muv de koeler dan. Ik probeer het slurpend geluid uit de overloopkamer nog wat minder te krijgen. Voorlopig behaal ik het beste resultaat door de waterstand zo af te stellen dat er een klein beetje water in de noodoverloop stroomt.

• Like
Reactions: CVS
Heeft Aqualife ook geholpen met alles plaatsen e.d. bij je en zo ja was je er tevreden over?

Kabels is inderdaad altijd een hele war boel maar klitteband en spiraalband zijn een hele mooi oplossing of desnoods een kabelgoot.

Hoe doe je dat met de koeler zet je dan de deur open of heb je ruime ventilatie in de onderkast zodat die koeler de warmte ook kwijt kan.i.p.v. de onderkast opwarmen

@CVS plaatsing en installatie van PVC buizen is gedaan.

@Paul vingerhoets De warmte van de koeler wordt aan de achterkant van de kast schuin naar buiten gevoerd (kast staat paar centimeter van de muur voor ventilatie). De linkerzijkant van het vak waarin de koeler staat moet ik nog volledig dicht maken zodat de warme lucht niet naar de sump kan. Dit is de theorie. De praktijk moet zich op warme dagen nog gaan bewijzen.... Als het echt heet wordt en de koeler kan het niet aan zet ik de deuren open of tijdelijk naast de kast.

Is deze bak 75cm hoog? Kan je dan nog beetje bij de bodem komen? Ben zelf ook bezig met het een en ander op papier te zetten ivm een nieuwe bak.Heb jij een schuine overloop in de hoek?
Zou je eens een foto kunnen maken van je overloop?

Ja, en de onderkast 90 cm, al met al een behoorlijke hoogte. Gelukkig ben ik 1.94m en heb ik lange armen ;). De bodem van de bak is een geen probleem, om bij de bodem van de droogkamer te komen moet ik een hoge stoel gebruiken....

De overloop zit als een rechthoek in de hoek, met links een droogkamer en rechts de kamer met afvoer en opvoer buizen. Zal er een foto van maken.

Ja graag. Vind het een erg mooie bak.
Zodra ik alles op papier heb staan zal ik daar ook zeker een offerte laten maken.

Inmiddels draait de bak enkele weken naar grote tevredenheid. Heb de waterwaarden (via de DSR calculator) vanaf week 1 bijgehouden. Geen pieken gehad hierdoor. Wel een lichte bruine alg fase en een groene alg fase. Ik hoop dat nu de kalkfase aan gaat breken, omdat de gebruikte steen/koraal divers is en wat mooier gaat uitkomen als alles wat egaler oogt.

Heb de verlichting inmiddels op volle sterkte en sinds twee weken staan er al diverse koralenstekken in, vooral leder en buttons (en wat lps stekken). Doen het allemaal erg goed. Op de stenen krioelen overal podecoten en overal zitten kokerwormpjes. Verder zie ik hier en daar van die kleine zeesterretjes, dus daar zullen er wel veel van inzitten :P.

Met uitzondering van 5 turboslakken nog geen gebruik gemaakt van een opruimploeg. Deze week ga ik versterking halen om de groene alg aan te pakken: een salarias, heremietkreeften en garnalen. Wil tevens enkele vissen gaan plaatsen, vanavond eens in gaan verdiepen.

Enkele impressies:

Bijlagen

• 03.jpg
    03.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 309
  • 04.jpg
    04.jpg
    179,3 KB · Weergaven: 310
  • 05.jpg
    05.jpg
    158,3 KB · Weergaven: 273
  • 06.jpg
    06.jpg
    132,8 KB · Weergaven: 265
  • 07.jpg
    07.jpg
    115,1 KB · Weergaven: 253
  • 08.jpg
    08.jpg
    89 KB · Weergaven: 254
Drie brede trekstrips. En volledig rondom (waar de drie trekstips op zijn vastgelijmd).
Hier liggen de LED balken op.

Qua voortgang zijn iniddels de eerste bewoners aanwezig. Vissen:
2* Centropyge Bispinosa
2* Pseudocheilinops ataenia
2* Nemateleotris Decora
2* Zebrasoma Flavescens
2* Gramma Loreto
1* Salarias Romensus
2* Amphiprion percula
2* Sphaeramia nematoptera

Dit bestand wordt de komende weken nog wat aangevuld (Cirrhilabrus rubrimarginatus en Acanthurus Japonicus). Ik ga dus voor wat meer kleinere soorten. Persoonlijk vind ik dat mooier in een grotere bak en dan hebben ze lekker veel zwemruimte.

