Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Wel un gemis Tanne die grote gele kolonie :( wat verse bacterien en microorganismen zal je bak zeker goed doen...wel lekker meer ruimte voor de vissen en optisch meer diepte :) zo heeft die Amsterdammer weer gelijk,elk nadeel heb zn voordeel ;) !!

Heel kort berichtje onder werktijd:

Gister met een D-D testsetje (gemaakt door Merck, heel goed dus) fosfaatgehalte gemeten: nu ongeveer 0,16 mg/l, dus een verbetering t.o. de 0,34 van de vorige keer. Nitraat heb ik ook gemeten met een nieuw testsetje van het merk Wave: 10 mg/l, een verbetering tegenover de 40-50 mg/l van de vorige keer...

Binnenkort meer nieuws :)

goed te horen dat alles weer een beetje aan het dalen is. En dan nu maar hopen dat de groei en bloei weer een beetje terug komt.

Spreek je snel,

Wat een verhaal trouwens van vincent hij heeft me even laten schrikken met de mededeling te zijn gestopt tijdens mijn afwezigheid!

.......En......is dat mooie vlindertje,de burgessi nog steeds koraal vriendelijk?

Heb ik de weddenschap nou gewonnen of verloren....?????

Staat weer een pracht bakkie Tanne:goed:

Pieter

naso zei:
.......En......is dat mooie vlindertje,de burgessi nog steeds koraal vriendelijk?

Heb ik de weddenschap nou gewonnen of verloren....?????

Staat weer een pracht bakkie Tanne:goed:

Pieter
Je hebt verloren... Hij is nog altijd vriendelijk :) Gaat het met Ross beter? Volgende week tentamen, daarna kom ik graag weer eens bij jouw prachtige aquaria kijken!

Verder denk ik dat ik er eindelijk uit ben waarom mijn bak slecht draaide. Afgelopen donderdag fosfaat gemeten: circa 0,16 mg/l. Zondag circa 0,25 mg/l. Vrijdag tot zondag ben ik afwezig geweest: één dag geen wodka en één dag gevoerd door de buurman.

Ik ga nu binnenkort nog een wodkaloze dag doen om het verschil te meten, maar ik vermoed dat het probleem terug te leiden is op te veel voeren met fosfaatrijk voer. Andere aanwijzing: de katten zaten, zoals altijd na een weekend goede zorgen door de buurman, een beetje boerend naast hun voerbak bij onze thuiskomst... :p :p

Actieplan nu: waterwaarden verder verbeteren en buurman opnieuw instrueren. ;)

Het Aquacompleet fosfaatfiltertje, de nitraatweg en de wodka doen verder goed werk, ik heb het vaker geschreven, maar ik denk echt herstel waar te kunnen nemen bij enkele koralen.

Tanne zei:
Andere aanwijzing: de katten zaten, zoals altijd na een weekend goede zorgen door de buurman, een beetje boerend naast hun voerbak bij onze thuiskomst... :p :p

Actieplan nu: waterwaarden verder verbeteren en buurman opnieuw instrueren. ;)
Dat ken ik, want ik moet na een vakantie ook altijd extra veel water verversen. Schoonpa en m'n moeder willen niet dat m'n vissen ook maar iets tekort komen..;)

Bak ziet er m.i. goed uit Tanne. Goed dat je zo kritisch bent op jezelf :goed:

Grtn, Robert

Hi Tanne,

Ondanks dat je weer wat actiever bent op het forum is het hier toch een beetje stil...
Hoe gaat het nu met je bak? Waterwaarden alweer op acceptabele waarden?
En ontwikkelt de rechterkant zich naar wens?

