Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Hi Edwin, dank je!

Met geduld kom je een eind en mijn bak is in 1.5 jaar zo gegroeid.

groet
Adri

Super wat een mooie bak voor dat wij dat zo hebben zijn we nog wel een poosje bezig
Gr Edwin

Goed om te zien dat je bak weer in de lift zit Adri topjes

Hi Edwin, dank je!

Met geduld kom je een eind en mijn bak is in 1.5 jaar zo gegroeid.

groet
Adri

Bij ons gaat het nu gelukkig ook al een stuk beter dankzij DSR
Een klein beetje meer kennis gekregen was ook echt met vallen en opstaan
En we dachten nog wel een paar jaar geleden dat we ons goed hadden ingelezen
maar je komt altijd voor verassingen begin er nu langzaam van te genieten

Goed om te zien dat je bak weer in de lift zit Adri topjes

Dank je, Frank.
Vanaf het moment dat ik de led weer overdag heb aangezet is alles terug gekomen waar het was, gelukkig.
En de acro's op de pilaar waar eerst de gorgoon naast stond doen het boven wonderlijk ineens goed.
Misschien puur toeval, wie zal het zeggen. Ik vind het allang prima.

Je bak staat er top bij, Adri! Gelukkig heb je de weg omhoog weer gevonden!

Hi Bas, dank je, ik ben er ook blij mee. Nu alles laten groeien wat ik heb niet echt veel ruimte meer, klein luxe probleempje.

Bij ons gaat het nu gelukkig ook al een stuk beter dankzij DSR
Een klein beetje meer kennis gekregen was ook echt met vallen en opstaan
En we dachten nog wel een paar jaar geleden dat we ons goed hadden ingelezen
maar je komt altijd voor verassingen begin er nu langzaam van te genieten

Hi Edwin,
Gelukkig zijn we nooit te oud om te leren.

Groet
Adri

Hi Jaao,

Ik denk dat de koralen die ik eventueel kan missen dat jij die allang hebt staan.

groet
Adri

De oplossing adrie , ik heb nog wel wat plek over gr jaap

Soms loont het niet om iets tweedehands te kopen.

Begin februari 2015 heb ik een osmoseapparaat overgenomen van een medeforumlid omdat hij ging stoppen met de hobby. Gelijk de sediment, kool en DI filter vervangen. De eerste tijd deed dit apparaat het goed en
heb ik eigenlijk niet goed opgelet of hij wel in orde was. Na 2 maanden moest ik het DI filter alweer vervangen, terwijl ik maar een kleine 100 liter per 2 weken aanmaak, maar er ging nog steeds geen lichtje branden.
Vervolgens ging het waterleidingbedrijf beginnen met het vervangen van de waterleidingen in de straat en werden wij aangesloten op een noodleiding. Vanaf dat moment ging de productie van mijn osmosewater steeds verder
achteruit. Waar ik eerst 5 uur deed over een jerrycan van 22 liter, werd het eerst 13 uur, toen 18 uur en de laatste keer duurde het zelfs meer dan 32 uur. Er klopt hier iets niet dacht ik toen eindelijk. De nood waterleiding heeft misschien
minder druk als het hoofdnet maar mijn osmoseapparaat geeft aan wanneer er te weinig druk is en heeft ook nog een boosterpomp.

Toen maar een nieuw membraan aangeschaft, ipv het goedkope chinese membraan wat er in zat heb ik maar een Filmtec 50 GPD membraan genomen.
Het resultaat was een continue stroom van "schoon"osmosewater en de jerrycan was binnen 2.5 uur gevuld.

Vervolgens het nitraat gemeten, deze was 0 en het fosfaat gemeten, deze was 0,07. De TDS van het water wat uit het membraan kwam was 85 en wat er uit het DI filter kwam had een TDS 35.
Ergens klopte er nog steeds iets niet. Vervolgens de vuilwaterleiding uit de wasmachineafvoer gehaald en wat bleek, hier kwam totaal niets uit.

