Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Bedankt iedereen voor het medeleven, de ravage was echt enorm. Maar nu wordt er hersteld, er zijn extra beveiligingen ingebouwd, en alles begint weer een beetje vorm te krijgen.

Aangezien mijn vorige camera het begeven heeft, ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik denk aan de Nikon D700, of weet iemand dat er op termijn weer een verbetering zit aan te komen? Welke lenzen gebruiken jullie?

In het aquarium zwemmen nu 12 Zebrasoma flavescens, en deze hebben samen met de 2 Siganus guttatus korte metten gemaakt met alle zichtbare alg. De planning was ook rond kerst de eerste vissen, maar door de algengroei heb ik dat iets vervroegd. Sinds 2 weken zitten er ook wat proefjes met koraaltjes in. Deze doen het allemaal erg goed, behalve een Nephthea die 2 dagen na plaatsen het loodje had gelegd. Van het weekeinde ga ik wat koraaltjes erbij plaatsen om te kijken of het goed blijft gaan.......

Foto's helaas nog niet, zodra ik weet welke lenzen ik erbij ga nemen hoop ik dat de kerstman mij goed gezind is dit jaar.

Groetjes Nick

In het aquarium zwemmen nu 12 Zebrasoma flavescens, en deze hebben samen met de 2 Siganus guttatus korte metten gemaakt met alle zichtbare alg. Groetjes Nick

Dat moet er te gek uitzien die vissen zo samen!! Ben benieuwd naar de foto's, je hebt een prachtbak, nu al! Succes met de wederopbouw!

Quinten,

Inderdaad erg benieuwd naar je voortgang maar geduld wordt vaak beloond.
Succes en houden je in de gaten.

ik ook gewoon nen droom !

jeetje Nick het zat je niet mee he:eek:

Maar je heb je bak weer draaien.En hopelijk ook alles weer schoon en droog.
Was het nu verzekering werk?
Hoop het wel voor je. Ben ook zeer benieuwd naar die foto`s

groeten Erwin

Voor de foto's moeten jullie nog een beetje geduld hebben aangezien ik momenteel zonder camera zit. Het aquarium van David Saxby is zeker ook een van mijn favorieten. Bij de dokters zwemmen er steeds een stuk of 6 a 7 bij elkaar en de rest los door het aquarium. Onderscheid is moeilijk, maar er zitten er 2 bij die zeker nooit in de school zitten. Vooralsnog worden er ook geen verstoten, alhoewel er natuurlijk wel kleine schermutselingen zijn. Met de pas ingezette koralen fleurt de boel wel behoorlijk op. De T5's branden nu de hele dag, vanaf dit weekeinde ga ik ook met de HQI's starten met een uurtje per dag.

Qua schade, misschien een tip voor anderen hier. Het aquarium is aanvullend verzekerd, en in de polis staat letterlijk: schade ontstaan ten gevolge van water afkomstig van het aquarium. Dit leek mij overduidelijk. Echter ik heb niet doorgegeven dat er naast een bepaald verzekerd bedrag ook een hoger risico dan gebruikelijk zou zijn. En voor dit risico is nooit premie betaald, waarbij nu juist dat risico voor deze ellende heeft gezorgd. Als verzekerde heb je uiteindelijk een meldingsplicht.............:mad::mad::mad:
Als ontsnapping heb je dan gelukkig nog de onderzoeksplicht die de verzekering heeft na melding van een buitengewoon hoog verzekerd bedrag voor een aquarium, waarbij jij als particulier ter goede trouw de maatschappij hebt geïnformeerd over je aquarium. Juridisch winnen ze dit niet, alhoewel ze een argument hebben. Om alle narigheid te voorkomen, gewoon even extra melden als je uitbouwen aan je aquarium maakt, die niet standaard bij een aquarium te verwachten zijn, en laat dit op het polisblad vermelden!

Groetjes Nick

Hoi Nick

Wordt weer eens tijd voor een update en wat foto's.

mvgr
twan

Na lange tijd begint hier het een en ander weer op gang te komen. De aannemer is waarschijnlijk komende week klaar met de herstelwerkzaamheden. Dan krijg ik straks ook weer meer tijd om aan de opbouw van het aquarium te gaan werken. De opbouw is nog behoorlijk aangepast onlangs, met weer een partij van 100 kilo nieuw levend steen. Dit om gewoon even wat uit te wisselen aangezien ik geen idee had wat de schade op microniveau was, en ik toch nog wat weinig stenen had voor de stekkenbak. De DSB is gisteren gevuld. Er was weer een Tunze 6301 kapot, die ga ik morgen na mijn werk weer vervangen. Qua vissen zijn er 20 tuka's bijgekomen die mooi als een school blijven zwemmen, en 3 serrancirrhitus latus. Deze hebben zich een mooie grot toe geëigend en blijven ook mooi bij elkaar.