Gr.
Tim

Dat ken ik, want ik moet na een vakantie ook altijd extra veel water verversen. Schoonpa en m'n moeder willen niet dat m'n vissen ook maar iets tekort komen..;)

Bak ziet er m.i. goed uit Tanne. Goed dat je zo kritisch bent op jezelf :goed:

Grtn, Robert
Hi Robert,
Dank je. Ik ben nog altijd niet tevreden, maar het begint er op te lijken... Groeipuntjes komen ook weer terug :)

Hi Tanne,

Ondanks dat je weer wat actiever bent op het forum is het hier toch een beetje stil...
Hoe gaat het nu met je bak? Waterwaarden alweer op acceptabele waarden?
En ontwikkelt de rechterkant zich naar wens?

Gr.
Tim
Hi Tim,

Waterwaarden beginnen er op te lijken:
nitraat: rond de 5 mg/l
fosfaat: 0,092 of iets lager

Hoe vordert 't met jouw bak?

Als experiment heb ik berekend hoeveel wodka en nitraatweg ik dagelijks toevoeg, en dat in de juiste verhouding in het calciumvat van de ballingmethode gedaan (en uiteraard calcium bijbehorend bijgesteld in dat vat). Doel: ik wil tijdens mijn afwezigheid (dit jaar wat weekjes buitenland in 't vooruitschiet -geinig) de verzorgers niet met drankproblemen opzadelen ;)

Nu dus eens tijdens mijn aanwezigheid kijken hoe goed dit gaat werken :)

Verder zaterdag gewinkeld bij Aqua Compleet: drie grappige kleine Apogons (?) meegenomen, tot nu toe heb ik die nog niet gezien, maar dat komt wel goed denk ik. En een Cirrhilabrus roseafascia die zich langzaam wat meer durft te laten zien. Ook heb ik een flesje spongepower gekocht, eens zien of ik daarmee één en ander nog sneller de goede richting op krijg. In het verleden reageerde naar mijn idee vooral de Goniopora er goed op, eens zien of die weer gaat opknappen nu.

Ik heb een paar overzichtjes gepost, en een van de nieuwe lipvis, die nog wat schuw is. Op de derde overzichtsfoto is ook de nieuwe lipvis in actie te zien ;)

Op de overzichtjes zie je duidelijk de trots van mijn bak: koppeltjes. Er zwemmen onder andere koppeltjes van de volgende soorten:

Zebrasoma flavescens (gele doc, al ruim 6 jaar samen)
Z. gemmatum (gestippelde doc, zo'n 3 jaar samen)
Pygoplites diacanthus (pauwkeizer, zo'n 4 jaar samen)
Gramma loreto (Royal gramma, ruim een jaar )
Pseudocheilinus ocellatus (stoere lipvis, zo'n 2 jaar)
Odontanthias borbonius (monstertjes, zo'n 7 maanden)
Amphiprion ocellaris ('nemo', zo'n 10 jaar)
Acreichthys tomentosus (zeegrasvijlvis, zo'n 5 maanden samen)

De Chaetodon burgessi staat op de wachtlijst voor een partner: planning is na de zomervakantie, iets te spannend een nieuwe koraalvlinder toe te voegen voor ik weg ga ;)

Bijlagen

• overz90.jpg
    overz90.jpg
    179,2 KB · Weergaven: 157
  • overz91.jpg
    overz91.jpg
    180,4 KB · Weergaven: 141
  • overz92.jpg
    overz92.jpg
    194,9 KB · Weergaven: 138
  • roseafascia8.6.09.jpg
    roseafascia8.6.09.jpg
    118,1 KB · Weergaven: 83
Dat klinkt alweer netjes, gezien waar je vandaan kwam ;)

