Mijn koralen zijn de afgelopen weken heel, heel hard achteruit gegaan. Erg zuur. Zo zuur dat ik thuis kwam na werk, ik naar het aquarium keek en gewoon een beetje verdrietig werd ervan. Al dat harde werk voor niks.
Gisteren gedacht "er is niks dat een waterwissel niet repareert ". Stoute schoenen aangetrokken en 150 liter water, emmertje voor emmertje zitten vervangen. Ongeveer de helft van de totale inhoud. Dit doe ik met Tropic Marin syn biotic.
Ik kijk vanochtend, en niet echt verbetering. Ik begrijp (greep) er niks van.
Het viel me op dat na de vakantie, met gebruik van de voederautomaat het nitraat en fosfaat enorm hoog geworden waren. De eheim dubbele voeder voedert heel veel per keer. Fosfaat was 1, en nitraat onmeetbaar hoog. In ieder geval boven de honderd. Ik ben er dus vanuit gegaan dat dat het probleem was.
Verder viel het me de laatste tijd op dat alkaliniteit, calcium etc maar op en op bleef lopen terwijl ik mn doseerpomp nog maar 1 ml reef elixer per dag liet toevoegen op +- 300 liter.
Een dag na de wissel alkaliniteit, fosfaat en nitraat weer even gemeten. Meet ik een alkaliniteit van 15,3??? Terwijl Tropic Marin syn biotic geloof ik een Alk van rond de 7/8 zou moeten hebben. Verder is nitraat en fosfaat exact door de helft gegaan wat betreft concentratie. Dus de water wissel heeft wel degelijk het gewenst effect gehad. Ik begrijp er niks van.
Ik heb mn refractometer opnieuw geijkt. Deze is prima, zout gehalte is ook prima. Dus dat kan hem niet zijn. En toen dacht ik. Hee? Mn doseerpomp wellicht?
En ja hoor... Hij voegde geen 1, maar 5 ml per dag toe. En hij stond tijden lang ingesteld op 6 a 7 keer 1 ml per dag toevoegen, dat was dus 6 a 7 keer 5 ml minimaal. Eindelijk gevonden waar het aan lag.
Komende week veel water wisselen, en de doseerpomp heb ik zojuist opnieuw gecalibreerd.
Hopen dat het nu weer beter gaat.