Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Ook al zijn de kleuren heel wat minder nu, toch maar een paar foto's.

Bijlagen

• IMG_7195.jpg
    IMG_7195.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 9
  • IMG_7209.jpg
    IMG_7209.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 5
  • IMG_7227.jpg
    IMG_7227.jpg
    188 KB · Weergaven: 7
  • IMG_7229.jpg
    IMG_7229.jpg
    257,4 KB · Weergaven: 26
  • IMG_7233.jpg
    IMG_7233.jpg
    163 KB · Weergaven: 10
Merci Charles,

Op een gegeven moment begon ik terug nitraat te meten, ik dacht dat dit kwam door het ontbreken van de grote doopvont, maar toen ik echter zag dat er na een week nog nauwelijks iets was afschuimd wist ik dat er andere oorzaken waren.

Opvoerpomp en afschuimer heb ik dan volledig gereinigd en ben met een bacteriekuur begonnen.

De afschuimer heb ik ook zo draaien dat de dop er nu inzit. Ik heb momenteel meer dan het dubbele in de beker zitten dan dat ik ooit heb gehad het afgelopen jaar.

Filip

Ik ben bang dat ik wat hulp nodig heb. Ik zit op drie weken tijd met een nitraat van bijna 5; komende van onmeetbaar. Buiten de doopvont die is doodgegaan door los te trekken heb ik niets veranderd. Wel zit er al weer een andere in die ook bijna zo groot is.

Ik heb een fles bactoplan alsook meerdere bacteriën toegevoegd, ben opgehouden met stofvoer te geven en geef praktisch geen diepvries meer. Ik snap gewoon niet waar het nog van blijft komen. De afschuimer doet het dubbel zo goed, heb geen vissen die liggen te rotten ergens. De pompen zijn proper. Zucht, hoe kan dit nu weer.

Omdat ik weet dat sommige mensen hier in interesse in hebben, heb ik het nitraat in de reactor gemeten, is het zelfde als in het aquarium.

vers aangemaakt water eens meten... kan je ook al uitsluiten dat het van daar komt.

Hoi Filip,

Als je een stijging hebt van No3 en Po4 is toch een teken dat je biomassa het niet aan kan. Minder voeren en elke week een waterwissel van 5a10 %.
Ook al voeg je bacteriën bij, het zal niet veel helpen als ze geen hechting vinden. Een zakje met zeolihtsteentjes kan ook al helpen de No3 naar omlaag te krijgen.
Vooral niet de oorzaak in de reactor zoeken, wand dan hadden we allemaal dit probleem.
Groetjes Erik

Was je niet een tijdje terug met toevoegingen begonnen of die veranderd?Mss. heeft dat ermee te maken.Probeer maar mee te denken.

zie je nog veel koraalgroei op het moment Filip?

Eigenlijk niet Luc, ik dacht dat dit aan het Mg gehalte lag dat te laag was, ik had alleen dit niet verwacht.

vers aangemaakt water eens meten... kan je ook al uitsluiten dat het van daar komt.

Heb ik gedaan Tomas, is niets in te meten.

Hoi Filip,

Als je een stijging hebt van No3 en Po4 is toch een teken dat je biomassa het niet aan kan. Minder voeren en elke week een waterwissel van 5a10 %.
Ook al voeg je bacteriën bij, het zal niet veel helpen als ze geen hechting vinden. Een zakje met zeolihtsteentjes kan ook al helpen de No3 naar omlaag te krijgen.
Vooral niet de oorzaak in de reactor zoeken, wand dan hadden we allemaal dit probleem.
Groetjes Erik

Minder voeren doe ik al Erik, water staat klaar om te wisselen. Ik kijk ook niet naar de reactor, ik wilde gewoon de discussie over de DaSTaCo vermijden :)

Was je niet een tijdje terug met toevoegingen begonnen of die veranderd?Mss. heeft dat ermee te maken.Probeer maar mee te denken.

Hey Vava, daar ben ik mee gestopt van zodra ik Luc zijn reactie had gelezen over de zeokleurtjes. En dat is nu denk ik een dag of 4. Ook ben ik niet direct voluit gegaan met de sporen, zat op een achtste van wat werd voorgeschreven en heb ze net niet een week toegediend.

