Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shallow Rock Flower Reeftank

Hoi Danny,

Dank voor je leuke reactie.

In principe hoef je je Crucifer niet bij te voeren. Als je je vissen veel voert dan krijgen ze al genoeg te pakken van dit rondzwevend voedsel.

Als je wel wilt bijvoeren is 1x in de week echt wel voldoende. Als ze geen honger hebben dan reageren ze dus ook niet zo gretig. Dat is denk ook wat er bij jou aan de hand is. Op de foto in jouw dagboek staat hij er super mooi bij. Dus ik vermoed dat ze genoeg binnen krijgt.

Realiseer je ook dat een Crucifer voor een groot deel, misschien wel 80% uit water bestaat. Het zijn dus eigenlijk hele kleine dieren die zich d.m.v. water gigantisch opvullen. Ze hebben dus ook niet zo heelveel voedsel nodig.

Ik heb op buitenlandse fora zelfs gelezen dat als je ze teveel voert dit voer in hun lichaam gaat rotten waardoor de Crucifer zelf kan sterven. Of dat waar is weet ik niet.

Heb zelf wel meegemaakt dat ze aangeboden voedsel ook weer terug uitspugen. Dan zullen ze wel genoeg hebben denk ik dan.

Zelf voer ik 1x in de week gericht een klein stukje rauwe garnaal. Deze snij ik in kleine stukjes en redelijk dun zodat het makkelijk verteerbaar is. Let wel op dat je dus rauwe garnalen of mosselen of andere stukjes vis voert. En niet de gekookte variant. Want in de natuur vangen ze ook geen gekookt voedsel 😉
Bekijk bijlage 581489

Ik "schiet" dit met een pipet in de tentakels van de Crucifer. Je krijgt dan echt zo'n mooie grijp reactie (zoon gretige reactie zoals jij het noemt) en hij stop het binnen 10 seconden in z'n mond.

Elke anemoon krijgt dus maar een klein stukje van de garnaal...zie de stukjes hier onder. Ze vangen verder al genoeg tijdens het voeren van de vissen.

Bekijk bijlage 581490
Bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee! Ik zal dan toch wat minderen met voeren. Het was niet zo heel veel, maar wil geen risico lopen dat het voer gaat rotten.

Hele mooie foto's van je laatste post:love:. Ik heb er nu 1 op het oog met blauwe tentakels, maar ze zijn allemaal moeilijk te vinden. Ze zijn ook zo voor je neus weer verkocht. Mijn roze heb ik trouwens ook van Ilona.

Pffff..... even weer wat stof van het dagboek afblazen.

We zijn inmiddels alweer ruim een half jaar verder. In de tussentijd helaas geen leuke spawning events meer meegemaakt.

Wel helaas een aantal prachtige exemplaren verloren...als de crucifers nadat ze ergens gesetteld zijn opeens na een paar maanden/half jaar/jaar beginnen te bewegen dan weet je het eigenlijk al....die gaat dood. De week ervoor eet hij nog gewoon en dan opeens is het klaar. Het begint met 1 tentakel die verslijmt en voor je het weet is de halve anemoon verslijmd. De andere crucifer exemplaren waar deze rockflower gezellig tegenaan stond sterven vrijwel zeker op dezelfde manier binnen enkele weken. Het slijm is zeer besmettelijk op de een of andere manier. Dus mocht een van jullie exemplaren dit gedrag ook vertonen gelijk verwijderen ook al hoop je dat het nog goed komt.

Mocht iemand deze problematiek herkennen...of weten te voorkomen...deel het gerust in een reactie in dit dagboek.

Ik laat ze nu dus maar wat losser uit elkaar staan. Kijken of dat scheelt in uitval.

Verder ontwikkeld het aquarium zich geduldig verder. De achterwand heb ik bekleed met kleine stukjes fel groene sterpoliep en dat begint op sommige plekken al mooi groot te worden.
20220915_194120.jpg

Verder groeien de nog levende crucifers lekker door. Hopelijk dat ergens in de komende weken de Herfst spanwning plaats gaat vinden...Fingers crossed.
20220916_135730.jpg20220914_205842.jpg

Hier hetzelfde verhaal, als ze gaan lopen na enige tijd is het bijna 90% zeker dat ze gaan verslijmen. Reden heb ik in al die jaren nooit kunnen achterhalen. Ik heb wel ooit eentje gehad die overal jongen achterliet en daarna verslijmde. Misschien een soort van zelfbehoud?

