Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Sterkte Sjoerd,
Ik heb 1 keer een vis verloren en ben er 2 dagen ziek van geweest. Iedereen maakt het een keer mee maar het is telkens toch een baalmoment
Nou het viel me vies tegen hoe ziek ik er van was. Het is toch een visje met extra aandacht en dan ga je je er toch aan binden. Moet wel eerlijk bekennen dat ik blijkbaar zo sip was dat mijn vriendin mee wilde naar ocean & lake om wat nieuws uit te zoeken( waarschijnlijk had ik de opvrolijking nodig). Uiteraard was ik, net als menig andere, als een kind in de snoepwinkel en had al snel oog op een nieuwe pincetvis die toevallig rondzwom! Heerlijk impulsief is deze dus mee naar huis gegaan en lijkt het nu alsof die nooit is weg geweest.

Als kerst op de taart moest er ook ene koppel Chinese pijlvissen mee die mijn vriendin heeft omgedoopt tot Babi & Pangang :unsure: De lichten zijn nu al uit maar zal eerdaags maar even weer wat fotomateriaal maken.

Als je dan toch in de winkel ben sla je flink in en zodoende ook de halve inboedel meegenomen voor de ombouw van de sump binnenkort. Ik wilde een stekkenbak erbij waar t stekkenrekje nogal krap was, maar een lang verhaal kort; de sump gaat dienst doen als stekkenbak waar het hele middelste vak van 40x25x25 leeg staat als ik het slim indeel: een soort extra nano maar dan in je aqaurium zelf.. Nu nog een goede lamp ervoor uitzoeken.

Nou het viel me vies tegen hoe ziek ik er van was. Het is toch een visje met extra aandacht en dan ga je je er toch aan binden. Moet wel eerlijk bekennen dat ik blijkbaar zo sip was dat mijn vriendin mee wilde naar ocean & lake om wat nieuws uit te zoeken( waarschijnlijk had ik de opvrolijking nodig). Uiteraard was ik, net als menig andere, als een kind in de snoepwinkel en had al snel oog op een nieuwe pincetvis die toevallig rondzwom! Heerlijk impulsief is deze dus mee naar huis gegaan en lijkt het nu alsof die nooit is weg geweest.

Als kerst op de taart moest er ook ene koppel Chinese pijlvissen mee die mijn vriendin heeft omgedoopt tot Babi & Pangang :unsure: De lichten zijn nu al uit maar zal eerdaags maar even weer wat fotomateriaal maken.

Als je dan toch in de winkel ben sla je flink in en zodoende ook de halve inboedel meegenomen voor de ombouw van de sump binnenkort. Ik wilde een stekkenbak erbij waar t stekkenrekje nogal krap was, maar een lang verhaal kort; de sump gaat dienst doen als stekkenbak waar het hele middelste vak van 40x25x25 leeg staat als ik het slim indeel: een soort extra nano maar dan in je aqaurium zelf.. Nu nog een goede lamp ervoor uitzoeken.
Weet je als dit soort dingen je niet meer raken dan mis je de drive en passie die in deze hobby nodig is, natuurlijk heb je als volwaardig aquariaan een knoop in je maag als je zoiets overkomt
Gelukkig heeft je verhaal een positieve afloop

We zijn weer enige tijd verder en zodoende weer een klein berichtje in mijn dagboek. De groei in alle koralen is nog steeds aanwezig en zodoende kon ik al wat kleine stekjes verkopen. Toch leuk als voor een ( naar mijn inzicht) schappelijke prijs je een ander blij kan maken en zelf de hobby enigzins kan onderhouden. Moet wel flink wat verkocht worden voordat ik kiet speel volgens mij :ROFLMAO: .

De nieuwste aanwinsten doen het goed waar Tim van O&L een man van zijn woord was en de pincetvis at inderdaad al gelijk goed met de pot mee. Waar de pot onderhand wel helemaal opgegeten word door de originele bewoner; een vossenkop, is het tijd geworden om daar een beter huisje voor te vinden. Net zoals bij de verloren vis heeft ook dit moment wel de door @Marcel oosterhof aangegegeven knoop in de maag maar gelukkig gaat de vis erop vooruit en dan is stukken beter dan hem/haar dood vinden.

