Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Hoi Nick,

Allemachtig wat een aquarium, Ziet er geweldig uit!!!
Bedankt nog voor het meedenken over mijn bakkie (jouw sump maat ;))

Groetjes,
Senolite

Hoi Nick,

Leuk kennis gemaakt te hebben bij Theo gisterenavond. Ik heb even je dagboek doorgebladert. Man, wat een mega project. Kun je nog slapen s'nachts?:D
Je neemt het goed aan allemaal en je gaat niet over een nacht ijs.
Ik ga dit dagboek blijven volgen en ik zal je waarschijnlijk nog dikwijls zien bij Theo want om deze bak gevuld te krijgen zul je nog veel emmertjes moeten sleuren;) .
Ben je er al uit wat de koeling betreft?
Groetjes
Dominique

Wow je hebt echt een super leuke grote bak.:eek:
Kan niet wachten om het straks te zien met allemaal visjes en koralen.:rolleyes:
Groetjes

Haha, wel grooooot he, 4 meter wouw :D
Wat heb ik een kleine bak zeg :rolleyes:

Koeler moet je zeker doen, maar dat besluit had je al genomen denk ik.
Wij zitten hier met een wat kleiner maatje aqua, maar met echt zomers weer kunnen ventilatoren het niet aan.
Dus ook uiteindelijk een koelertje erbij gezet.

Je hebt er mooi de ruimte voor, dus doen :goed:
Groetjes, Nathalie.

Dank voor de leuke reacties...........

Een koeler gaat er zeker bij komen, ik heb nog even gekeken of het gunstig zou zijn de ruimte waarin de sump komt te koelen met een airco aangezien deze ruimte niet al te groot maar dit gaat volgens mij ook niet ideaal zijn. Welke koeler ben ik nog niet uit. Ik twijfel tussen de teco tr 30 of tr 60, of misschien alsnog een ander merk, mefisto dank voor je vergelijking!!!

Dit weekeinde komt al het pvc onder het aquarium af als het goed is, dan gaan de atk's voor het eerst draaien. Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

:D :D :D Dit wordt een bizar project, goed opgezet want je hebt r de ruimte voor!

Ik blijf 't volgen:goed:

Wij hebben zelfs het hele aqua gekoelt door middel van een airco, en dat werkte ook prima.

Nadeel was dat we met een dikke trui aan binnen moesten zitten, leek wel een koelcel hier.

Om alleen de sump op deze manier te koelen heeft denk ik niet zoveel zin, als je bekijkt hoe vaak en snel het water door de sump de bak in gepompt wordt heeft het weinig tijd om af te koelen denk.
En nog een punt......een beetje airco verbruikt net zoveel stroom (of meer) als een goede koeler.....;)

Maar dat gaat zeker goed komen hier :goed:

Nog een punt.....als je geintresseert bent in voedselkweek zou je filterkamer hier ideaal voor zijn....maar als hier een airco aan het loeien is zou zo een ruimte veel te koud worden hiervoor.

Ms ook handig om rekening mee te houden voor in de toekomst :goed:

Hoi Marcel en Nathalie,

Vooral dit laatste is voor mij het overtuigende argument om defintief van de airco af te zien. Voedselkweek moet een optie blijven in deze ruimte. Iemand hier veel ervaring mee, of een dagboek met een uitgebreide omschrijving hiervan?

Groetjes Nick

Hoi Quentin,

Bij MWS heeft Cora heel veel ervaring met voedselkweek, en dan ook echt veel :goed:

Het nieuwe boek van Tom Verhoeven is ook een aanrader (kweken met zeewatervissen)
Als ik het goed heb komt hier ook de voedselkweek aan bod.

Tom is ook dagelijks te vinden bij MWS :)

Dit zijn twee personen die je zeker gesproken moet hebben hierover :goed:

Verder is er natuurlijk heel veel info te vinden op dit forum, maar met eigen ogen zien is altijd mooier en beter.

Groetjes, Nathalie.

Vandaag eindelijk klaar met het lijmen van de pvc-leidingen onder het aquarium. Had ik iets gemakkelijker ingeschat. Alleen al bijna 30 kogelkranen, en daarnaast diverse kijkvensters, terugslagkleppen en andere koppelstukken houden je toch wel even bezig. Morgen wil ik de pompen proberen dan zit er 24 uur droogtijd op. Met een beetje mazzel kan dan van het weekeinde het rifkeramiek geplaatst worden. Of ik ga vast een beetje stoeien met de verlichting, dat zie ik nog wel.............