Om (meer) spawning evenementen uit te lokken bij mijn crucifers wil ik de temperatuur van mijn zeewater gaan spiegelen aan de temperatuur van het zeewater van de Florida Keys. De zeeën nabij Florida, de Florida Keys en de caribische zee zijn immers de plekken waar Rockflowers van nature voorkomen. Door deze temperatuur verschillen verwacht (hoop) ik een voorjaar spawn (door oplopende temp.) En een najaar spawn (door dalende temp.) te kunnen triggeren.

Ik heb 2 sites bezocht om de minimale en maximale zeewater temperatuur van de Florida Keys in beeld de te krijgen.

Dit heb ik vervolgens vertaald naar een temperatuur verloop die voor mijn bak acceptabel is. Dit is de zwarte balk en de zwarte lijn in de grafiek. (Ik heb immers ook nog andere koralen uit andere zeeën in me bak staan die wellicht niet tegen zulk koud water kunnen in de winter)
20220923_134013.jpg
In rood de Max. temperaturen in blauw de minimum temperaturen en de zwarte lijn is het temperatuur verloop dat ik wil gaan volgen met mijn bak.

Wat mij vooral verbaasde is het enorme temperatuur verschil tussen winter en zomer.
Dit loopt globaal van 20 graden in de winter naar 28 graden in de zomer.(ik focus me vooral op de minimum temperaturen als leidraad omdat ik die bruikbaarder acht omdat er door extreem hoge temperaturen ook al veel verblekingen zijn gemeld in Florida de afgelopen 10 jaren).

In Indonesië zijn de zeeën veel stabieler kwa temperatuur. Daar schommelt de temperatuur maar van 27 graden in de winter naar 29 graden in de zomer

Waar ik daarom het meest angstig voor ben is om mijn bak in de winter te gaan verlagen naar 22 graden. (Zelfs 20 graden in de echte zee)Dit lijkt me erg koud voor bv Goniopora, Toortsen, en Frogspawn koraal dat ook in me bak staat. (Ik heb geen SPS)

Iemand toevallig ervaring met temperaturen van 22 graden? Anders dat ik deze winter daal tot max 23 graden. Om te kijken hoe een en ander zich gaat ontwikkelen. En wellicht dat deze temp. schommelingen al de gewenste spawn events kunnen triggeren.

Kortom deze maanden al starten met de proef om de temperatuur vooral niet stabiel te houden....

Ben erg benieuwd of het inderdaad gaat lukken om een spawning evenement te krijgen hierdoor. Ook heb ik eens gelezen dat het misschien met het aantal licht uren te maken kan hebben, wellicht is dat ook de moeite waard om te proberen mocht dit niks opleveren.

Ben erg benieuwd of het inderdaad gaat lukken om een spawning evenement te krijgen hierdoor. Ook heb ik eens gelezen dat het misschien met het aantal licht uren te maken kan hebben, wellicht is dat ook de moeite waard om te proberen mocht dit niks opleveren.
Dat is inderdaad ook nog een goede tip.

Ik ben wel ook al bezig om een Maancylus te programmeren voor een Led lampje. Omdat je ook veel hoort dat koraal regeert op de maanstand.

Maar ik zou inderdaad ook nog de lamp uren kunnen afstemmen met de werkelijkheid aan zon opkomst en ondergang uren/tijden in Florida.
Goede tip!

Om (meer) spawning evenementen uit te lokken bij mijn crucifers wil ik de temperatuur van mijn zeewater gaan spiegelen aan de temperatuur van het zeewater van de Florida Keys. De zeeën nabij Florida, de Florida Keys en de caribische zee zijn immers de plekken waar Rockflowers van nature voorkomen. Door deze temperatuur verschillen verwacht (hoop) ik een voorjaar spawn (door oplopende temp.) En een najaar spawn (door dalende temp.) te kunnen triggeren.

Ik heb 2 sites bezocht om de minimale en maximale zeewater temperatuur van de Florida Keys in beeld de te krijgen.

Dit heb ik vervolgens vertaald naar een temperatuur verloop die voor mijn bak acceptabel is. Dit is de zwarte balk en de zwarte lijn in de grafiek. (Ik heb immers ook nog andere koralen uit andere zeeën in me bak staan die wellicht niet tegen zulk koud water kunnen in de winter)
Bekijk bijlage 597355
In rood de Max. temperaturen in blauw de minimum temperaturen en de zwarte lijn is het temperatuur verloop dat ik wil gaan volgen met mijn bak.

