Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lichtschema's Philips coralcare gen 1 (V1 of V2)

Nico F.

Senior Forumlid
Een beetje naar analogie van een lopend topic voor PCC gen 2 en om dat topic niet te vervuilen, een GEN 1 topic.

Ik ben wel benieuwd naar jullie lichtschema's.
Zelf hangen er bij mij 3 PCC 2018 boven, maar dan wel dwars en bijna vlak naast mekaar, dus wel overlappend licht. Enkel SPS en onderaan wat LPS'en.
Maar ik merk toch dat als ik boven de 65% vermogen op beide kanalen zet, ik toch last krijg van overbelichting. De SPS groei stopt, de koralen worden valer van kleur. Ook de LPS'en staan dan minder vol.
Als ik PAR metingen doe met de seneye, zit ik onderaan rond de 180 par en 20cm onder het wateroppervlakte, bovenkant rif tussen de 200 en 235 par. In theorie zou dit hoger kunnen.
Het is natuurlijk niet alleen licht dat meespeelt, maar als ik dan sommige andere schema's zie met 80 tot 100% dan vraag ik me soms af hoe dat kan?

hierbij mijn schema dat ik de laatste maand draai en enkele fotootjes van mijn aqua.

Bijlagen

• PCC1.JPG
    PCC1.JPG
    51,9 KB · Weergaven: 146
  • PCC.JPG
    PCC.JPG
    49,8 KB · Weergaven: 153
  • 20210414_115437.jpg
    20210414_115437.jpg
    236,5 KB · Weergaven: 143
  • 20210414_115432.jpg
    20210414_115432.jpg
    246,9 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
Misschien je schema iets meer laten pieken zo rond 14:00 uur dus niet snel opbouwen en dan stabiel tot de avond en weer afbouwen.

Beetje naar de zon kijken en de breking van water zal de intensiteit in de zee zo tussen 12:00 en 15:00 het hoogst zijn daarna bouwt het weer snel af dit kun je wel wat verschuiven naar de middag door wat later of langzamer op te bouwen
De zon staat ook maar even recht boven de evenaar denk ik dan maar

licht saturatie is afhankelijk van meerdere factoren. Stroming, kh en fosfaat gehalte spelen een belangrijke rol.
Een te hoge KH zal bijvoorbeeld sneller voor verbranding zorgen van de toppen. Zo ook voor een te lage stroming.
Fosfaat moet niet te laag zijn (<0.02ppm of te hoog >0.1). Wat zijn je waarden? Ik zou eigenlijk verwachten dat je wel de lampen feller moet kunnen zetten

licht saturatie is afhankelijk van meerdere factoren. Stroming, kh en fosfaat gehalte spelen een belangrijke rol.
Een te hoge KH zal bijvoorbeeld sneller voor verbranding zorgen van de toppen. Zo ook voor een te lage stroming.
Fosfaat moet niet te laag zijn (<0.02ppm of te hoog >0.1). Wat zijn je waarden? Ik zou eigenlijk verwachten dat je wel de lampen feller moet kunnen zetten
Luc kun je uitleggen hoe dat komt dat je koraal verbrandt met een hoge Kh. En de relatie tussen Fosfaat en de stroming.
Alvast bedankt Wim.

Koralen en met name SPS kunnen heel slecht tegen verandering van licht. Gezien je eigen PAR meting durf ik gerust te stellen dat je te weinig licht hebt voor de meeste SPS koralen. Stapje voor stapje met 5% per 2 weken langzaam opbouwen. Dit heeft hele lange tijd nodig (denk dan in maanden tot een half jaar) voordat groei en kleur terug de optimale waarde heeft bereikt.

Jou koralen zijn als het ware nu "gewent" aan te weinig licht, ze passen zich aan door er het beste van te maken zeg maar. Als je de stap nu gelijk te groot maakt stopt de groei en gaan de koralen er bleker uitzien, zoals je zelf al schreef. Dit komt omdat ze dan de zoöxanthellen uitstoten ten gevolge van de verandering van licht intensiteit. Dan kom je op een kritiek punt, de volgende stap is weefsel verlies en uiteindelijk zullen ze helemaal afsterven. Dus verhogen met kleine stapjes en de tijd ervoor nemen.

