Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Hi Frank,

De tijd zal ons het leren, er zal best een moment komen dat ik het lek boven krijg.
Het enige wat me opvalt is dat het iedere keer de Formosa soort is die om valt.

Op zich denk ik dat het allemaal wel meevalt en weet ik dat de filters en dergelijke regelmatig worden gewisseld en als het water vervuild zou zijn met zware metalen en dergelijke dan zou
de rest van mijn bak toch ook moeten omvallen, lijkt mij. Voor de rest mag ik helemaal niet klagen dacht ik hoe mijn bak erbij staat, de kleuren zijn meer dan goed en de groei is ook duidelijk aanwezig.

Wat betreft tekorten, ik heb na de vorige Triton test een waterwissel gedaan van meer dan 35%. Dit heb ik met Tropic Marin Pro zout gedaan dus in wezen zou ik dit dan bepaalde tekorten weer aangevuld moeten hebben.

Wat een osmoseapparaat betreft, ben ik volkomen met je eens alleen weet ik nog niet precies welke ik dan moet nemen. Aangezien de waterdruk hier in Den Haag vrij laag ligt zal ik er dan toch een moeten
nemen met een boosterpomp erbij en dan tikt het toch weer behoorlijk aan. Daarnaast verbruik ik maar rond de 80 liter per maand aan verdampingswater en is het halen van die 3 jerrycans best makkelijk.

Maar toch bedankt voor je reactie.

groet
Adri

Ik hoop voor je dat een lagere KH de oplossing is voor het probleem. Een triton test zou grotendeels uit kunnen sluiten dat je geen tekortkomingen hebt of excessen van metalen. Immers wie weet hoe lang dat osmoseapparaat er al hangt en hoeveel liters er al doorheen zijn gekomen of wanneer de filters voor het laats vervangen zijn. Ik zou gewoon een osmose apparaat kopen als ik jou was. Zo duur zijn die dingen niet bij osmoseapparaat.nl.

Succes.

Hi Frank,

De tijd zal ons het leren, er zal best een moment komen dat ik het lek boven krijg.
Het enige wat me opvalt is dat het iedere keer de Formosa soort is die om valt.

Dat is dan wel opmerkelijk. Ik had voor een tijd terug ook een formosa overgenomen, ook die ging langzaam hemelen. Wat de aanleiding was ben ik nooit achtergekomen helaas...

Het langzaam optrekken van onderaf heb ik ook meegemaakt met mijn calendrium. Dit meen ik te wijten aan een ijzer tekort. Sinds ik FE trace ben gaan gebruiken lijkt het gestopt te zijn.

Effin, het ene koraal is het andere niet.... dat houdt de hobby ook zo uitdagend
:biggrin:

Op zich denk ik dat het allemaal wel meevalt en weet ik dat de filters en dergelijke regelmatig worden gewisseld en als het water vervuild zou zijn met zware metalen en dergelijke dan zou
de rest van mijn bak toch ook moeten omvallen, lijkt mij. Voor de rest mag ik helemaal niet klagen dacht ik hoe mijn bak erbij staat, de kleuren zijn meer dan goed en de groei is ook duidelijk aanwezig.

Wat betreft tekorten, ik heb na de vorige Triton test een waterwissel gedaan van meer dan 35%. Dit heb ik met Tropic Marin Pro zout gedaan dus in wezen zou ik dit dan bepaalde tekorten weer aangevuld moeten hebben.

Dat is dan idd zo. Nu herinner ik me het ook al weer dat je een wissel door had gevoerd. Van een tekort zou dan geen sprake kunnen zijn.

Wat een osmoseapparaat betreft, ben ik volkomen met je eens alleen weet ik nog niet precies welke ik dan moet nemen. Aangezien de waterdruk hier in Den Haag vrij laag ligt zal ik er dan toch een moeten
nemen met een boosterpomp erbij en dan tikt het toch weer behoorlijk aan. Daarnaast verbruik ik maar rond de 80 liter per maand aan verdampingswater en is het halen van die 3 jerrycans best makkelijk.

