Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

Het systeem draait dus op een dymico welke is aangevuld met een fosfaat filter waarin ik gebruik maak van circa 300gr rowafos. 1x per 6 weken vervang ik dit.
Voor de rest voer ik de vissen stevig met o.a. Droog en diepvriesvoer.
De bak wordt verlicht met 2 ati Straton en de stroming is uitbesteed aan maxspect.

Het systeem draait dus op een dymico welke is aangevuld met een fosfaat filter waarin ik gebruik maak van circa 300gr rowafos. 1x per 6 weken vervang ik dit.
Voor de rest voer ik de vissen stevig met o.a. Droog en diepvriesvoer.
De bak wordt verlicht met 2 ati Straton en de stroming is uitbesteed aan maxspect.
En welk programma draai jij op je stratons ? Gewoon geïnteresseerd

Mvg Wouter

Ben je uiteindelijk tevreden over het dymico systeem? Je bak staat er alleszins prachtig bij. Zou je de voor en nadelen kunnen opnoemen? Waterwissels niet meer nodig? 😜
Dymico is eigenlijk wel eenvoudig in gebruik.
Voordelen zijn inderdaad het niet verversen van het water. Ik heb dat ook nog niet gedaan sinds het systeem draait bij mij. Door een co2 fles aan te sluiten op het systeem zijn ca, kh prima op niveau en ik doe 1x per kwartaal een Icp test. Daaruit blijkt dat het voldoende is per kwartaal enkele supplementen toe te voegen zoals iodine, mangaan en fluor.
Elke 2 maanden verbruik ik wel een Carbon source van dymico.
Het zandbed moet je wel 1 a 2 keer per jaar spoelen wat wel een 2 uurtjes werk is.
Daarnaast maak ik 1x per maand met een pijpen ragger de pijpen in het systeem schoon en de procespomp.
Daarnaast draai ik met een kleine fosfaatfilter met circa 100gram rowa.
Het aquarium draait naar mijn inziens heel erg stabiel en kan een groot vissenbestand aan. Eigenlijk meer vissen dan verantwoord in het aquarium passen.
Het dymico systeem is een flinke investering maar een top afschuimer en andere apparatuur om een dergelijk aquarium goed te laten draaien ook.
Voor mij is het onderhoudsarme aspect wat de doorslag heeft gegeven om voor een dymico te kiezen.

Dymico is eigenlijk wel eenvoudig in gebruik.
Voordelen zijn inderdaad het niet verversen van het water. Ik heb dat ook nog niet gedaan sinds het systeem draait bij mij. Door een co2 fles aan te sluiten op het systeem zijn ca, kh prima op niveau en ik doe 1x per kwartaal een Icp test. Daaruit blijkt dat het voldoende is per kwartaal enkele supplementen toe te voegen zoals iodine, mangaan en fluor.
Elke 2 maanden verbruik ik wel een Carbon source van dymico.
Het zandbed moet je wel 1 a 2 keer per jaar spoelen wat wel een 2 uurtjes werk is.
Daarnaast maak ik 1x per maand met een pijpen ragger de pijpen in het systeem schoon en de procespomp.
Daarnaast draai ik met een kleine fosfaatfilter met circa 100gram rowa.
Het aquarium draait naar mijn inziens heel erg stabiel en kan een groot vissenbestand aan. Eigenlijk meer vissen dan verantwoord in het aquarium passen.
Het dymico systeem is een flinke investering maar een top afschuimer en andere apparatuur om een dergelijk aquarium goed te laten draaien ook.
Voor mij is het onderhoudsarme aspect wat de doorslag heeft gegeven om voor een dymico te kiezen.
Klinkt veelbelovend. Raar dat niet meer mensen er op uitkomen. Alleen zandbed spoelen wat moet ik me daar bij voorstellen? Al het zand eruit spoelen en terug? Da lijkt me niet goed voor de bacteriën? 😅 bedankt al voor de uitgebreide uitleg. 👌🏼👍🏼