Verder zijn er nog meer factoren die een rol kunnen spelen zoals Luc al schreef.

Oja en de afstand van de lamp tot het oppervlak van het water speelt ook nog een rol.

Laatst bewerkt:
Misschien je schema iets meer laten pieken zo rond 14:00 uur dus niet snel opbouwen en dan stabiel tot de avond en weer afbouwen.

Beetje naar de zon kijken en de breking van water zal de intensiteit in de zee zo tussen 12:00 en 15:00 het hoogst zijn daarna bouwt het weer snel af dit kun je wel wat verschuiven naar de middag door wat later of langzamer op te bouwen
De zon staat ook maar even recht boven de evenaar denk ik dan maar
Zulke schema's had ik in het begin, met piek tot 80%. Nu is het even vlak om te zien of alles het goed blijft doen. Wat wel het geval is.

Hoi Luc, enkele maanden geleden toen ik de hogere percentages tot 80% draaide, was PO4 idd soms laag 0,02 tot niet meetbaar en de stroming was ook niet overal top.
KH is al maanden tussen de 7,5 en 7,8.
Op aanraden van een ervaren Aquariaan in de buurt, heb ik mijn stroming flink opgewaardeerd.
Ondertussen is het visbestand ook uitgebreid en is mijn PO4 al weken 0.03 tot 0.04.
Ik heb er niet echt bij stil gestaan, maar sindsdien gaat het wel een stuk beter met de groei en poliepexpansie op de SPS en.

Koralen en met name SPS kunnen heel slecht tegen verandering van licht. Gezien je eigen PAR meting durf ik gerust te stellen dat je te weinig licht hebt voor de meeste SPS koralen. Stapje voor stapje met 5% per 2 weken langzaam opbouwen. Dit heeft hele lange tijd nodig (denk dan in maanden tot een half jaar) voordat groei en kleur terug de optimale waarde heeft bereikt.

Jou koralen zijn als het ware nu "gewent" aan te weinig licht, ze passen zich aan door er het beste van te maken zeg maar. Als je de stap nu gelijk te groot maakt stopt de groei en gaan de koralen er bleker uitzien, zoals je zelf al schreef. Dit komt omdat ze dan de zoöxanthellen uitstoten ten gevolge van de verandering van licht intensiteit. Dan kom je op een kritiek punt, de volgende stap is weefsel verlies en uiteindelijk zullen ze helemaal afsterven. Dus verhogen met kleine stapjes en de tijd ervoor nemen.

Verder zijn er nog meer factoren die een rol kunnen spelen zoals Luc al schreef.

Oja en de afstand van de lamp tot het oppervlak van het water speelt ook nog een rol.
Hoi Erik, ook jij bedankt voor de uitgebreide uitleg 👍.
Die fase tem weefselverlies heb ik enkele maanden ook meegemaakt.
De groei en kleur is zeker niet slecht, maar er valt volgens mij nog wel winst te halen. Ik ga morgen eens 3 tot 4 procent verhogen, gedurende enkele uurtjes. En dat zo enkele weekjes aanzien. Ik ken de verschijnselen waar ik op moet letten 🙄.

Luc kun je uitleggen hoe dat komt dat je koraal verbrandt met een hoge Kh. En de relatie tussen Fosfaat en de stroming.
Alvast bedankt Wim.
Hallo Nijland,

Dana Riddle heeft een leuk artikel geschreven waar hij dit vrij duidelijk probeert uit te leggen: https://reefs.com/magazine/how-to-g...ons-on-rates-of-zooxanthellae-photosynthesis/

Dit artikel laat de keerzijde zien van een statement wat een aantal jaar geleden vaak op internet verscheen --> "Een hogere KH (10+) zorgt voor een betere koraalgroei". In experimentele opstellingen is inderdaad een verbeterde groei te zien aangezien het koraal minder moeite hoeft te doen om een skelet op te bouwen; maar in praktijk blijkt de algehele ontwikkeling van het koraal er onder te leiden. Vergelijk het met een auto die continue op de hoge toeren loopt.. heeft de auto een hoge snelheid (equivalent aan de stroming in ons aquarium) zal de motor voldoende koel blijven door de luchtverplaatsing; staat de auto stil, dan zal hij snel oververhit raken met schade als gevolg. Dit is eigenlijk precies wat er gebeurt bij een combinatie van een hoge kh, hoge lichtintensiteit en lage stroming.

