Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

115l zeewater

Waarschijnlijk heb ik de oorzaak kunnen achterhalen van de hoge nitraatwaarde,
bij het inleggen van het steen had ik een kousje met kool in de sump gelegd. Na twee weken zal dit dus een serieus
nitraatfabriekje geworden zijn. Ik heb het nu verwijderd, m'n eerste lesje heb ik dus ook alweer gehad.
Verder heb ik al 9 liter zeewater vervangen. Misschien ga ik morgen dit nog een keer herhalen.

Mathijs zei:
Nitriet 4mg/l
Nitraat 100mg/l
Whoo das fors:eek: . Toch zeker wel twee keer getest ;). Inderdaad een in stinker die kool. Is mij ook overkomen. Ik zou idd een forse waterwissel doen. Dit trek je niet zo 1.2.3 recht op de natuurlijke manier.
Waar test je mee, overigens?
In deze hoeveelheden is nitraat niet echt gezond...
Ik zou zelf ook eens flink extra beluchten als dat mogelijk is. Zuurstofrijk water komt de goede bacterieen ook ten goede.

Ik test met salifert.

Wat die waterwissels betreft, ik ben nu water aan het aanmaken om te verversen, 9 liter.
Extra beluchten zal niet veel helpen, ik heb een eiwitschuimer staan, daar kan geen bruissteentje tegenop. ;)

Mathijs zei:
Ik test met salifert.

Wat die waterwissels betreft, ik ben nu water aan het aanmaken om te verversen, 9 liter.
Extra beluchten zal niet veel helpen, ik heb een eiwitschuimer staan, daar kan geen bruissteentje tegenop. ;)
Kan je niet wat verversingswater van Eddy (of een andere aquariaan in de buurt) bekomen. Hierin zijn al veel nuttige micro organisme aanwezig. Kan je wellicht een grotere wissel doen.
V.w.b. het extra beluchten zat ik eigenlijk te denken aan een powerhead met een apparte lucht aanzuig. Hiervan heb ik zelf gebruik gemaakt tijdens mijn opstart, die op zich heel voorspoedig is verlopen. Of het wat heeft uitgemaakt weet ik eigenlijk niet, maar mijn gedachtegang was, de randvoorwaarde voor leven zijn water, licht en zuurstof. Dus een beetje extra zuurstof kon mijn inziens geen kwaad :D.

Dag Edwin,
zaterdag ga ik bij Joeri (stuifbol) de nano-cone afschuimer ophalen. Ik heb met hem afgesproken dat ik wat verversingswater van hem meekrijg. Hiermee zal ik dus een waterverversing doen van ong 40%.
Overigens heb ik gisteren nog eens 12l water ververst met Red Sea Coral Pro zout.

Ik heb de blauwe knop van de streamer volledig opengedraaid, er komt nu een overvloed van belletjes uit samen met een lekker geluidje. :rolleyes:

Vanmiddag bij ik bij Joeri de ATB Nano Cone gaan ophalen, in dit topic zal ik mijn bevindingen kwijt spelen.

Bij Joeri heb ik eneens 50l zeewater meegenomen om de hoge nitraat tegen te gaan. Zojuist is er 30l ververst, morgen ga ik nog eens 20l doen en omdat ik nog niet volledig tevreden was over de rechste opbouw heb ik dat nog even gereaquascaped.

Oei als ik dat had geweten. :(

Tot nu toe heeft de verversing nog niet veel geholpen, nitraat blijft tussen 75 en 100. Ik ga straks iig een flesje wodka kopen, hiermee ga ik met kleine doseringen proberen de nitraat te doen zakken.
Misschien helpt de nano cone ook wel om de nitraat naar beneden te halen.

De rechtse aquascaping is niet zoveel veranderd. Ik heb het enkel iets afgeplat om zo makkelijker koralen te kunnen plaatsen.

Bijlagen

• Picture 269.jpg
    Picture 269.jpg
    257 KB · Weergaven: 63
  • Picture 266.jpg
    Picture 266.jpg
    350,9 KB · Weergaven: 23
Wodka zou ik nog niet doen nu....is ook geen wondermiddel hé.Probeer eerst je NO3 wat verder naar beneden te krijgen tot 10 a 20 ppm met veel waterwissels en dan kan je alsnog met wodka beginnen indien nodig.
Ik zou als ik jou was wat bidons bijzoeken zodat je grotere waterwissels kan doen,desnoods met Oosterscheldewater das gratis(alleen benzine van je vader niet hé:D ),stuur eens een pb-tje nr Desert Ocean die verkoopt bidons met schroefdop van 25liter voor een goede prijs....
mvg Joeri

Nitriet blijft nog steeds 4mg/l. De nitraat blijft ook nog hoog, tussen 75 en 100mg/l.

Ik heb nu juist 0.25ml wodka toegevoegd, dit ga ik verhogen tot 1.25. Ik hoop dat de nitraat hierdoor gaat dalen.
Over de nitriet ga ik me nog geen zorgen maken. We zijn nog niet de 28ste dag. ;)

Joeri, ik zou graag nog wat water van je willen aannemen. Maar ik kan moeilijk weer vragen dat ze voor me gaan rijden.

Ahja, ik meet met Salifert, deze testsetjes zijn nog goed tot midden 2008.

Nitriet en nitraat lijken wat gezakt te zijn.
Er beginnen nu echte groene algen te komen, dus wat de no2 betreft zal dat wel goekomen.
De nitraat: ik ben nu bezig met de wodka methode, dagelijks wordt er nu 0.5 ml toegevoegd.

Wat ik beter zou kunnen doen is de oorzaak van de hoge nitraat waarde achterhalen. Achter de achterwand is er een plaats waar er water stilstaat. Zou het daar misschien iets te maken mee kunnen hebben? Ik heb al vaak gelezen dat dit niet 'mag.' Maar waarom? Misschien kan iemand mij hier een antwoord op geven.

Back
Bovenaan