Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Kon het niet vinden. Ik heb de gen 2 krijg de kleuren niet zo mooi naar buiten. Zou ik jou programma mogen zien?
Post 16 is nog steeds mijn programma. Ik draai eigenlijk nogal wit, maar de telefoon maakt het iets blauwer. In realiteit vind ik het nog iets mooier.

Echt prachtige bak hoor! Ik sta perplex. Het lijkt bij jullie allemaal zo makkelijk…

Dank je .

Gemakkelijk is het hier niet gegaan. Er zijn wel blunders en/of dingen misgelopen op bijna 2 jaar. Staat allemaal in mijn dagboek.
Nu ben ik bvb achter gekomen dat ik met de salifert Ca test problemen heb.
Ik draai vermoedelijk al minstens een half jaar regelmatig tussen de 350 en 380 Ca. met de gedachte dat ik rond de 410-425 zat.
Daar dit in mijn fles 2 zit van ATI essentials +, zijn de bijbehorende elementen ook onder gedoseerd.
Ik kon er de vinger niet opleggen, waarom er bepaalde weken mooiere groeipunten te zien waren op verscheidene koralen en dan weer niet.
Nu weet ik dat dit was toen ik met salifert 450 Ca detecteerde, maar effectief wss rond de 400 draaide. Toen liet ik de dosering wat zakken,.....

Sinds 2 weken gebruik ik de red sea pro calcium test, die lees ik blijkbaar beter af. Ik zie de koralen al reageren op de normale 420 Ca waardes met bijbehorende elementen.

Het blijft toch opvolgen,.... Maar ik ben zeker tevreden met hoe de bak draait.

Ondertussen 3 weken verder na de vaststelling dat ik het merendeel van het laatste jaar (veel) te laag in Ca en de bijbehorende elementen in fles 2 van ATI E+ heb gelopen.

Ik draaide toen al enige tijd rond de 80ml ATI + 1 en 70 ml ATI + 2.

Ik ben beginnen verhogen op ATI 2 (Ca) om nu rond de 105ml uit te lijnen rond de 425 gemeten met red sea pro Ca.
Enkele dagen later begon de KH te zakken, dus nu zit ik ook op 105 ml ATI 1:oops:.

Ik zie het verschil in kleur en vooral groei aan verschillende koraaltjes. Sommige die traag of bijna niet groeide, maken nu groeipunten. Sommige kleurtjes zijn intensiever.
Enkele favia's, een lobootje, acro red dragon, rode porites, loripes,.... allemaal koraaltjes die niet mooi op kleur waren of traag groeide, ze zijn vertrokken.

To be continued,....

Een faviaatje dat al 1,5 jaar stiefmoederlijk werd behandeld. Overal werd verplaatst, achter een ander of uit het zicht, wegens niet mooi.
Deze is bijna zo hij moet zijn, groen met rood hartje. Hij staat nu vooraan op de bodem.

Een klein lobootje dat ik al enkele keren heb willen wegdoen. Een afleggertje van een moederkoraal bij de vorige eigenaar. Daar oranje/rood met "gouden" accentjes.
Het begint hier zowaar die richting uit te gaan.20220610_131847.jpg20220610_132036.jpg

Laatst bewerkt:
Op techniek gebied toch beslist om meer de GHL toer op te gaan. 1 app, overal alles kunnen opvolgen en sturen indien nodig. Push alerts bij foute waardes en mooi speelgoed.

Volgende week komt de bestelde profilux 4e starterset aan bij de LFS.
Na de zomer ATO, bewakingen op laag en hoog opvoervak, laag niveau osmosevak. Later nog mijn laatste doseerpomp van DD vervangen door een slave doser,....

Mijn kessil wierenlamp kan er ook al mee op. Eerst nog uitzoeken welk kabeltje ik nog moet kopen 😄.

Ghl is inderdaad een prachtig iets ooit zal ik het hier ook neerzetten net wat je zegt alles in 1 app en je kan er alles mee sturen .
En niet van die onbenullige grote apparatuur, als ik alleen al naar mijn alkatronic kijk daar zit meer lucht in de behuizing dan apparatuur.

Heel prachtige bak en interessant dat verhaal over de CA meting van Salifer. Ik zou wel eens hetzelfde probleem kunnen hebben want op dit moment heb ik ook nauwelijks groei (scheeld wel veel snoeiwerk :D). Ik heb last sinds ik de nieuwe versie van CA meting van Salifer heb aangeschaft, vind dit ook minder fijn werken dan de oude versie. Zou het hier mee te maken hebben?

Heel prachtige bak en interessant dat verhaal over de CA meting van Salifer. Ik zou wel eens hetzelfde probleem kunnen hebben want op dit moment heb ik ook nauwelijks groei (scheeld wel veel snoeiwerk :D). Ik heb last sinds ik de nieuwe versie van CA meting van Salifer heb aangeschaft, vind dit ook minder fijn werken dan de oude versie. Zou het hier mee te maken hebben?
Sept 21 : ATI 395, salifert 420
dec 21 : ATI 368, salifert 425
feb 22 : ATI 354, salifert 410
mei 22 : ATI 383, salifert 425

Misschien kan ik er niet goed mee werken, ik ben gedeeltelijk kleurenblind. Maar Ca doe ik tesamen met mijn vrouw.
Na aanschaf van de red sea pro Ca test, kwamen we ook op 385 uit. Bijna hetzelfde als de laatste ATI test.

