Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dann90 dagboek

Lief dagboek,

Jij wist het al langer, maar ik denk het nu ook... Ik kom denk ik uit een ei.

Na een 3e dag KH meten met de Hanna zie ik toch weer een daling. De calculator vd Ati Essentials Pro erbij om te zien hoeveel ik extra moet doseren. Alle troep in de kast aan de kant om de doseerpomp bij te stellen en er valt me ineens wat op...

De bodem van de fles EN het doseerslangetje waren gekristalliseerd?! Ja dan kun je doseren tot je een ons weegt, maar gaat er weinig veranderen. Pfff, als ik dan ook effe kijk... fles in een heet bad gezet en flink schudden en terug aansluiten.

Ik ben blij dat ik ben gaan toevoegen met een fles KH van Red Sea anders was het nu misschien toch veel te laag. Misschien zat ik er dus toch niet ver naast met de Salifert test.

Vervolgens ivm nieuw Osmose toestel de waterkraan gesloopt door te strak aan te draaien. Na het te vervangen en het water er weer op te zetten is het wel handig dat je ook de nieuwe kraan DICHT hebt gezet🤣. Gelukkig maar dat ik er ook pas 1 minuut later bij kwam dat de hele garage zeiknat is geworden... #Blij-dat-ze-niet-thuis.

Maarja alles voor de hobby zullen we maar zeggen. Waarschijnlijk is het gekloot ook nog niet voorbij want heb het project skimmer verhogen van stal gehaald. Maar denk dat ik eieren ga kiezen voor m'n geld en een biertje pak en bankie ga hangen🤣
Haha ja beter stoppen als het zo’n dag is.
🍺proost

Laatst bewerkt:
Vandaag nog even een meetronde gedaan naast de bijna dagelijkse KH en Po4 meting. Beetje overdreven om bijna elke dag die Po4 te meten, ik weet het. Kon alleen nog steeds niet geloven dat hij steeds stabiel nu (gelukkig) op 0.07 blijft hangen uit het niets. Bijna alles is gelukkig stabiel.

pH - 8.15-8.30 Salifert
KH - 8.1 Hanna
Mg - 1370 Salifert
Ca - 470 Salifert
Po4 - 0.07 Hanna
No3 - 16.6 Hanna (op 4 Juni 15.2)

Nog wel even stoeien met de dosering KH na m'n 'onhandigheidje'. Ook nog in de clinch met m'n nitraat. Die blijft toch steeds oplopen.

Voorlopige Gameplan om de nitraat stabiel te krijgen:

- voer wat aanpassen. Wat vaker bijv. pellets geven ipv ander voer waarbij kleine deeltjes tussen de stenen kunnen verdwijnen.
- skimmer nog iets finetunen.
- chaeto vaker oogsten (indien mogelijk).
- wekelijkse 10% waterwissel.

Ergens wil ik niet meteen naar een wekelijkse waterwissel gaan m.b.t. m'n nitraat. Ik ben toch wel van mening dat het met een goed filtersysteem niet nodig moet zijn om dit wekelijks te 'moeten' doen. Exporteren van afvalstoffen ben ik wel een grote voorstander van, maar vind dat het nu te snel oploopt.

Heb ook weer eens even de pomp van de powerfilter in de overloop gehangen. Ik heb er wel vaker over nagedacht om daar permanent een stromingspomp in te hangen, want als ik zie wat de Reefmat rollerfilter op heeft gevangen (foto 18:00) was het blijkbaar toch weer een zooitje geworden.

Bijlagen

• Screenshot_20220608-213454_ReefBeat.jpg
    Screenshot_20220608-213454_ReefBeat.jpg
    36,5 KB · Weergaven: 12
Denk dat dit counter intuïtief is, pallets zijn voedingstoffen dichter dan vlokvloer dus als je nitraat/fosfaat naar beneden wilt krijgen kan je beter vlokvoer gebruiken.

Hier lijkt mij ook dat minder vaak oogsten beter op zijn plek is. Hoe meer cheato in de bak hoe groter de opname van voedingsstoffen en dus des te lager de waardes zullen worden in de bak. Tenzij er zoveel cheato is dat er weer wat afsterft maar dat lijkt mij niet?