Maar over de lagere dieren maak ik me wel zorgen. De laatste keer is de bak opgestart met leidingwater, want waar haal je zomaar ineens 5000 liter zeewater vandaan. ( 200 kilometer uit de kust ) Daarnaast is er natuurlijk veel geverfd in de huiskamer. Om de invloed van de verflucht te beperken is het aquarium met folie aangekleed, en is er luchtafzuiging van de slaapkamer aangevoerd. En wordt er permanent over kool gefilterd. De gangbare parameters zijn allemaal binnen de gestelde normen dus daar verwacht ik geen problemen. Er gaan echter veel koralen vrij snel kapot. Ik experimenteer pas weer enkele weken met af en toe een koraaltje, maar zelfs eenvoudige leders zijn soms binnen enkele dagen kapot. Ondanks dat mijn nitraat een fosfaat nauwelijks meetbaar zijn gaan acro's of monti's binnen enkele dagen kapot, verkleuren wit in 24 uur tijd. Ook Euphyllia's heb ik er drie geprobeerd, maar dat wil niet lukken. De oortjes en buttons doen het ook niet dus ergens zit nog een probleem. Vanaf de problemen is er inmiddels zo'n 5000 liter weer ververst, maar ik heb niet de indruk dat er veel verbetering in zit. Wat doet het nu wel goed? Lobophyllia, Caulastrea, Galaxea, Scolymia, sommige leders................

Iemand nog tips?

PS foto's zal wel volgend weekeinde worden.

Filter je ook over kool?

als er verkeerde stoffen in zit kun je het beste direct over kool filteren..

Nick,

heb jij het keramiek voldoende uitgeloogd? In negatief geval zit er niets anders op dan grote waterwissels door te voeren.
De stofjes die uit het keramiek komen zijn nefast voor de koralen maar niet meteen voor de vissenpopulatie.

Hoi Arjen en Bart,

Er wordt permanent over kool gefilterd, en het rifkeramiek heeft bijna een jaar in het water gelegen met herhaaldelijke wissels. Ik ga er van uit dat daar alle stoffen voldoende uit zijn gehaald. Zonder andere ideëen ga ik zeker door met de waterwissels, maar omdat er al veel gewisseld is, twijfel ik eraan of ik daarmee het probleem ga verhelpen. De ozonisator heb ik ook nog niet aangesloten, deze komt volgend weekeinde aan de beurt, maar erg veel meer verwacht ik daar ook nog niet van.

Nick,

met uitlogen bedoel ik het water waarin het keramiek ligt door een ionenwisselaar steken.
Hier hebben 7 platen drie maanden op een wisselaar van 2x25L gedraaid. Na twee maanden was die verzadigd. Te denken dan wat er allemaal is uitgekomen.:rolleyes:

Hoi Bart,

Dat is hier niet gebeurt. Nu is dat ook een lastige met 2 palletboxen vol rifkeramiek. In mijn veronderstelling was een jaar in gewoon water liggen, met regelmatig volledige wissels en permanent over kool filteren voldoende. En veel meer dan de fabrikant of welke handelaar dan ook aangeeft. Maar het is een optie, gesteld dat dit de oorzaak is, wat zou je behalve de waterwissels nog meer kunnen doen?

Bedankt voor het meedenken action

Nick

Nick,

indien het van het keramiek zou komen, dan zijn enkel grote waterwissels de oplossing. Met grote waterwissels bedoel ik dan wel de helft van het watervolume wisselen.
Als het niet van het keramiek komt dan zou ik net hetzelfde doorvoeren, grote waterwissels.

Iemand nog tips?

Hoi Nick.
Heb je je koperwaarden weleens gemeten? Ik heb ooit eens een bak in Duitsland gezien die door een slijtend lagertje ten onder ging. Het koper kwam hierdoor vrij en vernietigde bijna alle koralen. Je zou denken dat het kool het er wel uithaalt maar als het steeds wordt toegevoerd dweil je met de kraan open. Het ging dacht ik toen ook om een ATK pomp. Meet dus eens.Succes.Ab

Back
Bovenaan