Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

200 liter zelfbouw

Eergisteren een nieuwe gyre pomp geïnstalleerd. Erg tevreden over. De jecod/jebao mcp-150.

Zware overkill voor mn bak, maar dan weer ik tenminste zeker dat (te weinig) stroming geen problemen meer kan geven.

Hij blaast zo hard, dat hij wat vlees van de caliendrum heeft afgeblazen. Op 30%. Goede pomp dus. Even aankijken hoe het loopt en of ik hem verplaats.

1000031562.jpg
1000031566.jpg
1000031570.jpg

Eergisteren een nieuwe gyre pomp geïnstalleerd. Erg tevreden over. De jecod/jebao mcp-150.

Zware overkill voor mn bak, maar dan weer ik tenminste zeker dat (te weinig) stroming geen problemen meer kan geven.

Hij blaast zo hard, dat hij wat vlees van de caliendrum heeft afgeblazen. Op 30%. Goede pomp dus. Even aankijken hoe het loopt en of ik hem verplaats.

Bekijk bijlage 637081
Bekijk bijlage 637083
Bekijk bijlage 637084
Misschien de pomp wat meer naar de oppervlakte laten stromen , koraal direct in de stroming vinden ze niet zo prettig

Misschien de pomp wat meer naar de oppervlakte laten stromen , koraal direct in de stroming vinden ze niet zo prettig
Ja klopt. Heb ik gedaan na de eerste dag. Had het de eerste dag niet door en toen is ook de schade ontstaan. Trekt wel weer bij. Spul groeit als onkruid

Helaas is mijn caliendrum compleet vergaan. Ineens begon het (toen ik de pomp vervangen had) heel rap vlees te verliezen. Op een gegeven ogenblik heb ik hem afgebroken en op een plek gezet met aanzienlijk minder stroming, maar dat mocht niet meer baten. Snap er niks van. Alle andere koralen vinden de hogere en brede stroming juist fantastisch. Maar ach, win some lose some.

Ik was door enkele mede-forum leden al eens gewezen op het feit dat ganzenvoetjes koralen konden eten. Ik heb dit de afgelopen jaren afgedaan als volslagen onzin. Toevallig een paar weken geleden liet @Jack R een foto zien waar het gebeurde. En prompt, enkele dagen daarna zie ik een ganzenvoetje een zoanthus weg eten. En weer enkele dagen later hebben 3 ganzenvoetjes gezamelijk "gaten" gegeten in een chalice. Dus even hand in eigen boezem steken en toegeven als je het mis hebt. Ganzen voetjes kunnen wel degelijk koralen eten.

Ik heb zonder te overdrijven honderden ganzenvoetjes en ga deze niet handmatig uitvangen. Vandaag heb ik dus een Harlekijn garnaal toegevoegd, prachtig beest waar ik helaas geen foto van heb.

Wat ik wel een totaal bizar gezicht vond om te zien, is dat binnen een uur nadat ik de garnaal erin heb gedaan, alle ganzenvoetjes lijken te vluchten van de steen waar hij op terecht is gekomen. Heb er nooit zoveel tegelijk het glas en dergelijke op zien vluchten. Ze gaan zelfs met tientallen tegelijk de zandbodem over. Heel absurd. Alsof ze hem ruiken of zo.

De foto's laten helaas nog niet eens goed zien hoeveel het er zijn.

1000032259.jpg
1000032257.jpg

Vandaag 2 mooie acropora aan de collectie toegevoegd. De eerste doet het super goed. Die was wat vlees verloren bij zijn vorige eigenaar, dat komt nu traag maar gestaag terug. Eens kijken hoe de groene Formosa en de blauwe/gelige tenuis(als ik dat zo goed schrijf) het gaan doen.

1000032518.jpg
De Formosa links heeft ook een coole symbiose krab. Ben benieuwd.

Oh, en ik loop met naar mn bak. Schijn erin met mn telefoon. Zie ik een pepermunt garnaal een chalice aan bonken eten. En de stylo vlak ernaast heeft ook ineen schade. Ik denk dat ik de schuldige heb gevonden die mijn caliendrum te pakken kreeg. Dat wordt garnaal jacht.

