Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Inmiddels ben ik te weten gekomen wat voor soort het nu daadwerkelijk is.

Of het nu een superman, ultra, ultra ultra is, de juiste benaming voor dit soort koraal is Montipora Tuberculosa.
Ik heb hier een boekje liggen die ik van CFS in Breda heb gekregen, dit boekje is van een koralenfarm in Indonesië, en hier staat dit koraal in.
Zo ben ik ook nog te weten gekomen dat ik ook nog een stukje Montipora Undata in mijn bezit hebt.
Altijd goed om te weten wat we precies hebben zodat we de juiste verzorging er ook op los kunnen laten.

Deze vraagt op lage fosfaat en nitraat waardes met middel tot sterke stroming en veel licht.
De sterke stroming hebben ze nodig omdat er op dit koraal makkelijk vuil blijft hangen, dit is ook bij mij het geval geweest.

In ieder geval bedankt voor jullie schoten voor de boeg.

groet
Adri

Of het nu een superman, ultra, ultra ultra is, de juiste benaming voor dit soort koraal is Montipora Tuberculosa.
Ik heb hier een boekje liggen die ik van CFS in Breda heb gekregen, dit boekje is van een koralenfarm in Indonesië, en hier staat dit koraal in.
Zo ben ik ook nog te weten gekomen dat ik ook nog een stukje Montipora Undata in mijn bezit hebt.
Altijd goed om te weten wat we precies hebben zodat we de juiste verzorging er ook op los kunnen laten.

Deze vraagt op lage fosfaat en nitraat waardes met middel tot sterke stroming en veel licht.
De sterke stroming hebben ze nodig omdat er op dit koraal makkelijk vuil blijft hangen, dit is ook bij mij het geval geweest.

In ieder geval bedankt voor jullie schoten voor de boeg.

groet
Adri

Hallo Adri,

Bestaat er nog een kans dat hij het gaat overleven of is dit het einde van dit koraal?
Hij ziet er nml wel erg slecht uit helaas :(

Voor de rest staat je bak er schitterend bij! topjes

Top dat je er achter bent!

Dat die slakken eruit zijn kan ook al een stuk schelen, deze kunnen een koraal flink irriteren. Volgens mij is het een koraal dat redelijk goed kan herstellen gelukkig. (de rode variant die ik heb in ieder geval wel)

Adrie, kun je bij de vereiste nitraat en fosfaat waarden ook getallen noemen? "laag" zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.

tot211214.jpg

Even een overzichtsfoto van hoe mijn tank er nu bij staat.

Mag niet klagen toch! :)

groet
Adri

Ontzettend mooi ! Goede kleuren, mooie groei en van alles door elkaar. Leuk !

Misschien is zo'n nieuwe waver van razor iets voor je ?

Hi John,

ik kan geen waardes noemen, deze werden ook niet gegeven in het stukje waar ik mijn informatie uit heb.

Hier werd alleen over een laag fosfaat en nitraat gesproken maar meerwasser-lexicon spreekt van fosfaat lager dan 0,1 en nitraat lager dan 5

groet
Adri

QUOTE=anthony28;1170592]Adrie, kun je bij de vereiste nitraat en fosfaat waarden ook getallen noemen? "laag" zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.[/QUOTE]

Laatst bewerkt:
Dank je!

De tijd zal ons het leren maar denk wel dat dit koraal bij gaat trekken.

groet
Adri

Hallo Adri,

Bestaat er nog een kans dat hij het gaat overleven of is dit het einde van dit koraal?
Hij ziet er nml wel erg slecht uit helaas :(

Voor de rest staat je bak er schitterend bij! topjes

hopen voor je dat je het nog kan redden, want het is/was een erg mooi stukje

Hi John,

ik kan geen waardes noemen, deze werden ook niet gegeven in het stukje waar ik mijn informatie uit heb.

Hier werd alleen over een laag fosfaat en nitraat gesproken maar meerwasser-lexicon spreekt van fosfaat lager dan 0,1 en nitraat lager dan 5

groet
Adri

QUOTE=anthony28;1170592]Adrie, kun je bij de vereiste nitraat en fosfaat waarden ook getallen noemen? "laag" zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.
[/QUOTE]

Dat noem ik weer binnen de gezonde marges blijven

greetings, GlennF

Hi John,

Naar de stand van je andere koralen gekeken, kan ik me niet voorstellen dat je structureel boven de 0,1 fosfaat en 5 ppm nitraat zit. Ik denk dat je dan toch naar de parameters licht en stroming zou kunnen kijken.

Ik heb hier een "superman"-variantje (what's in a name..), kleurt bij waarden lager dan bovenstaand, ook meer bruin en minder blauw als zou moeten kunnen.