Ja betreft de chaeto wordt het soms zo'n dik pak dat er misschien een boel afsterft wat geen licht meer krijgt. Het lijkt wel een hele mooie dikke bos, maar als de helft dood is heb ik er nog niks aan.

Ik heb toevallig een potje vlokvoer gehaald. Dat maar eens uitproberen👍

Lief dagboek,

Ik kom uit een ei deel 2.

Een doseerpomp zal eerder werken als je ook nakijkt of het slangetje niet verstopt is door het kristalliseren... Gelukkig kom ik er 'al' na een week achter.

Ook een heerlijk resonerend geluid gehad de hele week van de waterkraan die was vervangen, dus vandaag weer een nieuwe opgezet. Deze is gelukkig wel stil.

Het houdt ook niet op hè... Wel weer mooi excuus voor een biertje😎

Bijlagen

• 20220612_165250.jpg
    20220612_165250.jpg
    126,3 KB · Weergaven: 15
Na een week van elke dag meten en bijstellen dosering van KH is deze eindelijk stabiel.

M'n Po4 liep wel steeds verder naar beneden tot zelfs gisteren 0. Zelfs 2 metingen gedaan met Hanna (standaard versie, niet de ULR).

Met enkele tegenzin vanwege hoge No3 de refugiumlamp vanacht uit gelaten en wat extra gevoerd om de boel iets op te krikken. Net weer gemeten en komt op 0.07??! Zoveel heb ik nou ook weer niet gevoerd. 1 diepvries blokje meer en een puntje pellets.

@Ponky83
Ik zocht het op google op en kwam meteen op eenzelfde topic van jou op reef2reef. Hoe was dit nou gekomen/verholpen. Of was het toch een "error" van de Hanna aangezien die dus 0.04 kan afwijken?

Na een week van elke dag meten en bijstellen dosering van KH is deze eindelijk stabiel.

M'n Po4 liep wel steeds verder naar beneden tot zelfs gisteren 0. Zelfs 2 metingen gedaan met Hanna (standaard versie, niet de ULR).

Met enkele tegenzin vanwege hoge No3 de refugiumlamp vanacht uit gelaten en wat extra gevoerd om de boel iets op te krikken. Net weer gemeten en komt op 0.07??! Zoveel heb ik nou ook weer niet gevoerd. 1 diepvries blokje meer en een puntje pellets.

@Ponky83
Ik zocht het op google op en kwam meteen op eenzelfde topic van jou op reef2reef. Hoe was dit nou gekomen/verholpen. Of was het toch een "error" van de Hanna aangezien die dus 0.04 kan afwijken?
Hou dat was gekomen? Geen idee misschien de onzekerheid en onkunde van een beginneling
Had toen ook net de dinos overwonnen

Ik voeg nog steeds po4 bij icm reef fuel om me
Nutriënten in balans te houden

Tot nu toe ook niet echt grote problemen meer gehad

Die checkers kunnen afwijken maar dat weet je nooit zeker

Je refugium heeft ook fosfaat nodig en dat gaat soms sneller naar de 0 dan nitraat

Zo, eerst even de dikke laag stof van het dagboek vegen.

Na het koraal verlies tijdens de laatste posts uithuilen alles even flink laten rusten. Ook achter gekomen dat ik toch de afschuimer alsnog slecht had afgesteld. Iets wat waarschijnlijk ook bijdroeg aan die stijgende No3.

Met de tijd rustig aan wat makkelijke koraaltjes geplaatst: 3 leders, 2 sterpoliepen,oren, 1 zoa, Duncans en een kleine Catalaphyllia die ik niet kon laten liggen. Gaat tot nu toe allemaal goed, maar pas over een paar weken durf ik een echt oordeel te geven.

Ook een zeer kleine vossenkop en Gramma Loreto vorige week toegevoegd. Mijn oude Gramma is een stuk groter, maar onder elkaar gaat het goed. Ze blijven zelfs bij elkaar in de buurt. De vossenkop is snel teruggebracht want die zag de Candy Canes als een hapje. Ik durfde er al nooit aan te beginnen om die reden, maar hij heeft het voor me bevestigd. Al weet ik dat het bij de meeste goed gaat.