Ben benieuwd of het werkt. Ik heb via JP ten Klooster zogenoemde NP reduction biopellets gekregen om te testen. Deze vaste koolstofbron wordt gekoloniseerd door bacteriën, die wonen op en eten van hun beperkende groeifactor. En dus fosfaat en nitraat op gaan nemen. In theorie zou je, mits rustig aan opgebouwd, bijna onbeperkt kunnen voeren, zolang er maar NP-rbp's aanwezig zijn om de bacteriepopulatie te onderhouden.
Verder heb ik een soort gel voor sponzen gekregen en dat ga ik ook uittesten. Zou mooi uitkomen voor het doel van de bak: een gevarieerde bak waarin zowel sps als filterfeeders het goed doen en een stevig visbestand rondzwemt. Maar goed, eerst maar testen...
Verder doet de bak het prima, check m'n dagboek maar eens. (zoals altijd geen goede kleurweergave op de foto's) Er zwemmen al wat ongewone verschijningen rond en er staan er nog wat op m'n verlanglijstje.
Afgezien van het risico op ziektes, slechte acceptatie misschien juist wel een goede actie eigenlijk, want met je buurman is zo'n nieuw vlindertje in no time weer goed doorvoed na al het transport ;)

Die lipvis is prachtig, en verder ben ik erg benieuwd naar de "Apogon's"

Gr.
Tim

een heel mooi vissenlijstje Tanne,het in koppel of groepje houden van vissen is een veel mooiere manier van vissen houden,dit blijft ook altijd mijn voorkeur hebben.
Zodra de koralen weer echt gaan groeien zullen je waardes een stuk sneller op het gewenste punt komen:)

Die parenclub van Tanne blijf ik fasinerend vinden. :)
Een nieuwe richting die mijn zeer aanspreekt.

Heel mooi bestand Tanne...bak is weer goed op weg :goed: !! De blauwoogjes zijn misschien wat minder van kleur (jij ziet dat niet :p ) maar geven toch un extra dimensie aan het geheel :) ;) !!

Dat klinkt alweer netjes, gezien waar je vandaan kwam ;)

Ben benieuwd of het werkt. Ik heb via JP ten Klooster zogenoemde NP reduction biopellets gekregen om te testen. Deze vaste koolstofbron wordt gekoloniseerd door bacteriën, die wonen op en eten van hun beperkende groeifactor. En dus fosfaat en nitraat op gaan nemen. In theorie zou je, mits rustig aan opgebouwd, bijna onbeperkt kunnen voeren, zolang er maar NP-rbp's aanwezig zijn om de bacteriepopulatie te onderhouden.
Verder heb ik een soort gel voor sponzen gekregen en dat ga ik ook uittesten. Zou mooi uitkomen voor het doel van de bak: een gevarieerde bak waarin zowel sps als filterfeeders het goed doen en een stevig visbestand rondzwemt. Maar goed, eerst maar testen...
Verder doet de bak het prima, check m'n dagboek maar eens. (zoals altijd geen goede kleurweergave op de foto's) Er zwemmen al wat ongewone verschijningen rond en er staan er nog wat op m'n verlanglijstje.
Afgezien van het risico op ziektes, slechte acceptatie misschien juist wel een goede actie eigenlijk, want met je buurman is zo'n nieuw vlindertje in no time weer goed doorvoed na al het transport ;)

Die lipvis is prachtig, en verder ben ik erg benieuwd naar de "Apogon's"

Gr.
Tim

Ben ook erg benieuwd naar die korrels... Lipvisje doet het goed, gisteren zag ik voor 't eerst een van de 'Apogons'..
Heel mooi bestand Tanne...bak is weer goed op weg :goed: !! De blauwoogjes zijn misschien wat minder van kleur (jij ziet dat niet :p ) maar geven toch un extra dimensie aan het geheel :) ;) !!
Thanx! Het zijn er nog altijd 14, als 't weer beter gaat... MEER!!! :D

Jouw bak wordt ook mooier en mooier, ben benieuwd welke veranderingen door Wolle gaan plaatshebben :)

Die parenclub van Tanne blijf ik fasinerend vinden. :)
Een nieuwe richting die mijn zeer aanspreekt.
De vissen worden er ook minder agressief door, en minder irritant naar koralen. En het gedrag is veel leuker dan dat van zo'n verdwaalde eenling :)

een heel mooi vissenlijstje Tanne,het in koppel of groepje houden van vissen is een veel mooiere manier van vissen houden,dit blijft ook altijd mijn voorkeur hebben.
Zodra de koralen weer echt gaan groeien zullen je waardes een stuk sneller op het gewenste punt komen:)
Dank je Luc... Mede hierom heb ik gisteren een complete nieuwe verlichting besteld bij Aqua Compleet. -juichen

