Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

26,4 is een prima temperatuur voor in de zomer. Zelf woon ik ook in een oud huis, maar houd de temperatuur in de bak thuis uitstekend onder controle met een koeler. En ik kan op afstand ook de temperatuur zien.

Op school is, zeker in de vakanties, stukken minder toezicht en kan het flink warm worden. Blij dat ik daar nu een serieuze oplossing voor heb.
Tanne hoe kun jij vanaf afstand jouw temperatuur zien?

Thermometer in het raam en met een verrekijker lijkt me het meest praktisch 😜

Tanne hoe kun jij vanaf afstand jouw temperatuur zien?
Reef Factory ThermoView. Thuis een duidelijk schermpje en via de app in één oogopslag af te lezen. Ik heb die ThermoView alweer iets van vijf jaar. Consistente meting en de eventuele afwijking kan weg geprogrammeerd worden.

Thermometer in het raam en met een verrekijker lijkt me het meest praktisch 😜
Dat is zo 2024. Tegenwoordig doe ik dat met een drone.

Naar aanleiding van een ander onderwerp heb ik actie ondernomen.

We geven kapitalen uit aan de bak, dieren en techniek en zien dan een dergelijke nood-oplossing vaak over het hoofd... Het zijn dieren die letterlijk afhankelijk zijn van hun verzorger. Geen nood-maatregelen nemen is m.i. geen optie. Het absolute minimum is wat mij betreft een enkele stromingspomp aan een UPS of met een Safety Connector aan een flinke accu.

Hier heb ik als noodmaatregelen:

• 120 dB alarm voor stroomuitval, hoorbaar door het hele huis
  • SMS-melder (aan wifi heb je niks met stroomuitval) voor stroomuitval
  • Flinke UPS op één van de twee Hydrowizards (houdt het ongeveer 6 uur vol)
  • Flinke accu op een Tunze Stream, houdt het zo'n 50 uur vol
  • Sinds deze week: een Honda EU10i aggregaat om bij langdurige stroomuitval de bak draaiend te houden.
Ook ik heb de laatste 12 maanden vaker stroomuitval meegemaakt dan in het verleden. Ik heb zo'n tien jaar geleden ervaren hoe groot de gevolgen kunnen zijn wanneer de stroom meerdere uren uitvalt.

Een goed veiligheidsplan zorgt allereerst voor twee dingen: alarmering én -zonder tussenkomst van de gebruiker!- uitstel van problemen met een paar uur. Dan is ófwel de storing verholpen, ofwel je hebt tijd om actie te ondernemen.

Inmiddels heb ik een aggregaat gekocht. Honda inverter. Inverter want er moet gevoelige apparatuur op kunnen draaien. Honda omdat dat, volgens kenners, het merk zou zijn dat het meest betrouwbaar is op lange termijn. Je hebt niks aan een aggregaat dat niet wil starten wanneer je het nodig hebt.

De verwachte levensduur van dit apparaat is waarschijnlijk minstens 10-15 jaar. Als ik per maand terugreken, kost het me dus een paar euro per maand om zeker te zijn dat ik ook bij langdurige stroomuitval mijn bak draaiend kan houden. Ik beschouw dit als een soort verzekeringspremie.

IMG_0113.jpeg

Laatst bewerkt:
Dit is wel iets waar ik ook zeker in wil investeren. Heb jij een foto van jou accu en de ups in jouw opstelling want juist de plaatsing van de accu vind ik een dingetje. En hoe doe je dit met een accu op het systeem van Tunze, doe je een accu volladen en deze aansluiten op het systeem of hangt er een druppellader tussen.

Als je het prettiger vind dat ik een eigen tooic open is dat geen probleem @Tanne

Dit is wel iets waar ik ook zeker in wil investeren. Heb jij een foto van jou accu en de ups in jouw opstelling want juist de plaatsing van de accu vind ik een dingetje. En hoe doe je dit met een accu op het systeem van Tunze, doe je een accu volladen en deze aansluiten op het systeem of hangt er een druppellader tussen.

Als je het prettiger vind dat ik een eigen tooic open is dat geen probleem @Tanne
Foto's zijn niet zo interessant.

Accu en druppellader: non stop wordt de accu bijgeladen.

Accu en lader: bij 123accu.nl deze. En dus via een Tunze Safety Switch.

accu.jpg

UPS: Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/apc-bac...eding-2200va-4x-stopcontact/9300000011945741/

En aggregaat: Ik heb deze:

Verder dus nog een sms-melder (Mobeye) en een 120 dB alarm bij stroomuitval.

Natuurlijk had ik liever mijn geld in leukere dingen geïnvesteerd. Maar ik ben het aan mijn dieren verplicht om ook bij stroomuitval zo goed mogelijke omstandigheden te bieden.