Ook een tegenvaller betreft de Picasso doktersvis. Hij is ineens begonnen met pikken aan bepaalde koralen. Het lijkt meer op een actie door verveling/stress dan echt eten ervan. Hij komt naar het koraal, bijt agressief een hap eruit en zwemt snel weg. Waarschijnlijk gaat ie verhuizen naar een grotere bak. Voorlopig de koralen beschermd met glaasjes.

Bijlagen

• 20220827_191221.jpg
    20220827_191221.jpg
    134,3 KB · Weergaven: 34
  • 20220827_190652.jpg
    20220827_190652.jpg
    129,9 KB · Weergaven: 29
  • 20220827_175403.jpg
    20220827_175403.jpg
    135,3 KB · Weergaven: 28
  • 20220827_175247.jpg
    20220827_175247.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 28
  • 20220827_175104.jpg
    20220827_175104.jpg
    181,1 KB · Weergaven: 27
  • 20220827_174620.jpg
    20220827_174620.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 27
  • 20220827_174612.jpg
    20220827_174612.jpg
    179,3 KB · Weergaven: 26
  • 20220827_174510.jpg
    20220827_174510.jpg
    212,1 KB · Weergaven: 26
  • 20220827_174440.jpg
    20220827_174440.jpg
    189 KB · Weergaven: 32
  • 20220827_174411.jpg
    20220827_174411.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 30
Zo, eerst even de dikke laag stof van het dagboek vegen.

Na het koraal verlies tijdens de laatste posts uithuilen alles even flink laten rusten. Ook achter gekomen dat ik toch de afschuimer alsnog slecht had afgesteld. Iets wat waarschijnlijk ook bijdroeg aan die stijgende No3.

Met de tijd rustig aan wat makkelijke koraaltjes geplaatst: 3 leders, 2 sterpoliepen,oren, 1 zoa, Duncans en een kleine Catalaphyllia die ik niet kon laten liggen. Gaat tot nu toe allemaal goed, maar pas over een paar weken durf ik een echt oordeel te geven.

Ook een zeer kleine vossenkop en Gramma Loreto vorige week toegevoegd. Mijn oude Gramma is een stuk groter, maar onder elkaar gaat het goed. Ze blijven zelfs bij elkaar in de buurt. De vossenkop is snel teruggebracht want die zag de Candy Canes als een hapje. Ik durfde er al nooit aan te beginnen om die reden, maar hij heeft het voor me bevestigd. Al weet ik dat het bij de meeste goed gaat.

Ook een tegenvaller betreft de Picasso doktersvis. Hij is ineens begonnen met pikken aan bepaalde koralen. Het lijkt meer op een actie door verveling/stress dan echt eten ervan. Hij komt naar het koraal, bijt agressief een hap eruit en zwemt snel weg. Waarschijnlijk gaat ie verhuizen naar een grotere bak. Voorlopig de koralen beschermd met glaasjes.
Hopelijk zit de stijgende lijn er weer in na alle ellende. 💪💪

Tot op heden gaat alles nog goed qua bezetting. De Picasso doktersvis moest er ivm koralen pikken toch maar uit om te verhuizen naar een grotere bak. Dat ik hem klein kocht was het al een druk baasje, maar is helaas nooit veranderd. Bij de LFS een mini picasso gespot en meegenomen. Hopen dat hij wat meer reef safe blijft🤞

20220901_192507(0).jpg

Ook wel mooi om te zien hoe de Monti forest fire zich hersteld na de ellende. Had hem allang opgegeven, want wist niet eens dat er nog poliepen op zaten. Is ook herhaaldelijk meegesleurd door de egels. Bij toeval zag ik enkele poliepen op een stekje dat op de bodem lag. Vastgelijmd en laat maar lekker gaan...
20220923_152312.jpg

Kleine jongens worden (snel) groot. Vind dit één van de meest ondergewaardeerde vissen. Het is een vis die je in het echt moet zien om te geloven. De tekeningen geven een hypnotiserend effect.

