Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

200 liter zelfbouw

Staat er goed bij. Alleen acropora's hebben echt een klap gehad maar ik zie het vlees groeien. 2 delen die los van elkaar zijn geraakt raken elkaar weer inmiddels. Dus die komen hopelijk ook weer.

De leders, gorgonen en LPS gaan als gekken en heb ik moeten stekken

Ik doseer op het moment niks meer en doe alleen water wissels. De groei is nog redelijk beperkt. Ik ga vanavond weer eens meten en kijken of ik moet gaan doseren. De pomp staat ervoor klaar met dsr EZ.

1000038093.jpg
1000038095.jpg
1000038097.jpg
1000038099.jpg

1000038101.jpg

Ik zat even op mn gemak naar het aquarium te staren en mijn dokter kwam even poseren.

Relatief klein blijvende dokter. Prachtig dier vind ik het met die blauwe lijnen op de vinnen, het gele oog en de subtiele stippen. "Eenvoudige" dokter, maar machtig mooi.

De Ctenochaetus truncatus als ik me niet vergis.

1000038483.jpg

Ik zat even op mn gemak naar het aquarium te staren en mijn dokter kwam even poseren.

Relatief klein blijvende dokter. Prachtig dier vind ik het met die blauwe lijnen op de vinnen, het gele oog en de subtiele stippen. "Eenvoudige" dokter, maar machtig mooi.

De Ctenochaetus truncatus als ik me niet vergis.

Bekijk bijlage 644530
Dat soort dingen zijn zeker genieten. Destijds toen de gele dokter nog een simpele goedkope vis was, had ik dat al met mijn gele dokter. Samen met eenvoudige niet-designer ocellaris, Royal Gramma en Nemateleotris magnifica beslist mijn favoriete vissen.

Zeker een hele mooie dokter. 👀
Het is altijd leuk om naar de vissen te kijken en dan een beetje weg te dwalen in je gedachten.
Zeker! Ik kan soms wel een halfuur naar van alles zitten staren in die bak. Blijft wonderlijk, hoevaak ik het ook gezien heb.

Dat soort dingen zijn zeker genieten. Destijds toen de gele dokter nog een simpele goedkope vis was, had ik dat al met mijn gele dokter. Samen met eenvoudige niet-designer ocellaris, Royal Gramma en Nemateleotris magnifica beslist mijn favoriete vissen.
Ja de Royal gramma wordt mijn volgende aanwinst en ik heb een koppel normale ocellarissen. Prachtige beesten. Die grootste heeft al mijn bakken meegemaakt en heb ik al... 4 jaar of zo. De kleine/mannetje had ik ook nog gehad, waren het niet dat die eens uit de bak gesprongen is toen ik de deksel een keer eraf gelaten heb. Blijft jammer. Heb oprecht een beetje een 'band' met die vissen die ik het langste heb. Zo heb ik ook 2 van die heremietkreeften die alle bakken gezien hebben.

Je vergeet soms naar ze te kijken omdat je ze al zo vaak gezien hebt maar eigenlijk kan je best trots zijn op het feit dat je een tropisch zoutwaterdier al zo lang in leven houdt.

Ik heb zelf helemaal geen enkel bijzonder dier eigenlijk. Ze komen allemaal veelvuldig voor in de natuur en de winkel. Maar dat maakt voor mij niet zoveel uit. Ik Blijf zelfs de normaalste dieren mooi vinden.

Bak gaat erg lekker.

Mn acropora's begonnen plots te sterven. De cactus pavona ook en de montipora werd vaal. Icp testen gedaan. Conclusie, iodine uitgeput, fosfaat (veel) te hoog.

Iodine bij gaan doseren, reactor van aquamedic gekocht samen met fosfaat verwijderaar.

Maandje of wat later is alles weer aan het genezen en staat het er top bij. Ik wordt gewoon weer gelukkig als ik naar het aquarium kijken.

Vissen gaan zoals altijd super. Ik dacht dat de vossenkop een ziekte had. Maar die is gewoon gestoken door de dokter waarschijnlijk. Is alweer bijna genezen.