Het had wat geduld nodig maar ze is uiteindelijk gevangen en nu hopen dat hij/zij snel naar het nieuwe huisje kan.WhatsApp Image 2022-01-19 at 09.18.17.jpeg

We zijn weer enige tijd verder en zodoende weer een klein berichtje in mijn dagboek. De groei in alle koralen is nog steeds aanwezig en zodoende kon ik al wat kleine stekjes verkopen. Toch leuk als voor een ( naar mijn inzicht) schappelijke prijs je een ander blij kan maken en zelf de hobby enigzins kan onderhouden. Moet wel flink wat verkocht worden voordat ik kiet speel volgens mij :ROFLMAO: .

De nieuwste aanwinsten doen het goed waar Tim van O&L een man van zijn woord was en de pincetvis at inderdaad al gelijk goed met de pot mee. Waar de pot onderhand wel helemaal opgegeten word door de originele bewoner; een vossenkop, is het tijd geworden om daar een beter huisje voor te vinden. Net zoals bij de verloren vis heeft ook dit moment wel de door @Marcel oosterhof aangegegeven knoop in de maag maar gelukkig gaat de vis erop vooruit en dan is stukken beter dan hem/haar dood vinden.

Het had wat geduld nodig maar ze is uiteindelijk gevangen en nu hopen dat hij/zij snel naar het nieuwe huisje kan.Bekijk bijlage 578963
Dit is inderdaad een knoop in de maag momentje maar je respect voor dierlijk leven is groot… mooie instelling heb je Sjoerd

Waar de wond nog vers is is vandaag alweer een hele stap ondernomen: een nieuwe baby vossenkop! Ik wist dat Ocean&lake er een paar hadden zitten en na een kort telefoontje was het mogelijk nog 1 te reserveren. Er waren nog 2 kleintjes en ik ben de trotse eigenaar van 1 van hen:
WhatsApp Image 2022-01-25 at 17.20.05.jpeg

Het is heel gek dat de vossenkop nu opeens de kleinste vis in de bak is waar dit normaal de joekel van de bak was... Na even kort overwennen was hij/zij wat angstig maar zwemt nu vrolijk rond.

Waar de zeewaterhobby menig problemen kent was mijn "probleem" de afgelopen tijd ook een vol stekkenrek waar ik het leuk vind om van al mijn koralen een klein stekje te houden. De oplossing was veelal het zandbed volgooien maar ook dat kent zijn limiet en die staat dus ook op de meeste plekken vol: de stekjes moeten niet te dicht bij het rotswerk staan want voor dat je het weet knipper je en springt de zoanthus je rotsen op waar je ze niet wilt hebben.
Om dit "probleem"op te te lossen heb ik mijn mooie groene ogen moeten aanspreken om mijn vriendin over te halen tot de aanschaf van een klein stekkenbakje. Veel werk was het overhalen gelukkig niet en achteraf was het meer moeite om te kiezen welke soort stekkenbak het ging worden. Eerst had ik een halve poging gedaan om de sump om te bouwen maar dit bleek een dermate grote inspanning dat de stekkenbak gewoon los ging van de gewone bak; de werkkamer moest ook aan het zeewateravontuur gaan geloven.

Waar ik geen gigantische koralen kwekerij wil opzetten ben ik voor een waterbox peninsula 15 gegaan welk achteraf nog steeds aardig aan de maat was. Het was even kort wachten tot die binnen was maar aangezien ik al in de weer was met waterverversingen voor mijn skimmer, kon de bak na binnenkomst gelijk vol worden gegooid.WhatsApp Image 2022-01-25 at 17.17.31.jpeg

Ik moet nog even alles stroom en apparatuur gaan instellen maar het stekkenrekje en de essentiële apparatuur staat/draait. Morgen zal ik de ATO nog gaan aansluiten en wat biobricks uit de sump overzetten voor een bacterie-cultuur. Verwacht niet veel leven erin te gaan houden op wat ongewervelden na voorlopig dus een skimmer is nog niet nodig.