Dat visbestand (koppeltje Pygo's in het bijzonderi love), de opbouw, de koralen, ... Deze bak is zowat mijn persoonlijk favoriet op het forum denk ik. Die wil ik eens in het echt bewonderen als het ooit kan...? Echt top :goed:

Verder denk ik dat ik er eindelijk uit ben waarom mijn bak slecht draaide. Afgelopen donderdag fosfaat gemeten: circa 0,16 mg/l. Zondag circa 0,25 mg/l. Vrijdag tot zondag ben ik afwezig geweest: één dag geen wodka en één dag gevoerd door de buurman.

..
Meen je dat nu Tanne? Eén dagje geen wodka en één dagje gevoerd door de buurman kan toch niet zoveel verschil uitmaken? Of zie ik dat verkeerd want dan ik echt niet fijn gevoelig bezig hier:rolleyes:.

Hi Tanne,
bedankt voor de gastvrijheid van gisteren. :goed:
Het formosa'tje heeft een mooi plekje gekregen. Ik zal binnenkort eens verder prutsen om de bak stil te krijgen.
Succes met de waterwaarden verder goed krijgen en dan de kleurtjes snel weer terug. Dan staan we weer op je stoep hoor. ;) Zal er dan voor zorgen dat het kinderhandje minder snel gevuld is. :biggrin:

Gr.
Tim

Vanuit hier ook bedankt voor de gastvrijheid, tips en stekken! :goed:
Mooie bak met vele leuke koppels, dus wat dat betreft is het maar goed dat ik een extra strigatus heb meegenomen ;).

Groet,

Marcel

Meen je dat nu Tanne? Eén dagje geen wodka en één dagje gevoerd door de buurman kan toch niet zoveel verschil uitmaken? Of zie ik dat verkeerd want dan ik echt niet fijn gevoelig bezig hier:rolleyes:.
Je zou het denken... Maar dit is wel wat mijn metingen aangeven. Al is het natuurlijk wel zo dat mijn aquarium momenteel (in elk geval toen ik genoemd berichtje schreef) niet echt stabiel is...

Hi Tanne,
bedankt voor de gastvrijheid van gisteren. :goed:
Het formosa'tje heeft een mooi plekje gekregen. Ik zal binnenkort eens verder prutsen om de bak stil te krijgen.
Succes met de waterwaarden verder goed krijgen en dan de kleurtjes snel weer terug. Dan staan we weer op je stoep hoor. ;) Zal er dan voor zorgen dat het kinderhandje minder snel gevuld is. :biggrin:

Gr.
Tim
Ben benieuwd hoe 't allemaal gaat worden! Jouw stekje doet het nog altijd prima, komt een mooi blauw topje op. Welke kleur had het eigenlijke moederdier eigenlijk?

Vanuit hier ook bedankt voor de gastvrijheid, tips en stekken! :goed:
Mooie bak met vele leuke koppels, dus wat dat betreft is het maar goed dat ik een extra strigatus heb meegenomen ;).

Groet,

Marcel
Graag gedaan, hoe is 't nu met de strigatus?

Verder de laatste weken bezig geweest met nog wat kleine en grote verbouwingen in de bak. Nitraat is tegenwoordig 0, fosfaat momenteel 0,04. Nog steeds te hoog dus.

De rest doet 't allemaal prima, ik zal gauw foto's plaatsen.

Hallo Tanne,

hele mooie bak heb je en ik volg je dagboek altijd met veel belangstelling.
Is het misschien mogelijk dat je eens wat foto's post van de tafelkoralen die je hebt.

Groet,
Gerrit

Back
Bovenaan