Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

Update #24

Goedemiddag!

Zoals sommigen misschien al hebben gelezen is mijn nieuwe tank binnen :love: . Echt heeeeeel erg blij mee! Wat een prachtig stukje techniek zeg. Super netjes afgewerkt. Misschien wel beter afgewerkt als een RSR. Zie hieronder enkele foto's naast het nano'tje, schrok in het begin wel even van het verschil, haha!
Bekijk bijlage 549308

Bekijk bijlage 549309

Bekijk bijlage 549310

Bekijk bijlage 549311

Zoals te zien gaat de nano lekker door. De groei blijft er lekker in :). Vrijdag komen er weer wat mooie nieuwe toevoegingen bij! Enige veranderingen zijn een kleine GFO reactor in de vorm van een klein Eheim pompje, dit helpt super goed om de fosfaatwaardes naar een wat acceptabelere waarde te brengen samen met iets grotere waterwissels krijg ik langzaam grip op de verhoogde waardes. Daarnaast is er maar weinig nieuws te melden. Draait gewoon lekker :).

Ik zal proberen binnenkort weer wat mooie plaatjes te schieten!

Tot de volgende!
Joos gefeliciteerd prachtig nieuwe bak !
En wat jij met je blue marine 60 bakje hebt bereikt is fenomenaal!
Ik blijf je volgen ....

Laatst bewerkt:
Joos gefeliciteerd prachtig nieuwe bak !
En wat jij met je blue marine 60 bakje hebt bereikt is fenomenaal!
Ik blijf je volgen ....

Hartstikke bedankt voor het mooie compliment!

Update #25

Zooooo, tijdje geleden alweer. Het leven kwam even tussendoor :ROFLMAO:. Zo goed en zo mooi als dat alles gaat met de nieuwe bak, zo slecht lijkt het te gaan met de nano. Jeetje wat een gedonder zeg. Ineens wat STN bij sommige stukken en tot mijn grote schrik monti etende wormpjes in de bak... Helemaal klote maar het is niet anders. Liever nu, net voor ik over ga. Dan kan ik er nog iets aan doen. Ik heb voor nu alle monti's losgebroken op advies van een mede aquariaan en op een stekkenrekje neergezet. Ziet er wat triestig uit maar als ik zo nog wat monti's kan overhouden ben ik gelukkig. Het rare is dat mijn acro's het ondertussen echt fantastisch doen. Net als al het LPS in de bak....

De grote bak draait op volle toeren :). Scape is gemaakt en hoewel het de eerste dagen een beetje twijfelen was ben ik er toch heel erg blij mee!
IMG_4445.JPEGIMG_4444.JPEGIMG_4443(1).JPEG

Ben ook super blij met mijn custom sump, het was best een rotklusje om de eerste keer met het leidingwerk te rommelen, zeker vanwege de kleine ruimte maar uiteindelijk wel erg dankbaar :)! Er mist nu alleen nog een media reactor, ATO en doseerpomp. Zodra dat allemaal zit ga ik mijn cable management nog even op orde brengen. Nu zit het meeste vast met kabelbinders wat opzich geen ramp is maar schoonmaken van equipment word dan soms wat lastiger. Dat moet dus anders!

Sumpje ook gelijk wit gewrapt wat in mijn beleving echt een mooie clean look geeft aan de sump. Onder de sump ligt een antidreunmat voor een wasmachine, ik ben echt allergisch voor geluid en al zeg ik het zelf, het geheel is echt mooi stil! Denk wel dat ik de doseerkoppen waarschijnlijk in een kastje naar de bak neerzet. Dan blijft het in de sumpkast net iets overzichtelijker. Er mist alleen nog wat licht, iemand nog aanbevelingen?
IMG_4477(1).JPEG

Tot de volgende!