Zulke Mobeye lijkt me wel interessant, maar ik vind niet meteen terug wat je dan precies moet hebben en prijzen lijken me erg hoog? Welk gebruik jij precies?

Stroomuitval impliceert ook geen internet meer bij ons thuis. De ReefBeat app van Red Sea waarschuwt mij ook via melding bij verlies van de verbinding met de apparatuur. Op zich dus vergelijkbaar, maar zou eens moeten uittesten welke vertraging daarop zit…

Zulke Mobeye lijkt me wel interessant, maar ik vind niet meteen terug wat je dan precies moet hebben en prijzen lijken me erg hoog? Welk gebruik jij precies?

Stroomuitval impliceert ook geen internet meer bij ons thuis. De ReefBeat app van Red Sea waarschuwt mij ook via melding bij verlies van de verbinding met de apparatuur. Op zich dus vergelijkbaar, maar zou eens moeten uittesten welke vertraging daarop zit…
Ik heb de Mobeye CM2100 met een Vodafone prepaid simkaart.

Inderdaad: geen internet is waarschijnlijk geen melding in de Reefbeat-app. Tenzij de server die Red Sea gebruikt 'ziet' dat het device 'weg' is en de server zelf het bericht verstuurt. Dat zou nog best een aantrekkelijke optie zijn.

Ik heb overigens ook de stromingspompen in mijn bak over verschillende groepen verspreid. Mocht er een enkele groep uitvallen, is de kans groter dat het water blijft stromen.

En: geel ontmoet geel bij de diepvriesoester :)

shared1.JPG

Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van een ander onderwerp heb ik actie ondernomen.

We geven kapitalen uit aan de bak, dieren en techniek en zien dan een dergelijke nood-oplossing vaak over het hoofd... Het zijn dieren die letterlijk afhankelijk zijn van hun verzorger. Geen nood-maatregelen nemen is m.i. geen optie. Het absolute minimum is wat mij betreft een enkele stromingspomp aan een UPS of met een Safety Connector aan een flinke accu.

Hier heb ik als noodmaatregelen:

• 120 dB alarm voor stroomuitval, hoorbaar door het hele huis
  • SMS-melder (aan wifi heb je niks met stroomuitval) voor stroomuitval
  • Flinke UPS op één van de twee Hydrowizards (houdt het ongeveer 6 uur vol)
  • Flinke accu op een Tunze Stream, houdt het zo'n 50 uur vol
  • Sinds deze week: een Honda EU10i aggregaat om bij langdurige stroomuitval de bak draaiend te houden.
Ook ik heb de laatste 12 maanden vaker stroomuitval meegemaakt dan in het verleden. Ik heb zo'n tien jaar geleden ervaren hoe groot de gevolgen kunnen zijn wanneer de stroom meerdere uren uitvalt.

Een goed veiligheidsplan zorgt allereerst voor twee dingen: alarmering én -zonder tussenkomst van de gebruiker!- uitstel van problemen met een paar uur. Dan is ófwel de storing verholpen, ofwel je hebt tijd om actie te ondernemen.

Inmiddels heb ik een aggregaat gekocht. Honda inverter. Inverter want er moet gevoelige apparatuur op kunnen draaien. Honda omdat dat, volgens kenners, het merk zou zijn dat het meest betrouwbaar is op lange termijn. Je hebt niks aan een aggregaat dat niet wil starten wanneer je het nodig hebt.

De verwachte levensduur van dit apparaat is waarschijnlijk minstens 10-15 jaar. Als ik per maand terugreken, kost het me dus een paar euro per maand om zeker te zijn dat ik ook bij langdurige stroomuitval mijn bak draaiend kan houden. Ik beschouw dit als een soort verzekeringspremie.

Bekijk bijlage 655476
Mooi onderwerp voor een nieuw hoofdstuk in de herziene versie van de herziene druk van deel 1? 😀

Prachtig aquarium heb je toch. Ik zie bij je 'geel ontmoet geel' foto volgens mij dat die 2 montipora's elkaar raken.

Hoe/wat doe jij om totale oorlog te voorkomen? Mijn aquarium gaat veel te goed op het moment en het groeit zo hard dat alles elkaar begint te raken of op het punt staat dat te doen. Ik heb nu bijvoorbeel en leptoseris en een.. montipora digitata? Die elkaar aanraken en de montipora wordt op die plekken helemaal wit. Wegsnoeien is niet echt een optie omdat het over de steen kruipt.

Ik heb de Mobeye CM2100 met een Vodafone prepaid simkaart.