Ik ben het trouwens ook eens met het statement van @Erik Caris. Koralen hebben nu eenmaal langer tijd nodig om te wennen aan verlichting. De zoox cellen moeten zich opnieuw verdelen over het koraal. Als iemand bijvoorbeeld wisselt van puntbron verlichting naar een homogenere oplossing zal het koraal in eerste instantie minder hard groeien (het gros van de zoox cellen zit in de toppen van de koralen waar veel licht was en nu minder licht is); het koraal heeft nu tijd nodig om deze zoox te herdistribueren (het koraal krijgt nu ook meer licht vanuit andere richtingen) en uiteindelijk zal het koraal beter/harder groeien. Dit proces kost weken en bij sommige soorten zelfs maanden.

Hallo Nijland,

Dana Riddle heeft een leuk artikel geschreven waar hij dit vrij duidelijk probeert uit te leggen: https://reefs.com/magazine/how-to-g...ons-on-rates-of-zooxanthellae-photosynthesis/

Dit artikel laat de keerzijde zien van een statement wat een aantal jaar geleden vaak op internet verscheen --> "Een hogere KH (10+) zorgt voor een betere koraalgroei". In experimentele opstellingen is inderdaad een verbeterde groei te zien aangezien het koraal minder moeite hoeft te doen om een skelet op te bouwen; maar in praktijk blijkt de algehele ontwikkeling van het koraal er onder te leiden. Vergelijk het met een auto die continue op de hoge toeren loopt.. heeft de auto een hoge snelheid (equivalent aan de stroming in ons aquarium) zal de motor voldoende koel blijven door de luchtverplaatsing; staat de auto stil, dan zal hij snel oververhit raken met schade als gevolg. Dit is eigenlijk precies wat er gebeurt bij een combinatie van een hoge kh, hoge lichtintensiteit en lage stroming.

Ik ben het trouwens ook eens met het statement van @Erik Caris. Koralen hebben nu eenmaal langer tijd nodig om te wennen aan verlichting. De zoox cellen moeten zich opnieuw verdelen over het koraal. Als iemand bijvoorbeeld wisselt van puntbron verlichting naar een homogenere oplossing zal het koraal in eerste instantie minder hard groeien (het gros van de zoox cellen zit in de toppen van de koralen waar veel licht was en nu minder licht is); het koraal heeft nu tijd nodig om deze zoox te herdistribueren (het koraal krijgt nu ook meer licht vanuit andere richtingen) en uiteindelijk zal het koraal beter/harder groeien. Dit proces kost weken en bij sommige soorten zelfs maanden.
Bedankt Luc voor deze heldere uitleg.
Gr. Wim

Vanaf vandaag tussen 12 en 16u een verhoging van 2 tot 4 % op beide kanalen.

PCC3.JPG

Je hebt meer dan 12 uur het licht op een hoge intensiteit branden.. Ik adviseer dat niet te doen.
Hou maximaal 10 uur hoge intensiteit aan en een donkere periode van 10-12 uur!

Je hebt meer dan 12 uur het licht op een hoge intensiteit branden.. Ik adviseer dat niet te doen.

Hoi Luc, vanaf wanneer spreek je van hoge intensiteit? 50 procent op beide kanalen of lager?

Hoi Luc, vanaf wanneer spreek je van hoge intensiteit? 50 procent op beide kanalen of lager?
Dat hangt echt van je aquarium af. Maar >70% op EEN van beide kanalen is een goede referentie (let op dat het koraal blauw licht veel intenser waarneemt dan ons menselijk oog).