"Verder is het onderhoud simpel en op de skimmer cup legen per 1,5-2weken en de wekelijkse testjes na is er nagenoeg weinig aan te doen behalve lekker kijken en het internet afspeuren naar leuke koraaltjes."

Welke stappen heb je allemaal ondernomen om tot dit punt te komen? Ik wil ook een onderhoudsarme setup hebben. Kan je nog eens oplijsten welke technieken en middeltjes je allemaal gebruikt?

ehm ja niet zoveel eigenlijk voor mijn gevoel. Wat er aan bij zal dragen zal het volgende zijn naar mijn mening:
- Goede doseerpomp met ATI essentials( geen waterwissel)
- Lage nutriënten door geen hoge visbezetting
- fleecefilter en goede afschuimer voor wederom lage nutriënten
- UV filter voor geen gekke dingen in het water
- Niet veel koolstof doseren, niet dat het nodig is maar anders krijg je ipv overal algjes een bacteriefilm naar mijn idee.
- Pompen zijn allemaal oversized en draaien op 30-40%. Dit is voor zowel het geluid fijn als voor t onderhoud waar relatief weinig krachtverlies optreed bij minder periodiek onderhoud.
- Kap op het aquarium zorgt ervoor dat er weinig water verdampt en dus minder osmoswater bijvullen.

Zal vast nog wel iets missen en in bovenstaande is niet meegenomen dat ik wel dagelijks voer moet geven maar dat komt door de nieuwe koperband. Als ik een week weg ga gaat er gewoon nyos mysis op de doseerpomp en dan is dat ook geregeld.

En je bent gestopt met de algenreactor omwille van chaetosterfte t.g.v. te weinig nutriënten? Ben je tevreden met je fleecefilter, maakt die een groot verschil qua NO3 en PO4-niveau's? Die zijn mijn hoofdprioriteit, kan ik deze mooi "regelen" zou ik al heel gerust zijn. En daar ik van nul begin kan het doseren van kh, ca en mg nog wat wachten tot later.

En je bent gestopt met de algenreactor omwille van chaetosterfte t.g.v. te weinig nutriënten? Ben je tevreden met je fleecefilter, maakt die een groot verschil qua NO3 en PO4-niveau's? Die zijn mijn hoofdprioriteit, kan ik deze mooi "regelen" zou ik al heel gerust zijn. En daar ik van nul begin kan het doseren van kh, ca en mg nog wat wachten tot later.
Ja het was niet echt meer een toevoeging, vooral nitraat trok die naar 0 en schoot je niet heel veel meer mee op dan en moest ik nog bij doseren ook nog... De fleecefilter ben ik wel tevreden mee. Het is flink duurder dan een filtersok of filterwatten maar je hebt er 0 omkijken naar. Waar de watten/sokken om de paar dagen vervangen worden doe ik er rustig een maand mee nu, als ik m wat hoger plaats misschien zelfs langer. Voordeel, naast het onderhoud is dat in tegenstelling tot fitlersokken en watten al het niet afgebroken spul gelijk het water uit gaat en dus niet verder afbreekt naar meer nitraat en fosfaat.

Waar ik veel diepvriesvoer gebruik voor de pincetvis( en de lui ben of het eerst af te spoelen) krijg ik wel een sloot fosfaat nu in het systeem wat soms wel lastig is. Daarvoor is ook een luie oplossing: fauna marin phos 0.04 ipv rowaphos.

De waterwaarde zijn denk ik wel het makkelijkst te regelen zolang je niks geks doet en niet elke dag van alles veranderd; beetje geduld en een doseerpomp lost al veel op. De rest van het onderhoud zit prima apparatuur kopen en stiekem ook in je verwachtingen: hoe mooier en sterieler het moet ogen hoe meer je bezig zal zijn. In mijn hoofd kan ik alle tijd die ik overhoud van het onderhoud nu lekker besteden aan visjes kijken, dromen over het volgende koraaltje en overmatig ramen poetsen:D