Dan maar op onderzoek uit en het osmoseapparaat volledig nagelopen. Wat bleek, de vuilwaterafvoer wat uit het membraan kwam zat aangesloten op een magneetventiel die alleen open ging als er op de
spoel knop werd gedrukt. (afbeelding 1) Dat hoort toch zo zou je denken, tuurlijk hoort dat zo maar dan hoort er wel een bypass op te zitten met een doorstroom begrenzer er tussen.

Afbeelding 2 laat zien hoe het zou moeten zijn.

osmo.jpg
osmo1.jpg

bypass-1.jpg

Bij osmoseapparaat.nl een doorstroom begrenzer, 2 insteek T-splitsingen en 2 insteek knietjes besteld
Zoals de bovenstaande foto is het zoals het nu is, lang leve osmoseapparaat die gelukkig snel leveren.
Het osmoseapparaat doe het nu weer zoals het hoort. Er komt water uit de vuilwaterleiding en er komt echt schoon osmosewater uit de osmoseleiding (N03 en Po4 zijn beide 0)
TDS uit het membraan en voor het DI filter is 1, na het DI filter is de TDS 0.

groet
Adri

Inmiddels

kan natuurlijk ook de reden zijn waarom de persoon ook gestopt is.... problemen .... problemen... en er maar niet achter komen dat zijn"state of the art" osmose toestel prut was...

want ..... wie zoekt het daar nou weer in .....?

nou kan ik je vertellen dat ik er ook achter was gekomen dat problemen vaak niet op zichzelf staan....maar de opstapeling van kleinere tot grote problemen leidt...

Hi Glenn,

voorheen was het osmosewater wat uit het apparaat kwam wel goed, dus nitraat en fosfaat vrij, dit had ik natuurlijk wel gecheckt.
Alleen is door het dicht zetten van de vuilwaterafvoer mijn oude membraan volledig naar de klote gegaan en kwam er ook bijna geen schoon water meer uit, logisch gevolg.

In ieder geval is het nu weer dik in orde, alleen had best iets hoger kunnen zijn. 1:4 met een boosterpomp.

Maar ja, ben allang blij dat ik nu weer gewoon zelf water kan maken, ongeveer 6 liter per uur.

groet
Adri

kan natuurlijk ook de reden zijn waarom de persoon ook gestopt is.... problemen .... problemen... en er maar niet achter komen dat zijn"state of the art" osmose toestel prut was...

want ..... wie zoekt het daar nou weer in .....?

nou kan ik je vertellen dat ik er ook achter was gekomen dat problemen vaak niet op zichzelf staan....maar de opstapeling van kleinere tot grote problemen leidt...

Hi Glenn,

voorheen was het osmosewater wat uit het apparaat kwam wel goed, dus nitraat en fosfaat vrij, dit had ik natuurlijk wel gecheckt.
Alleen is door het dicht zetten van de vuilwaterafvoer mijn oude membraan volledig naar de klote gegaan en kwam er ook bijna geen schoon water meer uit, logisch gevolg.

In ieder geval is het nu weer dik in orde, alleen had best iets hoger kunnen zijn. 1:4 met een boosterpomp.

Maar ja, ben allang blij dat ik nu weer gewoon zelf water kan maken, ongeveer 6 liter per uur.

groet
Adri

De verhouding schoon:vuil wordt bepaald door de doorlaat van de doorstroombegrenzer in de vuilwaterleiding. Sommige fabrikanten plaatsen een begrenzer met minder doorlaat, waardoor de verhouding kan verbeteren tot 1:1. Dit betekent we minder spoelen tijdens normaal bedrijf. Wat dat betekent voor de levensduur van het membraan onder Nederlandse omstandigheden met relatief schoon water, weet ik niet.