Wat mij vooral verbaasde is het enorme temperatuur verschil tussen winter en zomer.
Dit loopt globaal van 20 graden in de winter naar 28 graden in de zomer.(ik focus me vooral op de minimum temperaturen als leidraad omdat ik die bruikbaarder acht omdat er door extreem hoge temperaturen ook al veel verblekingen zijn gemeld in Florida de afgelopen 10 jaren).

In Indonesië zijn de zeeën veel stabieler kwa temperatuur. Daar schommelt de temperatuur maar van 27 graden in de winter naar 29 graden in de zomer

Waar ik daarom het meest angstig voor ben is om mijn bak in de winter te gaan verlagen naar 22 graden. (Zelfs 20 graden in de echte zee)Dit lijkt me erg koud voor bv Goniopora, Toortsen, en Frogspawn koraal dat ook in me bak staat. (Ik heb geen SPS)

Iemand toevallig ervaring met temperaturen van 22 graden? Anders dat ik deze winter daal tot max 23 graden. Om te kijken hoe een en ander zich gaat ontwikkelen. En wellicht dat deze temp. schommelingen al de gewenste spawn events kunnen triggeren.

Kortom deze maanden al starten met de proef om de temperatuur vooral niet stabiel te houden....

Heel interessant idee! Het zou zo maar eens goed kunnen helpen.

ik denk wel dat het temperatuur verloop wellicht alg en flap/cyano in de hand kan werken. Daarnaast zal je ph ook wat gaan fluctueren vanwege het temperatuur verloop. Hopelijk raakt dat je steenkoralen niet teveel. Wellicht wel even goed om dat te blijven checken.

Plankton

Sinds de doorstart van deze bak maak ik gebruik van het toevoegen van Phytoplankton. En het toevoegen van plankton kan ik echt iedereen aanraden! De koralen (poliepen) gaan er prachtig van openstaan en groeien erg goed. Je hebt geen andere dure commerciële toevoegingen meer nodig.

Door het toevoegen van Phytoplankton (de “algen plantjes”) neemt ook de hoeveelheid Zoöplankton (de “Diertjes” die de Phytoplankton eten) toe in je bak. Je ziet de kleine witte stipjes Zoöplankton gewoon in steeds grotere getale over je aquarium ruiten lopen. Deze beide plankton soorten worden ook weer gegeten door de koralen en vissen wat het gehele “natuurlijke proces” van de bak ten goede komt.

Het maken van Plankton is super simpel en kost € bijna niks. Mijn simpele opzet: Neem een glazen limonade pot van de Action. (Hier kan je na afloop van de kweek makkelijk met je hand in om met een sponsje de pot weer schoon te maken.) Als je toch bij de Action bent koop dan gelijk een Led lichtslang van 1,5 meter die je om de pot heen kan rollen. Plankton heeft immers 12 tot 16 uur licht per dag nodig om goed te groeien. Maar hou het simpel en laat het licht gewoon altijd aanstaan, dus 24 uur per dag. Dit kan geen kwaad en de plankton groeit alleen maar sneller.
Bekijk bijlage 544390 Bekijk bijlage 544391
Vul de pot met (schoon/vers) zout water. Let op dat dit vers zelf gemaakt zeewater is. Want als het gebruikt zeewater is dan kunnen hier al beestjes (Zoöplankton) inzitten die je Phytoplankton sneller zullen opeten dan dat de Phytoplankton zich kan vermenigvuldigen. Zorg dus wel dat je altijd netjes schoon werkt als je met Plankton aan de gang gaat. Ik gebruik altijd gewoon een zout promilage van 34 0/00 net als dat je in je bak hebt. Het zout promillage mag ook hoger zijn.

Ik maak vaak een pot met 3,5 liter…. Hier kan ik ruim een maand mee vooruit. (Ik voeg dagelijks ongeveer 100ML (=half bekertje) plankton toe aan me bak (totaal van mijn Bak volume is 170 Liter). Voor elke liter plankton die je wilt gaan kweken moet je 1ML voedingstoffen toevoegen. Hiervoor kan je het beste “Guillard F2” gebruiken. Dit is de perfecte voeding voor plankton. Doe 3 liter zeewater in de pot. Vervolgens een flesje van 0,5 liter plankton toevoegen (deze “eerste” plankton zal je dus moeten kopen of regelen op het forum)….ik kan “Aqua Dennis” van het forum hiervoor aanraden, die pakt het netjes, schoon en professioneel aan en heeft ook verschillende soorten Phytoplankton in de verkoop…al mag je mij uiteraard ook altijd een berichtje sturen.
Bekijk bijlage 544389 De opstart plankton met daarnaast in de spuit 3ML met “Guillard F2” voeding.

