Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.
And last but not least: mijn koeler (DC-300) is op hol geslagen. 

Hij koelt nu om de 10 minuten het water 0.2 graden ipv 1 graad.
Dan slaat hij af (op de display geeft hij aan dat hij een hele graad gekoeld heeft).
Na 10 minuten begint het hele circus opnieuw.
Beste Annetje,
Wie ben ik om na nog geen vijf maanden RSM250 ervaring adviezen te gaan geven maar er moeten mij toch twee dingen van hart...
(en wie weet heb je er nog iets aan

).
Tot mijn toch wel grote verbazing zag ik dat op amerikaanse RSM forum's zonder blikken of blozen voor een RSM250 wordt gesproken over 15-20 slakken aangevuld met minimaal vier heremiet kreeftjes, etc, etc, etc...
Echt voor mijn gevoel ongekend grote schoonmaak ploegen...
Iedereen spreekt er over of het de normaalste zaak van de wereld is...
Ik heb dus de afgelopen weken mijn slakken bestand wat opgevoerd (hoewel niet zo extreem als die amerikanen hoor), en ik moet zeggen dat ik plots van 99% van de algen van mijn steen af ben!??!?!
Alleen de achterwand is nog volledig bedekt, maar dat is dan ook het enige!!!!
Overigens wilde is gisteravond EINDELIJK weer eens mijn dagboekje updaten maar dat is er helaas niet van gekomen....
Cooler: Ik heb dat ook gehad.... Ik gebruik wel een tweede opvoer pomp(je) om mijn cooler te voorzien van water...
Die was dicht gaan zitten met alg. Mijn theorie is dat er dan zo weinig water wordt aangevoerd dat het zeer langzaam door de cooler heengaat.
De temp. sensor in de cooler meet dus zijn eigen gekoelde water en denkt dat de juiste temperatuur al bereikt is....
Ik heb ook wel gehad dat het zojuist gekoelde water wat in de rechterkamer terecht kwam op een of andere manier niet werkt opgepakt door de RSM pomp (en dus de bak werd ingevoerd), maar onderin het compartiment nogmaals naar de cooler geleid werd. Een soort stromings 'kortsluiting' dus.
Dat zijn allemaal situaties waar de cooler kortstondig aanslaat en heel snel denkt dat de juiste temperatuur alweer bereikt is...
Omdat na het uitslaan het kleine beetje gekoelde water in de bak vermengd wordt is snel daarna de temp. snel weer 'te hoog' en slaat de cooler weer (kortstondig) aan....
Zit er bij jou niet ergens gewoon een knik in de slang (hierdoor te lage aanvoer) of vuilophoping of iets dergelijks?
Overigens ga ik ook proberen mijn cooler wat hoger te zetten in het meubel en vervolgens de slangen te verkorten. Volgens mij scheelt het ontzettend veel in druk als het water bijvoorbeeld 20 cm minder weer terug 'omhoog' moet...
Had vroeger bij natuurkunde toch wat beter moeten opletten bij de hoofdstukken druk, zwaartekracht, etc
Al met al veel sterkte met alle misere... Weet zeker dat het uiteindelijk allemaal wel weer goed komt....
Ramon