Inderdaad: geen internet is waarschijnlijk geen melding in de Reefbeat-app. Tenzij de server die Red Sea gebruikt 'ziet' dat het device 'weg' is en de server zelf het bericht verstuurt. Dat zou nog best een aantrekkelijke optie zijn.
Ik denk dat dat is wat er gebeurt. De app meldt mij dat de connectie met de toestellen verloren is, alleen weet ik niet na hoeveel tijd maar alleszins niet meteen.
Dat is jammer, anders kon het ook perfect dienen om een stroomuitval te signaleren.
Bedankt, ik kijk eens wat zo’n CM2100 moet kosten. 👍

Prachtig aquarium heb je toch. Ik zie bij je 'geel ontmoet geel' foto volgens mij dat die 2 montipora's elkaar raken.

Hoe/wat doe jij om totale oorlog te voorkomen? Mijn aquarium gaat veel te goed op het moment en het groeit zo hard dat alles elkaar begint te raken of op het punt staat dat te doen. Ik heb nu bijvoorbeel en leptoseris en een.. montipora digitata? Die elkaar aanraken en de montipora wordt op die plekken helemaal wit. Wegsnoeien is niet echt een optie omdat het over de steen kruipt.
Meestal zijn die interacties redelijk voorspelbaar. Monti vs Monti doet bijvoorbeeld niet zoveel. Koralen met grotere tentakels/zwieppoliepen/... leveren meestal meer schade op aan elkaar. In mijn boek 2 staat uitgebreid uitgelegd wat wel en wat niet tegen elkaar aan kan staan. Behalve wanneer het gaat om exclusieve, erg agressieve of gevoelige stukken laat ik gewoon alles groeien, ook als het elkaar raakt. Over het algemeen geen enkel probleem als je maar zorgt dat je bepaalde koralen veilig stelt.

Ik denk dat dat is wat er gebeurt. De app meldt mij dat de connectie met de toestellen verloren is, alleen weet ik niet na hoeveel tijd maar alleszins niet meteen.
Dat is jammer, anders kon het ook perfect dienen om een stroomuitval te signaleren.
Bedankt, ik kijk eens wat zo’n CM2100 moet kosten. 👍
Ik las online dat de CM2100 is uitgefaseerd en is opgevolgd door de CM4100. Natuurlijk is zo'n toestel geen leuke aankoop, maar de prijs van een onopgemerkte stroomuitval ligt nog veel hoger.

Ik zou die Red Sea een paar keer testen. Stekker van een pomp er uit en kijken wat er gebeurt. Ik ben benieuwd!

Ik vind zo’n loricula zo’n prachtige vis, dat ik wel baal dat ik niet meer plek had voor een grotere bak. Mooie aanwinst Tanne.
Dank je wel. Het is een standaard vis, maar ik geef toe dat ik hem, samen met een paar andere dwergkeizers, wel erg mooi vind.

Ja ik moet de ruit schoonmaken. Maar de interrupta -die nog altijd erg cameraschuw is- kwam in beeld dus vergeef het me :unsure:

IMG_0251.jpegIMG_0253.jpegIMG_0255.jpeg

Foto's zijn niet zo interessant.

Accu en druppellader: non stop wordt de accu bijgeladen.

Accu en lader: bij 123accu.nl deze. En dus via een Tunze Safety Switch.

Bekijk bijlage 655524

UPS: Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/apc-bac...eding-2200va-4x-stopcontact/9300000011945741/

En aggregaat: Ik heb deze:

Verder dus nog een sms-melder (Mobeye) en een 120 dB alarm bij stroomuitval.

Natuurlijk had ik liever mijn geld in leukere dingen geïnvesteerd. Maar ik ben het aan mijn dieren verplicht om ook bij stroomuitval zo goed mogelijke omstandigheden te bieden.
Hallo Tanne, hoe heb je die 50 uur uitgerekend met je accu ?
Om 50 uur te overbruggen denk ik dat je een accu nodig hebt van minstens 100Ah . als je een stromingspomp pakt van 15-20W .
Dan nog een inverter erop en dan gaat dat nog naar beneden (vreten vaak meer als je denkt)
Je kan die accu's ook niet geheel leegtrekken , misschien dat je 60% kan benutten , dan valt alles uit volgens mij .
De accu is 240Wh , zeg dat je daar 150Wh uit kan gebruiken als de accu steeds volledig vol is , dan loopt je pompje bij stroomuitval 10 uur .

Hallo Tanne, hoe heb je die 50 uur uitgerekend met je accu ?
Om 50 uur te overbruggen denk ik dat je een accu nodig hebt van minstens 100Ah . als je een stromingspomp pakt van 15-20W .
Dan nog een inverter erop en dan gaat dat nog naar beneden (vreten vaak meer als je denkt)
Je kan die accu's ook niet geheel leegtrekken , misschien dat je 60% kan benutten , dan valt alles uit volgens mij .
De accu is 240Wh , zeg dat je daar 150Wh uit kan gebruiken als de accu steeds volledig vol is , dan loopt je pompje bij stroomuitval 10 uur .
Ik heb het gemeten... Stekker er uit, kijken wat er gebeurt.

Back
Bovenaan