ehm ja niet zoveel eigenlijk voor mijn gevoel. Wat er aan bij zal dragen zal het volgende zijn naar mijn mening:
- Goede doseerpomp met ATI essentials( geen waterwissel)
- Lage nutriënten door geen hoge visbezetting
- fleecefilter en goede afschuimer voor wederom lage nutriënten
- UV filter voor geen gekke dingen in het water
- Niet veel koolstof doseren, niet dat het nodig is maar anders krijg je ipv overal algjes een bacteriefilm naar mijn idee.
- Pompen zijn allemaal oversized en draaien op 30-40%. Dit is voor zowel het geluid fijn als voor t onderhoud waar relatief weinig krachtverlies optreed bij minder periodiek onderhoud.
- Kap op het aquarium zorgt ervoor dat er weinig water verdampt en dus minder osmoswater bijvullen.

Zal vast nog wel iets missen en in bovenstaande is niet meegenomen dat ik wel dagelijks voer moet geven maar dat komt door de nieuwe koperband. Als ik een week weg ga gaat er gewoon nyos mysis op de doseerpomp en dan is dat ook geregeld.
Die nyos mysis op de doseerpomp vind ik interessant. Kan dat zonder koeling? En rechtstreeks de bak in?

Die nyos mysis op de doseerpomp vind ik interessant. Kan dat zonder koeling? En rechtstreeks de bak in?
Ja dit ging verassend goed. De goldpods bleven haken maar de mysis kwam door de doseer pomp heen en gingen zo via een slangetje de bak in. Afhankelijk van waar je ze koopt varieert het advies om ze gekoeld te houden: de eigen website noemt het niet en de afhankelijk van je LFS staan ze wel of niet in de koelkast wat frapant is.

Het etiket van het spul zelf is ook al tegenstrijdig waar de engels vertaling aangeeft in de koelkast te houden en de duitse variant aangeeft het enkel koel en donker te bewaren( tot max 18 graden is dat bij de duitse warenwet uit mijn hoofd). In ieder geval werkt het prima en de keren dat ik een week weg ging was het flesje netjes volgens planning gedeponeerd in de bak. Zou in principe wel aanraden om toch altijd iemand te laten kijken want een verstopping kan altijd met zon flesje natuurlijk.

Paar dagen verder en zodoende weer wat veranderingen. Waar ik een week geleden nog een enkel ganzenvoetje gevonden had in mijn bak waren dit een paar dagen later opeens een hele bende. Denk de afgelopen koraaltjes toch niet goed gedipt:cry:.Na flink wat leeswerk was de consesus dat ze niet altijd schadelijk waren dus op een keertje handmatig opruimen daar niet teveel over nagedacht; ze zaten immers niet in de koralen dus dat moest wel loslopen... Donderdagavond toen ik even lekker aan het kijken was viel het mij op dat een zoa kolonie wat instond en opeens viel het mijop dat er wat ganzevoetjes inzaten! Wetende dat ze het niet perse opeten en er ook gewoon kunnen zitten heb ik geprobeerd ze eruit te halen en toen zag ik dat ze toch wel wat schade hadden aangericht. Heb de hele avond met een knoop in mijn maag gezeten hierom en was wel blij dat ik in mijn stekkenbak van alles een back-up stekje heb wat middels waterstofperoxide lekker vrij is van problemen.

Na het nachtje slapen gelijk om 10:30 ocean en lake besteld en ze hadden gelukkig nog een harlekijn! Zoals bij alles in deze hobby ben je een flinke zak duiten verder maar dan is die gelukkig ook in huis!WhatsApp Image 2022-02-04 at 14.07.19.jpeg
Een mooi roze exemplaar die hopelijk flinke vraatzucht heeft. Na even overwennen is hij/zij geïntroduceerd aan de bak en nu is het duimen. Ben nog niet helemaal uit of het genoeg gaat zijn maar ze is bij de zoa kolonies uitgezet dus zolang ze daar maar gaat peuzelen doe ik voorlopig wel handmatig de rest eruit slopen. De diepvries zeesterren waren helaas wel op dus hopelijk zijn die op tijd binnen om te zorgen dat er geen verhongering plaats gaat vinden. Mocht iemand een online adresje hebben voor diepvries zeesterren dan verneem ik dat uiteraard graag ;)