Vervolgens een beluchtingspompje toevoegen zodat de plankton in beweging blijft en niet neerslaat en afsterft. Gewoon een simpel klein luchtpompje met een stukje slang. Het einde van de luchtslang maak ik vast aan een steentje zodat het uiteinde netjes op de bodem in de pot blijft.

Bekijk bijlage 544393Bekijk bijlage 544392

Vervolgens wachten (3, 4 of 5 dagen ongeveer) tot de plankton mooi fel groen kleurt. De duur is vooral afhankelijk van de “kamer” temperatuur. Bij mij staat het op zolder. Dus in de zomer is het daar lekker warm en is het vaak binnen 3 dagen al redelijk goed. Maar nu het wat kouder wordt kan het ook gerust 4 tot 5 dagen duren.

Bekijk bijlage 544395Bekijk bijlage 544396Bekijk bijlage 544398
Met de dag komt er meer plankton in de pot en wordt het dus steeds groener.

Maar laat het ook niet te lang staan…..Want dan sterft de kweek. (zie de foto hier onder).
Bekijk bijlage 544399
Boven de goede “fluor”groene plankton.
Onder de onbruikbare afgestorven “bruin/groene”plankton.

Is de kweek klaar. Vul wat lege flessen met de plankton en bewaar dit in de koelkast. Deze flessen dagelijks 1x schudden… zo blijft de plankton zeker wel 2 maanden in leven in de koelkast. Dagelijks kan je vanaf nu Plankton gaan doseren in je aquarium!

Bekijk bijlage 544400

Let wel op! dat je op deze manier extra zout water aan je systeem toevoegt! Op den duur zal je zout gehalte dus kunnen gaan stijgen. Wissel dus ook af en toe de toegevoegde hoeveelheid aan plankton water door vers osmose water in je systeem.

Plankton, probeer het maar eens, je koraal en vissen zullen je dankbaar zijn!
super interessant. vanaf wanneer raad je aan hier mee te beginnen? gelijk bij de opstart van de bak of na de cycle?
en waar bestel/koop je de Guillard F2?? kan het op internet nergens in nederland/belgie vinden.

Bekijk bijlage 597355

Water temp en Indonesië niet zo wisselend?
Ik heb daar gedoken in 29 graden water en 6 uur later in 22 graden. Het getij zorgde daar voor deze schommelingen en bijbehorende aanvoer van voedselrijk water. Resultaat, Acropora tafels zo groot een tweepersoons bed, enorme velden aan staghorn Acro’s, hamer kolonies zo groot als SUVs…

Condities zijn natuurlijk heel erg wisselend gelang de locatie. Er zijn ook zat plekken met rustiger stroming en minder temperatuurswisselingen. Maar dan zijn de kolonies doorgaans ook veel minder groot.

Laatst bewerkt:
Hier gaat alles verder rustig z'n gangetje. Helaas het afgelopen jaar geen interesante spawning events meegemaakt om te delen. Alles draait lekker rustig. Geen grote veranderingen. Gewoon genieten van de bak zonder teveel te veranderen.

Omdat er heel af en toe toch helaas een crucifer sterft afgelopen week bij Reef-Corner maar weer eens 3 nieuwe exemplaren bestelt.

Reef-Corner had een grote import ontvangen van Crucifer Rockflower Anemonen. Hierbij de snoepjes van hun zending:

Screenshot_20230308_202840_Facebook.jpg
Screenshot_20230308_202833_Facebook.jpg
Screenshot_20230308_202827_Facebook.jpg

Het is altijd lastig kiezen vanaf een website vind ik.
Voor welke zou jij gaan?
Uiteindelijk heb ik deze onderstaande 3 exemplaren uitgekozen: vooral de gele kleur sprak mij erg aan. Die had ik nog niet in mijn huidige bezetting.
Screenshot_20230315_203753_Outlook.jpg

Vandaag heb ik ze ontvangen en heeft de "unboxing" plaatsgevonden. Altijd leuk en spannend 🥳 of het overeenkomt met de internet plaatjes.

Deze vind ik zo VET wat een kleuren, wat een spikkels wat een gave vlekjes. Geel, Groen, Paars, Oranje, Zwart. Nog niet eerder gezien deze variant. Wat is het toch een mooie wonderlijke zeewater wereld.
20230315_175420.jpg
20230315_175533.jpg

En een mooie fel licht groene met donker groen:
20230315_175942.jpg

Deze heb ik alvast een mooi plekje gegeven in de neus van m'n schoonmoeder 😉. Hopelijk blijft hij daar zitten.
20230315_180302.jpg

Ik zal binnenkort weer eens wat overzicht foto's plaatsen als de nieuwe aanwinsten zijn gesetteld.

