Quentin zei:
PS geen kritiek meer op het gebruik van rifkeramiek, of wordt ik te eigenwijs???
Toch wel, ik had deze week een heel lang antwoord geschreven, maar toen was er een fractie-seconde stroompanne, en alles weg.

Ik had toen net niet de goesting om alles nog ens te hertypen. Bovendien was er het bericht van Dennis dat de laatste berichten zouden verloren gaan, (server verhuis, en geen nieuwe backup...)
Wat ik eigenlijk wou schrijven:
Als je keramiek mooi vindt, moet je dat zeker gebruiken. En als je hem dan wel gebruikt, beperk het tot de delen die zichtbaar blijven. Dus zeker niet tot op de bodem. Dit is extra watermassa en schuilplaats gewonnen, en minder vuilophoping.
Ook zijn er veel discussies over zware metalen en andere giftige stoffen. Hier hecht ik ook minder belang aan. Maar ik ben destijds ook op zoek geweest om zelf keramiek te maken, maar in de bronsgieterij (waar ze keramiek als gietmal gebruiken) werd me gezegd dat er inderdaad metalen in verwerkt zitten. Of het hier om dezelfde keramiek gaat, zal wel niet, ... maar toch.
Een reden te meer dus om er niet te veel van te gebruiken.
Maar mijn grootste tegenkanting is vooral dat ik het niet mooi vind, het toont zo artificieel en gekunstelt met al die platformpjes. In een klein bakje, of een bak met geringe diepte en met weinig plaats, is het inderdaad makkelijk om er nog allerlei koraaltjes op kwijt te raken. Maar in een bak van dergelijk groot formaat, vind ik het wat zonde. Het gaat heel druk aantonen. Je hebt meer dan plaats genoeg om mooie grote kolonies aan te leggen.
Blauwe achterwanden vind ik ook niet zo mooi. (zwart vind ik al beter.)
De buitenkant zou ik toch al zwart verven met schoolbordverf, nu je er nog bij kan!)
Maar er zijn toch een paar alternatieven voor keramiek:
Velen maken wanden met purschuim. Ook voor mij lijkt dit wat artificieel. Maar ik heb al heel wat mooie exemplaren gezien. Voordeel is zeker dat je er zomaar een stekje kan inprikken. Denk maar aan de bak van Tanne, is ook met schuim! Je kan ook plaatjes schuim kopen... Onlangs stond op het forum een hele fotoreeks over hoe je dit zelf maakt (even zoeken, vind hem niet direkt)
Voor de zuilen kwam ik
deze mooie exemplaren tegen. Wanden hebben ze (denk ik) niet, maar de zuilen vind ik al stukken mooier dan de keramiekzuilen.
Je kan ook levend steen of maansteen (laten) verzagen met rechte achterwand. Deze kan je dan zelf verlijmen. Ik heb dit al vaker gedaan. Ik doe het zelf gratis, maar ik woon wat ver van je vandaan. In elke steenhouwerij kan je wel terecht.
Dit,
dit en
dit is het vb. van Simson. (maar ik zou de gaten wel opvullen)
Ikzelf werk met natuursteen. In mijn dagboek vind je wel wat foto's. Deze zijn van mijn Noordzeebakje in de kelder.
Hier en
hier. Met natuursteen kan je ook veel kanten uit. gekloven leisteen is heel donker en heel dun. Moet ook prima bruikbaar zijn.
Voila, (en we zijn weer bijna een uurtje verder...)