Verder zitten er nu in de bak:
2 Poetsgarnalen en een pepermuntgarnaal
4 Mitrax krabben
2 Zee egels
2 Zandzevende zeesterren
6 Heremietkreefjes
Stuk of 10 turboslakken

Er zijn inmiddels ook enkele lps en sps stekjes en buttons geplaatst. Hopelijk gaan ze snel groeien, ze vallen amper op :)

Dag allemaal,

Bij deze een update en advies gevraagd. Mijn bak draait inmiddels een paar maanden en alle koralen groeien goed, zowel de lps als sps. Helaas heb ik last van groene flap. Deze is ontstaan na een uitbraak van bruine alg (door een te hoog silicaatgehalte). De flap is er nu al vier weken en ik krijg deze niet weg. Het zit vooral op de bodem, maar ook op de achterruit en op de stenen. Ik woel de bodem regelmatig door, maar dan ziet het er na een dag weer uit zoals op de foto's.

Mijn waterwaarden zijn allemaal in orde, en worden bijgehouden volgens de drs calculator. Ik doseer nitraat een fosfaat omdat deze te laag zijn zonder dosering (nitraat 0,5-1 en fosfaat 0.01).

Mijn vraag is, wat is een goede optie? Ik denk zelf aan:
- bodemzand weghalen totdat de flap is verdwenen
- bacteriecultuur toevoegen (welk merk?)
- van full dsr naar ez dsr overstappen en bij gaan stiren met de full dsr supplementen (blijf sommige testmetingen lastig vinden, meet bijvoorbeeld nooit strontium met de test)
- stroming gaan aanpassen. In plaats van de pompen tegen elkaar in te laten blazen (om en om), een stroming creëren die rond gaat (bovenin naar rechts,, onderin naar links, ook met een pulse).

Dank voor de hulp.

Bijlagen

• 01.jpg
    01.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 205
  • 03.jpg
    03.jpg
    190,6 KB · Weergaven: 201
  • 02.jpg
    02.jpg
    157,7 KB · Weergaven: 198
  • 04.jpg
    04.jpg
    155,5 KB · Weergaven: 196
  • 05.jpg
    05.jpg
    127,5 KB · Weergaven: 195
Met afzuigen haal je alleen het "vel" weg de bacterie die het veroorzaakt blijft zitten.
Het "vel" is een natuurlijke bescherming tegen teveel licht daar houdt deze bact. Niet van
Voordeel van wegzuigen op het moment dat het licht het sterkst is is wel dat de bacterie een tik krijgt door teveel licht en dan met het toevoegen van goede bacterien zou de wetstrijd wel een voordeel kunnen krijgen in de goede richting

Zo, inmiddels zijn we ruim een jaar na de opstart. Hoog tijd voor een update.
Eerst maar eens de huidige status en bezetting:

- Koralen:
Er staan diverse sps en lps koralen in de bak, waaronder een flinke paarse acro en een grote Hysterix van 45 cm doorsnede. Hier slaapt dory snachts in en de anthiassen spelen er er regelmatig. Alle LPS koralen (acan, lobo, blasto) doen het prima. Een scolimia frag (stukje) begint mooi te groeien en laat de warpaint kleuren al zien.

- Critters:
Twee zandzevende zeesterren, acht zee-egels, mitrax krabjes (6), poetsgarnalen (2), perpermuntgarnalen (2), een pistoolgarnaal, diverse heremietkreeftjes en verschillende slakken bewonen de bak. Er heeft een maand of 8 een tepelanemoon in de bak gezeten, maar deze werd zo groot dat omringende koralen werden geneteld.

- Vissen:
Dokters:
2 Zebrasoma Flavescens
1 Paracanthurus Hepatus
1 Ctenochaetus Strigosus

Dwergkeizers:
2 Centropyge Bispinosa

Clownsvissen:
2 Amphiprion Percula

Gobies:
2 Nemateleotris Decora
1 Gobiodon Histrio
1 Stonogobiops Nematodes

Juffers:
2 Pomacentrus Alleni

Baarzen:
2 Gramma Loreto

Lipvissen:
2 Pseudocheilinops Ataenia

Grondels:
2 Valenciennea Puellaris

Kardinaalbaarzen:
2 Sphaeramia nematoptera
2 Pterapogon Kauderni

Vossekop:
1 Siganus Vulpinus

Anthiassen:
10 Pseudanthias Squamipinnis

Om het bestand compleet te maken wordt er nog een koppel lipvissen toegevoegd n misschien een naso elegans.

De techniek:
- Verlichting: Ik heb 'slechts' 4 * 90W LED balken van Giesemenn (HO) in een gesloten kap (met veel ventilatie), maar dat lijkt prima te werken en genoeg te zijn. Alle koralen groeien en kleuren prima. De acros staan bovenin en krijgen het meeste licht. Ik zie geen reden de verlichting op te voeren (let wel, ik heb geen referentiekader)
- Afschuimer: De grote skimz doet zijn werk erg goed.
- Verwaring / Koeling: De teco is zo ingesteld dat de temperatuur altijd tussen 24.5 en 25.5 graden ligt. Ik heb deze in de onderkast staan wat in de winter prima werkt. In de zomer wordt er warme lucht de woon kamer ingeblazen aan het einde van de dag. De schuifpui gaat dan open maar dit is niet ideaal, zeker niet bij de hitte van de afgelopen twee jaar. Ik ben aan het kijken of de koeler naat buiten buiten kan door de slangen via twee muren naar buiten te leiden.
- UV: Deze staat 24/7 aan, behalve na het toevoegen van bacterien (tweewekelijks). Dan gaan uv en afschuimer een paar uur uit.
- Stroming: 4 Tunze stromingspompen en een powerfilter zorgen voor voldoende beweging. Nadeel van zo'n lange bak is dat de kabellengte net te kort is voor de pompen aan de verste kant. Nu gaan de kabels diagonaal tegen tegen achterwand, optisch niet zo mooi. Hier heb ik nog geen oplossing voor.
- Sump is lekker groot, er past nog aardig wat steen in het refugium. Gebruik verder filterwatten waar het water binnenkomt dat ik tegelijk met de watten van de powerfilter vervang.