Welke je moet nemen ligt er deels ook aan hoe snel je het wil genereren. Ik heb bijvoorbeeld zo'n low budget ding (70 euro) in gebruik als automatische bijvulling. Die doet maar iets van 190 liter in 24 uur. Maar dat maakt voor de automatische bijvulling geen knoop uit.

Maar toch bedankt voor je reactie.

groet
Adri

ook hier wat acro's die van onder af bleken zonder enige reden (alle waardes normaal)
alleen de laatste 4 cm blijven intact

oh en volgens mij zit je, wat betreft water van het schoonmaakbedrijf, nog met je silicaat
ik dacht dat hun geen silicaatfilters gebruiken (is voor hun ook niet nodig)

Ik zou ook je saliniteit eens dubbelchecken een afwijking (of sterke verandering) daarin veroorzaakt bleken van onderaf en ik dacht dat m.n. formosa's daar extra gevoelig voor waren.

Ik zou ook je saliniteit eens dubbelchecken een afwijking (of sterke verandering) daarin veroorzaakt bleken van onderaf en ik dacht dat m.n. formosa's daar extra gevoelig voor waren.

Met dobber topjes

Hier heb ik wel wat onderzoek naar gedaan, beide machines hebben als laatste filter een D.I. filter dus volgens mij
is dan ook het silicaat verwijderd.

En anders had ik dit ook allang terug moeten zien in silicaatalg.

groet
Adri

ook hier wat acro's die van onder af bleken zonder enige reden (alle waardes normaal)
alleen de laatste 4 cm blijven intact

oh en volgens mij zit je, wat betreft water van het schoonmaakbedrijf, nog met je silicaat
ik dacht dat hun geen silicaatfilters gebruiken (is voor hun ook niet nodig)

Ik maak gebruik van een refractometer van H2 Ocean voor zeewater welke ik regelmatig kalibreer maar zal morgen eens langs gaan bij de LFS voor een dubbelcheck.

Met dobber topjes

Voordat ik vandaag mijn waterwaardes kon meten moest ik eerst even langs de weekend tandarts, ik zie er momenteel uit als een volgevreten hamster aan één kant.
Fikse ontsteking in mijn kaak onder één van mijn kronen, helaas. Maar ja de pijn is te behappen, op een schaal van 1 tot 10 zit ik rond de 2 - 3, ik voel alleen de spanning op
mijn kaak. Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk. Maar ja dit terzijde.

ww21122014.png

De groei is een beetje ingekakt op dit moment, dit is ook duidelijk te zien aan het mindere verbruik van de Kh en de Ca.
Mg verbruik wel gestegen, kan best want heb afgelopen week de achterruit weer schoon gemaakt waar alweer aardig wat kalkalgen op zat.
Ook een lichte stijging van mijn nitraat, lijkt me ook logisch, heb de stromingspompen anders geplaatst en samen met de oranje gevlekte zandhapper
zorgt dit voor behoorlijk wat stof in het water.
Fosfaat ben ik meer dan tevreden over, staat op de doseerpomp en is stabiel.

groet
Adri

Dank je Jaap!

Momenteel niet helemaal onder controle, zijn wel een paar dingetjes die beter kunnen.

Zoals me nitraat terug naar 1 of 2, maar ik mag niet klagen.

groet
Adri

Vervelend van je kaak Adri , maar je bak heb je onder controlle gr jaap

Sterkte Adri! Kiespijn is best een vervelend ding... een extra Saridontje is zeker niet verkeerd... Maar als positief blijven: moest dat echt gebeuren...dan beter nu dan een paar dagjes later... hopelijk tot kerstdagen en oudennieuw jaarwisseling mag je weer van al die lekkere extra's volledig genieten:p
hm...ik dat echter dat nitraat tussen 2-5 ong ... is niks verkeerd!!!:eek: Weet je het zeker dat echt dat de dader is...:rolleyes:...

tot211214.jpg

Even een overzichtsfoto van hoe mijn tank er nu bij staat.