20220207_181616.jpg

20220922_183707.jpg

En nog wat foto's

Blauwe Button🙀

20220922_183853.jpg

20220916_211130.jpg

Tot op heden gaat alles nog goed qua bezetting. De Picasso doktersvis moest er ivm koralen pikken toch maar uit om te verhuizen naar een grotere bak. Dat ik hem klein kocht was het al een druk baasje, maar is helaas nooit veranderd. Bij de LFS een mini picasso gespot en meegenomen. Hopen dat hij wat meer reef safe blijft🤞

Bekijk bijlage 597241

Ook wel mooi om te zien hoe de Monti forest fire zich hersteld na de ellende. Had hem allang opgegeven, want wist niet eens dat er nog poliepen op zaten. Is ook herhaaldelijk meegesleurd door de egels. Bij toeval zag ik enkele poliepen op een stekje dat op de bodem lag. Vastgelijmd en laat maar lekker gaan...
Bekijk bijlage 597242

Kleine jongens worden (snel) groot. Vind dit één van de meest ondergewaardeerde vissen. Het is een vis die je in het echt moet zien om te geloven. De tekeningen geven een hypnotiserend effect.

Bekijk bijlage 597243

Bekijk bijlage 597244

En nog wat foto's

Blauwe Button🙀

Bekijk bijlage 597245

Bekijk bijlage 597246
Zebrasoma desjardinni was, is en blijft een prachtvis (y) .

En die blauwe buttons? Toevallig een 'Walter'?

Ziet er goed uit! Ik denk inderdaad ook een walter. Ik mis wel een goede foto van wat ik vind dat je mooiste bijzondere vis is 😁

Zebrasoma desjardinni was, is en blijft een prachtvis (y) .

En die blauwe buttons? Toevallig een 'Walter'?
Ja als je de Desjardini alleen van foto's/filmpjes kent dan valt ie misschien tegen, maar toen ik hem in het echt zag was ik meteen verkocht👌

Thnx want was zelf de naam alweer vergeten maar nu herken ik het meteen. Walter werd me verteld ja😅👍

Ziet er goed uit! Ik denk inderdaad ook een walter. Ik mis wel een goede foto van wat ik vind dat je mooiste bijzondere vis is 😁
Haha tja ik vind ze allemaal zeer mooi en bijzonder, maar heb zo'n vermoeden dat je doelt op m'n stekelige vriend🤣

Haha tja ik vind ze allemaal zeer mooi en bijzonder, maar heb zo'n vermoeden dat je doelt op m'n stekelige vriend🤣
Haha jaa dat zijn ze zeker maar ik vind die koraalduivel er echt uitspringen. Heel mooi dat het zo samen kan in zon gemixt aquarium😁 Oooit… 😁

Heb wel een aparte band met hem omdat ik aardig wat moeite in hem heb gestoken😅 Van ze neus voor alles ophalen naar nu me overal volgen omdat ie denkt dat ie eten krijgt.

Hier is hij (nog) de model citizen in de bak. Gaat voor iedereen juist uit de weg. Zit echt totaal geen agressie in. Maar daar staan ze ook niet echt om bekend. Is alleen als je hele kleine vissen hebt zal zijn jachtinstinct gaan opspelen. Maar voor alsnog... Heb een mini loreto toegevoegd een tijdje terug die toch echt in zijn bek zou passen. De boel in de gaten gehouden, maar hij keek er niet eens naar. Zodra ik bij de bak sta zie je hem meteen reageren alsof het etenstijd is.

Probeerde net een foto te schieten toen ik hem ging voeren, maar de lampen gingen al in nachtmodus. Hij komt echt naar het voerluikje toe iig.

Bijlagen

• 20220925_223135.jpg
    20220925_223135.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 29
  • 20220925_223123.jpg
    20220925_223123.jpg
    46 KB · Weergaven: 27
  • 20220922_183745.jpg
    20220922_183745.jpg
    115,5 KB · Weergaven: 29
  • 20220925_174350.jpg
    20220925_174350.jpg
    184,8 KB · Weergaven: 30
Hahah jaa leuk man! Echt een bijzondere vis. Wou je dokter nog laten zien dat hij de baas was of zag hij het niet als concurrentie? Of had die al snel genoeg door dat die hem beter niet lastig kon vallen met al zn stekels🤣 mijn gele dokter is best territoriaal en wil altijd wel goed laten zien dat hij de baas is, zou niet weten of hij een kleine dwergkoraalduivel lastig zou gaan vallen als ik er een zou halen.

Back
Bovenaan