Methode:
- DSR: Ik gebruik de full dsr methode met twee 4-kops doseerpompen. Hiermee houd je de dsr waarden stabiel. Wekelijks controleer ik alle waardes. Ben tevreden over de methode, wel gaan er aardig wat grondstoffen doorheen in een jaar... In de eerste maanden heb ik wat tegenslagen gehad. Vooral flap en dino's. Dit had te maken dat ik veel te laat was begonnen met po4 en no3 naar de juiste waarden te sturen. Flinke onbalans als gevolg. Ik zou aanraden hier zo snel mogelijk op te gaan sturen. De flap en dino's waren tegelijk aanwezig. Ik heb toen een kuur chemiclean ingezet. Na een week kwam de flap terug, en toen ben ik begonnen met zowel flap als dinos dagelijks weg te zuigen. Dit in combinatie met sturen op een een juiste no3 en po4 balans en het toevoegen van bactierien hebben ervoor gezorgd dat zowel flap als dinos snel verdwenen. Wat ook helpt bij het voorkomen van dinos en andere bodemplagen is een koppel Valenciennea Puellaris. Deze zijn continue bezig de bodem te zeven en houden daar pas mee op als de dino plaag echt erg wordt. Het is trouwens een heel mooi gezicht de twee onafscheidelijke vissen bezig te zien. Ik geloof niet dat ik ze ooit meer dan 10cm van elkaar heb gezien, behalve dan met voeren...
Wat me overigens hielp met het verkrijgen van een goede no3 / po4 balans is het toe voegen van de anthiassen. Meer voeren zorgde ervoor dat ik geen No3 meer hoefde te doseren (de sitiuatie is nu dat ik 40 ml carbonvs doseer en 7 ml po4 per dag; hiermee zijn de waardes: No3: 4 en Po4: 0.06).

Enkele fotos voor een impressie.

Groetjes

Bijlagen

• IMG_0816.jpg
    IMG_0816.jpg
    222,3 KB · Weergaven: 192
  • IMG_0824.jpg
    IMG_0824.jpg
    200,4 KB · Weergaven: 193
  • IMG_0835.jpg
    IMG_0835.jpg
    254,5 KB · Weergaven: 191
  • IMG_0839.jpg
    IMG_0839.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 184
  • IMG_0840.jpg
    IMG_0840.jpg
    140 KB · Weergaven: 178
  • IMG_0855.jpg
    IMG_0855.jpg
    157,5 KB · Weergaven: 181
  • IMG_0866.jpg
    IMG_0866.jpg
    114,5 KB · Weergaven: 188
  • IMG_0869.jpg
    IMG_0869.jpg
    162 KB · Weergaven: 188
  • IMG_0874.jpg
    IMG_0874.jpg
    248,4 KB · Weergaven: 188
  • IMG_0959.jpg
    IMG_0959.jpg
    129,4 KB · Weergaven: 181
Laatst bewerkt:
En nog een paar

Bijlagen

• IMG_0847.jpg
    IMG_0847.jpg
    123,2 KB · Weergaven: 156
  • IMG_0911.jpg
    IMG_0911.jpg
    153,9 KB · Weergaven: 114
  • IMG_0919.jpg
    IMG_0919.jpg
    118,1 KB · Weergaven: 101
  • IMG_0983.jpg
    IMG_0983.jpg
    176,7 KB · Weergaven: 99
  • IMG_1024.jpg
    IMG_1024.jpg
    118 KB · Weergaven: 101
  • IMG_1030.jpg
    IMG_1030.jpg
    194 KB · Weergaven: 208
  • IMG_1031.jpg
    IMG_1031.jpg
    122,6 KB · Weergaven: 210
Idd! :p Maar serieus: dat is maar een kwestie van tijd, als alles zo als het hoort draait wordt op een dag alles weer te groot... Ik vind jouw rif opbouw nu 10 keer leuker dan in het begin(y)

Ik vind de opbouw juist wel gaaf, niet zo’n volgepropte “stekkenbak”. Als alles gaat groeien komen hier echt gave colonies uit voort.

Het is een erg mooie bak. Koralen én vissen hebben echt de ruimte.

Back
Bovenaan