Eventjes stoer doen tegen het spiegelbeeld.

20220613_205028.jpg

Gisteren een halve dag bezig geweest om mijn GHL kastje aan te passen ivm de aankomende profilux 4e.
Dan kan ik de rest van de week na het werk wat genieten van de ☀️😎🍻.

20220614_083824.jpg

Deel 1 van het profilux 4e gebeuren is achter de rug. Ik heb het ding naar mijn IT normen nog vrij snel online kunnen krijgen. Een uurtje of 5 🤭.

Daarna de KH director en de 2 dosers toegewezen en opnieuw ingesteld.

Mijn refugium licht hopelijk juist toegewezen, zal ik vanavond wel zien of niet 😄.

De sensors moeten nog wachten. Ik had 2 weken geleden een measurement cell besteld om de probes in te doen. Maar staat nog steeds in backorder. Eens ik die heb moet ik effe zoeken waar ik die ga installeren en nog PVC en siliconenslang bestellen. Dus dat gaat nog een weekje of 2 duren.
Dan kan de temperatuur meting mijn verwarming aansturen en heb ik terug een pH meting.

Het begint al een toren te worden.

De handleiding moet ik nog eens uitprinten, ziet er stevige lectuur uit. Die gaat wss mee op vakantie, zwembad lectuur 😜.

20220620_121153.jpg

Laatst bewerkt:
Deel 1 van het profilux 4e gebeuren is achter de rug. Ik heb het ding naar mijn IT normen nog vrij snel online kunnen krijgen. Een uurtje of 5 🤭.

Daarna de KH director en de 2 dosers toegewezen en opnieuw ingesteld.

Mijn refugium licht hopelijk juist toegewezen, zal ik vanavond wel zien of niet 😄.

De sensors moeten nog wachten. Ik had 2 weken geleden een measurement cell besteld om de probes in te doen. Maar staat nog steeds in backorder. Eens ik die heb moet ik effe zoeken waar ik die ga installeren en nog PVC en siliconenslang bestellen. Dus dat gaat nog een weekje of 2 duren.
Dan kan de temperatuur meting mijn verwarming aansturen en heb ik terug een pH meting.

Het begint al een toren te worden.

De handleiding moet ik nog eens uitprinten, ziet er stevige lectuur uit. Die gaat wss mee op vakantie, zwembad lectuur 😜.

Bekijk bijlage 590611
Sjiek hoor , veel leesplezier 🤣

Ondertussen het GHL profilux gebeuren toch maar wat versneld uitgebreid ifv het aankomende verlof.

ATO, refugium licht, aquatemperatuur, KH en aqua PH wordt nu opgevolgd door de profilux.
Ook nog 2 extra optical sensors in het opvoervak erbij. Hoog, als aanduiding dat de opvoerpomp eventueel eruit gaat. Laag niveau als de sensor van de ATO moest falen en dus eventueel niet meer moest bijvullen.
KH director is ondertussen ook vrij stabiel.

Toch een extra geruststelling dat er al vrij veel extra bewakingen met push meldingen naar de smartphone opzitten en dat indien nodig ik de doseringen vanaf het zwembad kan aanpassen.
Het is allemaal niet nodig, maar wel leuk om te hebben.

Na de vakantie, als het weer wat minder is en het werk het toelaat ga ik mijn koraalbestand wat aanpassen.20220711_150049.jpgProfilux chart.jpg

Laatst bewerkt:
Een groot extreem sinds mijn vorige post :rolleyes: .

Een laatste, snel filmpje en wat fotootjes van het aqua.

Hoe het aquarium er nu bijstaat is eigenlijk meer dan ik had verhoopt toen ik een 3 tal jaar geleden begon met mijn voorbereiding.

Maar ik ga over naar zoetwater, de oude liefde, discussen. Ongeveer 20 jaar terug in de tijd.

Reden, energieprijzen spelen wel de hoofdrol en dan vooral de onzekerheid daarover. Toen ik 3 jaar geleden aan mijn voorbereiding begon, was de huidige situatie totaal niet in te schatten. Prijzen stijgen, dat weet je gewoon, maar op deze manier,…

Het is niet de beslissing van het hart, maar van het “verstand”.

Zoals in een ander topic, gaat het er niet over of we het kunnen betalen, maar dat ik het zelf gewoon te duur vind worden om gewoon als hobby te blijven doen.
Een kleinere zoutbak of andere setup, LPS of leders zegt me niet veel. Niet dat ik dat niet mooi vind, maar deze bak is wat ik wou.

Het is niet anders,

Eerst koraal en vissen.
Een gedeelte van de techniek komt beschikbaar eens het aqua leeg gaat.

Het was weer leuk om een 3 tal jaar op dit topforum rond te hangen.

Jammer dat je ermee stopt. Het is een prachtige bak!
Succes met de discussen, zijn toch ook zeker wel mooi.

Back
Bovenaan