Paar dagen verder en zodoende weer wat veranderingen. Waar ik een week geleden nog een enkel ganzenvoetje gevonden had in mijn bak waren dit een paar dagen later opeens een hele bende. Denk de afgelopen koraaltjes toch niet goed gedipt:cry:.Na flink wat leeswerk was de consesus dat ze niet altijd schadelijk waren dus op een keertje handmatig opruimen daar niet teveel over nagedacht; ze zaten immers niet in de koralen dus dat moest wel loslopen... Donderdagavond toen ik even lekker aan het kijken was viel het mij op dat een zoa kolonie wat instond en opeens viel het mijop dat er wat ganzevoetjes inzaten! Wetende dat ze het niet perse opeten en er ook gewoon kunnen zitten heb ik geprobeerd ze eruit te halen en toen zag ik dat ze toch wel wat schade hadden aangericht. Heb de hele avond met een knoop in mijn maag gezeten hierom en was wel blij dat ik in mijn stekkenbak van alles een back-up stekje heb wat middels waterstofperoxide lekker vrij is van problemen.

Na het nachtje slapen gelijk om 10:30 ocean en lake besteld en ze hadden gelukkig nog een harlekijn! Zoals bij alles in deze hobby ben je een flinke zak duiten verder maar dan is die gelukkig ook in huis!Bekijk bijlage 580699
Een mooi roze exemplaar die hopelijk flinke vraatzucht heeft. Na even overwennen is hij/zij geïntroduceerd aan de bak en nu is het duimen. Ben nog niet helemaal uit of het genoeg gaat zijn maar ze is bij de zoa kolonies uitgezet dus zolang ze daar maar gaat peuzelen doe ik voorlopig wel handmatig de rest eruit slopen. De diepvries zeesterren waren helaas wel op dus hopelijk zijn die op tijd binnen om te zorgen dat er geen verhongering plaats gaat vinden. Mocht iemand een online adresje hebben voor diepvries zeesterren dan verneem ik dat uiteraard graag ;)
Wat een prachtbeest zeg die wil ik ook

Wat een prachtbeest zeg die wil ik ook
Dankje! Ik was ook verrast hoe mooi ze in het echt waren! Ocean & lake heeft er nog een paar zitten maar je bent wel gelijk €69.95 armer :ROFLMAO: zolang je geen ganzevoetjes of diepvriessterren hebt zou ik het uitstellen Marcel :D Nu ik het in het echt zo heb had ik m misschien ook best wel eerder willen hebben icm diepvrieszeesterren; moet voor de pincetvis toch al elke dag diepvriesvoer geven.

Dankje! Ik was ook verrast hoe mooi ze in het echt waren! Ocean & lake heeft er nog een paar zitten maar je bent wel gelijk €69.95 armer :ROFLMAO: zolang je geen ganzevoetjes of diepvriessterren hebt zou ik het uitstellen Marcel :D Nu ik het in het echt zo heb had ik m misschien ook best wel eerder willen hebben icm diepvrieszeesterren; moet voor de pincetvis toch al elke dag diepvriesvoer geven.
Ik ga er toch eens op googelen soms zie je iets waarvan je denkt zo wat mooi, het overkomt me op straat als ik een leuke vrouw zie …. Maar het overkomt me dus soms ook op dit forum.

Ik ga hem niet vandaag gelijk kopen maar hij komt wel op de verlanglijst wat een beauty!

Na het nachtje slapen gelijk om 10:30 ocean en lake besteld en ze hadden gelukkig nog een harlekijn! Zoals bij alles in deze hobby ben je een flinke zak duiten verder maar dan is die gelukkig ook in huis!Bekijk bijlage 580699
Hele mooie beestjes en ook goed als koppel te houden dus mocht je toch nog eens denken om ergens geld aan uit te geven...🤭

Hele mooie beestjes en ook goed als koppel te houden dus mocht je toch nog eens denken om ergens geld aan uit te geven...🤭
Haha dank je wel en jouw waaiervormige gorgoon staat ook nog op de verlanglijst marian. Maar eerst door die algenfases heen komen ik heb gelezen dat waaiergorgonen erg gevoelig zijn voor alg

Back
Bovenaan