Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Ik verwijder regelmatig een aantal poliepen van dit "onkruid"
Was er maar een vis die alleen Zoanthus at en geen andere koralen. Slakken zou ik ook geen probleem vinden.
Als ik ooit een nieuwe bak zou opstarten, dan komen er absoluut geen Zoanthus-soorten meer in.
Heb een jaar of 2 geleden een droomkeizer te logeren gehad , dezr kreeg t voor elkaar om m'n opgebouwde zoa collectie in no time te decimeren naar bijna nul 😊,
Wellicht is dat een optie voor je.

Hoi,

Een grote tijger porselein slak kan uitkomst bieden. Deze heeft bij mij toen alles weg gegeten. Je moet wel geduld hebben maar dan ben je er wel vanaf! Het moet wel een grote zijn begreep ik, de kleintjes laten het links liggen. Google even op Cypraea tigris.

Erik
De mijne is ook een grote, maar blijft tot nu toe van zoas af. Ze heeft wel al serieus van de sponzen gegeten.

Heb een jaar of 2 geleden een droomkeizer te logeren gehad , dezr kreeg t voor elkaar om m'n opgebouwde zoa collectie in no time te decimeren naar bijna nul 😊,
Wellicht is dat een optie voor je.
Bleef deze wel van de andere koralen lps af?
En wat deed de vis met de Tridacna's?

Hoi,

Een grote tijger porselein slak kan uitkomst bieden. Deze heeft bij mij toen alles weg gegeten. Je moet wel geduld hebben maar dan ben je er wel vanaf! Het moet wel een grote zijn begreep ik, de kleintjes laten het links liggen. Google even op Cypraea tigris.

Erik
En deze slak liet de overige koralen etc. met rust?

Bleef deze wel van de andere koralen lps af?
En wat deed de vis met de Tridacna's?
liet ie totaal links liggen , maar die zoa's ... nom nom nom.
Tevens nog een pracht aanwinst ook in je bak zo'n keizer .

En deze slak liet de overige koralen etc. met rust?
Yes, geen lps of gonio. Meer had ik ook niet. Ik moest soms wel lijmen want subtiel was hij niet erg. Al vond ik het omstoten echt 100% meevallen. Hij trekt een soort huid over zijn schelp heen zodat hij weet wat er om hem heen gebeurt.

Erik

Vandaag heb ik een uurtje of 2 Zoanthussen verwijderd. Ga dit nu de komende weken één keer per week doen. Ben dit "onkruid" nu wel echt moe.
Hieronder het resultaat:
DSC_0301~2.JPG

Vandaag heb ik een uurtje of 2 Zoanthussen verwijderd. Ga dit nu de komende weken één keer per week doen. Ben dit "onkruid" nu wel echt moe.
Hieronder het resultaat:
Bekijk bijlage 622922
Beste klus , denk je om je gezondheid 👊 , knapt wel lekker op

Gisteren weer wat "onkruid" verwijderd. Eigenlijk gaat het gemakkelijker dan ik had verwacht.
Tevens eens foto's gemaakt met een oranjekleurig voorzetfilter. Normaliter gebruik ik een geelkleurig filtertje.
Zie hieronder een paar resultaten:

DSC_0304~2.JPG

DSC_0302~2.JPG

DSC_0303~3.JPG

ziet er goed uit Robert! Mooie felle gele goniopora links onderin

Vanmorgen liet een bewoner van mijn aquarium zich ook weer eens zien. Deze zogenaamde "Zeemuis" kwam uit de zandbodem omhoog.
DSC_0313~2.JPG

Gisteravond een prachtige Fungia sp Ultra Oranje (Flat disc) L (Ong. 5-6 cm) ontvangen. Ik had deze zondag besteld bij Ocean Store. Het koraal is in een perfecte conditie gearriveerd. Heb hier al vaker koralen besteld en dat is altijd perfect geregeld.
Even op temperatuur laten komen en vervolgens in de bak geplaatst.
Ben laat naar bed gegaan, zoals gewoonlijk bij mij. Voordat ik naar bed ga, kijk ik bijna altijd even in het aquarium. De Fungia lag mooi op zijn plek.
Toen ik vanmorgen in het aquarium keek, was de Fungia verdwenen! Er was en is geen spoor van het koraal te bekennen.
De egels gecontroleerd of zij niets aan het slepen waren, maar een schijf van 5 à 6 cm lijkt me wel erg groot voor de egels die ik heb.
Met een breinaald de zandbodem omgewoeld, helaas geen Fungia te vinden. Met een zaklantaarn tussen de stenen gekeken, ook niets te zien.
Welk "beest" gaat met Fungia's slepen?

Gisteravond een prachtige Fungia sp Ultra Oranje (Flat disc) L (Ong. 5-6 cm) ontvangen. Ik had deze zondag besteld bij Ocean Store. Het koraal is in een perfecte conditie gearriveerd. Heb hier al vaker koralen besteld en dat is altijd perfect geregeld.
Even op temperatuur laten komen en vervolgens in de bak geplaatst.
Ben laat naar bed gegaan, zoals gewoonlijk bij mij. Voordat ik naar bed ga, kijk ik bijna altijd even in het aquarium. De Fungia lag mooi op zijn plek.
Toen ik vanmorgen in het aquarium keek, was de Fungia verdwenen! Er was en is geen spoor van het koraal te bekennen.
De egels gecontroleerd of zij niets aan het slepen waren, maar een schijf van 5 à 6 cm lijkt me wel erg groot voor de egels die ik heb.
Met een breinaald de zandbodem omgewoeld, helaas geen Fungia te vinden. Met een zaklantaarn tussen de stenen gekeken, ook niets te zien.
Welk "beest" gaat met Fungia's slepen?
Sommige fungia’s blazen zich ‘s nachts enorm op en verplaatsen zich zo door de gehele bak. Zo een heb ik ook gehad, en ik stond er echt versteld van waar ik hem soms terug vond.

Met een breinaald ga je de fungia niet voelen denk ik in her zand.
Best even met je fingers er door gaan. Heb je zandhappers?

Wat een vreemd verhaal Robert, zo snel bewegen die beesten zich ook niet toch..
@Draconas met een zeemuis is met je vinger door het zand niet heel verstandig denk ik of je zou die eerst moeten opzoeken.
Ik vind het ook heel erg vreemd. Heb geen zandhappers in mijn bak. Wel zwemmen er 2 jonge aalgrondels in het aquarium. Deze graven holletjes op vaste plekken onder het steen, maar met een Fungia gaan slepen??
Ik heb een andere Fungia-soort bijna een jaar in mijn bak groeien. Dit diertje was toen niet veel groter dan een munt van 2 Euro. Inmiddels is deze al een stuk groter en verhuist weinig van plek.
DSC_0337~2.JPG
De nieuwe Fungia heb ik maandagavond op onderstaande plek neergelegd.
DSC_0338~2.JPG
In de buurt van deze plek is niets te vinden.
Mocht de Fungia onder het zand verdwenen zijn, dan zou het koraal toch ook weer zichtbaar moeten worden.

Dit schooltje van 5 Nemanthias dispar zwemt nu sinds 14 november 2022 in mijn aquarium.
Aankomende week ga ik het schooltje met 2 à 3 exemplaren uitbreiden. Maandag ga ik ze samen met Jos ophalen bij Ocean & Lake.

Back
Bovenaan