Update #25

Zooooo, tijdje geleden alweer. Het leven kwam even tussendoor :ROFLMAO:. Zo goed en zo mooi als dat alles gaat met de nieuwe bak, zo slecht lijkt het te gaan met de nano. Jeetje wat een gedonder zeg. Ineens wat STN bij sommige stukken en tot mijn grote schrik monti etende wormpjes in de bak... Helemaal klote maar het is niet anders. Liever nu, net voor ik over ga. Dan kan ik er nog iets aan doen. Ik heb voor nu alle monti's losgebroken op advies van een mede aquariaan en op een stekkenrekje neergezet. Ziet er wat triestig uit maar als ik zo nog wat monti's kan overhouden ben ik gelukkig. Het rare is dat mijn acro's het ondertussen echt fantastisch doen. Net als al het LPS in de bak....

De grote bak draait op volle toeren :). Scape is gemaakt en hoewel het de eerste dagen een beetje twijfelen was ben ik er toch heel erg blij mee!
Bekijk bijlage 553528Bekijk bijlage 553529Bekijk bijlage 553530

Ben ook super blij met mijn custom sump, het was best een rotklusje om de eerste keer met het leidingwerk te rommelen, zeker vanwege de kleine ruimte maar uiteindelijk wel erg dankbaar :)! Er mist nu alleen nog een media reactor, ATO en doseerpomp. Zodra dat allemaal zit ga ik mijn cable management nog even op orde brengen. Nu zit het meeste vast met kabelbinders wat opzich geen ramp is maar schoonmaken van equipment word dan soms wat lastiger. Dat moet dus anders!

Sumpje ook gelijk wit gewrapt wat in mijn beleving echt een mooie clean look geeft aan de sump. Onder de sump ligt een antidreunmat voor een wasmachine, ik ben echt allergisch voor geluid en al zeg ik het zelf, het geheel is echt mooi stil! Denk wel dat ik de doseerkoppen waarschijnlijk in een kastje naar de bak neerzet. Dan blijft het in de sumpkast net iets overzichtelijker. Er mist alleen nog wat licht, iemand nog aanbevelingen?
Bekijk bijlage 553531

Tot de volgende!
Ha Joos
Spijtig om te horen over je nano maar wat een mega update en prachtige sump
Hoe maak je dat glas wit dit is inderdaad schitterend! Goed bezig man echt gaaf dit !!
ga zo door ....

Ha Joos
Spijtig om te horen over je nano maar wat een mega update en prachtige sump
Hoe maak je dat glas wit dit is inderdaad schitterend! Goed bezig man echt gaaf dit !!
ga zo door ....

Hé Marcel,
Opzich draaid het op de monti wormpjes na zo slecht nog niet. Maar het bakje ziet er ineens uit als een rampengebied 😂.
De sump van de buitenzijde wit gewrapt mer folie! Zo gedaan als je er een beetje ervaring mee hebt.

Bedankt iig voor de complimenten :).

Die scape is prima, hoor! lekker veel ruimte en door die losse stenen creeer je echt veel diepte. Wanneer die volgegroeid staat moet dat prachtig zijn!

Sump ziet er ook goed uit. Die kabels enzo is altijd een gedoe, ik ben er ook nog niet uit hoe ik dat precies ga doen. Netjes opgeruimd betekent dat je er niet bij kan. Kan je het goed schoonmaken en verplaatsen, dan zit het overal in de weg.. kiezen tussen twee kwaden..

Dat is een hele uitdaging om die sumpkleur op wit te behouden , Joos!

Heb je nog een update voor ons? Hoe gaat het met je laatst aangekochte koraaltjes?

Grz,
Martijn

Tot op heden ziet het sumpje er nog mooi uit, haha! Ik zal dit weekend weer is een update schrijven. Alles ziet er voor nu goed uit. Er is iig geen ammonia meer aanwezig dus de eerste vis zit er in 🥳. Het is een kleine Ctenochaetus tominiensis geworden die nog wel wat schuw is.

Tevens een kleine stukje echt Indonesisch levend steen meegenomen, dat ligt nu even tijdelijk in de display en gaat straks naar de sump.

