Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Vraag met betrekking tot gebruik van ozon en kleur van het afschuimsel.

Voordat ik de ozon generator gebruikte was het afschuimsel zeer donker, net een pot zwarte koffie.

Sinds het gebruik van de ozongenerator met redox controller is dit veranderd in slappe thee, het is nog maar zeer licht bruin van kleur.

Verder stort de redox waarde ook weer gelijk in als ik de ozon uit zet.

Toen ik begon met de ozon generator had ik een redoxwaarde van rond de 185, heb deze nu rond de 330 maar zodra ik de ozon uit zet zie je deze waarde
heel snel weer aftellen.

Is dit een normale gang van zaken?

:biggrin:Hey Adry je bak ziet er weer netjes uit , maar ik vraag me af of ozon wel zin heeft als je ook uv gebruikt ,ik weet de meerwaarde daarvan niet gr jaap

Vraag met betrekking tot gebruik van ozon en kleur van het afschuimsel.

Voordat ik de ozon generator gebruikte was het afschuimsel zeer donker, net een pot zwarte koffie.

Sinds het gebruik van de ozongenerator met redox controller is dit veranderd in slappe thee, het is nog maar zeer licht bruin van kleur.

Verder stort de redox waarde ook weer gelijk in als ik de ozon uit zet.

Toen ik begon met de ozon generator had ik een redoxwaarde van rond de 185, heb deze nu rond de 330 maar zodra ik de ozon uit zet zie je deze waarde
heel snel weer aftellen.

Is dit een normale gang van zaken?

Ik weet dat er door ozon de afschuiming anders wordt.
Bij mij is het ook inderdaad waterig en in combinatie met ijzer en carbon dosering is het inhoud van de verwijderde beker waterig grijs/zwart met bruine drab.

Let op of dit invloed heeft op je nitraat en fosfaat waarde in de loop van de komende weken bij gelijk blijvende omstandigheden zoals vis bezetting en voer gedrag.

greetings, GlennF

Bij mij is het ook inderdaad waterig en in combinatie met ijzer en carbon dosering is het inhoud van de verwijderde beker waterig grijs/zwart met bruine drab.

Let op of dit invloed heeft op je nitraat en fosfaat waarde in de loop van de komende weken bij gelijk blijvende omstandigheden zoals vis bezetting en voer gedrag.

greetings, GlennF

Same here wbt kleur afschuiming (alleen met ozon). Mijn redox-waarde zakt na een dag zonder ozon ook weer terug naar 180-200 verschilt per keer, maar is redelijk snel weer op de 300.

:biggrin:Hey Adry je bak ziet er weer netjes uit , maar ik vraag me af of ozon wel zin heeft als je ook uv gebruikt ,ik weet de meerwaarde daarvan niet gr jaap

Ik had Glenn gevraagd welke van de twee, hij raadde aan op ze beide in te zetten.

Je bedoeld dat fosfaat en nitraat lager zouden moeten worden.?

greetings, GlennF

Same here wbt kleur afschuiming (alleen met ozon). Mijn redox-waarde zakt na een dag zonder ozon ook weer terug naar 180-200 verschilt per keer, maar is redelijk snel weer op de 300.

Dan hoef ik me geen zorgen te maken als het bij iedereen een lichtere afschuiming veroorzaakt.

Dank je allemaal.

groet
Adri

Ik had Glenn gevraagd welke van de twee, hij raadde aan op ze beide in te zetten.

Dan hoef ik me geen zorgen te maken als het bij iedereen een lichtere afschuiming veroorzaakt.