Mijn koralen zijn de afgelopen weken heel, heel hard achteruit gegaan. Erg zuur. Zo zuur dat ik thuis kwam na werk, ik naar het aquarium keek en gewoon een beetje verdrietig werd ervan. Al dat harde werk voor niks.

Gisteren gedacht "er is niks dat een waterwissel niet repareert ". Stoute schoenen aangetrokken en 150 liter water, emmertje voor emmertje zitten vervangen. Ongeveer de helft van de totale inhoud. Dit doe ik met Tropic Marin syn biotic.

Ik kijk vanochtend, en niet echt verbetering. Ik begrijp (greep) er niks van.

Het viel me op dat na de vakantie, met gebruik van de voederautomaat het nitraat en fosfaat enorm hoog geworden waren. De eheim dubbele voeder voedert heel veel per keer. Fosfaat was 1, en nitraat onmeetbaar hoog. In ieder geval boven de honderd. Ik ben er dus vanuit gegaan dat dat het probleem was.

Verder viel het me de laatste tijd op dat alkaliniteit, calcium etc maar op en op bleef lopen terwijl ik mn doseerpomp nog maar 1 ml reef elixer per dag liet toevoegen op +- 300 liter.

Een dag na de wissel alkaliniteit, fosfaat en nitraat weer even gemeten. Meet ik een alkaliniteit van 15,3??? Terwijl Tropic Marin syn biotic geloof ik een Alk van rond de 7/8 zou moeten hebben. Verder is nitraat en fosfaat exact door de helft gegaan wat betreft concentratie. Dus de water wissel heeft wel degelijk het gewenst effect gehad. Ik begrijp er niks van.

Ik heb mn refractometer opnieuw geijkt. Deze is prima, zout gehalte is ook prima. Dus dat kan hem niet zijn. En toen dacht ik. Hee? Mn doseerpomp wellicht?

En ja hoor... Hij voegde geen 1, maar 5 ml per dag toe. En hij stond tijden lang ingesteld op 6 a 7 keer 1 ml per dag toevoegen, dat was dus 6 a 7 keer 5 ml minimaal. Eindelijk gevonden waar het aan lag.

Komende week veel water wisselen, en de doseerpomp heb ik zojuist opnieuw gecalibreerd.

Hopen dat het nu weer beter gaat.

Vervelend maar je kan niet verwachten dat het met 1 waterwissel er allemaal weer pico bello bij staat .
Ik weet haast zeker dat er de komende weken geen verbetering is , eerder een terugval want al je koralen reageren later op negatieve waardes.
Je hebt in ieder geval de fout ontdekt en opgelost , nu maar even afwachten hoe alles het heeft overleefd en er op reageerd.
Suc6.

Vervelend maar je kan niet verwachten dat het met 1 waterwissel er allemaal weer pico bello bij staat .
Ik weet haast zeker dat er de komende weken geen verbetering is , eerder een terugval want al je koralen reageren later op negatieve waardes.
Je hebt in ieder geval de fout ontdekt en opgelost , nu maar even afwachten hoe alles het heeft overleefd en er op reageerd.
Suc6.
Nee klopt helemaal. Ga het ook niet bij 1 laten. Ga de komende week iedere avond 25% vervangen. Dan is aan het eind van de week zo'n beetje alles vervangen. Doseerpomp en weer goed instellen en weer afwachten. Het komt wel goed. Overigens leeft van jou bijna alles nog. Die groene chalice heeft het niet gehaald. Maar de rode, de gorgoon, de acropora, die prachtige oranje buttons, niks mis mee. De groene ricordea achtig ding is zelfs gesplit.

Wat een interessant project en dagboek en wat een uitdagingen. Voor mij heel interessant ik ben een paar weken onderweg en er komen waarschijnlijk nog heel wat uitdagingen op mijn pad. Zou graag ook een zelf bouw projectje beginnen als ik mijn huidige 2e hands bakje een beetje begin te begrijpen.