Die scape is prima, hoor! lekker veel ruimte en door die losse stenen creeer je echt veel diepte. Wanneer die volgegroeid staat moet dat prachtig zijn!

Sump ziet er ook goed uit. Die kabels enzo is altijd een gedoe, ik ben er ook nog niet uit hoe ik dat precies ga doen. Netjes opgeruimd betekent dat je er niet bij kan. Kan je het goed schoonmaken en verplaatsen, dan zit het overal in de weg.. kiezen tussen twee kwaden..

Thanks, leuk om te horen! Vind het nog steeds heel erg moeilijk om allemaal te visualiseren maar heb wel besloten om er helemaal niks meer aan te doen.

Ik heb toevallig van de week de skimmer schoongemaakt. Het is even pielen voor je bak om hem uit elkaar te schroeven maar op zich goed werkbaar, de kabels zijn dan wel mooi weggewerkt. Ik ben nu veel kabelbindertjes aan het vervangen voor van die klittenband dingetjes. Die kosten op AliExpress net niks en werken eigenlijk best fijn. Zo heb je een beetje van beide werelden (denk ik).

Tot op heden ziet het sumpje er nog mooi uit, haha! Ik zal dit weekend weer is een update schrijven. Alles ziet er voor nu goed uit. Er is iig geen ammonia meer aanwezig dus de eerste vis zit er in 🥳. Het is een kleine Ctenochaetus tominiensis geworden die nog wel wat schuw is.

Tevens een kleine stukje echt Indonesisch levend steen meegenomen, dat ligt nu even tijdelijk in de display en gaat straks naar de sump.

Thanks, leuk om te horen! Vind het nog steeds heel erg moeilijk om allemaal te visualiseren maar heb wel besloten om er helemaal niks meer aan te doen.

Ik heb toevallig van de week de skimmer schoongemaakt. Het is even pielen voor je bak om hem uit elkaar te schroeven maar op zich goed werkbaar, de kabels zijn dan wel mooi weggewerkt. Ik ben nu veel kabelbindertjes aan het vervangen voor van die klittenband dingetjes. Die kosten op AliExpress net niks en werken eigenlijk best fijn. Zo heb je een beetje van beide werelden (denk ik).
Mooi Joos gaat goed zo te lezen inderdaad weer eens wat foto’s zou leuk zijn

Mooi Joos gaat goed zo te lezen inderdaad weer eens wat foto’s zou leuk zijn

Gelukkig wel! Raar maar waar maar de nanobak draait ook ineens weer als een tierelier, geen montiwormpje meer te zien. Dan voelt het weer als zonde om m af te breken. Maar goed, op naar bigger, better things!

Gelukkig wel! Raar maar waar maar de nanobak draait ook ineens weer als een tierelier, geen montiwormpje meer te zien. Dan voelt het weer als zonde om m af te breken. Maar goed, op naar bigger, better things!
Haha nano’s ze blijven onvoorspelbaar!
Goed om te horen en nogmaals veel plezier met je nieuwe bak het echte werk !

Update #26

Met toch wel een beetje pijn in me hart is de nano afgelopen zondag afgebroken. Zo goed als al het koraal is overgezet in de nieuwe bak :). Ik moet zeggen, de nano was ook echt op. Soms (met onverklaarbare reden) bleekte een stuk, waardes waren niet meer tegenop te doseren zonder neerslag in het veelste kleine AIO sumpje, bacteriebloei vanwege DSR doseren zonder powerfilter. Allemaal ver van ideaal. Nu de nieuwe bak draait zie ik wel in waarom iedereen zegt begin zo groot mogelijk. Het is gewoon veel meer gemak. Desalniettemin heb ik geen seconde spijt van het kleine bakje, het heeft toch 547 dagen de kamer versierd :cool: . Ik heb tijdens het afbreken niet al te veel foto's meer gemaakt, was al stressvol genoeg haha! Stond wel versteld van de hydnophora, dat ding is echt kolossaal geworden!