Hi Bart,

hij staat er nu zo bij, valt me ineens op dat er overal gaten zitten die dwars door het hele skelet zitten.
Het is net of er aan plaagdiertje aan de gang is geweest.

Heb er zojuist ook twee vermetid snails van afgebroken en verwijderd.

poritesblue.jpg

groet
Adri
Heb je dit stekje in België gehaald? kerel met een goudkleurige audi. Dit lijkt namelijk heel erg veel op mijn ouwe stukje superman.

Ik heb een topic wat eet mijn superman. Dat goedje is uiteindelijk door me hele bak gaan rond zwerven en overal kreeg ik van die plekken.

Nee, ik heb dit gewoon bij de LFS gehaald en zag er meer dan okee uit toen ik hem kocht.

Zie foto in een paar reacties terug.

groet
Adri

Heb je dit stekje in België gehaald? kerel met een goudkleurige audi. Dit lijkt namelijk heel erg veel op mijn ouwe stukje superman.

Ik heb een topic wat eet mijn superman. Dat goedje is uiteindelijk door me hele bak gaan rond zwerven en overal kreeg ik van die plekken.

Dat noem ik weer binnen de gezonde marges blijven

greetings, GlennF

Hi Glenn,

inderdaad, maar dan toch is het voor mij nog onbegrijpelijk waarom hij niet op kleur is gebleven.

Ik heb zojuist in mijn logboek gekeken en had in de maanden aug - sept - okt een nitraat van 2 - 2.5 en een fosfaat van 0,04.

groet
Adri

Ik hoop voor je dat die er weer boven op komt.

Zoals de foto's eruit zien Is het een spectaculair koraaltje!

Ik heb goeie moed dat het uiteindelijk ook wel goed komt, gelukkig hebben montipora soorten een grote overlevingsdrang,
ik zie ook al wat verbetering al gaat het erg langzaam.

Mijn Montipora Undata plaatje heeft ook een hele tijd geduurd voordat die het naar zijn zin kreeg.
Deze had ik overgenomen uit een bak waar alleen led spots boven hing, in deze bak lag het zowat tegen het wateroppervlakte aan.
Ik heb deze dus vervolgens ook hoog gezet, vol in het licht (T5). Het gevolg was een lichtshock en ging verbleken vanaf de randen,
de spierwitte poliepen waren totaal niet meer zichtbaar. Ik heb deze vervolgens maanden lang in een wat schaduwrijkere plek gezet
en zag verleden week dat het stukje zich weer lekker begon te voelen. Witte poliepen zijn terug, en de randen vertonen weer groei.
Staat nu nog op de bodem maar heb deze wel verplaatst naar plek met meer licht. Ga hem nu langzaam aan naar een hogere plek laten
wennen.

Ik moet ook eerlijkheidshalve zeggen dat in de afgelopen maanden er het één en ander is veranderd aan mijn lichtplan.
Voorheen had ik Aqua Medic lampen in mijn bak, 6 x 39W, kwam dus aan beide kanten iets te kort.
Heb dit nu al een paar maanden vervangen voor 5x 54W ATI buizen en zie duidelijk een verschil bij een hoop van mijn koralen.
Misschien mist de AM lampen net een beetje spectrum ten opzichte van de ATI lampen.

groet
Adri

Ik heb een plaatje gehad wat onder ergens tussen me steen Was gevallen. Daar een hele tijd gelegen totdat ik een grote schoonmaak deed.
Was toen een wit plaatje wat ik op de bodem Had gelegd en elke week een beetje hoger.

Dat plaatje Is uiteindelijk helemaal terug gekomen en er kwamen blauwe poliepen uit!

Raar wat er voor leven in ons bakje zit.

Zo zie je maar weer, in onze hobby is niets voorspelbaar. Maar ach, dat houd het vervolgens ook weer leuk, tenslotte!

Ik heb een plaatje gehad wat onder ergens tussen me steen Was gevallen. Daar een hele tijd gelegen totdat ik een grote schoonmaak deed.
Was toen een wit plaatje wat ik op de bodem Had gelegd en elke week een beetje hoger.

Dat plaatje Is uiteindelijk helemaal terug gekomen en er kwamen blauwe poliepen uit!

Raar wat er voor leven in ons bakje zit.

Even een paar foto's van de nieuwe koraaltjes die ik 2 weken geleden bij Reefshop Breda en Coral and Fishstore Breda heb gehaald.

221214-1.jpg
221214-2.jpg

221214-3.jpg
221214-4.jpg

Hi Glenn,

dat denk ik ook wel, ben alleen benieuwd of het nog feller van kleur wordt of dat het zo blijft.

groet
Adri

Ik vermoed dat die roze fiji stylo bij jou wel zal aarden adri.;)

greetings, GlennF

Back
Bovenaan