Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

115l zeewater

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om nu al steenkoralen te plaatsen, maar daar ik deze GRATIS aangeboden kreeg, en daar ze anders toch in de vuilbak waren beland heb ik deze meegenomen.
Moesten ze nu niet overleven, dan is dat niet erg, het was enkel een test.

Dus, ik ga helemaal niet te hard van stapel, ik wist dat de kans op overleven klein was, maar het kon geen kwaad, toch?!

Mathijs zei:
Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om nu al steenkoralen te plaatsen, maar daar ik deze GRATIS aangeboden kreeg, en daar ze anders toch in de vuilbak waren beland heb ik deze meegenomen.
Moesten ze nu niet overleven, dan is dat niet erg, het was enkel een test.

Dus, ik ga helemaal niet te hard van stapel, ik wist dat de kans op overleven klein was, maar het kon geen kwaad, toch?!
Klopt helemaal Mathijs wat je zegt. De overlevingskans van stonies is in een opstartende bak vrij klein. Dus beter zachte koralen, die ook goed zullen zijn voor je nitraat ....

Was zeker niet negatief bedoeld, enkel een kleine opmerking ...

Veel succes !!!

Mark

Hoi Mathijs,

Het ziet er goed uit :goed:
De Softkoralen zullen de waterkwaliteit zeker ten goede komen.
Ik las dat je dit weekeind van plan was om visjes in te zetten.
Ik denk dat je daar beter nog even mee kan wachten, en in plaats daarvan even een zee egeltje de boel laten maaien.
Zo heb je toch weer wat leven erin, en het is nuttiger dan een vis ;)

Vissen zijn alleen maar vervuilers he.

Groetjes, Nathalie.

Mathijs,

Oppassen met zeeegels en pur achterwanden.Die worden tot op de draad stuk geraspt.

Gr,Eddy

Ja klopt Eddy, even niet aan gedacht :o

Bij ons begonnen ze na de algen ind ook aan de achterwand, maar gelukkig zijn ze makkelijk te vangen :)

Zojuist op een beurs in Leuven een T5 compact 24watt armatuur gekocht. Er zit nu nog een gele lamp in maar deze ga ik nog vervangen door eentje van 10.000k.

Bijlagen

• Picture 424.jpg
    Picture 424.jpg
    282,1 KB · Weergaven: 5
  • Picture 425.jpg
    Picture 425.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 3
mooi hoor ;)
gaat het nog goed met je koraaltjes ?
nou ik moet gaan naar school :P
doei

Niet echt naar mijn zin. :(

Ik kan slechts tot 4cm diep in het water kijken, een heuse algen en bacterie explosie.

Verder zag ik daarjuist nog dat de groene acro op de toppen wit aan het worden was. Moet ik nu zo snel mogelijk stekken of zou dit teruggroeien?

Ik zou de toppen eraf knippen en kijken of deze terug aangroeien.
Natuurlijk ook even een reserve stek maken voor jezelf en kijken of je deze even bij iemand onder kan brengen :)

Er gaat overal wel eens iets verbleken hoor, dus begrijp me niet verkeerd.
Ik denk dat je bakje nog niet stabiel genoeg is voor sps :(

Geef het eens een paar Maanden de tijd (ik meen het jammer genoeg, want ik weet dat je ze graag wilt)
En probeer het dan nog eens, je zit nog midden in de "je bak weet niet wat ie wilt" fase :o

Als de bacterie explosie voorbij is zou ik eerst eens gaan zoeken naar mooie oortjes, buttons ed.
Veel kleur en niet al te moeilijk.
Dan als het echt, echt, echt lekker stabiel draait een sps-je proberen.

Het is niet dat jij het niet kunt, maar je bak "kan" het nog niet ;)

Persoonlijk zou ik ze bij iemand gaan onderbrengen want ze gaan zowiezo het niet halen vrees ik.

Mathijs zei:
Niet echt naar mijn zin. :(

Ik kan slechts tot 4cm diep in het water kijken, een heuse algen en bacterie explosie.