Dank je allemaal.

groet
Adri

Monitor je waarden en koppel terug wat je bevindingen zijn.

greetings, GlennF

ww23022014.png

Bijzonderheden:

Kh erg gedaald terwijl er dagelijks via de doseerpomp wordt toegevoegd!
Boor na verleden week te zijn gedaald weer gestegen naar 9
Jodide is wederom terug op 1 terwijl er verleden week in één keer 5 ml en vervolgens dagelijks 0.5 ml is toegevoegd.
Nitraat is nog op 5 maar lijkt wel of het iets donkerder is geworden dan verleden week.
Fosfaat is 0,06 terwijl ik de laatste 3 dagen een dubbele dosis heb toegevoegd. Ik voer nog maar 1x per dag droogvoer en is echt minimaal.

ww23022014.png

Bijzonderheden:

Kh erg gedaald terwijl er dagelijks via de doseerpomp wordt toegevoegd!
Boor na verleden week te zijn gedaald weer gestegen naar 9
Jodide is wederom terug op 1 terwijl er verleden week in één keer 5 ml en vervolgens dagelijks 0.5 ml is toegevoegd.
Nitraat is nog op 5 maar lijkt wel of het iets donkerder is geworden dan verleden week.
Fosfaat is 0,06 terwijl ik de laatste 3 dagen een dubbele dosis heb toegevoegd. Ik voer nog maar 1x per dag droogvoer en is echt minimaal.

prima waarden , nergens om je druk over te maken. gewoon relax de boel aanvullen en een gaan weer een week verder kijken

kh dosering met het week tekort dagelijks aanvullen (dus je dosering omhoog aanpassen)
in jou geval is het 17,2/7= 2,46 gram per dag extra doseren (bovenop je bestaande dagelijkse KH dosering)
2,46 gram correspondeerd met (1000/90)* 2,46 = 27,33ml extra
maak je niet druk om de jodide dat komt wel een keer op peil. nu forceren gaat anders een keer een overdosering opleveren .
als je het idee heb dat je nitraat stijgende is kan je de carbon dosering een stap verhogen
als je wil weten of je goed doseerd moet je een binnen een half uur na doseren meten (dan moet het nog meetbaar zijn)

de stoffen die stabiel meten kan je de meet intervallen oprekken
boor is nu niet meer zinvol om steeds te meten het staat te hoog maar kan geen kwaad, en je doseer niet dus het is wachten tot het weer daalt . als het eenmaal op peil is (of hoger) komt hij eigenlijk nooit meer naar beneden. dus 1x in de maand is al prima in dit geval

Laatst bewerkt:
He Adri,

Hij gaat lekker ziet er goed uit de rest kom van zelf wel weer, als je maar aan de regels houd van de master.:rolleyes:

Gr. Karel.

Karel,

regels zijn er toch om geschonden te worden :p

De rest komt ook zeker vanzelf, maak me er niet druk om, geduld is een schone zaak.

Maar daarom mag ik soms toch wel een beetje ongeduldig zijn.

groet
Adri

He Adri,

Hij gaat lekker ziet er goed uit de rest kom van zelf wel weer, als je maar aan de regels houd van de master.:rolleyes:

Gr. Karel.

Idd geduld hebben adri...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Zojuist even bij Waterweelde wezen buurten want die heeft weer een nieuwe zending LPS en SPS binnen gekregen.

Kon de verleiding niet weerstaan en heb mijn koralen bestand uitgebreid met 3 nieuwe stukken.

Een paarse acropora, een groen/gele Euphyllia Glabrescens en een goud/geel hamerkoraal.

En de prijzen vallen ook reuze mee

De goud/gele hamertjes voor € 50,-
Groene hamertjes voor € 35,-
Euphyllia Glabrescens voor € 30,-
Alle acropora's voor € 29,50

Foto's volgens vanmiddag / vanavond als ze volledig open staan.

groet
Adri

De drie nieuwe bewoners.

26022014-1.jpg
26022014-2.jpg

26022014-3.jpg

Mooie stukken erbij adri ziet er top uit man.

Groetjes wesley

Ja toch, en zijn niet eens van die kleine stukken en dat voor die prijs.

:rolleyes:Schitterende stukken adri , ik hoop dat er zaterdag nog wat staat dan ga ik ook even kijken gr jaap

Ik zal voor je duimen, Jaap dat er dan nog wat staat. Maar denk het wel.

Als iemand de volledige naam weet van de Acropora, graag. Op de foto ziet hij er iets bruinig uit met paarse punten maar
in het echt is dit niet waarneembaar. Is volledig paar met groene poliepen.

groet

Adri

Back
Bovenaan