Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Ik heb ze apart zien zwemmen, nog niet samen. Bijplaatsen van dwergkeizers is over het algemeen geen probleem, zolang je je aan de basisregels houdt (onder meer: voldoende ruimte, voedsel en schuilplaatsen en de nieuwkomer moet kleiner zijn). Ik maak me er geen zorgen om.

Nog een nieuwkomer thuis, vanmiddag gespot: Gymnothorax melatremus. Gele dwergmurene. Hij is nu zo'n 20 cm lang en zo dik als een potlood. Zojuist zag ik hem. Hij heeft wat oestervlees uit de tang gepakt, ik ben benieuwd.

Bekijk bijlage 653601Bekijk bijlage 653602
Wat een pracht

Een van de twee onbedoelde toevoegingen aan mijn bak. Eigenlijk wel heel leuk moet ik zeggen. Het zijn de kleinste vissen in mijn bak. Met goede zorg en een beetje geluk wordt elke vis jaren oud en groeit gezond verder. Dat zorgt er ook voor dat ik het aandurf minder makkelijke of gebruikelijke vissen te kiezen.

De bezetting is momenteel als volgt:

1 Pygoplites diacanthus
1 Apolemichthys arcuatus
1 Centropyge interrupta
2 Paracentropyge multifasciata
1 Chaetodon larvatus
1 Chaetodon mitratus
1 Zebrasoma flavescens
1 Zebrasoma gemmatum
1 Macropharyngodon lapillus
1 Labroides dimidiatus
1 Oxymonacanthus halli
1 Gymnothorax melatremus
1 Pterosynchiropus splendidus
2 Odontanthias borbonius
groepje Pseudanthias sp. (tuka, flavoguttatus, smithvanizi)
2 Amphiprion ocellaris
1 Pomacentrus alleni
2 Gramma loreto
1 Gramma melacara
2 Liopropoma rubre

Bekijk bijlage 653628
Mooi hoor! Kleur wordt steeds mooier als hij groter wordt, meer blauw en langere borstvinnen.

Het gaat ons helemaal niks aan, maar hebben jouw vissen naast die Latijnse namen ook gewone huiselijke namen thuis en op school? (Klein)kinderen hier in huis hebben de neiging om elke vis een eigen naam te geven (zoals: Amalia, Streep, Picolientje, etc.) en dat maakt mede dat het houden van vissen voor mij veel leuker is dan het houden van die statische koralen :cool:.

Het gaat ons helemaal niks aan, maar hebben jouw vissen naast die Latijnse namen ook gewone huiselijke namen thuis en op school? (Klein)kinderen hier in huis hebben de neiging om elke vis een eigen naam te geven (zoals: Amalia, Streep, Picolientje, etc.) en dat maakt mede dat het houden van vissen voor mij veel leuker is dan het houden van die statische koralen :cool:.
Mijn vrouw noemt de interrupta 'die dure'. :ROFLMAO:
Mijn kinderen hebben het thuis over 'de anemoonvis', 'de bandietvis' enzodoor. De borboniussen worden 'de monstertjes' genoemd. Zo zien ze er ook wel een beetje uit. De lapillus heeft mijn oudste zoon gekregen van Sagar en Meneeka toen we op vakantie op Mauritius waren. Hij weet dat deze vis een lapillus is en iedereen moet en zal dat weten :D

Op school geven sommige leerlingen de vissen namen, maar dat verschilt van klas tot klas. De enige uitzondering: de armatus, rode koraalklimmer. Die lijkt volgens een collega op Flupke, van Quick en Flupke. Leerlingen weten dat wij hem voor de grap Flupke noemen.

1748585912277.png

Ik heb ze apart zien zwemmen, nog niet samen. Bijplaatsen van dwergkeizers is over het algemeen geen probleem, zolang je je aan de basisregels houdt (onder meer: voldoende ruimte, voedsel en schuilplaatsen en de nieuwkomer moet kleiner zijn). Ik maak me er geen zorgen om.

Nog een nieuwkomer thuis, vanmiddag gespot: Gymnothorax melatremus. Gele dwergmurene. Hij is nu zo'n 20 cm lang en zo dik als een potlood. Zojuist zag ik hem. Hij heeft wat oestervlees uit de tang gepakt, ik ben benieuwd.

Bekijk bijlage 653601Bekijk bijlage 653602
Knap die melatremus. Waar heb je die gevonden? Heb je iets van buizen geplaatst voor hem of zijn er voldoende schuilmogelijkheden tussen de stenen/koralen.

Knap die melatremus. Waar heb je die gevonden? Heb je iets van buizen geplaatst voor hem of zijn er voldoende schuilmogelijkheden tussen de stenen/koralen.
Ik kom wel eens wat tegen ;)

Ik heb geen buizen geplaatst. De bak is ingericht met veel levend steen en nog veel meer koralen. Omdat de murene zo klein en dun is (ongeveer zo dik als een potlood) past hij makkelijk tussen alle gaten en kieren in de decoratie.