Dat hangt echt van je aquarium af. Maar >70% op EEN van beide kanalen is een goede referentie (let op dat het koraal blauw licht veel intenser waarneemt dan ons menselijk oog).
Ik ben nu op mijn werk, maar ik denk dat ik max 60% vermogen heb gedurende een uurtje of 5 op beide kanalen. En de ander uren is het witkanaal minder en bouwt wit en blauw op en af. Maar ik heb idd een belichtingstijd van 14 uur. Dank je voor de tip van dat blauw licht, want ik vind de bak idd soms donker ogen met wit op 50 en blauw op 60.

Gewoon ter info, hierbij het schema dat nu 3 maanden al zo loopt.

Het is opgebouwd op 6 maanden tijd, van het schema dat in 1 van de eerste posts staat.
Mijn bak is grotendeels SPS.

PCC.JPG

Gewoon ter info, hierbij het schema dat nu 3 maanden al zo loopt.

Het is opgebouwd op 6 maanden tijd, van het schema dat in 1 van de eerste posts staat.
Mijn bak is grotendeels SPS.

Bekijk bijlage 578529
Zoals ik zie heb je nu een maximale lichtintensiteit van 87% totaal. En in je dagprogramma nog eens max 85%. Mag je het dan zo berekenen dat je dus maximaal een lichtintensiteit hebt van 87% van 190w = 165,3 watt, en een maximale dag intentensiteit van 85% van 165,3 w= 140,5 watt hebt per lamp. Of mag je deze berekening niet zo maken?

Zoals ik zie heb je nu een maximale lichtintensiteit van 87% totaal. En in je dagprogramma nog eens max 85%. Mag je het dan zo berekenen dat je dus maximaal een lichtintensiteit hebt van 87% van 190w = 165,3 watt, en een maximale dag intentensiteit van 85% van 165,3 w= 140,5 watt hebt per lamp. Of mag je deze berekening niet zo maken?
tussen 10u30 en 18u30 gaat de intensiteit van 70 naar 82 terug naar 70%. Dus van 133 watt naar 156w en terug, per lamp.

Wat bedoel je met dagintensiteit?

Tussen 10u30 en 18u30 staan mijn blauw en wit kanaal beide om maximum.
Ervoor en erna is eigenlijk het oprampen en dan zit ik in een iets blauwer licht.
Ik vind persoonlijk een blauwe bak minder aangenaam om naar te kjiken.

tussen 10u30 en 18u30 gaat de intensiteit van 70 naar 82 terug naar 70%. Dus van 133 watt naar 156w en terug, per lamp.

Wat bedoel je met dagintensiteit?

Tussen 10u30 en 18u30 staan mijn blauw en wit kanaal beide om maximum.
Ervoor en erna is eigenlijk het oprampen en dan zit ik in een iets blauwer licht.
Ik vind persoonlijk een blauwe bak minder aangenaam om naar te kjiken.
Zoals bijgevoegde omcirkeld heb.
Links de dag intensiteit en rechts de lamp intensiteit.
Of hoe moet ik die bekijken.. IMG_20220116_121126.jpg
Moet ik de dagintensiteit bekijken van de 190 watt max of moet ik de dagintensiteit nog aftellen van rechts de maximale intensiteit?

Zoals bijgevoegde omcirkeld heb.
Links de dag intensiteit en rechts de lamp intensiteit.
Of hoe moet ik die bekijken..

Links op het scherm is het lichtschema dat de controller iedere dag doorloopt.
Rechter deel is een lichtinstelling die je kunt activeren met een (minuscuul) drukknopje op de controller.
Deze setting kun je bijvoorbeeld gebruiken om voor een geprogrammeerde tijd de lamp op een bepaalde (andere) lichtkleur en intensiteit te laten branden, om bijvoorbeeld onderhoud aan je bak te kunnen plegen of om niet van die blauwe foto's van je aquarium te maken.

Bij de controller van de omcirkelde foto gaat na het drukken van het knopje op de controller, de licht sterkte dus voor 1 minuut naar 85% van het vermogen (of lichtsterkte) en de verhouding wit - blauw is dus: iets minder blauw dan wit. En als ik dan goed heb berekend; staat het blauwe kanaal op het volle beschikbare vermogen en het witte kanaal op circa 94% van het beschikbare vermogen van dit kanaal.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan