Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

We zijn weer een aantal dagen verder na de behandeling met Chemiclean.

Ik kan met een gerust hart zeggen dat het totaal geen kwaad heeft gedaan bij de levende have, alles staat er goed bij, misschien nog wel beter als voorheen.
Ook het water is veel helderder geworden na de behandeling en daarbij is ook alle flap verdwenen als sneeuw voor de zon.

Nu hopen dat het ook zo blijft.

Ben nog wel Prodibio biodigist aan het toevoegen om die biomassa weer op peil te krijgen, als deze al is aangetast.

Op het doosje van Chemiclean staat dat de nitrificerende bacterien intact worden gelaten.

groet
Adri

Ok, ik lees het nu.
Je weet ik ben sceptisch maar sluit mijn ogen niet.;)
Helder water komt ten goede van je kleuren. Denk je dat het water puur door chemiclean helder is geworden?
Kan je het proces beschrijven wat je precies zag gebeuren vanaf dag 1.
Wat meet je fosfaat en nitraat momenteel?

greetings, GlennF

Hi Glenn,

ik weet dat je sceptisch bent omtrent het gebruik van Chemiclean, is niets mis mee.

Kleine omschrijving wat ik gedaan heb.

Eerst alle zichtbare en bereikbare flap zoveel mogelijk afgezogen. Vervolgens UV, Ozon uit en de beker van de afschuimer af en lager ingesteld zodat hij niet overliep.
Een extra luchtpomp geplaatst met twee bruisdiffusors om meer zuurstof in de bak te brengen.
Vervolgens de dosis Chemiclean in de bak gedaan, dit was zaterdagavond om 22.00 uur. Vervolgens 70 liter (20% van totale inhoud) water gaan klaarmaken voor de wissel na 24 uur van toedienen van Chemiclean.

De volgende dag (zondag) gespannen kijken naar de bak toen het licht was aangegaan, zou er weer flap tevoorschijn komen of niet. Dit was niet het geval en de plekjes die ik niet had afgezogen omdat ik hier niet bij kon
waren ook minder geworden. De Acropora Millepora zat flink onder de flap, hier liet het los en werden het eerst rode draden om vervolgens geheel te verdwijnen.

Zondagavond om 22.00 uur begonnen met de waterwissel van 70 liter.
Vervolgens de UV en Ozon weer aangezet en de beker weer op de afschuimer gedaan, de afschuimer lager afgesteld zodat hij niet overliep.
Actieve kool ingezet
Ampul Biodigest toegevoegd (dagelijks gedurende 2 weken)

Bijzonderheden koralen.
Buttons waar flap op zat, zijn flapvrij en staat ook weer open.
Alle acropora's stonden open en staan nog steeds open.
Water is erg helder geworden, dit staat ook op het doosje van Chemiclean.

Dit is wat er op het doosje staat:

- Cleans: Stains from red cyanobacteria in aquariums
- Oxidizes: Trapped organic sludge and sediment
- Clarifies: Aquarium water to crystal clear
Promotes ideal enzyme balance

Safe for fish, reef tanks, corals, invertebrates, nitrifying bacteria and macro algaes.

De bak is nog steeds volledig flap vrij !!!!!

Fosfaat is 0,08 - 0,1

Nitraat is 5 - 7

Kijk hier niet van op wat ik heb de bodem ook flink omgewoeld zondag.

groet
Adri

Ok, ik lees het nu.
Je weet ik ben sceptisch maar sluit mijn ogen niet.;)
Helder water komt ten goede van je kleuren. Denk je dat het water puur door chemiclean helder is geworden?
Kan je het proces beschrijven wat je precies zag gebeuren vanaf dag 1.
Wat meet je fosfaat en nitraat momenteel?

greetings, GlennF

:)Hey Adri ,mooi dat de flap weg is , maar je moet inderdaat zoekken naar waar het vandaan komt ,Glen is niet voor niets sceptiesch , ik denk ook de stroming en bactos bij mij werkt het niet meer omdat het spulletje recistent wordt , ik kreeg flap na een kapotte pomp waardoor er minder stroming ondstond nu op de goede weg weer hoop ik met natuurlijke middeltjes en gaat best redelijk maar langzamer , dat wil niet zeggen dat chemeclean niet helpt ik vond het ook supperspul gr jaap

Hi Jaap,

Glenn is denk ik sceptisch omdat hij totaal geen voorstander is om chemische middelen te gebruiken in een koralenbak en omdat het niet bekend is wat er precies in Chemiclean zit.
Het precies zoeken naar de oorzaak van flap is geen makkelijke opgaaf omdat men eigenlijk nog heel weinig weet over flap en het ontstaan ervan en er tal van verschillende meningen over bestaan.

- De één is van mening dat het vanwege een vuile bak is, de ander zegt weer dat het juist een kwaaltje van een schone bak is
- Te kort aan stroming, ik heb meer dan 40x de inhoud van mijn bak dus zou goed moeten zijn. Daar heb ik bij meerdere mensen met eigen ogen gezien dat het juist op de plekken ontstaat
waar meer dan genoeg stroming staat. Bijvoorbeeld bij Dennis van Seaflower, precies op de plek waar de stromingspomp op zijn pilaar staat.
- Onbalans in bacteriën.
- Verandering van het weerbeeld, flap komt vaak voor in het begin van het voorjaar. Zit het in de lucht !?
- Verandering van temperatuur.

Daarom is er verleden jaar ook een onderzoek gestart in Engeland volgens mij omtrent flap, ik weet hier de uitkomsten echter niet van en of die er al zijn.

In mijn geval denk ik dat er een aantal oorzaken zijn aan te wijzen.

Het is begonnen na de stip uitbraak. Ik heb hier een aantal zaken gedaan zoals het veelvuldig voeren met verse knoflook en het inzetten van ozon en 18W UV.
Sommige hadden me al gezegd dat 18W op 350 liter water misschien iets teveel van het goede is, ik weet het niet. De meeste bacteriën zitten in het steen en substraat en niet los in de waterkolom
Daarnaast voer ik misschien te veel met vlokvoeren en te weinig diepvries. Ik kan niet zeggen dat ik veel voer, het zijn echt kleine beetjes.
Heb ik een bacterie onbalans, het zou natuurlijk heel goed kunnen, de bak is nog vrij jong en draait pas 5 maanden.

Kortom, het voerregime heb ik inmiddels al aangepast naar minder vlokvoer, meer diepvries en wierbladen.
De stroming wil ik nog gaan aanpassen door er een derde stromingspomp bij te plaatsen en deze dan alle drie op schakelklokken te zetten zodat er een zeer gevarieerd stromingsbeeld ontstaat.
Ik ga wat vaker de bodem omwoelen en het rif afblazen.

Kortom, de toekomst zal het leren.

groet
Adri

:)Hey Adri ,mooi dat de flap weg is , maar je moet inderdaat zoekken naar waar het vandaan komt ,Glen is niet voor niets sceptiesch , ik denk ook de stroming en bactos bij mij werkt het niet meer omdat het spulletje recistent wordt , ik kreeg flap na een kapotte pomp waardoor er minder stroming ondstond nu op de goede weg weer hoop ik met natuurlijke middeltjes en gaat best redelijk maar langzamer , dat wil niet zeggen dat chemeclean niet helpt ik vond het ook supperspul gr jaap

Afgelopen week weer een aantal nieuwe bewoners in de bak.

5 Chromis viridis al is er inmiddels al 1 overleden na een gevecht met een bloedgarnaal
1x Groene poccilopora
1x groene Ricordea Yuma
1x Tridacna Derasa van ongeveer 9 cm.
1x middel rood oor
1x groot blauw oor
1x middel groen oor
en een paar button stukjes.

Foto's volgen later.

Laatst bewerkt:
29314-4.jpg
29314-5.jpg

29314-6.jpg
29314-7.jpg

29314-8.jpg
29314-9.jpg

29314-10.jpg

Hi Glenn,

ja gelukkig is de scoly goed genezen, ben daar wel blij om.

Ik kon dat dopie vrij betaalbaar aanschaffen, kon het niet laten. Is een Derasa, de meest makkelijk houdbare soort en ook het meest vergevingsgezind.

