Soms loont het niet om iets tweedehands te kopen.
Begin februari 2015 heb ik een osmoseapparaat overgenomen van een medeforumlid omdat hij ging stoppen met de hobby. Gelijk de sediment, kool en DI filter vervangen. De eerste tijd deed dit apparaat het goed en
heb ik eigenlijk niet goed opgelet of hij wel in orde was. Na 2 maanden moest ik het DI filter alweer vervangen, terwijl ik maar een kleine 100 liter per 2 weken aanmaak, maar er ging nog steeds geen lichtje branden.
Vervolgens ging het waterleidingbedrijf beginnen met het vervangen van de waterleidingen in de straat en werden wij aangesloten op een noodleiding. Vanaf dat moment ging de productie van mijn osmosewater steeds verder
achteruit. Waar ik eerst 5 uur deed over een jerrycan van 22 liter, werd het eerst 13 uur, toen 18 uur en de laatste keer duurde het zelfs meer dan 32 uur. Er klopt hier iets niet dacht ik toen eindelijk. De nood waterleiding heeft misschien
minder druk als het hoofdnet maar mijn osmoseapparaat geeft aan wanneer er te weinig druk is en heeft ook nog een boosterpomp.
Toen maar een nieuw membraan aangeschaft, ipv het goedkope chinese membraan wat er in zat heb ik maar een Filmtec 50 GPD membraan genomen.
Het resultaat was een continue stroom van "schoon"osmosewater en de jerrycan was binnen 2.5 uur gevuld.
Vervolgens het nitraat gemeten, deze was 0 en het fosfaat gemeten, deze was 0,07. De TDS van het water wat uit het membraan kwam was 85 en wat er uit het DI filter kwam had een TDS 35.
Ergens klopte er nog steeds iets niet. Vervolgens de vuilwaterleiding uit de wasmachineafvoer gehaald en wat bleek, hier kwam totaal niets uit.
Dan maar op onderzoek uit en het osmoseapparaat volledig nagelopen. Wat bleek, de vuilwaterafvoer wat uit het membraan kwam zat aangesloten op een magneetventiel die alleen open ging als er op de
spoel knop werd gedrukt. (afbeelding 1) Dat hoort toch zo zou je denken, tuurlijk hoort dat zo maar dan hoort er wel een bypass op te zitten met een doorstroom begrenzer er tussen.
Afbeelding 2 laat zien hoe het zou moeten zijn.
Bij osmoseapparaat.nl een doorstroom begrenzer, 2 insteek T-splitsingen en 2 insteek knietjes besteld
Zoals de bovenstaande foto is het zoals het nu is, lang leve osmoseapparaat die gelukkig snel leveren.
Het osmoseapparaat doe het nu weer zoals het hoort. Er komt water uit de vuilwaterleiding en er komt echt schoon osmosewater uit de osmoseleiding (N03 en Po4 zijn beide 0)
TDS uit het membraan en voor het DI filter is 1, na het DI filter is de TDS 0.
groet
Adri
Inmiddels