Inmiddels zijn we alweer 10 maanden verder dus tijd om dit dagboek weer eens af te stoffen.

Omdat ik geen voortplantings ontwikkelingen meer merkte en ik toch af en toe een Crucifer verloor. Was ik niet helemaal happy met hoe het ging. Ik kon onvoldoende sturen/zien/achterhalen wat wel werkte en wat niet werkte.

Daarom in augustus besloten om me oude shallow Blue Marine bak die op zolder stond weer in te richten als Rockflower bak. Hier komen geen vissen in. Ik maak ook geen gebruik van de overloop en dus ook niet vd sump. Mocht er een spawning gebeurtenis plaatsvinden blijft dit dus mooi in de bak rond gaan zonder dat dit door de skimmer en filtersokken eruit gefilterd wordt.

Tevens verstoren de vissen nu niet meer het voeren van de crucifers.

En kan ik de temperatuur en aantal licht uren in deze bak makkelijker synchroon laten lopen met werkelijkheid in de natuur.

En ik kan weer heerlijk van bovenaf naar me koralen kijken 😍 100 liter Crucifer plezier.

20240121_152229.jpg
20240121_153417.jpg

Maandelijks pas ik nu de temeratuur aan in de bak. En het aantal licht uren. In overeenstemming met hoe het is in de Florida Keys.

En 27 november was het eindelijk zover 🥳. Het eerste Crucifer nageslacht is gespot.

1 week oud slechts 1milimeter groot
20231127_203040.jpg
6 weken oud
20240111_174447.jpg

Ze zijn nu 8 weken oud. Ik heb er een lineaal bij gehouden voor de beeldvorming. Nog steeds slechts 3 millimeter groot.
20240121_155959.jpg

Ik voer ze vooral plankton en Reef-Roids en Reefpearls deze kleinste deeltjes zijn 5 μm dat is 0,005 millimeter groot. Dat kunnen ze hopelijk makkelijk eten.
Ze leven nog dus schijnbaar werkt het.

20231212_181623.jpg

Maandelijks pas ik nu de temeratuur aan in de bak. En het aantal licht uren. In overeenstemming met hoe het is in de Florida Keys.

En 27 november was het eindelijk zover 🥳. Het eerste Crucifer nageslacht is gespot.

1 week oud slechts 1milimeter groot
Bekijk bijlage 628757
6 weken oud
Bekijk bijlage 628756

Ze zijn nu 8 weken oud. Ik heb er een lineaal bij gehouden voor de beeldvorming. Nog steeds slechts 3 millimeter groot.
Bekijk bijlage 628755

Ik voer ze vooral plankton en Reef-Roids en Reefpearls deze kleinste deeltjes zijn 5 μm dat is 0,005 millimeter groot. Dat kunnen ze hopelijk makkelijk eten.
Ze leven nog dus schijnbaar werkt het.

Bekijk bijlage 628758
Gaaf joh , veel suc6 vader 😊

Ik heb momenteel nog 8 baby exemplaren die leven. ( ongeveer 10 stuks zijn binnen de 1e 3 dagen na de geboorte "opgelost" )

6 zitten er vast op het rif.
3 exemplaren die los zaten heb ik in een bakje kunnen opgevangen. Dit bakje zit met 2 magneten vast. Daar kan ik ze goed in de gaten houden en makkelijk voeren.20240121_153708.jpg
Foto van de 3 exemplaren in het bakje
20240107_182605.jpg

Zie je de Crucifer baby die eigenlijk een Button wil zijn?
20240121_153103.jpg

Ik heb momenteel nog 8 baby exemplaren die leven. ( ongeveer 10 stuks zijn binnen de 1e 3 dagen na de geboorte "opgelost" )

6 zitten er vast op het rif.
3 exemplaren die los zaten heb ik in een bakje kunnen opgevangen. Dit bakje zit met 2 magneten vast. Daar kan ik ze goed in de gaten houden en makkelijk voeren.Bekijk bijlage 628760
Foto van de 3 exemplaren in het bakje
Bekijk bijlage 628759

Zie je de Crucifer baby die eigenlijk een Button wil zijn?
Bekijk bijlage 628761
Hartstikke leuk!

Gaaf zeg hoeveel stroming geef je dit bakje en hoe filter je het water of doe je alleen water wissels?
Groetjes henk.

Back
Bovenaan