Jouw oren staan ook prachtig trouwens, die rode is zeker al 10 cm in doorsnede en de blauwe zit er niet ver achter.

groet
Adri

Scoly is goed genezen.
Formosa ziet er goed uit! Ook de oude stek.
Weer aan de doppies?

greetings, GlennF

Hi Glenn,

ja gelukkig is de scoly goed genezen, ben daar wel blij om.

Ik kon dat dopie vrij betaalbaar aanschaffen, kon het niet laten. Is een Derasa, de meest makkelijk houdbare soort en ook het meest vergevingsgezind.

Jouw oren staan ook prachtig trouwens, die rode is zeker al 10 cm in doorsnede en de blauwe zit er niet ver achter.
aha... ik dacht al dat ik ze herkende.... het zijn mega monster oren... ze zitten aan de anabolen ....

groet
Adri

Gisteren een paar mooie koraaltjes bij Glenn gescoord.

Het zijn de volgende:

- Roze acropora millepora
- Paars/blauwe acropora millepora
- Blauwe acropora

Foto's volgen later.

Verder een lichtmeting uitgevoerd met de Seneye Reef, dank je Dennis!!

Links-top , links-midden, links-bottom

left-top.png
left-mid.png

left-bot.png

Midden-top, Midden-Midden, Midden-bottom
mid-top.png
mid-mid.png

mid-bot.png

Rechts-top, Rechts-midden, Rechts-bottom
right-top.png
right-mid.png

groet
Adri

Laatst bewerkt:
Even een melding van hoe een simpele fosfaat test toch voor verwarring kan zorgen.

Ik kampte al ruim een week met een fosfaat van 0,16 of misschien iets hoger. Zelfs na het enkele dagen toevoegen van een dubbele dosis ijzer, ging deze maar niet omlaag.

Vanmorgen weer een meting en ook hier kwam weer 0,16 of iets hoger uit en snapte er geen bal van.

Totdat de houder van Red Sea uit elkaar op de grond viel. Het witte schijfje wat op de bodem zit was vuil,
of misschien beter gezegd, hier was wat testwater met de reagents erin op terecht gekomen en was groenig uitgeslagen. Was alleen
aan de randen maar dit zorgde toch voor een valse meting.

Heb vervolgens het witte schijfje goed schoon gemaakt en opgepoetst en de flesjes terug gezet.....

Bammmmm, weer zo'n klein simpel foutje die je kan laten twijfelen dus.....

Mijn fosfaat is gewoon goed en zit tussen de 0,04 en 0,06.
En mijn nitraat na de chemiclean behandeling en toevoegen van Biodigest is ook weer op peil, zit nu tussen de 2.5 en de 5 in.

Kortom, ben een gelukkig mens en de koralen ook, dit is duidelijk te zien.

Groet
Adri

Even een melding van hoe een simpele fosfaat test toch voor verwarring kan zorgen.

Ik kampte al ruim een week met een fosfaat van 0,16 of misschien iets hoger. Zelfs na het enkele dagen toevoegen van een dubbele dosis ijzer, ging deze maar niet omlaag.

Vanmorgen weer een meting en ook hier kwam weer 0,16 of iets hoger uit en snapte er geen bal van.

Totdat de houder van Red Sea uit elkaar op de grond viel. Het witte schijfje wat op de bodem zit was vuil,
of misschien beter gezegd, hier was wat testwater met de reagents erin op terecht gekomen en was groenig uitgeslagen. Was alleen
aan de randen maar dit zorgde toch voor een valse meting.

Heb vervolgens het witte schijfje goed schoon gemaakt en opgepoetst en de flesjes terug gezet.....

Bammmmm, weer zo'n klein simpel foutje die je kan laten twijfelen dus.....

Mijn fosfaat is gewoon goed en zit tussen de 0,04 en 0,06.
En mijn nitraat na de chemiclean behandeling en toevoegen van Biodigest is ook weer op peil, zit nu tussen de 2.5 en de 5 in.

Kortom, ben een gelukkig mens en de koralen ook, dit is duidelijk te zien.