Mag niet klagen toch! :)

groet
Adri

Ben ook erg benieuwd wat jullie hier van denken.

Of je nu DSR bent of niet, constructieve reacties zijn altijd welkom.

Ik heb dit een aantal maanden geleden gekocht, was toen hel blauw met groene poliepen, geen idee of dit nu een porites is of dat het een montipora ultra of superman is.

Inmiddels is deze helemaal om gekleurd en is volledig bruin geworden, zie ook geen groene poliepen meer.
Ik heb ook al verschillende plaatsen geprobeerd, hoog bovenin dus veel licht, in het midden en bijna op de grond.

iemand enig idee, mijn waterwaardes zijn toch goed te noemen.
2582014-1.jpg

Prachtige bak Adri.

Wat betreft die, ik denk een montipora. Ik heb zelf de blauw met rode variant en die heeft graag veel licht.
Heb je misschien een foto hoe die er nu bij staat?

Hi Bart,

hij staat er nu zo bij, valt me ineens op dat er overal gaten zitten die dwars door het hele skelet zitten.
Het is net of er aan plaagdiertje aan de gang is geweest.

Heb er zojuist ook twee vermetid snails van afgebroken en verwijderd.

poritesblue.jpg

groet
Adri

Prachtige bak Adri.

Wat betreft die, ik denk een montipora. Ik heb zelf de blauw met rode variant en die heeft graag veel licht.
Heb je misschien een foto hoe die er nu bij staat?

Ik heb dit een aantal maanden geleden gekocht, was toen hel blauw met groene poliepen, geen idee of dit nu een porites is of dat het een montipora ultra of superman is.

Inmiddels is deze helemaal om gekleurd en is volledig bruin geworden, zie ook geen groene poliepen meer.
Ik heb ook al verschillende plaatsen geprobeerd, hoog bovenin dus veel licht, in het midden en bijna op de grond.

iemand enig idee, mijn waterwaardes zijn toch goed te noemen.
2582014-1.jpg

Volgens mij is het ook een montipora soort. Ik weet dat robert worst dit koraal ook heeft, anders zou je hem eens een pb kunnen sturen en vragen onder welke condities hij het koraal houdt (http://zeewaterforum.info/forums/member.php?4296-zeeaquarium-robert).

Koralen en hoe er met om te gaan is voor mij nog steeds een moeilijk hoofdstuk maar wil graag een schot voor de boeg doen:
volgens mij is het een Echinophyllia soort …. een kruipende ….. ik heb er ook een en qua structuur lijkt die van jou er erg op …. als ie bruin wordt doet vermoeden dat deze te weinig licht krijgt of licht van een verkeerd spectrum…. bij mij doet deze het erg goed maar hij krijgt alleen de ati blue plus als licht voorziening. Ik had ergens gelezen dat deze op grote diepte voorkwam …..

Dit is die van mij:
DSC_5823.jpg

Dit is een Monti Ultraman Adri. Superman is blauw met rode poliepen.
Ik heb hier in mijn bak nog steeds Ultraman die blijft het al lang goed doen. Begonnen met een piepklein stekje van minder dan 1 cm! net onlangs mocht zelfs stekjes maken (als je mijn adv. terug ff kijkt).
Waar het koraal hier staat kan je makkelijk in mijn dagboek kijken en van mijn waterwaardes maak ik ook geen geheim dus mag alles vragen als je maar wilt... help altijd graag waar ik kan...
groeten, Lara

dat ziet er idd niet goed uit adri, ik zou ook het niet weten.
nu de vermitted snails weg zijn is er misschien kans op verbetering.

Hi Bart,

hij staat er nu zo bij, valt me ineens op dat er overal gaten zitten die dwars door het hele skelet zitten.
Het is net of er aan plaagdiertje aan de gang is geweest.

Heb er zojuist ook twee vermetid snails van afgebroken en verwijderd.

poritesblue.jpg

groet
Adri

Back
Bovenaan