Hoop dat je bak snel hersteld!

Nee klopt helemaal. Ga het ook niet bij 1 laten. Ga de komende week iedere avond 25% vervangen. Dan is aan het eind van de week zo'n beetje alles vervangen. Doseerpomp en weer goed instellen en weer afwachten. Het komt wel goed. Overigens leeft van jou bijna alles nog. Die groene chalice heeft het niet gehaald. Maar de rode, de gorgoon, de acropora, die prachtige oranje buttons, niks mis mee. De groene ricordea achtig ding is zelfs gesplit.
Als je 25% vervangt en de dag weer enz dan heb je aan t einde week niet alles vervangen maar alleen verdund.
Beter denk ik is de bak even zo laten en over een week weer meten en wellicht een grote wissel van 25% doen.
Wat betrefd je kh ed , zet je doseerpomp uit en blijf je kh elke dag meten tot je op gewenst niveau zit , daana je doseerpomp weer aanzetten.

Wat een interessant project en dagboek en wat een uitdagingen. Voor mij heel interessant ik ben een paar weken onderweg en er komen waarschijnlijk nog heel wat uitdagingen op mijn pad. Zou graag ook een zelf bouw projectje beginnen als ik mijn huidige 2e hands bakje een beetje begin te begrijpen.

Hoop dat je bak snel hersteld!
Dankje.

Dit is precies de reden dat ik dit soort "falen" ook gewoon in mn dagboek zet. De meeste dagboeken zijn alleen mooi weer. Maar daar heb je als lezer niet altijd wat aan. Soms zijn de falen van anderen heel nuttig om te lezen, leer ervan zou ik zeggen!

Als je 25% vervangt en de dag weer enz dan heb je aan t einde week niet alles vervangen maar alleen verdund.
Beter denk ik is de bak even zo laten en over een week weer meten en wellicht een grote wissel van 25% doen.
Wat betrefd je kh ed , zet je doseerpomp uit en blijf je kh elke dag meten tot je op gewenst niveau zit , daana je doseerpomp weer aanzetten.
Doe ik. Thanks. Zet alles gelijk uit.

Even tussendoor. Je hebt heeeeeel erg veel geluk gehad dat die grote waterwissel met Syn Biotic goed is afgelopen.
Tropic Marin zegt zelf dat het geschikt is voor waterwissels tot 10%. Das niet voor niets.

Even tussendoor. Je hebt heeeeeel erg veel geluk gehad dat die grote waterwissel met Syn Biotic goed is afgelopen.
Tropic Marin zegt zelf dat het geschikt is voor waterwissels tot 10%. Das niet voor niets.
Dat meen je? Ik dacht nou juist goed te doen om dit zout te pakken. A omdat tropic Marin zout goed te boek staat en B het is 1 van de duurdere soorten van ze.

Nou, weer wat geleerd. Dan pak ik gewoon de pro variant.

Waar staat je kh nu op , waar wil je 'm hebben...

Waar staat je kh nu op , waar wil je 'm hebben...
Heb net gemeten. Is gezakt van 15,3 naar 15 (of niet gezakt, verschil kan meetfout zijn, erg klein). Ik ga uiteindelijk voor de 8 tot 9 kh. Daar heb ik eigenlijk altijd op gezeten en dat ging altijd prima. Tot hij de laatste maanden ineens omhoog kwam en omhoog bleef.

Ik houd alle metingen bij in een app, en het viel me op dat alle verhogingen voor het eerst rond 26 mei begonnen. Niet geheel ontoevallig de week dat onze keuken vervangen is en de stroom er meermaals uren afgeweest is. Ik vermoed dat zo'n relatief goedkope doseerpomp van jebao gewoon niet de calibratiewaarde onthoud. Of ik heb zelf iets fout gedaan, dat kan ook🤷

Hoe dan ook. Ik doe nu gewoon even helemaal niks, net als de doseerpomp en laat het even een weekje rusten. Moet zeggen dat ik nu al wat betere poliep extensie zie.

Back
Bovenaan