Verder zag ik daarjuist nog dat de groene acro op de toppen wit aan het worden was. Moet ik nu zo snel mogelijk stekken of zou dit teruggroeien?

Zoals al gevreesd en gezegd door mij en vele anderen is het nog veeeeeeeeeeeeeeeel te vroeg voor sps....je hebt ze dan wel gratis gekregen want anders gingen ze de vuilbak in maar uiteindelijk gaat het erop neer komen dat jij ze ook in de vuilbak gaat kunnen gooien na een hoop dierenleed voor je koralen:rolleyes: .

Als er een nog een schijntje van leven inzit kan je ze nog proberen onder te brengen bij iemand en zien of er nog iets van overleeft door te stekken.
Wil je motivatie niet afkraken,maar ik denk dat je best eerst is minimaal 8weken probeert om kristalhelder water met constante waarden moet proberen te krijgen voor je er ook nog maar mag aan denken om je eerste makkelijke koralen te plaatsen zoals bv.leders/buttons/enz.
Wanneer dat allemaal goed gaat kan je dan proberen met je eerste sps-koraaltjes zoals al eerder aangegeven door Zebra.
mvg Joeri

Tja.....:rolleyes: wie is er niet zo begonnen :confused:

Als wij terug kijken wat we hebben uitgespookt met ons allereerste bakje.....:eek:

Natuurlijk lijden je dieren eronder, maar we zijn allemaal mensen he,
En mensen leren pas iets als ze zelf een fout maken, en niet van fouten en of waarschuwingen van anderen.

De aquariaan groeit mee met zijn aquarium, natuurlijk na een aantal lessen van moeder natuur ;)
Het gaat goed komen hier, vallen en opstaan is helemaal niet erg :)

....je hebt ze dan wel gratis gekregen want anders gingen ze de vuilbak in maar uiteindelijk gaat het erop neer komen dat jij ze ook in de vuilbak gaat kunnen gooien na een hoop dierenleed voor je koralen:rolleyes: .
Ik kon het toch proberen? Moest het gelukt zijn zou het toch leuk zijn...

proberen onder te brengen bij iemand
Dat kan ik doen ja, ik ga eerst stekken, kijken of ze het goed doen en als dat niet gebeurt zal ik kijken of ik ze ergens kan achterlaten.

Raar genoeg doet de Pavona het wel goed.(zover ik kan zien)

Het gaat goed komen hier
Dat hoop ik, eerst zorgen voor helder water en een opruimploegje.

En nu liefst geen commentaar meer van dat ik geen sps koralen mag inzetten!
Ik heb al een paar keer uitgelegd waarom ik er wel een paar heb ingezet.

Geen sps inzetten,Mathijs,is nog veel te vroeg:D

Ik zie hier eigenlijk niets gebeuren wat ik zelf ook niet zou gedaan hebben.Iedereen moet al op zijn tanden bijten om de eerste koralen nog niet in te zetten,en als je die dan gratis krijgt neem je die aan.Te vroeg of niet.Het moest maar eens lukken;)Terug kop omhoog en verder gaan ,Mathijs,maar nu met een beetje meer geduld.

Pavona Cactus heeft hier alles overleefd :) van vergiftiging tot algenplaag.

Is bij ons een heeel sterk koraal gebleken, dus geniet ervan :D

hey mathijs,

puur om te helpen.
als je wilt kun je de stekjes in mij bak zetten als je bak binnen een paar maandjes stabiel is kom je ze gewoon terug halen en gaan ze het wel halen.

groeten miquel

Naast wat ledertjes en Pavona valt er niet veel meer onder te brengen.... :(

Bijlagen

• Picture 436.jpg
    Picture 436.jpg
    376,9 KB · Weergaven: 9
  • Picture 442.jpg
    Picture 442.jpg
    341,5 KB · Weergaven: 12
  • Picture 438.jpg
    Picture 438.jpg
    265,6 KB · Weergaven: 10