En het kriebelt weer!!! En dan gisteren ochtend verrast worden door mijn vriendin!! Ik heb wat voor je besteld… ik had geen idee wat maar toen kwam het een reefer 425 g3. Schijnbaar had ik het teveel over een zeeaquarium😁😁😁😁
Dus het avontuur gaat weer beginnen! Nu wachten op de levering van het aquarium en alle andere apparatuur.
Alleen nog opzoek naar Ati led armaturen ☺️

Techniek die ik beschikbaar heb zijn een Opvoerpomp rd Speedy 3 50w
Supermarine 200 rdx (beetje overkill dus maar zo laag mogelijk instellen)
2x MLW30
2 x Ati Straton x

Alle materialen zijn inmiddels binnen gekomen, dit weekend maar eens een stukje opbouwen. Ik wil gaan starten met een klein beetje doodsteen en een stapel vers levend steen. Is er momenteel nog een leverancier die vers van import levert? Tips? e9cf290b-86ff-4867-9370-7a607122009e.jpeg

Bijlagen

• 347ec300-03e7-4b79-9f76-2eb44d0977b0.jpeg
    347ec300-03e7-4b79-9f76-2eb44d0977b0.jpeg
    264,2 KB · Weergaven: 10
  • 26afd805-bd91-4488-83f0-05d9ca4dc593.jpeg
    26afd805-bd91-4488-83f0-05d9ca4dc593.jpeg
    128,7 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Alle materialen zijn inmiddels binnen gekomen, dit weekend maar eens een stukje opbouwen. Ik wil gaan starten met een klein beetje doodsteen en een stapel vers levend steen. Is er momenteel nog een leverancier die vers van import levert? Tips? Bekijk bijlage 670369
Coral and Fishstore in Breda?

Coral and Fishstore in Breda?
Doen die echt verse import of is dat wat bij hun uit de bakken komt? Wat bij hun in de bakken ligt is eerder geënt volgends mij?

Ik heb het via White Corals gekocht. Die geven ook aan wanneer het binnen is gekomen en/of wanneer de volgende lichting komt. Dit steen was bezaaid met allerlei wieren en klein leven. Erg leuk!

Doen die echt verse import of is dat wat bij hun uit de bakken komt? Wat bij hun in de bakken ligt is eerder geënt volgends mij?

Ik heb het via White Corals gekocht. Die geven ook aan wanneer het binnen is gekomen en/of wanneer de volgende lichting komt. Dit steen was bezaaid met allerlei wieren en klein leven. Erg leuk!
Zover ik weet doen ze ook geregeld verse import, maar ik weet natuurlijk niet wat er op dit moment daar ligt. WC importeert zelf ook, maar dat ligt niet naast de deur en zelf uitzoeken is natuurlijk altijd het beste.

Dank voor de reacties, ik ga het navragen en dan bestellen. Voor nu eerst alle techniek maar netjes maken en alles testen. Daarna mag het osmoseapparaat het aquarium rustig gaan vullen. En kan ik rustig gaan nadenken over de startbezetting van het aquarium.

Zover ik weet doen ze ook geregeld verse import, maar ik weet natuurlijk niet wat er op dit moment daar ligt. WC importeert zelf ook, maar dat ligt niet naast de deur en zelf uitzoeken is natuurlijk altijd het beste.
Helder. Klopt, zelf uitzoeken is het allermooiste. Ik heb het blind gekocht en laten opsturen. Zaten echt hele mooie stukken bij. Meer mooi dan slecht spul :).

Levendsteen is inmiddels besteld. Aquarium is lekker aan het vullen en even spelen met de stromingspompen en lampenIMG_3387.jpeg

Bijlagen

• ACBC2397-8AC6-4490-9DD8-CE87F53F4846.jpeg
    ACBC2397-8AC6-4490-9DD8-CE87F53F4846.jpeg
    134,8 KB · Weergaven: 5
Vanavond wordt het levende steen bezorgd, helaas geen tijd door de vakantie periode om het zelf te gaan uitzoeken. Dus ben benieuwd wat ik straks mag ontvangen.

Back
Bovenaan