Caulustrea gesplit, ricordea/tapijt ding onderin in het midden gesplit. Montipora rood plating flinktl gegroeid, acropora geneest. Kleuren een veelvoud versterkt, zoanthussen niet te stoppen, pavona groeit hard, keniaboom gegroeid, sinularia ook, chalice ook, stylophora ook etc etc etc. Ik ben erg gelukkig met de bak op het moment. Hopen dat ik dit even vast kan houden.

Omdat het nu goed gaat ben ik ook begonnen te experimenteren. Een mede forumlid wijst er geregeld op dat ammonium beter/anders door koralen wordt opgenomen dan nitraat. Dit wordt ook beschreven in de literatuur las ik later. Dus proef op de som genomen en de maxspect bio balls eruit. Mn nitraat is al fors gezakt (50%) in zo'n twee weken en ik heb sterk de indruk dat de poliep extensie is verveelvuldigd maar dat kan ook placebo zijn. Hoe dan ook, leuke tijden.

Fotos ter indicatie. Zowel de telefoon als de fotograaf zijn matig.

1000039982.jpg
1000039984.jpg
1000039986.jpg
1000039988.jpg
1000039990.jpg

Gaat weer lekker dan gelukkig , je bak is ook kraakhelder 👊
Hou deze gasten wel in de gaten , die kunnen alles in no time overgroeien ....
Screenshot_20250120_172738_Chrome.jpg

Gaat weer lekker dan gelukkig , je bak is ook kraakhelder 👊
Hou deze gasten wel in de gaten , die kunnen alles in no time overgroeien ....
Bekijk bijlage 647047
Dankjewel. Hij is inderdaad kraakhelder. De reactor die ik gekocht heb heeft plek voor 2 soorten media. Toevallig zit er sinds zondag actieve kool in, ik denk dat dat het verklaart.

En die zoanthussen, ja dat heb ik door ja. Geen idee wat voor soort het is, maar een maand of 3 geleden groeide het eerste stukje van die zoanthus perongeluk op die steen vanaf een andere steen. Het spul is niet te houden man. Maar goed, nu te laat. Zou ook oprecht niet weten hoe je ze weer eraf krijgt. In het ergste geval wordt het net als jij een rode dwergkeizer aanschaffen. Die stond ook al een tijd op mijn lijst😁

Dankjewel. Hij is inderdaad kraakhelder. De reactor die ik gekocht heb heeft plek voor 2 soorten media. Toevallig zit er sinds zondag actieve kool in, ik denk dat dat het verklaart.

En die zoanthussen, ja dat heb ik door ja. Geen idee wat voor soort het is, maar een maand of 3 geleden groeide het eerste stukje van die zoanthus perongeluk op die steen vanaf een andere steen. Het spul is niet te houden man. Maar goed, nu te laat. Zou ook oprecht niet weten hoe je ze weer eraf krijgt. In het ergste geval wordt het net als jij een rode dwergkeizer aanschaffen. Die stond ook al een tijd op mijn lijst😁
Zoa heet alien explosion , zegt al genoeg denk ik 😊.
Zeker niet van je steen af gaan schrobben/snijden of weet ik wat je allemaal kunt verzinnen.
Deze beestjes gaan dan het gif palytoxine afgeven en daar word je niet vrolijk van , erger nog alleen maar flink ziek.
Voor het gif palytoxine is ook nog geen tegengif , zolang je respectvol met deze dieren omgaat zal er ook niets gebeuren .
Google of neus hier is op 't forum naar palytoxine.
Wil je er van af dan is de meest voor de hand liggende methode ; hele steen er uit kiepen.
Grtz jack

Zoa heet alien explosion , zegt al genoeg denk ik 😊.
Zeker niet van je steen af gaan schrobben/snijden of weet ik wat je allemaal kunt verzinnen.
Deze beestjes gaan dan het gif palytoxine afgeven en daar word je niet vrolijk van , erger nog alleen maar flink ziek.
Voor het gif palytoxine is ook nog geen tegengif , zolang je respectvol met deze dieren omgaat zal er ook niets gebeuren .
Google of neus hier is op 't forum naar palytoxine.
Wil je er van af dan is de meest voor de hand liggende methode ; hele steen er uit kiepen.
Grtz jack
Ja dat van die gifstoffen weet ik uiteraard. Bedankt voor de tips.