aea61615-5841-49ca-8ad2-c3448b22f8cc.jpg

Verder ben ik geen enkel stuk koraal of dier verloren, alles is dus eigenlijk heel goed verlopen. Ben erg blij met de hulp van @Daan Hijmans in mijn eentje was het nooit gelukt! Nu het doseren langzaamaan aan het inregelen en proberen de bak zo snel mogelijk stabiel te krijgen. Heb niks van het oude steen overgezet vanwege vermitted snails. Erg leuk om te zien dat vooral de amphiprion ocellaris duidelijk geniet van meer zwemruimte en de Ctenochaetus Tominiensis opeens meer naar buiten komt om samen met z'n vrienden rond te zwemmen.

6A211EAB-4C56-4317-9D5B-E3AF1EF521A3.jpg

IMG_4765(1).JPEG

Ik zal binnenkort een paar mooie foto's schieten als alles gesetteld is :).

Tot de volgende!

Nog wel een leuke voor alle beginners die net zoals ik aan het begin dacht dat klein goedkoper betekend. Zie hieronder de techniek waarmee ik mijn 60 liter bakje had draaien. Zint eer ge begint :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:IMG_4774(1).JPEG

Die groene bovenin, is dat stuk wat je ook in je handen hebt?

Klopt! Wel nog wat stukjes vanaf gebroken hoor. Hij gaat er binnenkort uit want is helaas echt te groot geworden.

Nog wel een leuke voor alle beginners die net zoals ik aan het begin dacht dat klein goedkoper betekend. Zie hieronder de techniek waarmee ik mijn 60 liter bakje had draaien. Zint eer ge begint :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:Bekijk bijlage 557751
Prachtig verslag en veel is herkenbaar ik heb ongeveer dezelfde spullen en dat voor een aquarium met maar een paar emmers zeewater inhoud. Ik denk dat je een goede zet hebt gedaan door groter te gaan je maakt het jezelf zoveel makkelijker een nano is en blijft beperkt en je bent er altijd mee bezig iedere dag weer met steeds weer nieuwe problemen 😀blijf posten Joos !

Th
Prachtig verslag en veel is herkenbaar ik heb ongeveer dezelfde spullen en dat voor een aquarium met maar een paar emmers zeewater inhoud. Ik denk dat je een goede zet hebt gedaan door groter te gaan je maakt het jezelf zoveel makkelijker een nano is en blijft beperkt en je bent er altijd mee bezig iedere dag weer met steeds weer nieuwe problemen 😀blijf posten Joos !
Thnx 😬. Moet zeggen dat het bakje echt goed stabiel was tot 1 maand geleden gewoon te hoog verbruik icm te weinig ruimte denk ik. Sommige koralen, met name LPS staat er echt mooier bij. Stroming is natuurlijk ook altijd een dingetje in zo’n nano. Ga jij nog upgraden denk je?

Th

Thnx 😬. Moet zeggen dat het bakje echt goed stabiel was tot 1 maand geleden gewoon te hoog verbruik icm te weinig ruimte denk ik. Sommige koralen, met name LPS staat er echt mooier bij. Stroming is natuurlijk ook altijd een dingetje in zo’n nano. Ga jij nog upgraden denk je?
Ha Joos,

ik heb daar lang over getwijfeld ik hou het denk ik toch bij een nano. Het gaat lekker, bak wordt steeds stabieler, niet elk koraaltje redt het maar dat hebben we allemaal.

aan de ene kant is een nano beperkt, het is lastiger maar aan de andere kant een waterwissel is zo gedaan en ik zie het als een uitdaging om een nano mooi en goed te krijgen en dat gaat steeds beter.

stroming is inderdaad een ding, verdomd lastig je hebt snel een wervelstorm. SPS is mij nooit gelukt stierf allemaal af, maar LPS gaat heel goed

je herkent misschien wel de kick om in een klein bakje toch een mooi koraalrif te kunnen kweken ik vind die uitdaging supergaaf

Back
Bovenaan