Filip,

hoeveel tijd zit er tussen de vorige en de huidige nitraatmeting? 5ppm is absoluut niet om over wakker te liggen. De testsetjes daarintegen zijn een andere zaak. Dat is vaak met de natte vinger meten...
Heb hier drie testsetjes van salifert om de Kh te meten. De ene al wat ouder dan de andere maar de resultaten wijken steeds af...en dat nogal veel. :rolleyes:
Als je kleuren volstaan en de groei zit erin....houden zo.

Wel hoor ik meer en meer de introduktie van zeovitsteentjes in het verre Limburg...zou het daar toch een doorbraak vinden. :biggrin::p

misschien heb je gelijk bart, maar het blijft raar dat ik tot over drie weken geen meting had en nu ineens tussen de 2.5 en 5.

Ik had de vraag ook aan Theo gesteld, dus hier zijn antwoord:

Reef-Corner zei:
Hoi Filip
Nitraat komt altijd van buiten af mits er niets in je bak aan het afsterven is.
Meestal het voer of via een toestel waarin nitrificatie plaats vindt.

Groetjes, Theo

Ik ga de fosfaatabsorber er eens uithalen dit weekend en vervangen door Rowaphos ipv op ijzer gebaseerde.

Het idee met de zeolith spreekt mij enorm aan, ik kan alleen er niets van terugvinden. Als ik er al iets over lees is dit ofwel met de zeovit methode, ofwel met de TD methode.

Als er dus iemand wel de wetenschap heeft over hoeveel, schudden niet schudden, iets bij toevoegen zoals zeobak, etc. dan hoor ik dat graag.

Filip

Hallo Filip.

Ik gebruik al lang zovit.Zo als velen voorstelden heb ik ook de steentjes geschud.Ik zie geen verschil in wel of niet schudden.Bij mij worden ze niet meer geschud.Ik gebruik 1,5 kg voor mijn bak 750 lieter water,en er word geen zeobak toegevoegt.

Grt,

Martin.

Even inpikken op het al dan niet schudden.
Tijdens het schudden van de steentjes komt er mulm los wat extra voeding is voor de koralen. Je merkt in de reaktor dat er een witte waas vrij komt. Wel moet je dat tweemaal daags doen, wat op zich wel eens vergeten of overgeslagen wordt.:rolleyes: Dus waarom zou je ze niet schudden...:)

Als je nu toch bacteriën toevoegt, waarom zou je het dan niet doen via de reaktor.
Wees vooral "voorzichtig en geduldig" met de opstart van zeovit. Mijn advies is, starten met de helft tot een derde van de aanbevolen hoeveelheid produkten. Zo voorkom je bleaching.

Hey Martin & Bart,

Ik zou zeker nooit beginnen met een zeobak, ik vind het te intensief en gevaarlijk. De verhalen van mooie bakken zijn even talrijk als van de bakken waar alles van vandaag op morgen in kapot was.

Ik hoor tegenwoordig wel dat mensen zeolith in hun bak hebben staan, zonder de toevoegingen en sporen van zeovit.

Filip

ow haha dacht al :biggrin:

Ik wil in de toekomst gaan draaien met zeovit,

Ik denk dat na wat ik allemaal gelezen heb dat je net als alle andere spoorelementen moet oppassen wat je doet. overdoseren met zeovit of met een andere methode is gevaarlijk.

Weet je nog toen je nog niks wist van zeewater dat men tegen je zei dat er een aantal regels zijn om een goede bak te hebben draaien en dat je daar aan moet houden anders loop je het risico om alles naar de verdoemenis te helpen?

ik denk dat het zelfde voor zeo opgaat ;) houd je aan de regels en er kan vrij weinig verkeerd gaan

Vandaag 1 van de bouwlamp HQI armaturen de geest gegeven.

Dan maar de knoop doorgehakt en 2 x 400w Lumenarc besteld bij Aissa, ik was toch al niet zo heel tevreden over de lichtverspreiding van de bouwlampen. Ben eens benieuwd naar de 400 watters.

Filip

Back
Bovenaan