Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Project in de muur van Mark

Al met al denk ik nu dat de dode zeehaas niet alle problemen op zich heeft veroorzaakt, maar wel de 'aanstichter' is geweest dit te samen met een aantal andere factoren, waardoor ik een soort sneeuwbal effect heb veroorzaakt. Te weten:

- te veel en te grote temperatuur verschillen gedurende de dag in de warme juli maand (25 tot 27 gr.).
- hiervoor en tijdens deze maanden (april, mei, juni en juli) te krampachtig geprobeerd heb om de KH, Mg en Ca omhoog te krikken.
- uiteindelijk bleek dit voor een groot deel te zijn veroorzaakt door een te laag zoutgehalte.
- te hoge nitraat, waarschijnlijk dus door de dode zeehaas, welke nu weer binnen 2-3 weken terug is naar onder de 5.
- veranderingen in stroming en verlichting.
- en last but not least een behoorlijke verbouwing van het rechter gedeelte in de bak.
- over de rol van fosfaat ben ik nog niet uit (heb wel ongeveer ten tijde van het begin van de verslechtering, nieuwe fosfaat killer in de potfilter gedaan).

De acties die ik tot dusver heb gedaan zijn:

- regelmatiger ong. 10 % water verversen. Wat ik eigenlijk niet of nauwelijks deed.
- sporenelementen stop gezet, omdat ik meer water ververs.
- zoutgehalte langzaam omhoog gekrikt.
- minder voeren.
- wodka methode toegepast.
- regelmatig easylife toevoegen.
- fosfaatkiller uit potfilter verwijderd.
- dode koralen verwijderd.

Gelukkig zie ik bijvoorbeeld bij mijn voormalig fel groene montiplaten een kleine verbetering, maar het is nog niet om over naar huis te schrijven. Ben denk ik ongeveer een kwart tot een derde aan koralen verloren of (zo schat ik in) ga ik nog verliezen in totaal. Dat is best wel triest, maar het zij zo. Rust en onderhoud is nu het devies. En hopen op een snel herstel.

Om mezelf en anderen die dit lezen (en spontaan in een depressie raken PowatPowat ) op te vrolijken een paar foto's om te laten zien dat het niet allemaal kommer en kwel is..........

Grt. Mark

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    128,6 KB · Weergaven: 9
    119,2 KB · Weergaven: 13
    127,1 KB · Weergaven: 10
    131,6 KB · Weergaven: 10
Nog eentje van een 'zelf gekweekt' fungiaatje. Is spontaan in de bak gegroeid en begonnen als een speldenknop. Nu inmiddels 6-7 cm in doorsnee. Deze kleuren combinatie ben ik nog niet vaak tegen gekomen. Blauw met oranje :cool:. De kleur is in het echt veel mooier!!

Bijlagen

119,2 KB · Weergaven: 11
Nog 2 overzichtjes met de laatste lampen aan...........

Bijlagen

120,2 KB · Weergaven: 34
    145,1 KB · Weergaven: 34
Terug naar de realiteit:mad::mad::mad::mad:....................

Bijlagen

143,8 KB · Weergaven: 28
    126,8 KB · Weergaven: 25
heb je er al aan gedacht om super vers levend steen in je bak te doen?

hoe is de overgang naar zonlicht verlopen?

Arjen,

Ik heb met de opstart van het stekkenbakje en met de verbouwing van de rechterkant vers levend steen in gebracht (hoewel niet kakelvers).
De verlichting is denk ik mede een veroorzaker van de problemen in mijn bak (zie RE 181).
Alhoewel ik ook denk dat dit allemaal ook wel gebeurd was zonder het veranderen van de verlichting (solatubes). De verslechtering was al ingezet voor de installatie van de solatubes.

Eerlijk gezegd ben ik wel blij achteraf dat ik het gedaan heb, vanwege het effect 's morgens vroeg in de bak. Heb nu toch (gratis) verlichting in de bak, waardoor de bak toch mooi kleurt en ik niet tegen een zwart vlak aan zit te kijken. Zoals ik al eerder gezegd heb hoef je het niet te doen om de lichtopbrengst, want dat valt in Nederland ronduit tegen.

Hoi Mark

Ik zat vorig jaar in een vergelijkbare situatie en de moed zakt in je schoenen ( klote gevoel ).

Persoonlijk denk ik dat koralen ( sps lps soften ) wel tegen een stootje kunnen alleen meerdere stootjes tegelijk gaan ze niet leuk vinden.

heb een acro tafel voor het huis liggen die compleet gebleekt is en kan hem nog steeds niet weggooien :o

enkele tips: direct stekken, levend steen, veel verversen! geen fosfaat verwijderaar erin en heel veel rust!

misschien een voordeel van jou zonlicht helpt koralen sneller te herstellen ;)

Thnx voor de reacties Arjen. Ik denk ook dat het een opeenstapeling is geweest en dat het wel weer goed komt. Rust is nu het devies.

Voor jou hoop ik ook dat je snel de draad weer kan oppakken en weer een mooi project kan opzetten.

Grt. Mark

Hoi Mark

Ik zat vorig jaar in een vergelijkbare situatie en de moed zakt in je schoenen ( klote gevoel ).