Bedankt voor de naam ook, ik had echt geen flauw idee. Ik vind het leuk om bij mede-hobbiesten koralen te kopen en deze kreeg ik "erbij".

Maar er moet toch wel iemand zijn een manier heeft om die dingen eraf te halen? En anders zitten ze mij ook best hoor. De natuur lekker zn gang laten gaan

Ja dat van die gifstoffen weet ik uiteraard. Bedankt voor de tips.

Bedankt voor de naam ook, ik had echt geen flauw idee. Ik vind het leuk om bij mede-hobbiesten koralen te kopen en deze kreeg ik "erbij".

Maar er moet toch wel iemand zijn een manier heeft om die dingen eraf te halen? En anders zitten ze mij ook best hoor. De natuur lekker zn gang laten gaan
Kijk uit met woekerende Zoanthus. Had ik in het schoolbakje een jaar geleden ook. Een stuk steen met daarop best wat sps en dus Zoanthus. Uiteindelijk heb ik de sps'jes er af gebroken en de hele steenconstructie verder in de container gekieperd. De losgebroken koralen vrijgebroken van Zoanthus en deze schone stukken op nieuw steen gelijmd. Woekerende Zoanthus is in potentie best een probleem.

Fijn dat je bak verder goed draait!

Kijk uit met woekerende Zoanthus. Had ik in het schoolbakje een jaar geleden ook. Een stuk steen met daarop best wat sps en dus Zoanthus. Uiteindelijk heb ik de sps'jes er af gebroken en de hele steenconstructie verder in de container gekieperd. De losgebroken koralen vrijgebroken van Zoanthus en deze schone stukken op nieuw steen gelijmd. Woekerende Zoanthus is in potentie best een probleem.

Fijn dat je bak verder goed draait!
Een gewaarschuwd mens ... toch?

Zeker. Dank jullie wel voor de tips.

Hij zit op zijn eigen steen waar enkel zoanthus en een paarse gorgoon op staat. Ik houd het in de gaten. In het ergste geval ben ik een steen met zoanthus kwijt, de gorgoon kan ik nog los halen.

We gaan het meemaken!

Het staat er prima bij. Koralen vertonen flinke groei. Geleden schade heelt langzaam, zelfs de toch wat lastiger te houden acropora's.
Ben begonnen ieder kwartaal de waterwaarden corrigen dmv Fauna Marin ICP testen en hun doseermiddelen/suggesties uit de testen. Dagelijks draait hij op DSR EZ. Lijkt een goede combi en het gaat lekker zo.
Gyre golfpomp heb ik vervangen voor twee eenvoudige sicce voyagers 3500. Werkt prima. Koralen gaan er goed op.
Vissen gaan uitstekend. Kan me het laatste slachtoffer of ziekte niet eens meer herinneren. Doen het prima dus.
1000041833.jpg
1000041831.jpg
1000041829.jpg
1000041827.jpg

Bak gaat enorm lekker.

Heb heel veel groei, vissen zijn dik en gezond, niks negatiefs te melden.

Als ik iets moet klagen is het dat mijn bak te klein begint te worden voor de vossenkop. Ik krijg een grotere bak helaas nog niet verkocht aan de vrouw.

1000043227.jpg
1000043229.jpg
1000043225.jpg

Niks bijzonders te melden omtrent de koralen en vissen. Alles gezond en wel. Beetje nitraat piek doordat ik een nieuwe dual feeder ben gaan gebruiken die veel voer geeft.

Zodoende ben ik wat meer koolstof gaan doseren en niet geheel onbelangrijk: een chaeto tosti gemaakt. Dan is het licht en de stroming gevoelsmatig beter verdeelt en is het makkelijker te onderhouden. Ik merk met chaeto altijd dat als het een lekkere grote bal wordt, de groei gaat stagneren. Zo blijft het hopelijk wat meer groeien. Iedere week draai ik hem even om en snoei ik hem tot het plastic wanneer nodig.

Na 2 dagen zie ik de eerste sprietjes al omhoog komen.

1000045256.jpg
1000045258.jpg

Back
Bovenaan