Mijn vrouw noemt de interrupta 'die dure'. :ROFLMAO:
Mijn kinderen hebben het thuis over 'de anemoonvis', 'de bandietvis' enzodoor. De borboniussen worden 'de monstertjes' genoemd. Zo zien ze er ook wel een beetje uit. De lapillus heeft mijn oudste zoon gekregen van Sagar en Meneeka toen we op vakantie op Mauritius waren. Hij weet dat deze vis een lapillus is en iedereen moet en zal dat weten :D

Op school geven sommige leerlingen de vissen namen, maar dat verschilt van klas tot klas. De enige uitzondering: de armatus, rode koraalklimmer. Die lijkt volgens een collega op Flupke, van Quick en Flupke. Leerlingen weten dat wij hem voor de grap Flupke noemen.

Bekijk bijlage 653661
Jaar of 14 geleden had ik een Crusoe ( die bekende Robinson ) in mijn RSM 250 :p Een koraalklimmer mocht deze naam krijgen vanwege hun gedraag. Zoals de vis elke dag op de steen geduldig zat alleen maar te kijken liet me snel aan die arme Crusoe denken ...🥺

Ik was gisteren op bezoek bij de viskwekerij van De Jong Marinelife. Heel indrukwekkend!

IMG_9868.jpegIMG_9869.jpegIMG_9870.jpegIMG_9872.jpegIMG_9873.jpegIMG_9874.jpegIMG_9876.jpegIMG_9878.jpegIMG_9879.jpegIMG_9880.jpeg

Chaetodon larvatus: 19 maanden
Oxymonacanthus halli: jaren
En wat koralen. Ik ben heel trots op de vissen en best tevreden met de koralen. 💪

IMG_9976.jpegIMG_9987.jpegIMG_9978.jpegIMG_9981.jpegIMG_9986.jpegIMG_9988.jpegIMG_9990.jpegIMG_9991.jpeg

Prachtige Reportage Tanne!. Erg mooi aquarium van Rene nog niet eerder gezien toch straks maar eens opzoeken in de dagboeken.

Vandaag was ik nog eens door je boeken aan het bladeren Tanne en ik blijf jouw muur aquarium zo indrukwekkend vinden. Ik heb aquaria met “alleen” een voorruit altijd zeer mooi gevonden vaak ook erg spannend om dingen te ontdekken. Bij mijn oudere zoetwater aquarium had ik ook de zijruiten afgeplakt om dit effect te hebben. Zeer inspirerend,

Prachtige Reportage Tanne!. Erg mooi aquarium van Rene nog niet eerder gezien toch straks maar eens opzoeken in de dagboeken.

Vandaag was ik nog eens door je boeken aan het bladeren Tanne en ik blijf jouw muur aquarium zo indrukwekkend vinden. Ik heb aquaria met “alleen” een voorruit altijd zeer mooi gevonden vaak ook erg spannend om dingen te ontdekken. Bij mijn oudere zoetwater aquarium had ik ook de zijruiten afgeplakt om dit effect te hebben. Zeer inspirerend,

Dank je wel. Ik doe m'n best. Ik heb deze hobby alweer meer dan 30 jaar en ik probeer mezelf uit te blijven dagen. En soms doe ik gewoon een hele tijd niets nieuws en laat de bak rustig verder ontwikkelen.

'Alleen een voorruit' heeft veel voordelen vind ik. Al kan ik ook genieten van bijvoorbeeld een mooi opgezette doorkijkbak. Net even in je dagboek gekeken: leuk bakje heb je staan! Ik ben benieuwd hoe het zich over de jaren gaat ontwikkelen.

Zijn er open dagen bij Aqua Art Tanne? Kun je reserveren?
Kaartjes koop je bij het ticketoffice naast de deur ;) Op vertoon van mijn boeken krijg je korting.

Op school werd het een beetje warm, waar eigenlijk niet? Interessante test: hoe warm wordt de bak? Gisteren werd zo'n 29 graden aangetikt dus voor het vakantie wordt moet er duidelijk wat gebeuren. 1,5 liter petfles met ijs: 0,2 graden afkoeling. Via ramen verderop in de gang valt er nog zonlicht in de bak ook...

Voor de warmste periode van het jaar (dan zijn er toch geen lessen in dit lokaal) dus een koeler aangesloten. Eerst even getest en hij werkt -uiteraard- uitstekend. Ik kan met een gerust hart de zomervakantie in.

IMG_0084.jpeg

IMG_0085.jpeg

Hier thuis uiteindelijk 26,4 aangetikt. Ik heb gelukkig een oud huis met niet te veel ramen, maar de warmte komt uiteindelijk toch naar binnen. Af en toe een flesje bevroren osmosewater deden wonderen in de sump.

Hier thuis uiteindelijk 26,4 aangetikt. Ik heb gelukkig een oud huis met niet te veel ramen, maar de warmte komt uiteindelijk toch naar binnen. Af en toe een flesje bevroren osmosewater deden wonderen in de sump.
26,4 is een prima temperatuur voor in de zomer. Zelf woon ik ook in een oud huis, maar houd de temperatuur in de bak thuis uitstekend onder controle met een koeler. En ik kan op afstand ook de temperatuur zien.

Op school is, zeker in de vakanties, stukken minder toezicht en kan het flink warm worden. Blij dat ik daar nu een serieuze oplossing voor heb.

Back
Bovenaan