Persoonlijk denk ik dat koralen ( sps lps soften ) wel tegen een stootje kunnen alleen meerdere stootjes tegelijk gaan ze niet leuk vinden.

heb een acro tafel voor het huis liggen die compleet gebleekt is en kan hem nog steeds niet weggooien :o

enkele tips: direct stekken, levend steen, veel verversen! geen fosfaat verwijderaar erin en heel veel rust!

misschien een voordeel van jou zonlicht helpt koralen sneller te herstellen ;)

Balen Mark,zelf ben ik geen voorstander van teveel kakelvers steen in een bestaande bak zetten...teveel rottingsproces met alle gevolgen vandien,goed dus dat je niet echt vers steen hebt gebruikt,hier denk ik zit ook niet het probleem :) !!
Wat daglicht en zonlicht betreft denk ik dat je qua belichtings sterkte niet kunt overbelichten...ik bedoel dan zonlicht over een kortere tijd is ideaal topjes kdenkt dat het probleem met daglicht en zonlicht de belichtingsduur veel te lang is in de zomer,s'morgens om 6uur licht sávonds om 22.30uur donker betekend 16,5 uren licht in je bak.....veel te veel voor onze diertjes!!

Balen Mark,zelf ben ik geen voorstander van teveel kakelvers steen in een bestaande bak zetten...teveel rottingsproces met alle gevolgen vandien,goed dus dat je niet echt vers steen hebt gebruikt,hier denk ik zit ook niet het probleem :) !!

Hoi Manuel

Ik doel ook niet op kilo`s maar voorzichtig beginnen met 1 a 2 kilo, goed voor de bacterien en je helpt de bak ook een stap in de goede richting, je kent de zaak Joe`s korallen farm die heeft zijn voorraad levend steen aangesloten en heeft hier zeer positieve ervaringen mee (laaste keer dat ik hem gezien heb is trouwens 1,5 jaar geleden )

Wat daglicht en zonlicht betreft denk ik dat je qua belichtings sterkte niet kunt overbelichten...ik bedoel dan zonlicht over een kortere tijd is ideaal topjes kdenkt dat het probleem met daglicht en zonlicht de belichtingsduur veel te lang is in de zomer,s'morgens om 6uur licht sávonds om 22.30uur donker betekend 16,5 uren licht in je bak.....veel te veel voor onze diertjes!!

je hebt gelijk dat licht sterkte belangrijker is dan verlichtings duur je moet er ook rekening mee houden dan over 16,5 uur het licht wat binnen komt niet op volle sterkte is, :o

Manuel, ik denk dat het niet aan de verlichting ligt. Zoals ik al aangaf is het een sneeuwbal effect geweest wat alleen maar erger geworden is mede door mijn eigen ingrepen en al wat langer aan de gang was voor het plaatsen van de solatubes. In plaats van de bak proberen te stabiliseren met rust ben ik veel te snel achter elkaar behoorlijke ingrepen gaan uitvoeren terwijl het al achteruitging.
Nu nog de noodzakelijke dingen en verder niets.

Weer even een update:

Eindelijk zie ik weer een beetje licht aan het eind van de tunnel :cool: .

Ik heb ondanks dat ik het best wel druk heb en ook nog aan mijn gezin wat tijd spendeer, weer eens wat extra's aan de bak kunnen doen (buiten het onderhoud). Ik heb het stekkenbakje nu zo goed als flap vrij action en in de grote bak begin ik weer verbeteringen te zie (al is het lichtjes). Er zijn nu nog een paar koralen die ik wil verwijderen, deze zijn te veel aangetast. Dit staat voor volgend weekend gepland, alsmede de laatste details, wat ik voor ogen heb, aan de linkerkant in orde maken. Heb lekker fris ogend zand in de bak gedaan. Wat een verschil :rolleyes::rolleyes: . Het oogt allemaal weer wat vriendelijker gelukkig. Heb er weer zin................

Bijlagen

109 KB · Weergaven: 14
    134,3 KB · Weergaven: 30
    142,8 KB · Weergaven: 61
    112,2 KB · Weergaven: 22
Ja voor mij:cool:

Zijn dat die bekende sporenelementen op de laatste foto:p

Die worden bij mij om de hoek gemaakt.....en als je ze goed gebruikt werken ze lang na :p:p!!

Die worden bij mij om de hoek gemaakt.....en als je ze goed gebruikt werken ze lang na :p:p!!

Ze geven naar het schijnt ook een "betere" dieptewerking:p

Het aqua ziet er mooi uit en ik heb geen "spoorelementen" op.

Nico

Ze geven naar het schijnt ook een "betere" dieptewerking:p

Het aqua ziet er mooi uit en ik heb geen "spoorelementen" op.

Nico

Dank je Nico,

Af en toe moet je ze laten smaken he.

Zo vandaag weer eens bij Marco (Seaflower) langs geweest. Effe bijgepraat (altijd gezellig daar) en natuurlijk niet zonder iets moois naar huis gegaan. Heb mezelf een mooi koraal kado gedaan, voorlopig nog even geen SPS, maar deze mag er zeker wezen.......................

Bijlagen

137,6 KB · Weergaven: 19
    135,5 KB · Weergaven: 20
Back
Bovenaan