Groet
Adri

Goed om te weten adri zulke kleine details kunnen een mens doen wanhopen. Juist door dit soort flaters te delen worden anderen er op attent gemaakt , dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is.

greetings, GlennF

ww06042014.png

Bijzonderheden:
- Kh was erg gezakt terwijl deze op de doseerpomp staat, ik denk dat dit komt omdat ik vorige week een klein ongelukje heb gehad met het bijvulsysteem,
vlotterschakelaar was blijven hangen en heeft de voorraad osmose (20 liter) in één keer toegevoegd.
- Magnesium meet ik 1305 met de nieuwe test met de oude test 1245, ik heb dus het gemiddelde genomen 1280 en deze met 50 opgehoogd.
- Strontium begint zich te stabiliseren
- Boor is weer behoorlijk verhoogd, begin toch wel nieuwsgierig te worden wat de alternatieve bron hiervan is.
- Fosfaat en Nitraat zijn weer op het niveau waar ik zeer tevreden mee ben.

Afgelopen week jarig geweest en drie nieuwe bewoners gekregen van mijn beste kameraad.

642014-1.jpg
642014-2.jpg

Twee aparte paars met geel gekleurde zee-egels en een LSD pitvisje. Pitvisje heeft het zeer naar haar zin, is lekker de hele dag aan het scharrelen, wordt door de medebewoners met rust gelaten en eet zelf mee
met het vervangend voer ook al is er genoeg aan klein levend voer aanwezig op het steen en bodem. Toch voeg ik voor de zekerheid elke dag een zakje copepoden toe gedurende de nacht uren.

Afgelopen week jarig geweest en drie nieuwe bewoners gekregen van mijn beste kameraad.

642014-1.jpg
642014-2.jpg

Twee aparte paars met geel gekleurde zee-egels en een LSD pitvisje. Pitvisje heeft het zeer naar haar zin, is lekker de hele dag aan het scharrelen, wordt door de medebewoners met rust gelaten en eet zelf mee
met het vervangend voer ook al is er genoeg aan klein levend voer aanwezig op het steen en bodem. Toch voeg ik voor de zekerheid elke dag een zakje copepoden toe gedurende de nacht uren.

Mooie (nuttige) aanwinsten adri.
Die pitvissen zijn in comma in de nacht en eten dus niet in die periode.
Wat je kan proberen is ze dagelijks mysis en artemia met een pipet voeren. (Met stromings pompen uit.) Daar is wel discipline voor nodig.

greetings, GlennF

Gaaf, die pitvis! Ik geef mijn rode dwergpitvis ook dagelijks wat artemia met de pincet. Ik klem er wat stukjes tussen en hou het voor zn neus. Na even afwachten eet ie het dan op. Verder eet ie de hele dag van de stenen, geweldig beestje maar wel lastig voeren omdat ie niet omhoog kan zwemmen. Is idd s nachts foetsie. Ook al zijn de lampen maar even uit, als je ze dan weer aandoet komt ie niet meer tevoorschijn tot de volgende dag.

Hi Glenn,

klopt als een bus dat ze 's-nachts in coma zijn en lekker liggen te pitten.

Ik spuit de copepoden met een pipet in het steen op de plaatsen waar de pitvis veelvuldig aan het struinen is en daarnaast voer ik hem/haar ook met de pipet als de rest aan het eten is.
De het pitvisje komt niets te kort.

groet
Adri

Mooie (nuttige) aanwinsten adri.
Die pitvissen zijn in comma in de nacht en eten dus niet in die periode.
Wat je kan proberen is ze dagelijks mysis en artemia met een pipet voeren. (Met stromings pompen uit.) Daar is wel discipline voor nodig.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

klopt als een bus dat ze 's-nachts in coma zijn en lekker liggen te pitten.

Ik spuit de copepoden met een pipet in het steen op de plaatsen waar de pitvis veelvuldig aan het struinen is en daarnaast voer ik hem/haar ook met de pipet als de rest aan het eten is.
De het pitvisje komt niets te kort.

groet
Adri

Mooi...
Ik weet dat jij meer geduld heb met vissen dan ik. Haha..

greetings, GlennF

Back
Bovenaan