Een andere optie is de plaatsing van 1 of meer extra membraanhuizen. (Koop daarvoor een eenvoudig jong gebruikt osmose apparaat, vaak al voor €15). De vuilwateruitgang sluit je aan op het volgende membraan enz.
Ik heb 2 extra membranen. TDS voor DI is 1 ppm, opbrengst 500l per dag en schoon:vuil 1,5:1

Hi John,

de doorstroombegrenzer die ik heb laat 320 centiliter door, dit is dus al een begrenzer die minder door laat. Volgens Osmoseapparaat kan dit geen kwaad vanwege het schone water wat we in Nederland hebben.

Een extra membraan had ik nog niet aan gedacht, dat is een hele goede. Dank je.

groet
Adri

De verhouding schoon:vuil wordt bepaald door de doorlaat van de doorstroombegrenzer in de vuilwaterleiding. Sommige fabrikanten plaatsen een begrenzer met minder doorlaat, waardoor de verhouding kan verbeteren tot 1:1. Dit betekent we minder spoelen tijdens normaal bedrijf. Wat dat betekent voor de levensduur van het membraan onder Nederlandse omstandigheden met relatief schoon water, weet ik niet.

Een andere optie is de plaatsing van 1 of meer extra membraanhuizen. (Koop daarvoor een eenvoudig jong gebruikt osmose apparaat, vaak al voor €15). De vuilwateruitgang sluit je aan op het volgende membraan enz.
Ik heb 2 extra membranen. TDS voor DI is 1 ppm, opbrengst 500l per dag en schoon:vuil 1,5:1

Weer een meetronde en ook maar gelijk een filmpje gemaakt met de gopro.

[video=youtube;rfGM_MFLZ8Q]https://www.youtube.com/watch?v=rfGM_MFLZ8Q[/video]

ww05072015.png

Bijzonderheden:
Het vrouwtje Kauderni zit weer vol met kuit, het mannetje laat haar niet met rust. Ze zijn druk bezig met de paringsdans.
Hoop dat ik het moment van de eitjes kan opnemen.
Voor de rest, niets te klagen dacht ik.

groet
Adri

Weer een meetronde en ook maar gelijk een filmpje gemaakt met de gopro.

[video=youtube;rfGM_MFLZ8Q]https://www.youtube.com/watch?v=rfGM_MFLZ8Q[/video]

ww05072015.png

Bijzonderheden:
Het vrouwtje Kauderni zit weer vol met kuit, het mannetje laat haar niet met rust. Ze zijn druk bezig met de paringsdans.
Hoop dat ik het moment van de eitjes kan opnemen.
Voor de rest, niets te klagen dacht ik.

groet
Adri
Ziet er heel mooi uit Adrie. Echt top!! Hoe zet je eigenlijk een filmpje hierop?

Heel mooie buttonverzameling Adry die blauwe staan ook heel mooi vol gr jaap

Hi Jaap,

de buttons zijn inderdaad een aardige verzameling geworden, die blauwe gaan helemaal top!

Ziet er heel mooi uit Adrie. Echt top!! Hoe zet je eigenlijk een filmpje hierop?

Hi Dennis,

het ziet er gelukkig allemaal weer goed uit. Filmpjes doe ik via Youtube.

Mooi man adri gaat goed bij je.

Groetjes wesley

Hi Wesley,

het lek is gelukkig eindelijk bovenwater, kan vanaf nu alleen nog maar beter gaan.

Dank je.

groet
Adri

Top Adri.
Ben blij voor je dat alles weer de goede kant op gaat. Bij tegenslag en zoeken naar de oorzaak kan het soms lastig zijn gemotiveerd te blijven.

Hi Chris, dank je!

Ik ben gelukkig niet zo snel uit het veld te slaan hoor, tegenslagen maken voor mij de uitdaging alleen maar groter. :)

groet
Adri

Top Adri.
Ben blij voor je dat alles weer de goede kant op gaat. Bij tegenslag en zoeken naar de oorzaak kan het soms lastig zijn gemotiveerd te blijven.

Back
Bovenaan