Wat een project, ik zou al tekenen voor een hoofdbak met de maten van de sump die hieronder komt te staan.

Veel succes, de planning ziet er degelijk uit.

Als alles straks draait, hoe ga je dan de voorruit schoon houden? Elke dag een uurtje krabben :D

Afgelopen donderdag bij OHC geweest, en weer de nodige tips voor mijn opzet mee gekregen. Heel erg leerzaam! Weer wat aanpassingen in de tekeningen van de ombouw, huiswerk voor de koelinstallatie, toch maar extra T5 balken vanaf het begin; dus er komen nu 16 maal 80W T5 op :D. Water verversen ga ik ook iets anders doen, maar dat wordt ook nog een beetje tekenen. Moet toch mijn lijstje met bezetting ook nog iets gaan aanpassen.

Het PVC lijmen is minder goed gegaan dan ik gehoopt had. Gisteren de eerste kranen open gezet, nog niet eens allemaal, en nu al 3 lekkages :mad:. Stiekem gehoopt dat ik deze was vergeten te lijmen maar helaas, gewoon slecht gelijmd. Vandaag maar weer nieuwe koppelingen gehaald en zometeen de stukken eruit zagen en opnieuw beginnen. Nog steeds geen ATK zien draaien, beide aanvoeren lekken.......

Bijgaand de foto van de terugslagklep. Dit is de enige die ik kon vinden zonder metalen onderdelen, maar volgens mij alleen in 63 mm te krijgen. Of niet eens 63 mm, maar een Amerikaanse maatvoering. Deze heb ik iets groter uit laten frezen om de 63 leiding erin te krijgen. PS deze lekken niet.........

Maar ik ga maar eens aan het zagen en lijmen.

Natuurlijk wel de foto versturen

Bijlagen

• 014 [].JPG
    014 [].JPG
    73,2 KB · Weergaven: 25
Hoi Quentin.

Wat voor lijm ben je aan het gebruiken, heb ergens gelezen dat je 24 uur droogtijd hebt?
Heb je al eens gekeken hoeveel druk je op de leidingen krijgt te staan die naar boven lopen?

En je weet dat een terugslagklep niet werkt als hij het MOET doen.

Waar heb je die 30 kranen zitten, als ik hier tel kom ik aan. uhhhhhhhhhh 2:rolleyes:

Verder ziet het er geweldig uit, echt een uitdaging.

mvgr
twan

Hee Twan,

Links heb ik Bison gebruikt en rechts Griffon, beiden zouden goed moeten zijn. Maar het probleem is wat groter geworden, haast de helft van alle koppelingen lijken te lekken. Ik vrees dat dit betekend alles vervangen??? Gelijmde koppelingen zijn achteraf niet meer dicht te krijgen, neem ik aan. Ergens heb ik iets fout gedaan, maar volgens mij toch alles zoals het zou moeten.

Werkwijze: Eerst lichtjes schuren, dan ontvetten ( bison reiniger ), lijmen in de koppelling binnenzijde, beetje op de buis lijmen en in elkaar steken. Daarna heb ik zelfs 48 uur gewacht voor water erop te zetten.

Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is dat het fout gaat met de reiniger. Deze heb ik echter gewoon in de bouwmarkt geadviseerd gekregen, en zelfs als de ontvetter niet 100% zou zijn, hoort nieuw pvc zelfs zonder ontvetter waterdicht te zijn, toch?

Kent iemand deze ontvetter, en is dit inderdaad de juiste?

Bijlagen

• ontvetter 001 [].JPG
    ontvetter 001 [].JPG
    57,7 KB · Weergaven: 1.163
hoi quentin,
eerst en vooral jammer dat niet alles waterdicht is na het plakken. wij kunnen je aanraden om geplakt pvc materiaal en kranen geen tweede keer te gebruiken. ook in ons systeem hadden we een reeds gebruikte kraan opnieuw geplakt met na een week lekkage op het systeem. de methode hoe je het doet lijkt mij in orde: pvc materiaal lichtjes schuren, dan ontvetten en dan lijmen en in elkaar zetten en vast.

Back
Bovenaan